Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
2.0 tfsi koneeseen liittyen on tuota öljynkulutus asiaa netti väärällään. Mikä mahtaa olla tilanne noiden 3.0 koneiden kanssa ? En haulla kovin paljon viisastunut...
Itselläni pääsee muutaman tonnin aina purkilla. Vaihdon jälkeen menee pidempään ja öljyjen vanhetessa lisii.
Käytännössä ekan purkin vaatii 5-10tkm kohdilla riippuen öljystä. Sen jälkeen ehkä litra aina 3-5tkm välein tms. Ei juuri häiritse, mutta kontissa pitää aina purkki olla.
Jos kiinnostaa kohtuullisesti pidetty kutonen, niin pistä yv:tä ;)
Mulla meni B8 S4 sen huoltovälin lisäämättä, ja sama tuntuisi pätevän 4G A6:ssa. Eli ei voi valittaa öljyn kulutuksesta, purkki kuitenkin varalta takapaksissa mukana.
En ole ehtinyt ajaa kuin noin 3000km, joten en vielä kommentoi öljynkulutuksesta. Purkki on kuitenkin varalta myös takakontissa. Palaan asiaan kunhan kilometrejä on hieman enemmän
Aika vähän on V6 TFSi- kokemuksia tarjolla. Hankin juuri A6 allroadin tällä tekniikalla. Mittarissa 250 tkm, kuten oli vaihdossa menneessä A4 2.0 TDI allussakin. Kutosessa ei vikakoodeja VCDS:llä, toimii kuin unelma ja katsastin auton eilen myyjäliikkeen piikkiin ilman huomautuksia. Voin raportoida öljyn kulutuksesta, jos aihetta ilmenee.
Itselläni söi aikanaan vähän. Eka 7-8tkm meni litralla, mutta 15tkm vaihtovälillä taisi mennä se 2-3 litraa, jos oikein muistan. Metrejä autossa oli jotain 100-200tkm omistukseni aikana. Kyseessä juuri 2009 3.0 tfsi a6 muistaakseni.
Jostain muistelen lukeneeni, että alkupään 3 litrasissa olis ollut pvc syypää tuohon öljynkulutukseen. Omassa vienyt 3-4dl öljynvaihtovälillä, yleensä vaihto n7000-8000km välein.Nyt uusittu pvc kun hajosi, saa nähdä väheneekö ölynkulutus.
Kevyesti piristelty -09 B8 S4 syö tällä hetkellä sen 1L/1500km. Marmorilta kyselin PCV:n vaihdosta ja meinasivat, että valmistajan mukaan pitäis myös moottorin ohjausyksikkö ehdottomasti päivittää sen PCV:n vaihdon yhteydessä. (Oisko se sitte B8.5 PCV) Autossa on ainakin ahtimen hihnapyörää ja ilmanottoa vaihdettu APR:n kamppeisiin. Sisällä lienee siis myös joku virityssofta.
Ongelmana siis se, että ohjelmistopäivitys mahdollisesti kadottaa tai muuttaa tuota virisoftaa.
Onko muilla ollu vastaavaa ongelmaa tai ehdottaa jotain hyvää ratkaisua?
Omalla autolla on ajettu nyt 151 tkm. Moottorin tyyppi on CGWB, jos sillä jotain merkitystä on. Viimeisen kahden vuoden aikana on öljyä ruvennut kulumaan. Auton mittarissa oli 96 tkm kun sen ostin 02/2018. Useammat ölynvaihtovälit meni lisäämättä öljyä. Öljyt olen vaihtanut kerta vuoteen ja kilometrjeä on tullut 8 - 10 tkm vaihtovälillä.
Nyt kuitenkin on n.2000 - 2300 km välein halunnut juopotella litran öljyä. Joulukuussa 2023 vaihdoin PCV:n ja muutaman muunkin osan samalla kun oli ahdin pois. Tänään sitte oli vailla taas 1 l öljyä. PCV:n vaihdosta tähän päivään on tullut kilometrejä alle 1500, joten aika epäonnistunut korjaus. Eikä ole moottorinohjaysyksikköä päivitetty, koska auto on laitettu APR:n softa. Muutokset on tehty jo edellisen omistajan toimesta.
Huomenissa tarkoitus tulpanreijistä endoskoopilla katsoa miltä männät näyttävät.
