Tehot voi olla juttu sinänsä mutta S8:sta ei ole RS8:sia joten se ei ole siinä ongelma vaan S8 on mallisarjan tehokkain.
En tiedä voiko tehoja alentaa, dynottaa ja konttorilla laitetaan vihreä sinettimaalin viiva hukkaportteihin tai johonkin jota ei ole kovin vaikea "kiertää" sen jälkeen.
Kannattaa soittaa akeen, kyllä sitten mahdollisuudet luultavasti selviää.
Eli moottori sun muu tekniikka ei voi olla eri mallisarjasta? Nykyinen S8:han on 450 heppainen, niin tehojen puolesta pitäis onnistua? Vai tarkoittaako se nyt sitten että saman korimallin tehokkain malli eikä näin ollen tuo nykyinen S8 käy vertailupohjaksi? No mutta pitää kysellä AKE:sta, kaipa ne osaa jotain siihen sanoa.
Voi se olla, mutta ongelmaksi tulee juuri tuo tehoraja. Eikös vanhassa S8:ssa ole 340 hevosta? Eli sen perusteella Risan koneessa saa olla 408 hv että menee 20% säännön sisään.
Jos se taas olisi samaa mallisarjaa niin silloin ei tarvitsis tehdä muuta kuin vaihtaa tarvittavat osat (moottori, jarrut, alusta...)
Samassa kopassa on myös 30v-moottoria 360 horsella. Ei silti riitä suoraan 450hv verrokiksi vaan olisi kuristettava.
Ihan oikeasti rs-tekniikat maksaa ihan sairaasti ja puuhaakin on varmaan immon ja vaikka minkä oheisjärjestelmän kanssa niin paljon että ei kauhean realistinen projekti.
Vanhas ääs kasis on 340 tai 360 hevosta ja nyt kyseessä tuo 360hv versio eli sais olla max. 432 horsea. Kaipa sen sais jotenkin kuristettua noihin tehoihin. Tai sitten uuden nelosrisan kone.
EDIT: Hidas..
Voihan se olla että tällaiset ajatukset jää pysyvästi ajatuksen tasolle. Toinen vaihtoehto on tyytyä ihan perusparannuksiin joilla saa vaparikoneeseen ne muutamat järkevästi irrotettavat lisähepat = parempi mieli :)
Tuo kuristaminenkin on vähän huono homma kun sitten pitäisi tehdä "VTT" pakokaasutesti koska moottoria on muutettu. Vaikkakin siitä olisi vain rajattu ahtoja.
On tää Suomi hieno maa mitä tulee autoihin ja niihin liittyviin säännöksiin. Onhan se tietty ihan hyvä, ettei kaikenlaiset Pelle Peloton - viritelmät mene läpi, mutta kuten täälläkin kaikki tietää niin osa säännöksistä ei ole millään järkevällä pohjalla.
Kuristamisen kanssa on vähän konttorikohtaisia tulkintoja. Lähipiirissä on kuristettu eli ahtoja laskettu AAN:ssä vähäpäästöisen 90:n nokalla eikä ollut mitään ongelmia päästömielessä, kun vaan oli maahantuojan paperi, että ko. moottori täyttää normit.
No siinä kun on muuttunu noinkin monta osaa, niin sehän on silloin omavalmistemoottori, jonka tehot lienee osoitettavissa dynolapulla. Auto johon kone tulee ei liene vähäpäästöinen, joten mitään ongelmaa ei ole sen suhteen.
RS-kuutosen V8:n laittaminen S8:iin voi olla muutenkin vaikeaa, koska RS6:dessa on esim. Dynamic Ride Control kytkettynä auton moottorin toimintaan eli sekin systeemi pitäisi autoon rakentaa tai sitten kehittää täysin oma ECU eli vaikeaksi menee. RS 4:sen koneen voisi sinne paremmin sovittaa jo tehojenkin puolesta. Itse olen kuitenkin katsellut vähän eboosterin perään, sillä voisi saada vähän tehoa lisää helposti vapaasti hengittävään tai ahdettuun. Eboosteri on kuitenkin aika uusi juttu eikä ko. tuotteista löydy oikein kunnon teknisiä tietoja eli onko siitä yksinään mitään hyötyä.
Tässä vähän ebooster-periaatetta http://www.turbos.bwauto.com/products/eBooster.aspx
RS-kuutosen V8:n laittaminen S8:iin voi olla muutenkin vaikeaa, koska RS6:dessa on esim. Dynamic Ride Control kytkettynä auton moottorin toimintaan eli sekin systeemi pitäisi autoon rakentaa tai sitten kehittää täysin oma ECU eli vaikeaksi menee.
DRC:n suhteen ei pidä paikkansa mun mielestä. DRC on hydraulinen järjestelmä eikä juttele ECU:n kanssa. Enivei porukka on ottanut pois ton DRC:n ja laittanut esim Bilstein PS9 tilalle RS6:ssa joten ei se ole ongelma.
Menee nyt ehkä väärään topikkiin, mutta jos tuollaisen vaikka remmiahdetun, saksassa hyväksytyn kasin sais junailtua muuttoautona tänne niin eikös sillon pitäs mennä kilpiin täälläkin?
