Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perän stefan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Perän stefan vaihto

    Eli viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa (taka)perän (vetoakselin) stefa. Minkälainen homma tuo on? Näkyi vetari ainakin olevan jonkunlaisilla torx/xzn kantaisilla pulteilla kiinni. Paljonko pitää purkaa ja mitä työkaluja tarvitsee? Lisäksi minkälaista öljyä ja kuinka paljon sitä tuonne perään menee?

    #2
    Takaripustusta auki sen verran, että saa vetarit pois eli napapultit auki, laipasta ne pulttilot auki, alatukivartta tai mikä hässäkkä se siellä avantissa onkaan - auki, vetari kouraan, laippa keskeltä kuusiokantaisella pultilla kiinni, pultti pois, laippa vetämällä pois. Sitten seuraa kohokohta mittaa vanhan stefan syvyys, koska ainakin t89:ssä sen saa naputeltua liian syvälle -> perä atomeiksi että saa takaisin. Katsoin juuri vierestä yhden remontin, jossa kyseinen oppi tuli kantapään kautta.
    Viimeiseen lauseeseen löytynee haulla tms vastauksia, en suorilta muista, tai no..

    Comment


      #3
      Laiskemmalle ja hitaammalle säätäjälle vihjeenä ettei puolta autoa välttämättä kannata lähteä purkamaan yhden stefan vaihdon takia. Ainakin coupessa riittää vetarin irroitus vain perän laipasta. Avantista en mene takuuseen mutta coupessa vetarin pää mahtuu liikkumaan perän laipasta yläviistoon pois stefan vaihdon tieltä viimeistaan kun tunkkaa auton takakulman ylös, vetonivelissä on hieman liikkumavaraa ja tuo auton nosto tunkilla auttaa lisää. Tällä menetelmällä kannattaa putsailla hiekat perän ympäristöstä ennen homman aloitusta ettei irti oleva vetarinpää kerää kaikkea irtonaista itseensä. Kannattaa varata vielä muovipussi vetarin pään suojaksi.

      Vetarin pultteihin tarvitsee 10mm xzn avaimen, laipan keskipulttiin 6mm kuusiokolon. Kuusiokolo kannattaa olla hylsymallia, kanta on sen verran syvällä laipan keskellä ettei L- tai T-mallin kuusiokoloavain oikein riitä. Ison stefan irti vääntämiseen hyvä työkalu rengasrauta, stefa voi olla tiukassa. Takaisin kasatessa kannattaa tarkistaa että laipan kaula on puhdas riittävän pitkälle ettei uusi stefa tuhoudu heti. Ja stefoilla ei tosiaan ole mitään olaketta pysäyttämässä, oikea paikka ja asento katsottava työntömitan avulla.

      Öljyksi kelpaa melkein mikä tahansa laadukas 80W90 GL-5 luokan öljy. Coupen perään öljyä menee muistaakseni vajaa litra, avantista ei havaintoa.

      Momentit vetarin pulteille 80Nm luokkaa ja laipan keskipultille 25Nm.

      Comment


      • #4
        Viitsiikö joku katsoa Etkasta perän pienemmän stefan mitat. Piti tänään käydä ostamassa tiivistekeskuksesta, mutta jäi mitat kotiin.

        Comment


          #5
          45*60*8

          Comment


          • #6
            Pienempi stefa maksaa vain n. 13 eur VAG-tiskiltä, eli huomattavasti edukkaampi kuin iso.

            Comment


            • #7
              Kävin hakemassa ton tiivisteen tänään tiivistekeskuksesta. Makso 5 euroa, joten hintaeroa VAG-osaan ihan hyvin.

              Comment


              • #8
                Lopulta sain stefan vaihdettua. Avantissa homma olikin aika suuritöinen. Elikkä alatukivarren ja ylätukivarren joutui irroittamaan, jotta vetaria sai sen verran siirrettyä, että mahtui stefan vaihtamaan. Aikaa meni kahteen pekkaan 2,5 tuntia nosturipaikalla. Yksinään ei tuo vaihtaminen kyllä onnistu, kun loppuu kädet kesken. Öljyä ei ollut kadonnut vielä käytännössä yhtään, vaikka perä oli kauttaaltaan "märkä". Kiitokset vaan neuvoista kaikille..

