Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoriöljyt, niiden ominaisuudet ja havainnot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Olisi ihan järkeenkäypä juttu, että öljyt tarkastettaisiin käyntilämpöisestä koneesta. Öljyt kuitenkin laajenee lämmetessään, joten öljyn tilaavusmäärä kasvaa suhteessa kylmään koneeseen.

    Tosin laajenee se öljypohjakin ja mittatikku lämmetessään. Ota tosta nyt sitten selvää, miten mittatikku näkee öljymäärän eron kylmässä/lämpimässä koneessa.

    Valmistajan suositusta kannattanee noudattaa öljymäärän tarkistuksessa ja pyrkiä tekemään se aina samanlämpöisestä moottorista, niin tulokset on vertailukelpoisia.

    Comment


      #92
      Tänään laitetaan uudet kendallit koneeseen ja mobilin vs200 laatikkoon, kyllä sitten kelpaa.

      Comment


      • #93
        Murtsi: Mitäs kendalleja olet käyttänyt? Elite 5W50? Itekki mietin että vois kokeilla jotain muuta merkkiä ku mobilia. Tuntuu että tuo mobil menee ihan vedeksi kun kone on lämmin vaikkei oo ku 5tkm ajettu öljyillä.

        Comment


          #94
          Juurikin toi elite 5W50, kolmas satsi sitä tuli laitettua. Ihan asiallista tavaraa.

          Comment


          • #95
            Tuli mieleen sellainen asia että miksiköhän nykyisin suositellaan tuolle 1.8T koneille 0W40 öljyä? Esim castrolin sivuilla suositellaan tuota. Myös 5W30(!) näyttäisi kelpaavan jos ei ajeta pitkillä vaihtoväleillä.

            Onko syynä se että öljyvalmistaja nettoaa tuolla 0W40 öljyllä eniten voittoa vai se että nuo _oikeasti_ sopisi koneeseen paremmin? Talvellahan noiden käytön ymmärtää, mutta kesällä...

            Onko kenelläkään kertoa kokemuksia esimerkiksi mobil 5W50 vaihtamisesta tuohon 0W40:een? Eli lisääntyikö/vähenikö nostimien naputus lämpimänä, muuttuiko öljynkulutus tms.

            Comment


              #96
              Tuntuu että tuo mobil menee ihan vedeksi kun kone on lämmin vaikkei oo ku 5tkm ajettu öljyillä.
              Mulla koneessa nyt n. 9tkm ajetut Mobilit. Öljynpaineet mittarin mukaan aika tarkkaan samat, mitä tuoreilla öljyillä.

              Comment


              • #97
                Ilkka L: Mitä mobilia sulla on käytössä? 5wXX vai 0W40?

                Comment


                  #98
                  Tuli mieleen sellainen asia että miksiköhän nykyisin suositellaan tuolle 1.8T koneille 0W40 öljyä? Esim castrolin sivuilla suositellaan tuota. Myös 5W30(!) näyttäisi kelpaavan jos ei ajeta pitkillä vaihtoväleillä.
                  Edellinen LL-luokittelu kelpuutti vain 0W-30 öljyt 1.8T:hen, uudempi muutti tuonkin 5W-30:ksi. Kait se alhainen kuumaindeksi on hydraulisten venttiilinnostimien takia parempi.

                  Comment


                  • #99
                    Vinkki vinkki:

                    Kävin eilen Tampereen Polar Autovarusteella, myivät Castrol Softec 5W-40 4l 17,50e. LMS laittoi samat öljyt koneeseen viime huollossa hintaan ~60e/6l. Ostin parin öljynvaihdon tarpeisiin... :)

                    Comment


                      Korjari: Koneessa on 5wXX -mobilit.

                      Comment


                      • Voisikohan joku vielä ystävällisesti valaista että mikä vaikutus viskositeetillä on öljynpaineeseen?

                        jos haluaa lisää paineita pitääkö laittaa jäykempää vai ohuempaa litkua, vai onko sillä merkitystä muuta kuin startissa?

                        Comment


                          Kävin eilen Tampereen Polar Autovarusteella, myivät Castrol Softec 5W-40 4l 17,50e. LMS laittoi samat öljyt koneeseen viime huollossa hintaan ~60e/6l. Ostin parin öljynvaihdon tarpeisiin... :)
                          Ja myös minä kävin siellä virtuaalisesti, kiitos Ville ;)

                          Comment


                            jos haluaa lisää paineita pitääkö laittaa jäykempää vai ohuempaa litkua, vai onko sillä merkitystä muuta kuin startissa?
                            Jäykempi öljy yleensä lisää paineita. Kuitenkin, jos sopivaa öljynpaineita ei saavuteta suositeltavalla viskositeetilla, niin silloin on yleensä jotain vikaa koneessa ja jäykemmän öljyn käyttö poistaa vain oireen - ei itse vikaa (=kuluneita kampuran laakereita tms.)

                            Comment


                              Mobil Synt S 5W-40 käypästä öljyä 2.7t moottoriin?

                              Comment


                                Jatketaanpa vielä...

                                Mitä eroa diesel- ja bensakoneiden öljyillä? Tallissa on tynnyrillinen Shell Rimula 10W-40:stä, jota miellellään laittaisi myös omiin ajopeleihin, ettei tarvitse ostella erikseen pikkupurkkeja. Lötköön, Golf 1.8t:hen ja Volvo V70 2.4:seen olisi tarve vaihtaa öljyt.

                                Comment


                                  Dieselin öljyt on ns. vähätuhkaisia. Eipä tuosta haittaa ole bensakoneessakaan.