Eiköhän kuristaminen onnistu ihan kotikontein ja loput rullilla, enkä usko päästöjenkään lisääntyvän, eikä luultavasti mitään vtt mittauksia vaadita, vaan dynolappu. Se siinä on että onko se hyväksyttävää että moottorin tehoja lasketaan ja sen perusteella menee 20% sääntöön.
Jos se siihen kaatuu ja muutoksen vakaasti aikoo toteuttaa, saahan edelleen poikkeuslupia..
Ja immot luulisi olevan samaa sarjaa, ja jos ne tökkii, voihan sinne vaikka autronicin laittaa.
Joku tuolla ylempänä mainitsi sen remmitetyn 328 coupen, ja kun se on saatu leimaan niin eiköhän se onnistu jollain toisellakin.
Oikeassa olit Kalle DRC on passiivinen järjestelmä, vaikka elektroniikkaa vilisevässä autossa asian luulisi olevan toisin.
Mikko eBoosterin ennustetaan tulevan markkinoille 2008...2009 siis ei aprillipila, vaikka niin voisi luulla. Nykyiset sähkömoottorit saadaan pyörimään todella kovilla kierroksilla eli ne alkavat soveltua myös ahtamiskäyttöön.
Tässä vaihteeksi uudenpaa juttua http://www.autofieldguide.com/columns/0505euro.html
Tuossa olisi pihassa myös vakio -98 S8 mihin halutaan heposia lisää.
Kysymys kuuluu. Löytyykö Suomesta pajaa joka kohtuuhinnalla n. 2-10t? saa tuosta merkittävästi tehoja lisää 30-100hv vai laitetaanko hyvä peli vaihtoon?
Itse pidän kovasti tuosta korimallista ja yksilö on loistava yms.
Ei tuohon silti pirun kalliita ahtimia kannata pultata jos ei joltain käytettynä löydy tms.
Aluksi vois koettaa viedä jollekin osaavalle pajalle joka pystyy säätämään ECU:t, syötöt yms. sekä katsomaan että ilma kulkee sisään ja ulos optimaalisesti. Löytyykö tälläistä osaajaa?
Tänään pääsin testaamaan kaverin prän ny S5 ja jotenkin tuli tuo tehonpuute taas mieleen...Saisiko vanhan vielä kirmaamaan ja avaamaan helvetin portit edes raolleen? S5:lla ne aukes..
Kymppitonnilla tuosta ei kyllä ainakaan laillisesti oteta lähellekkään sataa heppaa irti...
Varmasti tuntuu se S5 liikkuvan, kun eikö se ole useampi sata kiloa keveämpikin?
Se että tuosta saisi edes 30-40hv lisää tehoa irti niin kyllä saa melkoisen euro nipun lyödä tiskiin, eikä pajojakaan varmaa kauheana Suomessa ole jotka tuon saisi tehtyä... Ainakaan itselle ei tule mieleen muita, kuin www.lmsracing.fi enkä tiedä rupeavatko tuolakaan tälläistä viritystä tekemään...
kylläkai virityspajat parhaansa yrittää kun tarpeeks lyö massia tiskiin.
-järkevyys onkin asia erikseen.
jos voimaa hakee lisää niin itse unohtaisin katsastuksen palikoiden kanssa ; ts osia käytetään vain pellolla tms suljetulla alueella ajaessa :
joko
-remmiahdin sähköisellä vetopäällä, siten että 100% tps avaumalla saa abt 0,5-0,6bar toteutuneen ylipaineen (ei mitään laskennallista pakaa)
-ilokaasusetti,+50 -- +100hp wet
-koneen stroukkaus
-korin kevennys
nämä tuli nopeasti mieleen. etenemisen tunnetta saa lisää kun vaihtaa vapaavirtaus ilmanputsarin ja isomman putkiston, mutta kelloa vasten ei välttiksenä aika parane.
Jos on kymppi laittaa niin ei muutakuin remmisarjaa ja ecusäätöön osaaviin käsiin. Sen jälkeen vtt-testit ja muutoskatsastus, että on vielä laillinenkin. Rajoitteena 20% tehon nousun raja eli kaiketi 360*1,2 = 432hv.
Voihan olla että esim. ABT:n kompura olis EU-hyväksyttyä mallia ja niin ollen sen saisi kilpiin suht helposti. Esim Lexus is200 autoon saa TTE:n tyypittämää kompuraa joka menee muutoskatsastuksella läpi. Jos raha ei oo esteenä niin luulis siihen joku tyypitetty paketti löytyvän.
Koko auton ahtimineen pitää olla eu-tyyppihyväksytty.
Tämän Audin tapauksessa ei näin ole.
" absolutes einzelstück, understatement pur mit diesem Audi RS8 mit 700ps, komplettumbau , rs6 plus motor, 2 rennturbolader, dampfrad, alles neu , doppelte auspuffanlage einseitig, recaro ledersitze , schwarzer himmel , bi-xenon, kw-gewindefahrwerk, 18 zoll originalfelgen, 0-100 - 3,5 s, auf wunsch mit überrollkäfig zu verkaufen. "
Comment