Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T BFB käynnistysongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T BFB käynnistysongelmia

    1.8T BFB (2006 A4 Avant q) - koneeseen on ilmennyt käynnitysvaikeuksia kylmänä, ja jonkin verran myös välilämpimänä. Lämpimänä (eberi-lämmitin) käynnistyy kohtuu hyvin. Käynti ok.

    Onkohan tuossa mahdollisesti joku moottorin lämpötila-anturi vialla, kun ei ota huomioon lämpötiloja käynnistäettäessä.
    Viimeksi muokannut jounito; 4.3.2015, 19:48.

  • #2
    Eiköhän sinne vikakoodi oo jäänyt mutta vahva veikkaus on lämpöanturi (G62) moottorin takaosassa. Käväse luetuttamassa koodit jos ei kellään tutulla oo vehkeitä.

    Comment


    • #3
      +1 lämpötila-anturille. AWT:ssa viallinen lämpötila-anturi aiheutti juurikin käynnistysvaikeuksia kylmänä ja sopivasti lämpöisenä, mutta ei kuumalla koneella. Anturista tosiaan jää vikamuistiin maininta, jos anturi on viallinen.

      Comment


      • #4
        Kiitos näistä vinkeistä. Varasin ensi maanataiksi 180tkm huollon, viimeistään tuolloin päästään lukemaan koodit. Varaosanumerokin varmaan löytyy näillä vihjeillä.

        Comment


        • #5
          Anturi 059 919 501A, tiiviste N 903 168 01, pidikejousi 032 121 142.

          Comment


          • #6
            Luettiin koodit. Löytyi: 16725 - Cam Position Sensor. Voiko tuo koodi tulla jakohihnan etc. kulumisesta. Hihna vaihdettu 120 tkm kohdalla. Pitäisiköhän vaihtaa hihna ja vesipumppu varmuuden vuoksi. Vesipumpun vaihdosta ei ole huoltomerkintaa 120 tkm kohdalla.

            Comment


            • #7
              Nokka-akselin asentotunnistin rikki. Siitä minä lähtisin liikkeelle...

              Comment


              • #8
                Vähän tarkempi vikakoodi auttaisi hieman. :) Voi toki olla anturi kaput, mutta itse tarkistaisin, että jako on kohdillaan, ja nokkien välisen ketjun+kiristimen kunnon.

                Comment


                • #9
                  Kävin kuulostelemassa jakopään kiristimen ääntä. Se rallattelee aika lailla tyhjäkäynnillä, lieneekö normaalia. Pitää tsekata noiden osien kunto huollossa. Alan jo kyllä kallistua jakohihnan ja siihen liittyvien osien vaihtoon, ettei tule täystuhoa. Tarkempi vikaluku pitää myös tehdä.

                  Comment


                  • #10
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86025 tuolla enemmän juttua kiristimestä ja ketjusta. :)

                    Comment


                    • #11
                      Huollossa löytyi sama koodi:
                      16727 - Camshaft Position Sensor (G40): Signal too High
                      P0343 - Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - high input

                      Mistä tuo nokka-akselin asentotunnistin kannattaisi hankkia, hinta-haarukkaa löytyy kympistä (eBay kiinalainen) yli sataseen (marmori).

                      Comment


                      • #12
                        Tarvikkeet toimii, tai sitten ei toimi. Näissäkin jonkun verran ollu ongelmaa tarvikkeiden kanssa.
                        Selvitä osanumero ja katso speedautoteilen hinta.

                        Comment


                        • #13
                          Onko tässä jo se ajoitus tarkastettu?

                          Comment


                          • #14
                            Voiko noita ajoituksia tarkistaa muuten, kuin katsomalla hammashihnan kohdistukset. Eli näkeekö esim. sytystysennakkoa seuraamalla OBD - WiFi testerin kautta.

                            Ei vielä alettu purkamaan huollossa, voisi ola järkevää varata tuo asentotunnistin ennen purkamista.
                            Viimeksi muokannut jounito; 9.4.2015, 16:50.

                            Comment


                            • #15
                              Pikku päivitys: Vaihdoin CAM sensorin. Kiinalainen OSSCA (Osa 53€, asennus 26€). Lähtenyt sen jälkeen ensistartista käyntiin, mutta joskus sytyttää moottorin vikavalon ja löytyy koodi PO340 "Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction". Ennen sensorin vaihtoa löytyi PO343 "Camshaft Position Sensor High Input".

                              Onkohan liittimessä kontaktihäiriöitä. Käynnistyy nyt kuitenkin kaikilla lämmöillä tosi hyvin. Voihan tuo kiiinansensorikin olla syypää, mutta täytyy nyt ajella jokunen hetki ja katsoa mihin päin etenee. Boschin sensori maksaisi 130 €, helppo kyllä vaihtaa.

