Tääl oli joku nopeempi ni ei viitti kahteen kertaan samoja juttuja kertoa :D. Kaasuläpän mikrokytkimen voisit kuitenkin yrittää mitata. Voihan olla, että joku on säätänyt tyhjäkäyntiä tyhjäkäyntiruuvista niin, että kaasuläppä jää koko ajan vähän auki, eikä mikrokytkin sulkeudu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
100 2.0E -90 koneen kanssa ongelmaa
Collapse
X
-
No jopa on kummallista, mutta jokatapauksessa sulla oli se anturikin sökö joka on hyvin oleellinen osa ruiskun toimintaa ajatellen. Mikäli siis mittasit sen oikein. Onko uusi anturi taatusti vastaava, 1 tai 2 osainen kuten alkuperäinenkin? Joskus varaosapuljut ovat antaneet vääränlaisia ja siksi ei toimi.
Comment
-
Tuli ostettua audi 100 vm 1988 2.0 RT koneella k-jetronicilla. Starttimoottori oli rikki ostaessa ja nyt auto on liikennekäytöstä poistettu eli en ole ajanut autolla ollenkaan. Nyt käynnistyy mutta jotain on pielessä, Tyhjäkäynti on 1600rpm ja kaasua kun antaa niin kuullostaa kuin kone hieman "booaisi". Tyhjäkäynti laskee kun puristaa ISV:n lyhyempää letkua ja kone sammuu samantien kun irroittaa ISV:n sähköliittimen. Imuvuotoja ei pitäisi enää olla.
Vaihdetut osat:
-ISV molemmat letkut
-Monitoimilämpöanturi+sen liitin
-Tulpat (vanhat olivat aivan mustat)
-Virranjakajan kansi+pyörijä
-Kaasuläpän ilmaruuvi on tällä hetkellä täysin kiinni. Seosruuvia kiristämällä saa kierroksia alemmas mutta silloin käy niin rikkaalla että putkesta tulee mustaa savua. Kylmänä kone lähtee hyvin käyntiin ilman kaasua mutta lämpimänä täytyy antaa paljon kaasua että käynnistyy. Ideoita viasta? Onko porukalla kokemuksia miten vuotavat suuttimet oireilee?Viimeksi muokannut Jaan; 2.7.2015, 15:27.
Comment
-
Jos KE-jetronic, kannattaa kokeilla lämpimällä koneella irroittaa määräjakajan sivustalta magneettiventtiilin töpseli.
Tällöin ruisku toimii kuten tavan vanha K-jetti ja jos töpseli irtikään ei tahdo moottori käydä kunnolla niin vika on siellä k-jetin puolella, alipainevuoto tms.
Mikäli käynti paranee ja moottori toimii paremmin töpseli irti, on vika KE-jetin sähköpuolella..anturivika tms.
Jos kaikki toimii kuten kuuluu niin autolla voi aivan hyvin ajella ilman ECU:n ruiskuohjaustakin, eli tuo magneettiventtiili pois kytkettynä. ECU kun ei kuumalla koneella muutenkaan tee juuri muuta kuin pikkuisen hienosäätää seoksia lambda-anturin mukaan + täyskaasurikastus.
ISV:n piuha irroitettuna pitäisi moottorin jaksaa myöskin käydä matalaa tyhjäkäyntiä ja jos ei käy niin kaasuläpän ohivirtausruuvia auki sen verran ettei sammu. Näin oli ainakin joku ohje. Toki tämäkin säätö edellyttää sitä, että alipainevuodot ovat taatusti pois kuvioista.
Comment
-
Se yksinapainen anturi on mitattu ja muistaakseni antoi ihan järkeviä lukemia. Täytyy tarkistaa se vielä kerran. Määränjakajan sivulla ei näkynyt töpseliä eli tämä taitaa olla pelkkä k-jetti? Tänään tuli uusi ongelma kun avasin ohjauspaineen säätimen niin sieltä tippui osat maahan...Kaks erikokoista jousta siellä ainakin oli ja "jousilautanen" Kuvassa näkyvästä tapista en tiedä mutta kone ei enää lähde käymään eli jotain taitaa puuttua.
http://i1042.photobucket.com/albums/...psxuqbebsf.jpg
Comment
-
No se tappi on aika oleellinen osa siellä ohjauspaineensäätimessä. Se näet painaa kalvoa, joka sijaitsee tuossa kuvan ylemmässä puolikkaassa. On muuten veemäinen kasata tuo. Eli ensin se tappi tonne ylempään puoliskoon, kohdistettava tarkasti sinne pieneen neljällä ruuvilla kiinni olevan laipan reikään. Sen jälkeen lautanen killumaan siihen tapin/lämmitysvastuksen liuskan päälle. Sitten vielä pitäisi saada ne molemmat jouset siihen lautasen päälle pysymään aloillaan jonka jälkeen pohjaosa kohdistetaan siten että jouset menevät oikeaan kohtaan.
Tuolta löytyy kuva:
http://s71.photobucket.com/user/mk2k...URdig.jpg.html
Pelkkä K-jetti se on jos määräjakajaan ei mene minkään valtakunnan töpseliä.
Ohjauspaineensäädin on sinänsä melko pomminvarma, mutta alakammion kalvo saattaa ajastaan kovettua ja haperoitua. Tällöin aiheutuu pieni alipainevuoto eikä täyskaasurikastus toimi. Joissakin malleissa tätä systeemiä tosin ei edes ole.Viimeksi muokannut Tonsku79; 4.7.2015, 14:58.
Comment
-
Nyt on säädin kasattu uudestaan ja sytytyspuola vaihdettu. Käynnistyy hyvin. Otin ISV:n piuhan irti ja avasin kaasuläpän ohivirtausruuvia sen verran että käy tyhjäkäyntiä n.1000rpm. Nyt tuntuu kone käyvän suht puhtaasti. ISV:n piuha kiinni kierrokset nousevat liian korkealle. Se on jo kerran putsattu, ja oliko niin että sitä ohjaa pelkästään se yksinapainen anturi ylävesiletkun lähellä?
Comment
-
Miksi säädit tyhjäkäynnin noin korkeaksi? Kokeile säätää isv irroitettuna tyhjäkäynti jonnekin 700-800rpm (joissakin malleissa puolalle menevä vihreä johdin irroitetaan, tämä asettaa isv:n perus asentoonsa).
ISV nostaa / pitää tyhjäkäynnin siellä missä pitää, sehän sen tehtävä on.Viimeksi muokannut Tonsku79; 10.7.2015, 00:09.
Comment
Comment