Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.2 (KU) automaatti '88 käynnistysmurheita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.2 (KU) automaatti '88 käynnistysmurheita

    Vuodenvaihteessa hankittu auto,joka yllätti hyvällä kunnollaan. Katsastettu juuri ja nyt alkaa tulemaan hajoamisia eteen.... EN ole luovuttamassa ....Auton käynnistyminen oli alkuun upea,millä kelillä vaan parin pyöräytyksen jälkeen käynnissä. Nyt pumppu pimahti(vaihdoin) Nykyään ei meinaa startata millään kylmänä,kuumana saa veivata parikin minuuttia.
    Viimeksi muokannut arto s; 19.2.2015, 07:17. Perustelu: Otsikko kuvaavammaksi

  • #2
    Lämpötila-anturi ?

    Comment


    • #3
      kovasti tuo vaikuttaisi vialliselta lämpöanturilta tai voihan siellä joku imuvuotokin olla.
      Mittaileppa yleismittarilla sen anturin resistanssi, molemmista piikeistä maata vasten sekä piikkien väliltä.

      Muutenhan k/ke-jetti on varsin kestävä ja luotettava kapistus, mutta sen ympärillä olevat oheistilpehöörit lahoaa ja vaativat siksi huolenpitoa. KE-jetissä on oheiskilkettä ihan jonkinverran, mm. seosten hienosäätö lambdaohjauksella yms.
      Käy huolella läpi kaikki letkut sekä ilmamäärämittarita kaasuläpälle menevä tötterö ja jos joku vähänkin epäilyttää niin uutta letkuu vaan tilalle ja sitten tuo lämpötila-anturi. Myös liittimien kunto ja maadoitukset kannattaa tarkistaa ettei ole hapettumia.

      Nämä perushuollot kun tekee tuolle niin luvassa on huolettomia kilometrejä :)

      Comment


      • #4
        Se hyvä kunto on laatua. Audin viimeinen laadukkaasti tehty malli, niin kestää käyttöä ja aikaa.

        Kuinka paljon jouduit etsimään pumppuvikaa? Irroittelitko/tutkitko konehuoneesta silloin mitä?

        Aika vähän näissä on mitään hajoavaa. Lähinnä bensapumppu ja kun se on vaihdettu tämän päivän laatua edustavaan osaan, niin en ihan hirveästi hämmästelisi, jos se olisi jollain tapaa viallinen. Oliko se uusi pumppu ihan samanlainen kuin vanha?

        Comment


        • #5
          Polttoaineenpainemittari ohjauspaineensäätimeen kiinni ja järjestelmä- sekä, ohjauspaineiden mittaus. Kertoo aika tasan tarkkaa jos bensapuolessa on feelua. Järjestelmäpaineen pitäisi olla siinä kuuden baarin paikkeilla, ohjauspaine alkaa siitä noin yhdestä baarista ja nousee noin kolmeen baariin ohjauspaineensäätimen bimetallijousen lämmettyä. Jäännöspaineeksi pitäisi jäädä noin kolme baaria, ja sen pitäisi pysyä siinä noin 20 minuuttia.

          Jos tuossa on KU-moottori niin ei siinä oikein mitään lämpöantureita ole "moottorinohjaukselle" kuin lämpöaikakytkin, mikä on siellä sylinterikannen takapäässä ja yksinapainen lämpöanturi ylävesiletkun laipan alaosassa. Nämä tuskin aiheuttaa ongelmia muuten kuin kylmäkäynnistyksessä, sanoisin.
          Viimeksi muokannut Villee; 18.2.2015, 21:39. Perustelu: Tuli lisää asioita mieleen

          Comment


          • #6
            Tasan neljä baaria on kuuman moottorin ohjauspaine, 2.8 baaria ilman alipainetta.

            Comment


            • #7
              Pumppu oli boschin vastaava ja kaveri otti pumpun päähän tulevan "kellon"pois ja kaasuläpän asentotunnistimen musta piuha oli poikki joka liitettiin rempan yhteydessä.

              Kone on KU
              Viimeksi muokannut arto s; 19.2.2015, 07:12. Perustelu: Muokkaa edellistä, ei tarvi tehdä uutta heti perään.

