Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kysymys isv-venttiilistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kysymys isv-venttiilistä

    Eli autona on 80 2.0 -92 ja kaikki oireet,risteyksiin sammuminen jne. viittaa tuohon isv venttiiliin, vaikka sitä oon yrittänyt puhdistella. Varsinainen kysymys on voiko takalasinlämmitin vaikuttaa tuon isv:n toimintaan? Nimittäin kun se on päällä niin auto käy ihan ok, mitä nyt joskus sammuu risteyksiin, mutta kun sen ottaa päältä pois niin tyhjäkäynti alkaa heti seilaamaan ja meinaa välillä sammua. Jos joku viisaampi osaisi sanoa mikä on vikana vai onko tuo vaan sattumaa.

    #2
    [raapii päätään] No aika kummalta kuulostaa. Eli suoraa yhteyttä ei pitäisi olla, mutta tämän ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan (varsinkin jos on itse n:s omistaja).

    Oletko kokeillu muuta sähköpuolen kuormitusta, esim. puhallin täysille tms, vaikuttaako tyhjäkäyntiin? Jos jossain (sopivassa) kohtaa on heikko kontakti, niin pienikin jännitten aleneminen voi tietysti vaikuttaa... Onko laturi ja akku OK? Jos on, niin kaikki mahdolliset liittimet, myös ecu:n, puhdistus ja crc-käsittely. Tämä oli nyt tällaisen ei-sen-viisaamman neuvo.

    Comment


      #3
      Voisikohan olla niin, että takalasinlämppäri päällä laturi kuormittaa moottoria sen verran, että isv:n pieni jumittelu tms. ei ehdi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Kun moottori käy "vapaasti" ilman laturin kuormitusta, pienikin liike isv:ssa aikaansaa moottorin kierrosten nousun --> isv yrittää korjata, mutta ei onnistu kun vähän jumittelee --> korjaa enemmän --> liikaa. Tästä alkaa sitten se tyhjäkäynnin aaltoileminen

      Mutta jos moottoria kuormitetaan hieman, niin isv:n liiallinen korjaus ei tee niin suurta heilahdusta tyhjäkäyntiin, jolloin tyhjäkäynti ei ala aaltoilemaan.

      Itsellä ainakin takalasinlämmittimen/muun tehokkaan sähkölaitteen päällekytkeminen tyhjäkäynnillä heilauttaa tyhjäkäyntiä hieman, kunnes isv korjaa sen.

      Comment


      • #4
        Mulla oli samanlaista oiretta; tyhjäkäynnillä kävi huonosti ja sammuili risteyksiin. Syyksi löysivät tyhjäkäyntikytkimen, se meni uusiks ja avot, pyörii kuin unelma! Ei ollut kyllä halvimmasta päästä, Ruotsista joutui tilaamaan..

        Comment


          #5
          Tuossa ABK-koneessa mutkistaa asiaa, ettei siinä ole joko-tai-tyhjäkäyntikytkintä, vaan kaasuläppäpotentiometri. Voihan tuossa senkin ongelmista olla kyse. Tai sitten ilmamäärämittari antaa vääriä arvoja, ja seokset pielessä...

          Tuon takalasinlämppärin vaikutuksesta pasi_n arvio kuulostaa hyvinkin mahdolliselta. (en lukenut huolella eka kerralla, ja kuvittelin vaikutuksen toisin päin).

          Mukavia nämä Digifant-ruiskut, eikö totta? Tuntuu että näissä on lähes aina tyhjäkäyntiongelmia. Omassakin olen jo tovin selvitellyt, ja vaikuttaa ilmamäärämittarin vialta (= muutama satanen).

          - Aina kun Audin konepellin avaa, kukkaro reagoi kuten pallit avantoon mennessä :D

          Comment


          • #6
            Älä Terho yleistä, mä oon saanu kolme vikakoodia pois viikon sisään, eikä oo menny eurookaan. Mitä nyt sille korjaamolle aikoinaan mikä nuo viat teki. (:

            Comment


              #7
              Mikko, Audin konepellistä mainitessa viittasin omaan yksilööni :P
              Ja eikös tuossa 16v:ssä ole KE-Motronic?

              Comment


              • #8
                No niinhän siinä on, alan olemaan sitä mieltä että ottasin mieluummin hyvin toimivan kaasarin tuon tilalle. Sopis paremmin tämmöselle puupäälle...

                Mutta asiaan, itellä oli kans jossain vaiheessa tuommosta(kin) tyhjäkäyntiongelmaa. Korjaantu sillä ku ruuvasin isv:tä silleen että jää vähän reilummin auki. Ei pudota niin nopeesti kierroksia, ja ku tuntuu näillä talvikeleillä olevan paikat kohmeessa ni kerkee sit paremmin reagoida noihin muutoksiin. Sen vaan katto ettei anna isv:stä tuon jälkeen vikakoodia.

                Comment

                Working...
                X