Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3:ssa lambda vikaantunut?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

S3:ssa lambda vikaantunut?

Tervehdys,

Minulla on seuraavanlainen ongelma autossani. Jonkin aikaa on tuntunut kiihdyttäessä, että kone antaa noin 4000 kierroksen kohdalla tehopiikin. Tämä "tehon lisäyksen" vaikutus on ajanmyötä vain voimistunut. Vaihdoin Bypass-venttiilin forgen malliseen, koska luulin vian johtuvan siintä. Bypass oli kyllä viallinen, mutta ei vaikuttanut tuohon tehopiikkiin.

Vag-com antoi eilen seuraavan vikakoodin, jonka uskoin liittyvän tuohon moottorin antamaan tehopiikkiin:

17953 - Throttle Valve Controller: Malfunction
    P1545 - 35-10 - - - Intermittent

Noh epäilin tuon pohjalta, että kaasuläpässä olisi vika. Nollattuani vikakoodit ja ajettuani lenkin autolla, laitoin piuhat taas koneeseen kiinni alkoi tyhjäkäynti kaasu seilata oikein urakalla!

Nyt diagnostiikka näyttää seuraavaa:

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
    P0130 - 35-10 - - - Intermittent

Kone ei ota nyt kierroksia oikein ollenkaan ja nykii koko ajan (tyhjäkäynti ja ajossa). Voidaanko olettaa vian olevan lamba-anturissa? Kaasuläppä ei anna enää vikakoodia.

Mikäli vika on tuossa lambdassa, niin osaako joku sanoa monella johdolla on toi ässän lambda varustettu? Olisin erittäin kiitollinen, mikäli joku osaa valaista asiaa..

Lam

Kyllä se on l-anturi varmaan, mulla oli sama vika ja sitä on noissa ollut.

EQ

Comment

Jos kone ei ota kierroksia niin vika on tod.näk. kaasuläppäyksikössä tai ilmamäärämittarissa.

Kantsis puhdistaa kaasuläppäyksikkö ja tehdä perussäätö ennen kalliita osienvaihtoa.

Comment

Otin tuon MAF:lle menevän liittimen irti, jolloin kone säätää ilmeisesti jonkinlaiset perusasetukset koneeseen. Nyt moottori pelaa suhteellisen normaalisti, joten päättelin vian olevan nimenomaan ilmamäärämittarissa. Nollasin vikakoodit ja nyt ei enää herjaa lambdasta tai kaasuläpästä, ainoastaan tuosta MAF:sta. Ei kai liene vaarallista koneelle ajella viikon tai pari ilman tuota MAF:ia, koska saan uuden vasta parin viikon päästä?

On se ihmeellistä miten on hienot itse diagnostiikat autoissa, mutta silti ei välttämättä löydetä suoraan vian todellista syytä.. Noh, pääasia että saa laitteen taas kuntoon.

Comment

En ajaisi kyllä ilman maffia kuin hätätapauksessa. Se on ns kurko-inputti moottorinohjaukselle.

Autosi lienee hopeinen? Muutaman kerran nähnyt seudulla.
          Olin muuten autotarvikkeen tiskillä, kun äijät kaiveli kataloogeista APY-moottorin MAFia :)

Onko kartiosuodatin?

Comment

Soitin Bernerille, ja sieltä kyllä vakuuteltiin että koneella voi ajaa väliajan.. Joo auto on hopeinen, eikä ole kartiosuodatinta.

Comment

Working...
            X