Kyllä mäkin talveks laittaisin jotain 5W alkuista tavara. 0w öljyä en näissä tehokkaammissa koneissa käyttäisi koskaan. Voiteluaineen muodostama kalvo on "kuulemma" 0W öljyissä aika ohut. Eberillä se kone lämmitetään sen verran että ainakin 5W tavara kulkee jo nätisti kanavissa ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottoriöljyt, niiden ominaisuudet ja havainnot
Collapse
X
-
Kyllä se 5W-öljykin alkaa parin kympin pakkasessa muistuttaa enemmän hunajaa, kun purkista lorauttaa ja joku -25...-30°C alkaa olla jo siinä rajamailla. Eli on käynyt paukkupakkasilla ajatuksia jostain 0W-40 öljystä mahdollisena talvikäytön vaihtoehtona.
Jossain Saabipalstalla tjsp. tuli luettua muuten siitä, että merkkihuollon puolella olisi ollut jopa kielletty laittaa tiettyihin (Saabien) koneisiin jäykempää öljyä kun 5W-30 juuri pakkasilla tulleiden yläkerran vaurioiden vuoksi. Toisaalta on kyllä ilmeisesti näin, että uudemman ajan koneisiin onkin valmistaja speksannut ohuempaa öljyä, kun vanhoihin (esim. 5W-40 tai 0W-40 sijasta 5w-30 tai 0W-30).
Pakkasaamuilla tuon yläkerran naputuksen kuunteleminen (joo ilmeisesti enimmäkseen ne nostimet kuitenkin) vie taas ajatuksiin talviajan öljyn valinnan vaihtoehdoista.
Jos öljyn pumppaaminen kehittää lämpöä, se tarkoittaa sitä, että öljypumppu tekee kovasti töitä ja se taas on pois moottorin antamasta tehosta eli teho laskee ja kulutus nousee.
Comment
-
Voisiko yhteenvetona todeta, että käytetään auton valmistajan suosituksen mukaisia öljyjä. Merkistä ei niin väliä:)
Comment
-
Pitäsköhän itsellä vielä hämmentää soppaa. Tässä kokemuksia entisellä autolla:
(Mazda 323 (BG) kilometreillä 200tkm-300tkm
Mobil 5W40: Hyvä perusöljy, mutta alkoi kadota 5tkm jälkeen (10tkm kuluttua oli hävinnyt 0.3-0.5L) ja venttiilinnostimet alkoivat naputella lämpimänä vähän ennen vaihtoväliä.
Castrol Magnatec(?) 5W40: Hyvä öljy, ei ehkä niin pesevä kuin mobil, säilyi pidempään parempana eikä öljyä kulunut kuin korkeintaan 2dl vaihtovälillä. Jäi kiinni metallipinnoille paremmin kuin mobil.
Valvoline MaxLife 10W40: Hyvä öljy väljiin autoihin, ehkä mazda ei olisi välttämättä tätä tarvinnut, tulipahan kokeiltua parilla viimeisellä öljynvaihdolla. Tätä ei kulunut vaihtovälillä havaittavaa määrää. Aika hyvin tuntui tämäkin säilyttävän ominaisuutensa.
Noille vanhemmille matalaviritteisille japseille on melkein sama mitä öljyä siellä on, kestää ne kuitenkin sen 400tkm ilman koneen avaamista. Pääasia että öljyt vaihtaa 10 tkm välein.
Audissa olen nyt käyttänyt viime öljynvaihdossa mobilia , täytyy katsoa vaihtaako merkkiä. En aio ainakaan yli 10 tkm vaihtoväleillä ajella.
Comment
-
Eiköhän lohkis lämmitä sen verran, että ei ole merkitystä onko öljy 5W vai 10W. Meikäläisen autossa ajotietsikan mukaan koneen lämpö on -20C pakkasella lohkislämmityksen jälkeen n. +15...20C. Siis kun auto seissyt yön yli ja aamusella starttaa.
