Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS2 sammuilee satunnaisesti tyhjäkäynniltä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS2 sammuilee satunnaisesti tyhjäkäynniltä

    Vuosimallia 95, immo vakiona. Ideoita kaivataan vian etsintään, koska vikamuistiin ei jää mitään!!! Kone sammuu kuin avaimesta kääntämällä kun on tyhjäkäynnillä. Kierroksilta ei ole sammunut. Auto on vakio, mutta 034 motorsportin puolakonversio on asennettu vuosia sitten.

    Taustatarina on seuraava:

    Viime syksynä auto sammui kerran risteykseen, samalla reissulla alkoi kova nykiminen kun antoi happea. Diagnoosi oli joukko vuotoja painepuolella. Korjasin pahimmat syksyn aikana ja meno oli taas normaalia. Yhden kerran kävi kuitenkin niin, että pysähtyessäni peruuttamaan autoa talliin se taas sammui yllättäen. Vikamuistissa ei ollut mitään. Vika ei uusiutunut enää syksyn aikana.

    Auto meni tallliin ja seisoi kolme kuukautta koskematta. Viimeviikolla korjailin painepuolta mm. etupalkki, letkuja, jne. Enää ei ole vuotoja. Seisonnan jälkeen käynnistin auton ekaa kertaa. Stunppasi kaksi kertaa sekunnin käynnin jälkeen, mutta kolmannella lähti käyntiin ja kävi noin 20-30 sek kunnes sammui. Vikakoodit näytti immo ongelmaa. Kerhoveli teki parituksen ja kone läksi jälleen käyntiin.

    Nyt lähtee normaalisti käyntiin, mutta kone sammuu satunnaisesti tyhjäkäynniltä. Voi käydä 15 sekuntia tai 2 min. Kierroksilta ei ole kuitenkaan sammunut kertaakaan. Yhden kerran vikamuistiin jäi ilmoitus "engine speed sensorista". Vaihdoin ko. anturin sekä myös sen toisen "triggeri" anturin varmasti toimiviin. Tämä ei auttanut. MAF, ISV sekä kaasuläppäkotelon potentiometri on karsittu pois häiriön aiheuttajina = piuhat irti. Sulakkeet ja releet on myös tarkastettu silmämääräisesti.

    Itellä ei tule mieleen tällä hetkellä muuta kuin hapettuneet johdot jossakin tai viallinen virtalukon pohja. Mikä muu voisi olla kyseessä?

    #2
    Mites bensapumppu ? Uusi vai vanha ? Jos on vaihdettukin niin kannattaa tarkistaa liittimet tankin sisältä.

    Kokeile käyttää hallin liitin irti.

    Comment


      #3
      Tuo kyllä kuulostaa ISV:n vialta. Miten tuo on tarkastettu?

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
        Tuo kyllä kuulostaa ISV:n vialta. Miten tuo on tarkastettu?
        ISV:n piuhan irrottaminen ei vaikuta tilanteeseen, eli piuha irrotettuna sammuilee satunnaisesti.

        Bensapumppu lienee orginaali enkä ole sitä tutkinut sen kummemmin. Kiitti vinkistä Arille. Hall-anturi on myös ollut irti. Sen unohdin mainita aikaisemmin.

        Comment


          #5
          Kyllä se pyörintänopeusanturointiin, sytkävirtoihin tai boksin virtoihin viittaa tämä homma. Katkaisi yhteyden diagnostiikkaankin kerran hyytyessään. Kerran tuli tosiaan g28-koodi, muistaakseni implausible, mutta mikä mystisintä, se katosi nollaamatta itsekseen:) Ei jäänyt siis intermittentiksi talteen. Kaikkea sitä näkee.

          Kone kuolee siis laakista. Saattaa joskus vähän yskäistä, mutta pääsääntöisesti ei oireile käydessään yhtään. Ei ole siis mikään bensapumppujuttu varmasti.

          Samanaikaisesti immo herjaa avainsignaalia. En usko parituksen vaikuttaneen mihinkään.

          Nooh kyllä se sieltä selviää, kun tutkitaan lisää.

          Comment


            #6
            B-pumpun rele?

            Comment


              #7
              Eli käy vaikka kuinka pitkään, jos kierrokset pitää esim. 1500 ? Kylmällä/kuumalla koneella mitään eroa sammumiseen ?

              Comment


              • #8
                Tähän astisten kokemusten mukaan sammuu nimenomaan tyhjäkäynniltä! Tähän mennessä ei ole siis sammunut kierroksilta.

                En ole pitänyt kirjaa millä konelämmöillä sammuu. Perstuntuman mukaan saattaa sammua lämpimänä vähän harvemmin kuin kylmänä. Äsken kokeillessa 15 asteisesta tallista kävi noin 3 min ja sammu. Eikä ole varmuudella bensapumpun rele :-)

                Comment


                  #9
                  Ajaessa ei esiinny ongelmia vai onko tämä etes ajossa ?

                  Comment


                    #10
                    Mulla teki samaa aikoinaan. ISVin putsaus auttoi siihen silloin. Vikakoodeja en lukenut. Jokin liitos tms kyykkää ajoittain myös mahdollisesti. Kokeiles toisella boksilla ilman ajonestoa.

                    Ps. Minäkö muka niin kännissä? ;)
                    Viimeksi muokannut RS2; 9.2.2015, 22:31. Perustelu: Huumori heräsi.

                    Comment


                    • #11
                      Tuommoisella korjauksella ei enää sammunut tänään. Tämän illan kokemuksilla siis moottorin maadoitus voisi olla syyllinen. En jaksanut nostaa autoa enää ylös. Lopullinen varmistus ja diagnoosi tulee myöhemmin.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Eikös nuo puolat näyttäisi olevan maadoitettu samaan kohtaan ja vika varmaankin löytyy siitä ?

                        Comment


                        • #13
                          Puolat on maadoitettu venakopan kanteen. Maadoitus ei näy kuvassa.

                          Comment


                          • #14
                            Vaihdettu 034-puolasarjan tilalle alkuperäinen puolasarja. Toisen trankkuvahvarin yksi kanava todettu samalla pimeäksi. Muutettu 5. sylinterin johdotus toimivaan kanavaan.

                            Aukottomasti en voi mitenkään todistaa, että puolasarja auheutti häiriön G28 anturille. Johdot, liitokset ja liittimet näyttävät olevan kunnossa. Maadoitus on myös tehty oikein. Satunnaiset sammuilut kuitenkin loppuivat. Tämä case jää kaikilta osin täysin uskon varaan!

                            Comment

                            Working...
                            X