                              Comment


                              • #16
                                Sparetolta vielä vähän edullisempi. En ole varma onko se juuri tuo,mutta osanumero on: 058905161b

                                Comment


                                • #17
                                  Tuopa juuri.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täältä tulisi 41£ + 7£ postit = n. 66€ total:
                                    https://www.buycarparts.co.uk

                                    Onko kellään kokemuksia putiikista?

                                    Comment


                                    • #19
                                      BFB alkanut ilmoittaa Intermittent vikaa P0343 - Camshaft Pos.Sensor Circ. High input. Iki-laadukas Ridexin anturi 058905161B 8 euroa joka ei ole kallis kokeilla. Erikoista että minkään näköistä käyntiongelmaa ei ole, nokkien ketjun ja kiristimen vaihdoin 2v / 3tkm sitten (ei paljon tule tällä ajettua).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vaihdoin tässä välissä laturin jolloin jouduin hieman johtoja liikuttelemaan ja sen jälkeen alkoi ajossakin tuntua pieniä nykäisyjä tasakaasulla.

                                        Tilasin uuden nokka-akselin asentotunnistimen mutta sitä vaihtaessa huomasin että anturille menevästä johtonipusta oli tuo musta suojakuori hapertunut pois. Kuvassa anturille menevä johto käännetty ylös, toinen menee suuttimelle. Vaikka itse sähköjohtojen eriste oli ehjä, ehkä se venttiilikoppaa vasten kuitenkin aiheutti satunnaisia häiriöitä. Laitoin erkkaria ympärille ja nippusiteellä kauemmaksi kannesta, eikä uutta vikakoodia ole nyt kahteen päivään tullut.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Täytyypä tännekin päivittää, kun tämän ketjun aikoinaan aloitin. Lopulta A4 1.8T lakkasi käynnistymästä pikku ajon jälkeen (lämpötila pahimoilleen), ja viaksi osoittautui (edit) kampi-akselin asentotunnistin (syksy 2019). Vaihdon jälkeen pelannut moitteitta.

                                          PS. Nokkaketju rallattaa jo aika ilkeästi kylmänä.
                                          Viimeksi muokannut jounito; 3.3.2021, 20:10.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Morjesta! Lainaan tätä lankaa kun ongelma on varmaan aika sama.

                                            Potilas: Audi A4 1.8tq 2004 BFB

                                            Oireet: Kylmänä/lämpöisenä käynti todella epätasainen ja käy rikkaalla, toisinaan. Toisina aamuina ei juuri bensa haise enempiä, kun taas toisinaan aivan julmetusti. Ideat, rahat ja järki alkaa käymään vähiin tuon kanssa. Lisäksi kylmänä kuuluu ihme ääni konehuoneesta (ihan kun sulkisi jotain venttiiliä tms laitan videon puhelimelta tähän alle) Ajossa ihan ok, mitä nyt röpöttää aika paljon, riippuu kelistä.


                                            https://streamable.com/gz2ajm


                                            Vaihdetut osat: Tulpat, puolat, nokkaketju, ketjunsäädin, lämpötila anturi, nokkien asentotunnistin, moottorin johtosarja (edellinen oli melkoisesti veistelty), B.pumpun rele

                                            Äsken antoi vikakoodin: 17939 Nokka-akselin ajoituksen ohjaus; Avoin virtapiiri
                                            18010 +30 jännite

                                            OBD testaus antoi hylätyn: Haihtuvien päästöjen ohjausjärjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)

                                            jos kenelläkään olisi yhtään mitään vinkkiä antaa, olisin todella kiitollinen! Oisko järkevin viedä ohjelmointiin uudestaan? (lastun alkuperästä ei tietoa, auto entisen klubilaisen, sen jälkeen ollut huolimattomissa käsissä).


                                            Kiitos jo etukäteen!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nokka-akselin vikakoodi:
                                              Tarkasta nokka-akselin säätöventtiilin (N205) toiminta ja liitin+johtosarja. Ei taida olla kovin kallis osa vaihtaa.

                                              EVAP-systeemin tarkistus (eli ne "haihtuvat päästöt"):
                                              Naksuuko N80 venttiili siinä ilmansuodatinkotelon nurkilla? Onko bensatankissa ali-/ylipainetta, jos avaat tankin moottorin ollessa käynnissä? Onko auton alle tuleva aktiivihiilipöntön hengitysletku tukkeutunut? Edellisiin liittyvät letkut ja liitokset kannattaa käydä läpi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitos alpi vastauksesta!

                                                Eilen tosiaan vaihdettu tuo nokkaketju + säädin uuteen ja johtosarja myös uusittu, mutta voihan se olla, että tuo pistoke jotain sekoilee?

                                                EVAPin liittyen, lähden hetken päästä tallille, niin tarkastelen samalla kaikki nuo. Voisko tuo moottorista tuleva "FLOP" ääni johtua esim tuon pöntön tukoksesta tai tähän liittyvistä vuodoista tms?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pitäiskö tuon n80 venttiilin naksua kun laittaa virrat päälle vai käynnistäessä? Äkkiseltää siitä ei mitään ääntä lähtenyt.