Eroa 5W ja 10W välillä varmaan syntyy kylmäkäynnistyksessä, kun auto on seissyt yön yli ja lämmitystä ei ole ollut.
Comment
-
20w50 oli luokkaa 50e/4 litraa viimeksi kun ostin. Ei nyt ihan tarkkaa hintaa muista kun alennusta tuli mutta hintaluokka tosta selviää.
Noita 5w50 ja 20w50 tuotteita olen käyttänyt ja hyvin on toiminut. Mobilin litkuilla olen kaksi konetta kilauttanut (kiertokangen laakerit...) mutta noilla on pärjätty ;)
Comment
-
Enemmän tai vähemmän voi öljymerkin valintaan vaikuttaa sekin pikkuasia, että millainen on kyseisen merkin saatavuus eli saako sen kannun haettua vaikka tienvarren Prismasta tai joutuuko sen hakuun johonkin ties minne - eli jälleenmyyntiverkostot kyllä vaihtelee aika lailla (on muuten Motonetissa aika hyvät öljyvalikoimat, muttei sielläkään oo kaikkea). Ei jotenkin jaksa innostaa tarve ajaa yhden oljypurkin vuoksi esim. toista sataa kilsaa...
Comment
-
Mobilin litkuilla olen kaksi konetta kilauttanut (kiertokangen laakerit...)
Mobil Oil tutkii mielellään tuollaiset kilahdukset ja korvaavat kyllä heidän öljyn mahdollisesti aiheuttamat vauriot.
Eipä tossa mitään muuta tieteellistä faktaa ole, kuin että sattui saman merkin öljyt olemaan molemmilla kerroilla eli syy oli öljyjen =)
Comment
-
Sakkeus
Kun ei tuohon mun kysymykseen näytä kukaan vastaavan niin vastatkaa sitten tähän:
*edittiä kysymyksestä:
"Eli mitä mieltä kun 101tkm ajettu 1.8 20v adr on syöny vuosihuollon jälkeen (viime tammikuussa 97.5tkm) öljyä niin että tikusta raja tulee noin 1/3 mitta-alueesta. Kone lämpimänä mitattuna raja näkyy vaivaiset 1/4 mitta alueesta."
*pohjustus:
Mittasin eilen öljyt niin että kone oli hetken aikaa lämmennyt, lämmöt 90 astetta (Eberillä osa lämmitetty), ajettu parkkihallissa vain muutama sata m xenonvääntöjen yhteydessä. Auto seisoi jotain 10min ennen mittausta mutta kone siis lämmin. TULOS: tikusta öljy peitti karhennuksen noin 2/3 - 3/4 mutta TUMMA osa öljystä peitti vasta tuon ~1/4 - 1/3.
*KYSYMYS*
Lastentarhameininkiä mutta vastatkaa nyt silti: katotaanko tuo raja tuosta ylemmästä vai alemmasta rajasta? Eli siis vaaleasta joka sekin öljyä vai mustanruskeasta? Oon kyllä muistakin autoista öljyä katellu mutta tuntuu että tämä tikku ja nämä öljyt mitä koneessa on ollu on tehny tuon öljynmäärän tarkistuksen vaikeeksi :)....
Luulis tavallaan että ylemmästä ja se tummempi on vain valunut alaspäin kun tikun nostaa pois moottorista mutta kun tikku kädessä oottelee mustan osan valumista niin ei se kyllä pian siitä laske..
Ihan vain sitä tässä hain että jos katotaan tuosta ylemmästä niin sittenhän tuo nyt ei ole hirveästi öljyä syönyt.
-edit- pistetään nyt oikein paska kuvakin mutta selkeyttänee. Eli kummasta öljynmäärä katsotaan, tuosta ylemmästä haaleasta öljykalvosta vai alemmasta öljyrajasta joka on vankkaa öljyy??