              Comment


              • #8
                Pumppu on ilmeisesti ollut alkuperäinen ja mötikkä on äänenvaimennin. Sille on tainnut ohje ollakin, että jätetään pois.

                Audin automaateilla ei kovin paljoa kilometrejä kerry, niin onko auton sytytysjärjestelmän osia vaihdeltu sitten vuoden -88? Tai edes tutkittu, että missä kunnossa osat on.

                Mitä tuo tarkoittaa, että kylmänä ei meinaa startata ja kuumana saa sahata parikin minuuttia. - Eli kumpanako se lähtee huonommin käyntiin?

                Comment


                • #9
                  Kuumana taitaa käynnistyä huonommin,verrattuna ennen pumpun vaihtoa tilanteeseen,lähti kuin palmun alta joka kerta. Tulpat on vaihdettu ja kipinä tuntuisi vahvalta.

                  Comment


                  • #10
                    Sitten kun kone käy, niin onko käynti nättiä ja tasaista?

                    On aika erikoinen vika. Ei kai tuohon voi oikein muuta sanoa, kun perusasioiden tarkistus. Jetin paineiden mittaamisesta aloittaa, jos sytytysosien kuntoon luottaa. Saa olla aika iso alipainevuotokin, että vaikuttaisi käynnistymiseen noin paljon.

                    Comment


                    • #11
                      Käy tyhjäkäyntiä melko aaltoilevasti. Pitää tutkia lisää ja kiitoksia neuvoista kaikille.

                      Comment


                      • #12
                        Aaltoileva tyhjäkäynti viittaa alipainevuotoon. Tai ainakin laihalla käymiseen. Oliko tyhjäkäynti aaltoileva ennen pumpun vaihtoa, aikana jolloin käynnistyi hyvin?

                        Comment


                          #13
                          Siirsin tekniikan puolelle, kun tarkoitus ei ilmeisesti ole tehdä muuta kuin saada käynnistymään kunnolla? Muokkasin otsikon hieman kuvaavammaksi samalla.

                          Minusta tuo kuulostaa selostuksen perusteella sille, että jokin ei nyt ole mennyt ihan vimpan päälle pumppua vaihdettaessa. Onhan kaikki liitokset tiiviitä? Kai se virtaa saa ja pyörii kuitenkin, kun kerran käynnistyy..

                          Comment


                          • #14
                            Tänään lähti kylmänä kuin palmunalta ja kun tuo termari vaihdettiin eilen matalien käyttölämpöjen takia,eli käyn liittimet ja anturit ajatuksella läpi. Seuraavana alkuperäistämään audin ilmettä.

                            Comment


                            • #15
                              Nyt sitten selvisi miksi auto ei käynyt kunnolla ja käynnistyminenkin takkuili. Kaikki liittimet ja anturit läpikäytyäni huomasin huohotinletkun joka ei ollut paikallaan. Eli nyt käy kuin uusi ja voin alkaa keskittymään auton pieniin puutteisiin esim. Tuhkakuppi ja etulokasuojien vaihto ??

                              Comment


                              • #16
                                Hyvä jotta selvisi, yleensä näissä k-jeteissä on juurikin joku pikkujuttu minkä vuoksi ei tahdo pelata. Kun perusasiat on kunnossa eli ehjät letkut ja oikeat säädöt, toimii ku junan vessa. Uudemmassa ke-jetissä on sitten vähän enempi kaikkee vikaantuvaa härdelliä.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuon takia kysyin ensimmäisessäni, että "irroittelitko/tutkitko konehuoneesta silloin mitä". Kun ei näissä ole oikein mitään näin nopeasti hajoavaa muuta kuin hall ja pumppu, ne ei kestä kuin sen 25-30 vuotta.

                                  Miksi lokasuojat vaihdat? Laitatko ruosteiset tilalle, että näyttäisi uudemmalta Audilta? :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Omassa vastaavassa laitoksessa oli noin 90% kaikista alipaineletkuista murtunut tai palanut, mutta silti lähti aina muutamalla yrityksellä käyntiin. Nyt uusi letkutus on vielä vaiheessa niin ei ole päässyt kokeilemaan muuttuuko käytös.

