Eli auton malli näkyy nimeni alla ja moottorin tunnus on AGA. Söörtsillä kattelin muitten kirjoituksia,joissa puhuttiin venttiilien nostimista, alipainepumpuista ja bensahöyryjen aktiivihiilisuodattimista ja osa kuulosti samantyyppiseltä ongelmalta kuin itellä, mutta en ole ihan varma.
Eli ongelma on seuraava: Kun moottori käynnistetään joko kylmänä tai lämpimänä niin noin 45 sekunnin kuluttua alkaa kuulua säännönmukainen "nak-nak-nak" ääni, joka nopeutuu lisättäessä kierroksia ja jonka kuulen vielä 2000 kierrokseen asti jolloin ääni hukkuu.
Kun vapautan kaasupolkimen nopeasti alkaa nakutus kuulua vasta kun moottori on tasaantunut ja aloittaa normaalin tyhjäkäynnin.
Viimeksi mainitut äänitehosteet yritän nyt illustroida kirjaimin,jotka kuvaavat korkeita kierroksia,niiden nopeaa laskemista,palaamista normaaliin tyhjäkäyntiin ja nakutukseen: SSSSSSSS-----ssssssssnak-nak-nak
Eilen ajelin tietoisena nakutuksesta kylmä rinki persiissä Keski-Suomesta Kajaaniin yhtäjaksoisesti pysähtymättä vajaa 300 km ja pysäköityäni auton sammutin puhaltimen ja taas kesti noin 45 sekuntia ennen kuin nakutus alkoi kuulua.
Sisätiloihin nakutus on sen verran vaimea,että ajossa sitä ei juuri kuule rengasmelun läpi.Huomasinkin äänen vasta pari päivää sitten kun aloin soveltaa kaverin neuvoa laittaa puhallin päälle vasta koneen lämmettyä eli ilmastoinnin puhaltaessa ääntä ei kuule.
Tiedä sitten miten kauan ääni on kuulunut ja onko se normaalia,mutta nyt kun sitä alkoi ajattelemaan ja aukaisin konepellin, tuntui ääni uudelta ominaisuudelta ja se tuntui kuuluvan korvaan selkeästi moottorinilmansuodattimen kotelosta,kuin joku naputtaisi muoviin..tai sitten se kaikuu syvemmältä koneesta... prkl!
Vielä sen verran,että päivää ennen kuin huomasin nakutuksen autoon vaihdettiin uudet Mobilin 0W40 öljyt. Vanhoilla oli ajettu 11 000 km. Lisäksi vaihdettiin polttoainesuodatin. Kilometrejä on koneessa 114 000. En tosiaan voi vannoa onko nakutus kuulunut miten kauan ja ennen öljynvaihtoa kun tosiaan huomasin sen em.tavalla puhaltimen ollessa pois päältä.
Joten arvoisat Audi-veljet ja siskot, P-P Peteliuksen sanoin: JELPPIVÄ!!!!!
Eli ongelma on seuraava: Kun moottori käynnistetään joko kylmänä tai lämpimänä niin noin 45 sekunnin kuluttua alkaa kuulua säännönmukainen "nak-nak-nak" ääni, joka nopeutuu lisättäessä kierroksia ja jonka kuulen vielä 2000 kierrokseen asti jolloin ääni hukkuu.
Kun vapautan kaasupolkimen nopeasti alkaa nakutus kuulua vasta kun moottori on tasaantunut ja aloittaa normaalin tyhjäkäynnin.
Viimeksi mainitut äänitehosteet yritän nyt illustroida kirjaimin,jotka kuvaavat korkeita kierroksia,niiden nopeaa laskemista,palaamista normaaliin tyhjäkäyntiin ja nakutukseen: SSSSSSSS-----ssssssssnak-nak-nak
Eilen ajelin tietoisena nakutuksesta kylmä rinki persiissä Keski-Suomesta Kajaaniin yhtäjaksoisesti pysähtymättä vajaa 300 km ja pysäköityäni auton sammutin puhaltimen ja taas kesti noin 45 sekuntia ennen kuin nakutus alkoi kuulua.
Sisätiloihin nakutus on sen verran vaimea,että ajossa sitä ei juuri kuule rengasmelun läpi.Huomasinkin äänen vasta pari päivää sitten kun aloin soveltaa kaverin neuvoa laittaa puhallin päälle vasta koneen lämmettyä eli ilmastoinnin puhaltaessa ääntä ei kuule.
Tiedä sitten miten kauan ääni on kuulunut ja onko se normaalia,mutta nyt kun sitä alkoi ajattelemaan ja aukaisin konepellin, tuntui ääni uudelta ominaisuudelta ja se tuntui kuuluvan korvaan selkeästi moottorinilmansuodattimen kotelosta,kuin joku naputtaisi muoviin..tai sitten se kaikuu syvemmältä koneesta... prkl!
Vielä sen verran,että päivää ennen kuin huomasin nakutuksen autoon vaihdettiin uudet Mobilin 0W40 öljyt. Vanhoilla oli ajettu 11 000 km. Lisäksi vaihdettiin polttoainesuodatin. Kilometrejä on koneessa 114 000. En tosiaan voi vannoa onko nakutus kuulunut miten kauan ja ennen öljynvaihtoa kun tosiaan huomasin sen em.tavalla puhaltimen ollessa pois päältä.
Joten arvoisat Audi-veljet ja siskot, P-P Peteliuksen sanoin: JELPPIVÄ!!!!!
Comment