                Comment


                  #9
                  Onkos tuollaisessa tiivistekeskuksen stefassa siinä tiivistepinnassa sellaiset "viirut", joilla estetään vielä öljyn pääsy ulospäin? Alkuperäisessä mielestäni on ja tuollainen tasapintainen ei välttämättä ole niin tiivis. Kokemukseni perustuu Fiat 850:n jakopäähän, joka vuoti kuin seula uudella tasapintaisella, tarvikeliikkeestä hankitulla stefalla ja alkuperäisellä ei vuotanut tippaakaan. Olen sitten koittanut laittaa aina tuollaisia sanokaajokusillenimi-tiivisteitä, jos vain mahdollista.

                  Comment


                    #10
                    Joillakin stefoilla on pyörimissuunta ratkaiseva. Tasauspyörästössä pitäisi olla molempisuuntainen stefa.

                    Comment


                      #11
                      Stefa

                      Minkä takia stefa vuotaa?? Poskilakerit paskana.

                      Comment


                        #12
                        No itselläni vuoti siksi, kun stefasta puuttui puolet tiivistepinnasta, joka on akselia vasten... :)

                        Comment


                        • #13
                          Mullakin stefan tiivistepinta hajalla. Nyt uudella ajettu reilu 1000 km ja ei vuoda pisaraakaan.

                          Comment


                          • #14
                            Onko millanen homma B5:een? Stefat on jo hommattu. Oikeenpuoleinen tuntus päästävän vähä.

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa mulla kans näyttäs olevan etu ja taka päässä vetareitten juuret aika kosteen näköset.
                              Varmaan nuitten stefojen vaihto alkas oleen aika aiheellista pikku hilijaa.
                              Pitää varmaan vaihtaa myös kartaanin molempiin päihin nuo stefat.

                              Onkohan tuo minkälainen homma tuohon
                              AUDI A4 -95 1.8T QUATTRO autoon?
                              Viimeksi muokannut 8866; 7.1.2011, 23:47. Perustelu: Ei käytetä profiilin autoa, muuttuu kuitenkin ajan saatossa.

                              Comment


                                #16
                                Vetarit perästä irti, 6 vai 8 pulttia ->
                                käännetään vetarit sivuun jos vain saatte ->
                                kuusiokolopultti auki vetarin laipasta ja laippa pois.

                                Sitten vanha tiiviste pois ja uutta tilalle. Uusi kannattaa koittaa suoraan lyödä paikoilleen ja tasaisesti.

                                Ensin tietenkin kannattaa öljyt poistaa perästä. Kuitenkin suositan ensimmäiseksi aukaisemaan täyttöropun ja sitten vasta tyhjennysropun.

                                Comment


                                  #17
                                  Stefan asennussyvyydestä mitta tönärillä ennen vanhan poistamista.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voi mitata stefan jos haluaa. Jos akseliin on syöpynyt jo ura niin luonnollisesti stefa laitetaan silloin hiukan erikohtaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kiitokset vinkeistä. Nyt kupeen perää koristaa uus vetarintiiviste. Tosiaan sille isommalle ei löydy etkastakaan mittoja, ja marmorilla se maksaa 70e, mutta eihän sitäkään tarvii kun kerran ostaa..
                                      Vanha lähtee lähinnä rikkomalla, mutta sitä kannattaa käyttää siinä välissä kun naputtelee uutta paikalleen kunhan saa sen uuden ensin huulille..
                                      Purkamisesta sen verran että riittää kun jättää alapallon paikalleen. Hässäkkä roikkuu nätisti siinä kunhan kattoo, ettei roiku ABS-anturin letkujen varassa. Tila riittää ihan hyvin kunhan on pulttikoneessa pitkää vartta, voi homman tehhä tunkin alla lattialla, kun ei ollu nosturia käytössä..

                                      Comment


                                      • #20
                                        onkohan homma kutakuinki samanlainen s4 c4 malliin?

