Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2.0E -90 koneen kanssa ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Tääl oli joku nopeempi ni ei viitti kahteen kertaan samoja juttuja kertoa :D. Kaasuläpän mikrokytkimen voisit kuitenkin yrittää mitata. Voihan olla, että joku on säätänyt tyhjäkäyntiä tyhjäkäyntiruuvista niin, että kaasuläppä jää koko ajan vähän auki, eikä mikrokytkin sulkeudu.

    Comment


    • #62
      Tulipas mieleen, joskin kaukaa haettu; Onko autolla rällätty johonkin, että bensan paluulinja olisi osittain tukossa? Jos kylmäkäynnistyssuutin vuotaisi/olisi koko ajan päällä, nii auto sammuisi kerta linttuulla. Työntää tosi paljon bensaa ollessaan jatkuvaan päällä.

      Comment


      • #63
        100 2.0E -90 koneen kanssa ongelmaa

        Parempi kun laittaa pa-pumpun releen tilalle hyppylangan että käy kokoajan ja nostelee käsin sitä määräjakajan vieressä olevaa ilmamäärää mittaavaa lautasta niin antaa ainetta suuttimista.

        Comment


        • #64
          No jopa on kummallista, mutta jokatapauksessa sulla oli se anturikin sökö joka on hyvin oleellinen osa ruiskun toimintaa ajatellen. Mikäli siis mittasit sen oikein. Onko uusi anturi taatusti vastaava, 1 tai 2 osainen kuten alkuperäinenkin? Joskus varaosapuljut ovat antaneet vääränlaisia ja siksi ei toimi.

          Comment


          • #65
            Tuli ostettua audi 100 vm 1988 2.0 RT koneella k-jetronicilla. Starttimoottori oli rikki ostaessa ja nyt auto on liikennekäytöstä poistettu eli en ole ajanut autolla ollenkaan. Nyt käynnistyy mutta jotain on pielessä, Tyhjäkäynti on 1600rpm ja kaasua kun antaa niin kuullostaa kuin kone hieman "booaisi". Tyhjäkäynti laskee kun puristaa ISV:n lyhyempää letkua ja kone sammuu samantien kun irroittaa ISV:n sähköliittimen. Imuvuotoja ei pitäisi enää olla.

            Vaihdetut osat:
            -ISV molemmat letkut
            -Monitoimilämpöanturi+sen liitin
            -Tulpat (vanhat olivat aivan mustat)
            -Virranjakajan kansi+pyörijä

            -Kaasuläpän ilmaruuvi on tällä hetkellä täysin kiinni. Seosruuvia kiristämällä saa kierroksia alemmas mutta silloin käy niin rikkaalla että putkesta tulee mustaa savua. Kylmänä kone lähtee hyvin käyntiin ilman kaasua mutta lämpimänä täytyy antaa paljon kaasua että käynnistyy. Ideoita viasta? Onko porukalla kokemuksia miten vuotavat suuttimet oireilee?
            Viimeksi muokannut Jaan; 2.7.2015, 15:27.

            Comment


            • #66
              Monitoimilämpöanturia käytetään vain mittaristolle. Tyhjäkäynninohjaimen lämpöanturi on erikseen yksinapainen pyöreä liitin, jossa johto abikolla.

              Comment


              • #67
                Ja sijaitsee ylävesiletkun vieressä. Alaspäin oleva anturi.

                Comment


                • #68
                  Jos KE-jetronic, kannattaa kokeilla lämpimällä koneella irroittaa määräjakajan sivustalta magneettiventtiilin töpseli.
                  Tällöin ruisku toimii kuten tavan vanha K-jetti ja jos töpseli irtikään ei tahdo moottori käydä kunnolla niin vika on siellä k-jetin puolella, alipainevuoto tms.
                  Mikäli käynti paranee ja moottori toimii paremmin töpseli irti, on vika KE-jetin sähköpuolella..anturivika tms.

                  Jos kaikki toimii kuten kuuluu niin autolla voi aivan hyvin ajella ilman ECU:n ruiskuohjaustakin, eli tuo magneettiventtiili pois kytkettynä. ECU kun ei kuumalla koneella muutenkaan tee juuri muuta kuin pikkuisen hienosäätää seoksia lambda-anturin mukaan + täyskaasurikastus.

                  ISV:n piuha irroitettuna pitäisi moottorin jaksaa myöskin käydä matalaa tyhjäkäyntiä ja jos ei käy niin kaasuläpän ohivirtausruuvia auki sen verran ettei sammu. Näin oli ainakin joku ohje. Toki tämäkin säätö edellyttää sitä, että alipainevuodot ovat taatusti pois kuvioista.