                                  Comment


                                  • Koneessa on 5W-40 öljyt. Nyt kun talvi tulee, niin tekisi mieli vaihtaa 0w-40, että olisi öljyt notkeampia kylmäkäynnistyksessä. Jos vaihdan 0w-40:seen, niin onko öljyn viskositeetti lämpöisenä sama kuin 5w-40:llä, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

                                    Comment


                                      Vitoseen en kyllä 0W-öljyä laittaisi. Tuon aikakauden koneet suunniteltu hieman paksummille öljyille.

                                      Comment


                                      • Kuulin testikommentteja, että Castrolin EDGE 10-60 ei olisi yhtä hyvää kuin Castrol TWS 10-60. Ongelmana pätkältä tulleen kuuman 20v koneen nostimet. "Kilkatus" loppui "aidolla" kamalla. Tarina huhun perusteella ilman omia kokemuksia.

                                        Comment


                                          Teboil toi keväällä markkinoille uuden öljyn Diamond Extreme 10W-60, mainoksesta bongattua tekstiä: "Vaativaan käyttöön (urheilukäyttöön) korkeaviritteisissä moottoreissa. Korkea kuumaviskositeetti mahdollistaa pienemmän öljynkulutuksen jo hieman kuluneissa moottoreissa."

                                          Mitenkähän mahtaa toimia, onko kenelläkään kokemusta ? Kysyin paikallisesta varaosaliikkeestä kyseistä öljyä ja hinta on 49e/ 4ltr, haittapuolena on se, ettei sitä saa kuin 4ltr:n astiassa, tarve
                                          kun on aina vajaat 5ltr 2.3E moottorissa.

                                          Comment


                                          • Aina itse ajanut tuolla 10w60 valvolinellä, kun viime talvenakaan autoa ei ollut pakko rääkätä kovimmilla pakkasilla. Tulevana talvena ei nähtävästi ole tätä mahdollisuutta vaan ajamaan olisi päästävä hurjista pakkasista huolimatta.

                                            Samaa merkkiä ajattelin käyttää kuin aikaisemmin niin olisikohan 5w50 passelia kamaa?

                                            Comment


                                            • Samaa merkkiä ajattelin käyttää kuin aikaisemmin niin olisikohan 5w50 passelia kamaa?
                                              No varmaan hyvin lähellä totuutta. Eipä sitä talveksi kuitenkaan kovin siirappiakaan viitsi laittaa.

                                              Comment


                                              • Löysin S2forumilta tämän keskustelun ja pisti miettimään, että onko todella 10w60 parasta 3B koneeseen?
                                                Itsellä nyt noi tuolla parhatut Magnatecit sisällä.

                                                Comment


                                                  Tuon foorumin juttuihin kannattaa suhtautua aikamoisella varauksella. Osa porukasta tuntuu tietävän yhtä paljon autoista kuin sika joulusta.
                                                  Tuo Castrolin 10W-60 RS ei ole oikein Suomen talveen hyvä. 10W-60 Castrol TWS Motorsport on huomattavasti parempi vaihtoehto.

                                                  Comment


                                                  • Mä oon käyttänyt TWS:ää vain kesäisin, ja nyt olisikin aika vaihtaa taas 5W-50 litkut koneeseen. Taidanpa lorauttaa taas Mobilin ykköstä.

                                                    Tuosta 10W-60 TWS öljystä ei ole kyllä pahaa sanottavaa.

                                                    Comment


                                                      Mobilin 5W-50 Rally Formulan ja tuon TWS ero on niin pieni, että turhaan sen takia vaihdat talveksi Mobiliin.

                                                      Comment


                                                      • minä taas en laittaisi mobil 5w-50 koneeseen edes talveksi... jos sitä mobilia pitää väkisin sinne koneeseen saada kaataa, niin sitten vaikka 0w-40... tuosta 5w-50 mobilista on mulla niin huonot kokemukset, etten sitä laita enää mihinkään koneeseen... castrol 10w-60 tws öljystä taas ei ole mitään pahaa sanottavaa mullakaan.

                                                        Comment


                                                        • Mobilin 5W-50 Rally Formulan ja tuon TWS ero on niin pieni, että turhaan sen takia vaihdat talveksi Mobiliin.
                                                          On niissä eroa, huomaa pakkas-aamuisin käynnistäessä ihan selvästi.

                                                          Comment


                                                            Voihan tosielämässä se ero olla suurempi, mutta paperilla jähmepisteen ero ei ole kuin 3 astetta.

                                                            Comment


                                                            • Viimeisimmässä Tekniikan maailmassa on testattu 5w-40 öljyt ja rinnalla Mobilin 5W-50 ja toinen merkki vastaavalla viskositeetillä. Kannattaa lukea.

                                                              Kyllä mobilin 1 (5w-40) ja Teboilin diamond (5w-40) olivat ominaisuuksiltaan parhaimmat talven olosuhteisiin. Parhaasta päästä on vielä tuo mobilin RF 5w-50 öljy. Castrolin öljy jäi muistaakseni kolmanneksi.

                                                              Ääriolosuhteissahan nuo öljyjen paremmuudet ratkaistaan. Halvemmat öljyt toimii kyllä lämpimillä ilmoillakin. Talveksi ei enää 10w... öjyjä koneeseen. Jähmepiste jossain -10...-15 pakkasastetta. Kyllä siinä yläpuoliset nokka-akselien nokat alkaa "pöristyä" öljyn puutteessa.

                                                              Kylmäkäynnistyksessä voitelun toimiminen on tärkein ominaisuus näin talven aikana.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X