                                        Comment


                                        • #21
                                          noniin ja hommahan oli lopulta aika simppeli tässä S4 C4 :ssäkin

                                          elikkä auto on pukkien varassa, pohjapanssari irti plus toinen suoja vetarin suulta.. vetarin laipasta pultit irti, lekalla kumautin laipan poies. sitten tunkilla nostaa tukivarresta jolloin vetari liikkuu ulommas ja pääsee pois.. keskipultti laipasta pois ja stefan vaihtoon. vanhasta stefasta asennussyvyysmitta, vanhastefa pois ja uus tilalle. itellä semmonen ongelma että tyhjennys roput ei suostunu aikeemaan millän ja joutuu imemään kaikki vähäiset öljyt pois perästä.. stefan hinta oli 68e ja öljyksi redlinen 75w90 mahto olla. vanahaa öljyn moskaa tuli litran verran ulos.. ja autohan vuosi ihan seulana
                                          Viimeksi muokannut eikheiai; 24.7.2011, 16:03.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                                            Vetarit perästä irti, 6 vai 8 pulttia ->
                                            käännetään vetarit sivuun jos vain saatte ->
                                            kuusiokolopultti auki vetarin laipasta ja laippa pois.

                                            Sitten vanha tiiviste pois ja uutta tilalle. Uusi kannattaa koittaa suoraan lyödä paikoilleen ja tasaisesti.

                                            Ensin tietenkin kannattaa öljyt poistaa perästä. Kuitenkin suositan ensimmäiseksi aukaisemaan täyttöropun ja sitten vasta tyhjennysropun.
                                            Mulla vuotaa kans oikeanpuolen etuvetarin stefa ja nyt on siinä vaiheessa että laipasta on nuo 6 pulttia auki ja laippa on sivussa ,mutta mitenkäs tuo keskipultti kun en ole varma onko siellä semmosta ja minkä kokonen , tuntuu että sinne menis 7mm kuusiokolo mutta kun koittaa avata niin tuntuu, että se ei pitäisi siinä vaan luistaa, elikkä voisiko siitä kannasta ollu menny "spoorit" pyöreeks? Omaan järkeen ei kyllä mahu miten ne voisi oiken pyöristää kun eihän sen kuulu kovinkaan kovin ilmeisesti kiinni olla? 25Nm Vai mitä joku tuolla aikasemmin sano? Eikä siellä mitään lukkorengasta tai sokkaakaan näy?

                                            Comment


                                              #23
                                              No pitäähän se pultin kanta nähdä ensin. Putsaa vaseliinit pois, niin näet onko pulttia. Jos ei ole, niin esim liukuvasaralla voit vetäistä laipan irti. 6 mm kuusiokolo niissä normaalisti on ollut.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                                No pitäähän se pultin kanta nähdä ensin. Putsaa vaseliinit pois, niin näet onko pulttia. Jos ei ole, niin esim liukuvasaralla voit vetäistä laipan irti. 6 mm kuusiokolo niissä normaalisti on ollut.
                                                Joo elikkä sehän oli putsattu huolellisesti vaseliinista mutta en sitä kantaa oikeen hahmottanut mutta ihmekös tuo, jousisokkahan siellä oli eikä 6mm kuusiokoloa ,

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Autona C4q. Onkos siinä nyt mitään varan paikkaa kun perästä nyppää laipan pois? Pitäs tihkuvat tiivisteet vaihtaa mutta varmistelen viellä kun ei ole ennen tullut vaihdettua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eipä siinä muuta ettei hakkaa stefaa liian syvälle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Perän stefan vaihto menossa B4 koppaseen. Apukuskin puoleinen stefa tarkennuksena. 6kpl pulttia avattu laipasta, mutta ei tahdo koputtelemallakaan irrota vetari laipasta. Eihän tossa ole mitään mikä estää lyömästä vetaria irti laipasta?

                                                      Mahtuuko tässä mallissa vaihtamaan stefan, purkamatta autoa enempää?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Vasaraa kylkeen vaan. Mahtuu vaihtamaan kunhan vaan vetoakselin kääntelee pois edestä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vasarallahan se lopulta irtosi, hiukan arvelutti kyllä takoa sitä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ite oon aina puu kalikan laittanu noihin väliin jos on lujaa joutunu alkaa lyömään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X