                                                  Autohan ei tällä hetkellä lähde ollenkaan käyntiin, taas.

                                                  Bensa haisee, että pumppu kyllä sitä ainakin työntää.. Puolat on alle 1000km ajetut, että tuskin niissäkään vika on? Ei mitään tarvikemalleja.

                                                  N205 liittimessä oli paketista jäänyt joka roska, se otettu pois niin varmaan toimii nyt vähän paremmin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ja murheet senkun jatkuu :) Aamulla tuli vaihdettua tuohon ECUn rele, kun muistin, että tuossa "uuden johtosarjan" mukana tulleet releet jäi kiinni, niin sai auton käymään.

                                                    Ei muutakun koeajolle, pääsin 600m ja jouluvalot tauluun keskellä liikenneympyrää. Avasin taas ECUn kotelon, herkistelin releet ja kasaan, auto lähti soimaan hienosti.
                                                    Tuossa tuli sillä ajeltua konetta lämpöseksi ja akkuun virtaan, kun hetken joutu starttailee. Auto parkkiin muutamaksi tunniksi ja kauppaan piti lähteä, niin ei enään auto startannut. Samat temput kun aamulla ja hörähti hetken päästä käyntiin, MUTTA
                                                    nyt kun paikallaan antaa tasakaasua, niin röpöttää kun kävisi kolmella? Puolissa tuskin on vika, kun ovat tosiaan alle 1000km ajettu, ehkä noin 500km. Mielestäni ei ajossa tuota samaa tee, eikä vedotkaan tunnu kateissa olevan.

                                                    Vikakoodit luettu, ainut mikä mietityttää ja antaa on : 01314 Moottorin ohjausyksikkö eli oisko tuo kyläsepän veistelemä lastu tiensä päässä vai mitä?

                                                    Rikkaallahan tuo käy. N80 on lähdössä vaihtoon takaiskuineen ja aktiivihiilipöntön tulen poistamaan, liekkö siitä apua näihin yo. oireisiin.. Usko meinaa jo loppua vaikka yleensä se pitkälle kestää.

                                                    Kaikki vinkit tarpeen!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos tuon vikakoodin syitä katsoo niin pistää yksi kohta silmään: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01314

                                                      Engine Control Module recently flashed or re-mapped

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No siis tuohan on joskus lastutettu, ei minun aikaan, eikä muutenkaan vielä säädetty.. Eli mitä hait takaa? Siitä en tiedä mitä lastulle on tehty ja kuka on tehnyt, kun en ole tämän auton fiksua ex-omistajaa saanut kiinni, entinen tai nykyinen klubilainen hän kuitenkin on. (sen jälkeen ollut todella huonoissa käsissä) Mielenkiinnosta olisin kysellyt, mitä kaikkea on laitettu, kun googlaamalla auton rekkarin, huomannut että on torsen (edellinen sano haldex) on s3 kytkin (edellinen sanoi s2) jne.

                                                        On kyllä kädet tungettu syvälle sinne itseensä, mutta eiköhän tuosta vielä peli synny, kun selvittelee mistä nuo vammat johtuu.

                                                        ​​​
                                                        Viimeksi muokannut Pellenormi; 20.1.2022, 22:06.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuo 01314 koodi kannattaa selvittää, eli lue kunnon vikakoodinlukijalla (VCDS:llä itse tai käytä merkkihuollossa). Tarkempi kuvaus kiinnostaisi, pelkkä koodin numero ei kerro kaikkea. Voi olla myös johtosarjan vaihdon jäljiltä, jos can-väylässä on vikaa esim. ecun ja abs/esp:n välillä.

                                                          Tuosta N80 venttiilistä voi yrittää puhaltaa läpi, sen pitäisi olla virrattomana kiinni. Jos menee ilma läpi, niin se on rikki. Heti startissa ei kuulu naksua, vaan vasta kun moottori on hetken käynyt.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Venttiiliä käyty ihmettelemässä, ei Napsu. Käyn myöhemmin ottamassa irti kun pääsee lämpöseen. Tankin korkin otin irti, huomattavaa eroa en huomannut, ehkä inasen tasaisempi. Moottori tosin aivan kylmä, kun seisonut eilisestä iltapäivästä asti.

                                                            Tarkistan samalla nuo johdot ja niiden kiinnitykset. Yritän päästä vcds kiinni vklp aikana, jos vaikka saisi jotain dataa.

                                                            Toki mieleen tuli, oisko edellinen omistaja yrittänyt käpälöidä lastua lisää ja ohi mennen tuon sekoittanut?

                                                            Laitan pari videota tuosta tyhjäkäynnistä, sisävideosta kuuluu se FLOP FLOP ääni hyvin, mikä tulee tuolta oikean eturengaskotelon ja laatikon välistä? Moottori kun lämpiää, ääni häviää.


                                                            Ulkoa

                                                            https://streamable.com/372pc2

                                                            Sisältä

                                                            https://streamable.com/6glm7t

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X