Comment
-
Tuohon värisävyyn vaikuttanee se, että tikussa öljyä on ohuempi kerros ylempänä kuin alempana. Alempana kun on paksummin, niin näyttää tummemmalta. Mutta kuten jouni tuossa yllä jo kertoikin, niin "niistä" tikku aina ensin ja mittaa sitten uudestaan. Kyllä se oikea öljyn pinta on siinä kohdin mihin saakka tikku kastuu, kovin suurta kapillaaritaimikäseon-ilmiötä tikulla tuskin tapahtuu, ehkä millin heitto voi olla.
Comment
-
Kyllähän tuota öljyäkin on sitten vähän kulunut. Siitä en osaa sanoa onko normaalia vai ei. Yleensä se mikä huoltokirjassa kuvataan normaaliksi kulumiseksi on täyttä P**KAA. Ja kun väitetään että turboauton kuuluukin syödä... Tiedä siitä sitten mutta ei mulla öljyä häviä 7tkm aikana niin paljoa että sen oikein tikusta huomaisi. Tuskin tosta ihan hirveen huolissaan kannattaa olla. Pelkkä öljymerkin vaihtokin voi muuttaa tilannetta. Esim. shellin öljyä tuppasi aina menemään edellisessä autossani, mutta magnatech pysyi sisässä. Oma mielipiteeni on että 1L/1tkm on helvetisti, 1L/2tkm on paljon, 1L/3tkm voidaan sanoa että syö öljyä, 1L/5tkm öljyä katoaa vähän... Olisin pikkasen huolestunut jos öljyä täytyy lisätä kahdesti vaihtojen välissä. Kerta vielä suotakoon, mutta sekin mua saattaisi vaivata hieman. Perussääntönä voisin sanoa, että ehjä kone ei syö merkittävästi öljyä vaihtorajojen puitteissa. Eli ei pitäisi joutua lisäileen. Longlife jutut sitten erikseen. Öljyhön voi tosin hävitä aika monesta paikasta. Turbon öljynpaluu putkessa eit tartte olla paljoa tuosta niin johan alkaa öljyä häviämään turbiinin kautta.
Comment
-
On se 20V vitoskoneen öljytikku muuten koko ajan vähän ihmetyttänyt - kerran katsoo, niin öljy on melkein alaviivalla, toisen kerran taas melkein yläviivalla. Molemmat kerrat siis ainakin 10 min koneen pysäyttämisen jälkeen suhteellisen tasaisella paikalla eli mene ota selvää siitä hommasta.
Sekin vielä, että vaikka spekseissä on mainittu, että tikun merkkien väli olisi 1 litra, niin on se lisäämällä jo puolesta litrasta tullut melkein merkistä toiseen...
nimim. Vesivaakako mukaan öljyn tarkistukseen :-)
Comment
-
On se 20V vitoskoneen öljytikku muuten koko ajan vähän ihmetyttänyt - kerran katsoo, niin öljy on melkein alaviivalla, toisen kerran taas melkein yläviivalla. Molemmat kerrat siis ainakin 10 min koneen pysäyttämisen jälkeen suhteellisen tasaisella paikalla eli mene ota selvää siitä hommasta.
Sekin vielä, että vaikka spekseissä on mainittu, että tikun merkkien väli olisi 1 litra, niin on se lisäämällä jo puolesta litrasta tullut melkein merkistä toiseen...
edit: näin siis juurikin S2 mallissa. Muissa voi olla erilainen tikku.