                  Comment


                  • #69
                    Se yksinapainen anturi on mitattu ja muistaakseni antoi ihan järkeviä lukemia. Täytyy tarkistaa se vielä kerran. Määränjakajan sivulla ei näkynyt töpseliä eli tämä taitaa olla pelkkä k-jetti? Tänään tuli uusi ongelma kun avasin ohjauspaineen säätimen niin sieltä tippui osat maahan...Kaks erikokoista jousta siellä ainakin oli ja "jousilautanen" Kuvassa näkyvästä tapista en tiedä mutta kone ei enää lähde käymään eli jotain taitaa puuttua.
                    http://i1042.photobucket.com/albums/...psxuqbebsf.jpg

                    Comment


                    • #70
                      Tulppaat letkun ni saat ainakin käymään. Itse ajelin kalvovikaisella säädin tulpattuna ja hyvin toimi. Volvossa käytetyssä koneessa ei edes kyseistä mötikkää ole.

                      Comment


                      • #71
                        No se tappi on aika oleellinen osa siellä ohjauspaineensäätimessä. Se näet painaa kalvoa, joka sijaitsee tuossa kuvan ylemmässä puolikkaassa. On muuten veemäinen kasata tuo. Eli ensin se tappi tonne ylempään puoliskoon, kohdistettava tarkasti sinne pieneen neljällä ruuvilla kiinni olevan laipan reikään. Sen jälkeen lautanen killumaan siihen tapin/lämmitysvastuksen liuskan päälle. Sitten vielä pitäisi saada ne molemmat jouset siihen lautasen päälle pysymään aloillaan jonka jälkeen pohjaosa kohdistetaan siten että jouset menevät oikeaan kohtaan.

                        Tuolta löytyy kuva:
                        http://s71.photobucket.com/user/mk2k...URdig.jpg.html

                        Pelkkä K-jetti se on jos määräjakajaan ei mene minkään valtakunnan töpseliä.

                        Ohjauspaineensäädin on sinänsä melko pomminvarma, mutta alakammion kalvo saattaa ajastaan kovettua ja haperoitua. Tällöin aiheutuu pieni alipainevuoto eikä täyskaasurikastus toimi. Joissakin malleissa tätä systeemiä tosin ei edes ole.
                        Viimeksi muokannut Tonsku79; 4.7.2015, 14:58.

                        Comment


                        • #72
                          Ok kiitos paljon! Se yksinapainen lämpöanturi on nyt vaihdettu ja otan sen säätimen vielä irti kun taisi mennä väärin kasaan.

                          Comment


                          • #73
                            Nyt on säädin kasattu uudestaan ja sytytyspuola vaihdettu. Käynnistyy hyvin. Otin ISV:n piuhan irti ja avasin kaasuläpän ohivirtausruuvia sen verran että käy tyhjäkäyntiä n.1000rpm. Nyt tuntuu kone käyvän suht puhtaasti. ISV:n piuha kiinni kierrokset nousevat liian korkealle. Se on jo kerran putsattu, ja oliko niin että sitä ohjaa pelkästään se yksinapainen anturi ylävesiletkun lähellä?

                            Comment


                            • #74
                              Miksi säädit tyhjäkäynnin noin korkeaksi? Kokeile säätää isv irroitettuna tyhjäkäynti jonnekin 700-800rpm (joissakin malleissa puolalle menevä vihreä johdin irroitetaan, tämä asettaa isv:n perus asentoonsa).
                              ISV nostaa / pitää tyhjäkäynnin siellä missä pitää, sehän sen tehtävä on.
                              Viimeksi muokannut Tonsku79; 10.7.2015, 00:09.

                              Comment


                              • #75
                                Kokeilin ensin säätää tyhjäkäynnin 750-850 rpm mutta silloin sammuu kone kun laittaa D tai R vaihteen päälle. Jos ISV liittimen laittaa paikoilleen niin tyhjäkäynti on 2500rpm eikä siitä laske yhtään.
                                Viimeksi muokannut Jaan; 10.7.2015, 19:50.

                                Comment


                                • #76
                                  Tyhjäkäynnin rele valvoo kaasuläpän kytkintä, lämpöanturia, moottorijarrutuksen ohivirtausventtiiliä ja kierroslukua puolalta. Jos oikein muistan, niin muuta ei ole, jos ISV:tä ohjaa se tuplaleveä rele.

                                  Jos ISV:lle menee 470mA tasavirta, tarkoittaa se vikaa ohjauksessa.

                                  Comment


                                  • #77
                                    En mitannut vielä ISV:tä mutta puhdistin se vielä kerran ja säädin sytytystä hieman myöhäisemmälle kun kone "kalisi" aikaisemmin. Sen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset ovat pysyneet alle 1000rpm.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X