Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 pommi hajalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ44 pommi hajalla?

    Eli siis ongelmana vilkkuva hydraulijärjestelmän varoitusvalo. Hydraulinesteet ja jarrunesteet on maksimitasossa eikä vuotoja esiinny. Hydraulipumppu uusittu pari kuukautta takaperin. Hydraulinestesäiliön ja jarrunestesäiliön anturipiuhat kokeiltu ottaa irti ja puhdistettu, ei vaikutusta, valo vilkkuu edelleen. Ohjauksen tehostus toimii esimerkillisesti, joten pumpun tuottama paine lienee siis ok. Jarrupoljin tuntuu hieman sienimäiseltä eli kunnon teho löytyy vasta puolivälin paikkeilta, kun aikaisemmin on pysähtynyt kuin seinään huomattavasti herkemmin. Osaako joku viisaampi sanoa että missä kohtaa tuo pommi sijaitsee RT-koneisessa lötkössä, ja onko sillä omaa anturia jonka irrottamalla voisi testata tuonkin osasen?

    Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!

  • #2
    Tuossa, pommi on nro.6 ja painekytkin 27?( korjatkaa, jos meni pieleen). Painekytkimen pitäisi mitata järjestelmän painetta, pommiin ei sillä voi mielestäni suoraan vikaa yksilöidä.

    Comment


    • #3
      Eikös pommin testaaminen yksinkertaisimmillaan mene niin, että moottori sammuksissa pumpataan jarrupoljinta. Tehostuksen pitäisi toimia reilu kymmenen painallusta ennen kuin poljin menee kovaksi.

      Comment


      • #4
        Ohjauksen tehostus toimii esimerkillisesti, joten pumpun tuottama paine lienee siis ok.
        Ohjaustehostimella on eri "piiri", pumppu on kaksiosainen.

        Comment


          #5
          Mulla tuo jarrupoljin ei kyllä kovetu ollenkaan vaan tuntuma pysyy samanlaisen pehmeänä koko ajan. Mihinkähän tuo sitten viittaisi? Täytyy viikonloppuna yrittää viedä auto sisätiloihin ja yrittää diagnosoida tuota vikaa...

          Comment


            #6
            Terveen pommin pitäisi tarjota öbaut 25 tehostettua jarrupolkaisua kone sammuksissa.

            Comment


              #7
              Edelleen vilkkuu tuo valo... Pumppu on siis alle puoli vuotta vanha, perimätieto kertoi että pommikin
              on vaihdettu reilu vuosi takaperin. Nestettä ei vuoda mistään, ei edes hikoile. Paineanturin johdot ja nestesäiliön johdot käytetty irti, ei lopettannut valon vilkkumista. Ohjaus toimii normaalisti, jarrut hieman normaalia pehmeämmät mutta pysähtyy kyllä kuin seinään jos kunnolla polkaisee.

              Onko muuten tuossa vm 90 typ44:ssa jarrupalojen kulumisenvaroitin samassa varoitusvalossa hydrauliikan kanssa, vai onko sille ihan oma valo? Haulla löytyi mielipiteitä suuntaan ja toiseenkin...
              Auto on siis RT-koneinen 100 2.0E -90 ja täysin karvalakkimalli, ei mitään ajotietokoneita tms.

              Comment


                #8
                Keltainen varoitus on jarrupalojen, punainen hydrauliikan.

                Comment


                  #9
                  Ainakin omassa -85/-86 typ44:ssa on jarrupalojen varoitusvalo sama kuin hydrauliikan varoitusvalo. Mahdollisesti vaihtunut sitten faceliftin aikoihin, vai?

                  Kokeile järjestäen yhdistää antureiden liittimien pinnit johdolla tms.. Ainakin paikallistuu mikä anturi oikein valoa vilkuttelee.

                  Comment


                  • #10
                    Pitääkö noiden Palojen/hydron varoitusvalojen toimia katsastuksessa?
                    Entäs Ökyvalo/lataus varoitusvalo?

                    Comment


                    • #11
                      Mielestäni ei. ABS:n kylläkin.

                      Comment


                        #12
                        Etujarrupalojen piuhat kannattaisi kyllä tarkistaa. Omassa lötkössä vilkutteli ko. valoa aikoinaan tästä syystä.

                        Comment


                          #13
                          Mikäli nyt lähdemme siitä, että kyseisessä mallissa hydraulipuolen varoitusvalo on sama kuin jarrupalojen varoitusvalo, erittäin todennäköistä on kieltämättä juuri nuo jarrupalojen kulumisvaroittimien johdot. Suhteellisen turhat piuhat, jotka aiheuttavat vain turhaa hämminkiä. Poikki ja yhteen tai sitten näkee vaivaa ja vaihtaa riittävän pitkältä matkalta uutta johtoa tilalle.

                          Mutta kannattaa todella ensiksi antureiden liittimiä ropaamalla paikallistaa mikä anturi oikein varoittelee.

                          Comment


                          • #14
                            Askartele ohut kuparilanganpätkä U-muotoon ja laita sinne liittimeen, niin loppuu turha valitus jarrupaloista. Ainakin itsellä nuo palat kestävät niin kauan ettei tarvetta "kulumisanturille" ole.

                            Tosiaan 14" peltivanteet noita jarrupalojen johtoja syövät ja teippaukset yms. vain nopeuttaa kulumista.

                            Comment


                              #15
                              Kaikki mahdolliset anturit on nyt ropattu läpi, eikä vikaa löytynyt. Ja kun persdynolla kaikki tuntuu toimivan normaalisti niin täytyy sitten käydä tuon palojen kulumisenvaroitinjärjestelmän kimppuun.

                              Itsellä myös pienillä vuotuisilla kilometreillä palat kuluu sen verran hitaasti että normaalihuoltojen
                              puitteissa riittää palojen kunnon silmämääräinen tarkastelu.

                              Comment


                                #16
                                Kaikkiin antureihin kuuluvat myös ne jarrupalan varoittimet, joten ei kun uudestaan liittämän pinnejä yhteen. Voihan toki olla, että enemmänkin kuin yksi anturi herjaa virhettä. Epätodennäköistä, mutta mahdollista. Liittämällä ensiksi kaikkien antureiden pinnit yhteen ja sitten yksi kerralla laittamalla anturin takaisin paikalleen, vika ainakin paikallistuu.

                                Pidetään peukkuja, että olisivat ne jarrupalojen varoittimien piuhat syynä.

                                Comment


                                  #17
                                  Renkaiden vaihdon yhteydessä selvisi sitten lopullisesti tämäkin mystinen vika. Kulumisvaroittimen piuha oli lähtenyt jarrupalan sisältä osittain irti (palaa oli vielä reilusti jäljellä). Vaihdoin kaikki palat - ja kas, valo sammui! Kulumisvaroittimien johdot olivat satulasta eteenpäin silmämääräisesti tarkasteltuna ihan ehjät.

                                  Tästä voimme varmaan vetää johtopäätöksen, että jos lötkö on ns. karvalakkimalli, eli siis vailla mitään sähköherkkuja tms. niin silloin on mallisarjan loppuun asti tuo punainen valo sekä hydraulipuolen että jarrupalojen varoitusvalona. Oma autoni on siis käyttöönotettu 21.8.1990.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X