Terve!
Olen alkanut epäilemään autoni ketjunkiristimen kuntoa/toimivuutta. Syynä tähän on auton kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva rallattava ääni, jonka kesto vaihtelee. Ehkä keskimäärin 1-2sek, mutta joskus pidempäänkin. Tämä siis tapahtuu silloin kun auto on seissyt pidempään esim. yön yli ja myös kylmyys tuntuu vaikuttavan tämän äänen kestoon. Rallatusta ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. Olen ymmärtänyt että äänen kuuluminen jonkin aikaa on "normaalia" kun öljy on valunut takaisin pohjalle, kestää jonkin aikaa että öljynpaine nousee takaisin ja voitelee ketjun.
Kysymykseni on että mikä on vielä normi aika tälle "rallatukselle" ja mistä voisin aloittaa selvitystyöt muiden mahdollisuuksien poissulkemiseksi tai vian varmentamiseksi juuri tuohon ketjunkiristimeen ennen kuin lähdetään suurempiin purkuhommiin?
Lisäksi olen huomannut jonkin asteista resonointia noin 1200 kierroksen paikkeilla, mutta minusta tuo kuulostaa tulevan auton etupuolelta, jostakin alta ja oma tuntuma olisi että kyseessä olisi pakoputkeen tai johonkin suoja peltiin liittyvä ääni. En usko että tämä liittyy edellä mainittuun, mutta näin lisätietona.
Autona siis Audi A6 4F/C6 3.0TFSI Avant vm.2010 ajettu 110tkm
Olen alkanut epäilemään autoni ketjunkiristimen kuntoa/toimivuutta. Syynä tähän on auton kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva rallattava ääni, jonka kesto vaihtelee. Ehkä keskimäärin 1-2sek, mutta joskus pidempäänkin. Tämä siis tapahtuu silloin kun auto on seissyt pidempään esim. yön yli ja myös kylmyys tuntuu vaikuttavan tämän äänen kestoon. Rallatusta ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. Olen ymmärtänyt että äänen kuuluminen jonkin aikaa on "normaalia" kun öljy on valunut takaisin pohjalle, kestää jonkin aikaa että öljynpaine nousee takaisin ja voitelee ketjun.
Kysymykseni on että mikä on vielä normi aika tälle "rallatukselle" ja mistä voisin aloittaa selvitystyöt muiden mahdollisuuksien poissulkemiseksi tai vian varmentamiseksi juuri tuohon ketjunkiristimeen ennen kuin lähdetään suurempiin purkuhommiin?
Lisäksi olen huomannut jonkin asteista resonointia noin 1200 kierroksen paikkeilla, mutta minusta tuo kuulostaa tulevan auton etupuolelta, jostakin alta ja oma tuntuma olisi että kyseessä olisi pakoputkeen tai johonkin suoja peltiin liittyvä ääni. En usko että tämä liittyy edellä mainittuun, mutta näin lisätietona.
Autona siis Audi A6 4F/C6 3.0TFSI Avant vm.2010 ajettu 110tkm
Comment