Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vikaa AAN suuttimissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vikaa AAN suuttimissa?

    Rupeaa vissiin noi suuttimet olemaan käyttötunneiltaan finaalissa, tai ainakin yksi. Välistä kylmänä lähtee neljällä pyörimään ja pukkaa "01251 - Fuel Injector for Cylinder 3 (N32)" vikakoodin.

    Viittaa kenties kelan hiipumiseen tms. vai mikä noita mahtaisi vaivata?

    #2
    Nuo suuttimethan on huollettavissa. Tosin jos kela on rikki, niin en tiedä voiko sille tehdä mitään. Vie oikutteleva suutin asianosaavaan Bosch-ruiskuhuoltoon tuomiolle. Luulisi, että osaavat kertoa, voiko sen huoltaa/korjata vai pitääkö hankkia uusi.

    Comment


      #3
      Ettei olisi ihan kontaktihäiriö?

      Comment


      • #4
        Arvatkaa onko täällä perähikiällä ketään Bosch ruiskujen huoltajaa :) harmin paikka.

        Tuon kontaktihäiriön vois tsekata. Ainakaan suuttimen päässä se ei ole, mutta meneekös nuo sähköt jollekkin toiselle liittimelle joka voisi olla huonossa hapessa? Lämmettyään toimii kuin pitääkin, mutta juuri tuo kylmäkäynnistys ontuu.

        Ensialkuun olin varma, että vika olisi sytkäpuolelle, mutta vahvarit on nyt uusittu ja puolia sekoiteltu ristiin rastiin ja vika kohdentuu aina 3-pytylle.

        Nyt rupesi sitten viimein pukkaamaan tuota vikakoodia.

        Suutin ei ilmeisesti ainakaan vuoda, sillä paineet pysyy linjastossa --> aukeaminen tökkii?

        Comment


          #5
          Boksilta tulee suoraan piuhat suuttimelle, ei ole liittimiä välissä.

          Comment


            #6
            Ota suuttimen piuha irti ja mittaa yleismittarilla sille tuleva jännite startatessa. Vähän hankalaahan toi on yleismittarilla, kun suutinta ohjaava jännitepulssi lienee melko lyhyt, mutta ehkä siitä jotain viisastuu.

            Voisit myös kokeilla suuttimen toimintaa manuaalisesti. Suutinhan on "yksinkertainen" solenoidiventtiili. Eli syötä sille samaa jännitettä mitä ECU sinne pukkaa (en tiedä paljonko se on, varmaan jotain 6...12v) ja tutki, aukeaako suutin jännitte kytkettäessä tai sanooko se edes naks.

            Jos suutin vaikuttaisi aukeavan ja sen ohjauspiiri myös toimii yleismittarimittauksen perusteella, niin silloin voisi kuvitella suuttimen olevan tukossa tai muuten viallinen. Jos näin, niin varmaan se postitse voisi lähettää Bosch-huoltoon pestäväksi & ehjättäväksi. Ainakin Alppilan Autohuolto noita suuttimen elvytyksiä tekee.

            Comment


              #7
              Kyllä tuon pitäisi olla sähköpuolen häikkä, sillä ecu ei tiedä mistään, että tuleeko sieltä suuttimesta bensaa vai ei. Se tietää vaan, että onko johdon päässä kuormaa.

              Digitaaliyleismittarilla tuolta ei saa juurikaan mitään tolkkua, analogisen mittarin viisari heilahtanee että sillä voi kyllä testata.

              VAG-COM:lla voi output testillä testata suuttimia.

              Comment


                #8
                Voisi tietysti myös vaihtaa vaikka kolmosen ja nelosen suuttimet keskenään ja tutkia, tuleeko vaihdon jälkeen vikakoodi kolmos- vai nelospytyn suuttimesta. Jos vikakoodi hyppää nelospytyn suuttimeen, niin siitä kait voisi päätellä vian tosissaan olevan suuttimessa. Jos vika pysyy kolmospytyssä, niin sitten vika ilmeisestikin on suuttimen ohjauksessa.

                Comment


                • #9
                  Kyllä tuon pitäisi olla sähköpuolen häikkä, sillä ecu ei tiedä mistään, että tuleeko sieltä suuttimesta bensaa vai ei. Se tietää vaan, että onko johdon päässä kuormaa.
                  Eli tuosta päätellen vika voisi olla suuttimen kelalla, joka mahdolplisesti rapeilee (ei vissiin kovin yleistä). Nimittäin saman vikakoodin saa aikaiseksi kun nyppäsee suuttimen piuhan irti ja venttailee tovin.

                  Tuota Ilkan ehdottamaa vaihtosysteemiä pitääkin kokeilla asian varmistamiseksi.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, nyt on vika poistettu ja suutinhan se kiukutteli.

                    Comment


                    • #11
                      034 906 031 B = 0 280 150 951 = 301ccm@3bar, 348ccm@4bar AAN Suuttimet.

                      Pieni epäilys, että suuttimet vuotavat, onhan noi vuosia ja kilometrejä nähnyt.
                      Lämpimänä heikko käyntiinlähtö ja muutaman päivän seisseenä heittää bensapilven putken päästä.
                      Kaasupolkimen jonkin aikaa pohjassa pito auttaa hieman ennenkuin lämpimänä starttaa.
                      Saako näitä enää korjattua, huollettua, tai kannattaako edes yrittää?
                      Jotain korvaavia suuttimia olin jossain näkevinäni myynnissä, mutta epäilyttää kun ei enempää tietoa.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 14.8.2023, 23:13. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                      Comment


                      • #12
                        Finnjectori ainakin huoltaa korjaa/suuttimia. Tuolla noita on joskus tullut käytettyä ja palvelu on ollut asiallista.

                        https://www.finjector.com/fin/sivu/s...llot_ja_testit

                        Comment


                          #13
                          Finjectorille voit tuoda suuttimet, testataan ihan alkuun ne, Jumiutuneita voidaan kokeilla avata, kela jos on poikki tai venttiilineula pätkässyt ei pystytä auttamaan.

                          Erikoismoottori osaa sitten auttaa, jos tarvitsee suuttimet vaihtaa ja osaa kertoa mitkä ostat sarjana Finjectorilta.

                          Comment


                            #14
                            E 85 kannattaa kokeilla ajaa puoli tankkia.



                            Comment

                            Working...
                            X