Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 starttiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B4 starttiongelma

    Virta-avainta käännettäessä moottoritilasta kuuluu nopeatempoista naksahtelua, eikä moottori pyöri. Kokeilin startata noin 5-6 kertaa ja kerran lähti käyntiin. Käynnistymisen jälkeen kokeilin vielä muutaman kerran, eikä enää startannut.

    Meneekö koko startti vaihtoon, vai mitä muuta voisi yrittää?

    Onko startin vaihto vaikea homma?

  • #2
    Tarkista että heräte tulee startille joka kerta kun avainta kääntää.
    Jos tulee niin startin vaihtoon joutuu, ei se muistaakseni kovin tiukka ole sieltä tulemaan.

    Comment


    • #3
      Mittaa akun napajännite. Parempi vielä tarkistaa myös startatessa jännite. Jos akku on syystä tai toisesta tyhjä, niin tarkista korjaustoimien päätteeksi latausjännite ajovalot kytkettynä.

      Comment


      • #4
        Jos tuo naksahtelu tulee bendixistä tai solenoidista niin sen voi aina vaihtaa, toki vanha startti ehkä kannattaa uusia kokonaan. Harrastaja tietenkin korjaa ja oppii taas uuden asian. Ei ole vaikea purkaa ja kasata sekä hyvin yksinkertainen toimintaperiaate.

        Comment


        • #5
          Kuulostaa sähkön vähyydeltä eli akku lopussa, lataus ei toimi , akun kengät löysällä/hapettuneet tai moottorilohkoon menevä maadoituspiuha huonosti kiinni/hapettunut.

          Comment


          • #6
            Selväähän on, että ennen kuin alkaa osia vaihtamaan, tarkistetaan virran riittävyys.

            Comment


            • #7
              Akun jännite jotain ~11,5. Radio lähtee päälle, mutta vaikka volaa kääntää sikana, niin kuuluu lähinnä hiljaista suhinaa. Valot mielestäni näin päivänvalossa oli ehkä hieman himmeät. Puhaltimet puhaltaa aika löysästi. Akkuvalo ei ole missään vaiheessa auton toimiessa syttynyt palamaan, siis ajon aikana. Sama akku ollut autossa ainakin sen neljä vuotta, minkä ajan auton olen omistanut. Tosiaan viimeisen parin kuukauden aikana auto on seissyt paljon, ja on tullut ajettua lähinnä lyhyttä ajoa.

              Sähköjutuista en tosin paljon tiedä, mutta näillä mennään.

              Ajattelin kokeilla apuvirtakaapeleilla käynnistystä, kunhan saan sellaiset käsiini.

              Comment


              • #8
                Jos tuo on lepojännite, niin akku on tyhjääkin tyhjempi. Kun saat käyntiin, niin tarkista latausjännite. Sen pitäisi olla valot päällä joutokäynnillä yli 13,5V. Jos sinulla on sökö ja tyhjä akku, niin sekin voi vääristää mittaustulosta. Laitahan mittaustuloksia, kun saat auton käyntiin. Laita se akku ihan lataukseen, kun ei se siinä pihassa käyttelemällä lataannu täyteen. Se on sitten täynnä, kun lepojännite on noin 12,8V. Huomioitavaa, että lataus täytyy lopettaa muutamaa tuntia ennen mittausta, jotta jännite kerkiää tasaantumaan todelliseen lepojännitteeseen.
                Akkujen kestoikä on muutamia vuosia, joten akku on todennäköisesti ainakin nyt syväpurkauduttua entinen.

                Comment


                • #9
                  Ei se akkuvalo akun kunnosta kerro vaan sen että lataus toimii. Siun akku on entinen, osta uusi.

                  Comment


                  • #10
                    Hain uuden akun, ja nyt pirssi toimii. En osannut kyllä aluksi arvata, että akussa on vikaa. Latausjännite oli ilman valoja 14,5.

                    Onko miten tyypillistä, että akku purkautuu noin tyhjäksi?

                    Comment


                      #11
                      On se tyypillistä jos akku on paskana :)

                      Comment

                      Working...
                      X