Ok, näin ajattelinkin. Tässä taas yksi syy miksi Longlife öljynvaihdot ei mielestäni ole kovin hyvä idea muille, kuin uuden auton ostajille, jotka laittaa sen vaihtoon max 150tkm mittarissa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 4F/C6 3.0TFSI ketjunkiristin.
Collapse
X
-
Vähän OT, mutta koska ketjuongelma on tiedossa vaihdatan omaan autooni 15tkm välein öljyt vaikka en sitä todennäköisesti >200tkm pidäkään. Ei ole kuin muutaman kympin säästö kerran vuodessa jättää öljyt vaihtamatta, joten jo mielenrauhan takia sen teen / teetän.
Comment
-
Vieras
-
Vieras
Valmistajia on monia. Riippuu aina siitä kuka on tarjonnut halvimmalla kun tehdas on tavaraa lisää ostanut.
Comment
-
Audi S5 3.0TFSI 2010 antaa seuraavaa vikakoodia: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...0/P0016/000022
Jos koodin poistaa, se ei välttämättä tule heti takaisin. Koodi tulee vain toiselle puolelle (bank 1). N205 venttiilit (06E109257L) on vaihdettu molemmin puolin, koodi tulee takaisin.
Huoltokirjasta löytyy merkintä "yläketjun kiristäjät vaihdettu", tämä tehty vähän yli vuosi/20 000km sitten. Ulkoinen työnjälki antaa hieman aihetta epäillä työn laatua. Kuitenkin korjaamonleima eikä itse tehty.
Mitäköhän sitä sitten seuraavaksi?
Comment
-
Kysytään nyt vielä kun se ei ihan keskusteluista selvinnyt:
Nokkaketjut rallattaa 3.0 TFSI -koneessa (CGEA 2011) eikä tyhjäkäyntikään ihan hiljaista ole. Autolla ajettu 205tkm.
1. Riitääkö yläkiristimien vaihto vai kannattaako tehdä koko ketjuremontti?
2. Jos teen pelkän yläkiristimien vaihdon, mikä on riskinä myöhemmin?
Tsekkaan pian nokkien korjausarvot ja laitan tänne.Viimeksi muokannut ttenhunen; 22.2.2021, 19:24.
Comment
-
Omaan CAJA moottoriin vaihdettu noilla kilometreillä pelkät yläkiristimet ja ketjunohjurit siihen nokkien väliin.
Nyt ajettu jo 50tkm ilman ongelmia. Tosin öljynvaihdot nyt 7500km välein, ettei moisia ongelmia tulisikaan.
Omassa pärähti kylmänä käynnistettäessä pahasti, ja toiselta puolelta oli tuo ohjurikin jo kadonut kokonaan.
Ilmeisesti juuri tuo löysän ketjun pärähdys rikkoo ne ohjurit, riittääkö sitten puuttuva ohjuri siihen että tulee vikakoodi ajoituksesta en tiedä.
Vaihtoon tarvitsee moottorikohtaisen nokkienlukitus työkalun, muuten ei onnistu.
Omasta mielestä ei ole mitään riskiä jos vaihtaa pelkät yläkiristimet????
Comment
-
Työnalla -09 CAJA moottori johon ajatuksena vaihtaa nokkaketjujen kiristimet moottori paikallaan. Ongelmana nyt, että ketjua ei saa millään paikalleen uuden kiristimen kanssa. Kuin olisi useamman lenkin liian lyhyt. Kiristin lukittu taakse. Kokeiltu laittaa viimeisenä sekä imu että pakonokkapyörä paikalleen, mutta ei onnistu kummallakaan tavalla. Ketju ei tipu vapaasti alemman pyörän alapuolelta, eli onko tämän mahdollista jumittua tuonne jotenkin. Alapyörän päältä nostamalla ketju nousee pyörältä, mutta ei saa vedettyä ympäri vaikka antaa alapuolelle löysää. Moottori ollut tapitettuna kokoajan kun ketju on ollut irti, joten kiilaantuminen mihinkään väliin tuntuisi ihmeelliseltä. Kuvassa löysät vedetty pois ja imupyörä paikallaan, eli ei mitään mahdollisuutta saada ketjua paikalleen. Uusi kiristin samoilla mitoilla kuin vanha. Olisiko kenelläkään vinkkiä ennenkuin alan nostaa konetta pois.
Comment
-
Ei siellä ole oikein paikkaa mihin jumiutua, jollei ketju ole pois hampaalta. Ylempi ketju on lyhyt "pätkä", kiristimen kun ottaa pois, niin pitäisi näkyä onko ketju oikein paikalla.
Omaani myös vaihdoin yläkiristimet, eikä tullut tuollaista vastaan. Sanoit että moottori ollut tapitettuna koko ajan, onko nokka-akselit myös lukittu?Viimeksi muokannut KimmoL; 24.1.2025, 11:38.
Comment
-
Joo nokat on lukossa oikeilla työkaluilla. Kiitos hyvästä kuvasta. Tuon mukaan ei tosiaan pitäisi päästä kiilautumaan nihinkään väliin, jos ei sitten kopassa ole mitään mihin jumittaa. Kiristinkin tuli käytettyä pois ja ei ainakaan siitä näkymästä pysty sanomaan, että ketju ei olisi paikallaan, jos ei ole jotenkin ihmeellisesti kaksinkerroin tuolla alapuolella mihin ei näe. Lähden kohta yrittämään uusiksi, niin raportoin sitten tuloksia.
Ongelma näyttäis olevan se, että nokkaketju tippuu pois pyörältä ja kiilautuu tuohon kopan? ulokkeeseen, vai onko mulla tuossa joku sinne kuulumaton osa kiilautunut jotenkin? Ketju ei nouse tuosta välistä enää pyörälle muuten kuin meisselillä vääntämällä ja se ei onnistu kiristin paikallaan.
Comment
-
Nyt on kiristimet vaihdettu ja 360tkm ajettu moottori käy todella nätisti. Oikealla puolella ketjulla ei ollut mahdollisuutta kiilata mihinkään väliin, joten se meni ensiyrityksellä paikalleen. Vasen puoli meni lopulta paikalleen, mutta vaati kampiakselin kääntelyä. Ketju kiilasi jumiin moottorin välillä tuohon ylemmässä viestissä näkyvään kohtaan ja ilmeisesti oli jotenkin kaksinkerroin tuolla pyörän alapuolella.
- 1 like
Comment
Comment