                                    Offtopic: Jussin viesteistä on aina hauska lukea rivien välistä lievähkö kyynisyys nykytekniikkaa kohtaan. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Toinen loksu vähän mätiny oven vierestä ja toinen rutattu ?? Minäkin ostan uuden audin heti kun....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuon takia kysyin ensimmäisessäni, että "irroittelitko/tutkitko konehuoneesta silloin mitä". Kun ei näissä ole oikein mitään näin nopeasti hajoavaa muuta kuin hall ja pumppu, ne ei kestä kuin sen 25-30 vuotta.
                                        Yhtään asiaan sen kummemmin kommenttiasi arvostelemaan en ala, mutta ainakin evolötkön onnellisena omistajana lisäisin tuohon listaan vielä sen kuuluisan HK:n sinisen.
                                        Ei kestä korkeintaan kuin 350000 kilometriä, jos sitäkään.
                                        Onneks se on helppo modata kestämään toiset mokomat.

                                        Niin liekö Lötkössä edessä tuota murheenkryyniä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kummallisia vikoja ilmestyy takaisin,taaskaan ei meinaa lämpimänä käynnistyä,polttaa pumpunsulaketta ja sitten kysymys???? Pitäisikö bensapumpun käynnistyä virrat päällä asennossa vai vasta startatessa ?!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Moottorin pyöriessä kuuluu pumpunkin pyöriä ja sekuntti - pari vielä jälkeen. Saattaa myös pyörähtää surahduksen, kun virrat laittaa päälle, riippuen automallista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juu sammuttaessa pyörii hetken

                                              Comment


                                              • #24
                                                Otsikon mukainen auto ja ongelmana huono käynnistyvyys kuumana. Kylmänä lähtee melko hyvin käyntiin, ja jos auton sammuttaa ja käynnistää heti uudelleen niin lähtee samantien käyntiin sekä kylmällä että kuumalla koneella. Ongelmana on ainoastaan, jos auto kuumana seisoo yli 10 minuuttia, joutuu kaasua pumppaamaan ja sahaamaan pitkään että käynnistyy. Käynnistyttyään kone saattaa aluksi käydä vajailla, mutta kun kierrokset saa ensimmäisen kerran nostettua, toimii sen jälkeen normaalisti.

                                                Oma arvaus liittyy bensapumpun suuntaan. Onko mahdollista ettei kuumana paine riittäisi esim avaamaan suuttimia? Mutta miksi heti sammutuksen jälkeen auto lähtee hyvin käyntiin?

                                                Muita huomioita:
                                                -Tyhjäkäynti tasaista
                                                -Alipaineletkuja, polttoainesuodatin, jakajan kansi/pyörijä uusittu
                                                -Jakajan alipainekalvo rikki
                                                -Ohjauspaineensäätimen kalvo ehjä, vastuslanka 23 Ohm
                                                -Ylävesiletkun alapuolinen lämpöanturi näyttää kuumana n. 100 Ohm, kylmänä 1,5 kOhm
                                                -Kylmäkäyntisuuttimelle ei tule kunnollista jännitettä, mutta se tuskin vaikuttaa kuumana käynnistyvyyteen?

                                                Tiedän että foorumilta löytyy paljon Kelju-K:n asiantuntijoita, joten toivoisin apua kun oma tietämys aiheesta loppuu pitkälti tähän.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko suuttimien/bensalinjojen lämpöeristykset kunnossa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuuluisiko niissä olla jotain lämpöeristystä? Paljas putki tulee imusarjan tienoilta suuttimille asti. Muut letkut ovat tuommoista teräspunoksen näköistä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Suuttimet kusee ja huonot tulpat.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Aivan samat oireet oli omassa lötkössä ja syy löyty vuotavista suuttimista. Takaiskun vaihdoin uuteen ensin eikä vaikuttanut vikaan mitenkään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ottaa töpselin irti lisäbensa suuttimelta. Ni ei tarvi sahata niin paljon. Vuotavilla suuttimilla saa tuplat bensaa käynnistäessä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitä tuo käytännössä siis tekee? Kastelee tulpat? Katkaiseeko K-jetti polttoaineensyötön kun starttaa kaasu pohjassa? Tuntuisi että tuolla tavoin auton saisi helpommin käyntiin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X