Comment
-
Jarkko tässä vähän teknisiä arvoja:
Teboil Diamond Plus 0W40:
Tiheys 20mC:ssa 842 kg/m3 ASTM D 4052
Viskositeetti
40mC:ssa 80 mm2/s ASTM D 445
100mC:ssa 13,2 mm2/s ASTM D 445
-35mC:ssa (CCS) 3900 mPa.s ASTM D 5293
Viskositeetti-indeksi 181 ASTM D 2270
Leimahduspiste 220 mC ASTM D 92
Jähmepiste <-54 mC ASTM D 97
Pumpattavuuden rajalämpötila -49 °C ASTM D 4684
Castrol Formula RS 0W40:
Tiheys 15ºC ISO 3675 / ASTM D1298 g/cm3 0.84
Viskositeetti 40ºC ISO 3104 / ASTM D445 mm2/s 73.5
Viskositeetti 100ºC ISO 3104 / ASTM D445 mm2/s 12.9
Viskositeetti-indeksi ISO 2909 / ASTM D2270 - 177
CCS -35ºC ASTM D5293 mPa.s 5200
TBN ASTM D2896 mgKOH/g 10.3
Leimahduspiste (COC)ISO 2592 / ASTM D92 0C 238
Jähmepiste ISO 3016 / ASTM D97 0C -57
HT/HS viskositeetti CEC L-36-A-90 cP 3.7
Itse lötkössä käyttäneenä Teboil Gold 5W40 voin sanoa et tuntui toimivan hyvin...ei kadonnut yhtään öljynvaihtovälillä!
Castrolin Formula RS ja Teboilin Diamond hintaero 4litran kannuissa taitaa olla n.5? paikasta riippuen...siis Castrol kalliimpi!
Comment
-
Täällä herättelin muuten vanhaa castrol vs. teboil topiccia.
http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...=116731#116731
Comment
-
Paljon noita mobilin öljyjä haukutaan, enpä tiedä sitten miten paljon on totuutta.
Vaihdoin tuossa juuri vanhaan käyttöautooni, Golf mk2 turbodieseliin (alunperin 1.6 bensa) kannen. Auto on ollut ensin porukoilla, sitten minulla käytössä yhteensä kohta jo varmaan 10 vuotta. Autoon vaihdettiiin n. 180tkm ajettu td-kone siinä 300tkm nurkilla.
Moottorissa on käytetty mobil 1 rally formula 0W-40 täyssynteettistä ympärivuotisesti. Öljyä ei porukoitten käytössä kuulemma kulunut, minun käytössäni sitä alkoi mennä... Mistä johtunee? ;)
Joka tapauksessa, kone on muuten täydessä tikissään, lohkossa ei ole kulumaa, eikä naarmuja. Alkuperäinen K14 ahdin on täysin välyksetön (aksiaalisesti) nostajat eivät naputa eikä kk-laakeritkaan ole leiponeet kiinni, ankarasta syöttöjen/paineiden nostosta huolimatta.
Onko tällä sitten mitään todistusarvoa minkään suhteen? No, ainakin VW:n orkkis ilmansuodattimet ovat hoitaneet hommansa. :D Enpä lähtisi öljyjäkään tässä vaiheessa moittimaan, mutta vielä on autolla pitkä taival edessään... :)
Comment
-
Dieselin pitkän iän selittänee ainakin osittan sen matalat kierrokset jolloin kaikki pyörivät osat joutuvat paljon vähemmän rasitukselle kuin bensakoneessa. Tuskin bensakoneestakaan laakerit menisivät jos sitä ei koskaan kierrätettäis yli 4500r/min. Lisäks toi td:n pilleriahdin taitaa olla niin pieni, ettei sillä saa koko mosaa edes hajoamaan. Kovilla pakolämmöillä voi toki venat palaa ja nakutus voi tehdä reiät mäntiin mutta laakereita se ei välttämättä haittaa.
Comment
-
Kyllä ne siellä Mobililla mielellään tutkii nuo hajonneet koneet ja varmasti korvaavat, jos hajoaminen on johtunut öljystä.
Johtuskohan tuo koneen hajoamisen syyn langettaminen öljyn harteille Mobilin johtoasemasta Suomen öljymarkkinoilla. Kone hajoaa --> Mobilin öljyjen vika.
Comment
Comment