Soittelin jo tänään tutulle moottorin koneistajalle ja keskusteltiin mitä tässä olisi viisainta ruveta tekemään. Pahasti näyttää siltä että koneen saa tiputtaa pois. Kyllähän tähän taas saa jokusen tonnin saa laittaa euroja jonoon, mutta pakkohan tuo on kuntoon laittaa. Tarkoittaa myös että autokuumeilutkin jäänee hetkeksi.
Soittelin tänään APR:n softia laittavalle taholle ja kysyin että pitääkö ostaa ohjelma uusiksi jos käyn huohottimen vaihdon takia auton moottorinohjaimen päivittämässä. Uutta ohjelmaa ei tarvitse maksaa kun se on kerran APR:lle maksettu ja se on sitte asentaja tahosta kiinni paljonko haluaa ohjelman pukkaamisesta veloittaa. APR:llä on tietokanta mihin on auton runkonumero tallennettu. Kun autoa ollaan uudelleen ohjelmoimassa, tunnistaa heidän softansa automaattisesti jos sieltä on aiemmin autoon ohjelma ladattu. Säästyypä tässäkin sopiva summa euroja. Huomenna varataan aikaa ja jatketaan muiden osien keräilyä.
Eivätpä saaneet Käyttöautolla pukattua huohottimen vaihdon yhteydessä tehtävää moottorinohjaimen päivitystä. Päivitys on vain kampikammion paineen nosto 150 mbariin niin se moittii koneessa olevaa APR:n softaa. No onneksi tuon ecun saa vakioksi ja kokeillaan sitten uudelleen.
Viimeksi muokannut Killeri; 17.2.2024, 11:05.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Ecusta poistettiin APR:n softa, mutta ecu:n päivitys kampikammion paineen noston osalta ei onnistunut. Runkonumeron perusteella on autoon tarkastettu tuo ohjelman päivitys ja se pitää päivittää jos huohotin vaihdetaan AH loppuiseen. Autoon saa myös AC loppuista joka on 30 mbar huohotin.
En tiedä onko nuo tehtaiden päivitysjärjestelmät niin hienoja että ne haistavat jos ohjelmaa on ronkittu eivätkä sen takia aja uutta softaa päälle ja nyt kun sitte sinne laitettiin APR:ltä löytyvä OEM softa, niin mahtaako siinä olla sitten eri SVM koodi mikä on tehtaan tietokannassa ja estää taas päivityksen tämän takia. Tähän mysteeriin ei ole kukaan osannut vastata. APR:ltä kyllä vastasivat että heidän ohjelmansa ei lukitse mitään ja jos joku haluaa ecua päivittää niin heidän ohjelmansa sen antaa tehdä. Kai pitäisi seuraavaksi selvittää onko tuo ecu mahdollista päivittää tehtaan tietokannassa olevalla ohjelmalla vai mahtavatko jo haluta myydä uutta ecua. :)
No tuo ei autuaaksi tämän öljynsyönti ongelman kanssa tee. Ensimmäinen osatilaus on Sparetolla sisällä ja oletettu saapumisaika on ehken huhtikuun ekan viikon lopussa. Osa osista meni tehdastilauksen. Kallistahan tämä on vaikka kuinka laskee. nyt meni osiin yli 2900 €. Toivottavasti menisi vain rengastamalla ettei tarvitse ruveta ylikoko mäntiäkin vielä jostakin saalistamaan. Liukulaakereitakaan ei ole tilattu, kun ei voi tietää missä kunnossa ne on ja mitä värejä siellä mahtaa olla käytetty. Kaksoismassakin on kysymysmerkki. Kyllä sinne voi pahimmassa tapauksessa vielä jokunen tonni mennä osiin. Moottorihimolle sa varmasti sen jonkun saturaisen uhrata. Tuossa remontissahan tulee nyt toki tehtyä sellaistakin mitä ei 152 tkm autolle vielä tarvitsisi tehdä, kuten tuo jakopään remontti. Jakopään ketjut, kiristimet, laahaimet ja pultit maksaa n. 1100 €.
Onneksi velipoika lupautui kaveriksi moottorin irroittamiseen ja hommasi vielä tallipaikankin missä on nosturi ja autoa ei tarvitse välillä ruveta siirtelemään. Yritin kyllä ehdottaa että josko otettais se pois meidän autokatoksessa, mutta vastasi että sitte sä purat sen yksin. Sai varmaan tarpeekseen ku oli TT:hen pakoputkea värkkäämässä ja siinä maattiin pari iltaa melko tiiviisti auton alla.
Comment