Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nakutus moottorinilmansuodattimen kotelosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nakutus moottorinilmansuodattimen kotelosta

    Eli auton malli näkyy nimeni alla ja moottorin tunnus on AGA. Söörtsillä kattelin muitten kirjoituksia,joissa puhuttiin venttiilien nostimista, alipainepumpuista ja bensahöyryjen aktiivihiilisuodattimista ja osa kuulosti samantyyppiseltä ongelmalta kuin itellä, mutta en ole ihan varma.

    Eli ongelma on seuraava: Kun moottori käynnistetään joko kylmänä tai lämpimänä niin noin 45 sekunnin kuluttua alkaa kuulua säännönmukainen "nak-nak-nak" ääni, joka nopeutuu lisättäessä kierroksia ja jonka kuulen vielä 2000 kierrokseen asti jolloin ääni hukkuu.
    Kun vapautan kaasupolkimen nopeasti alkaa nakutus kuulua vasta kun moottori on tasaantunut ja aloittaa normaalin tyhjäkäynnin.

    Viimeksi mainitut äänitehosteet yritän nyt illustroida kirjaimin,jotka kuvaavat korkeita kierroksia,niiden nopeaa laskemista,palaamista normaaliin tyhjäkäyntiin ja nakutukseen: SSSSSSSS-----ssssssssnak-nak-nak

    Eilen ajelin tietoisena nakutuksesta kylmä rinki persiissä Keski-Suomesta Kajaaniin yhtäjaksoisesti pysähtymättä vajaa 300 km ja pysäköityäni auton sammutin puhaltimen ja taas kesti noin 45 sekuntia ennen kuin nakutus alkoi kuulua.

    Sisätiloihin nakutus on sen verran vaimea,että ajossa sitä ei juuri kuule rengasmelun läpi.Huomasinkin äänen vasta pari päivää sitten kun aloin soveltaa kaverin neuvoa laittaa puhallin päälle vasta koneen lämmettyä eli ilmastoinnin puhaltaessa ääntä ei kuule.

    Tiedä sitten miten kauan ääni on kuulunut ja onko se normaalia,mutta nyt kun sitä alkoi ajattelemaan ja aukaisin konepellin, tuntui ääni uudelta ominaisuudelta ja se tuntui kuuluvan korvaan selkeästi moottorinilmansuodattimen kotelosta,kuin joku naputtaisi muoviin..tai sitten se kaikuu syvemmältä koneesta... prkl!

    Vielä sen verran,että päivää ennen kuin huomasin nakutuksen autoon vaihdettiin uudet Mobilin 0W40 öljyt. Vanhoilla oli ajettu 11 000 km. Lisäksi vaihdettiin polttoainesuodatin. Kilometrejä on koneessa 114 000. En tosiaan voi vannoa onko nakutus kuulunut miten kauan ja ennen öljynvaihtoa kun tosiaan huomasin sen em.tavalla puhaltimen ollessa pois päältä.

    Joten arvoisat Audi-veljet ja siskot, P-P Peteliuksen sanoin: JELPPIVÄ!!!!!

  • #2
    Olisko taas se kuuluisa V6-öljynpaineventtiili > ei tarpeeksi painetta nostimille tyhjäkäynnillä. > Tästä löytyy juttua tältä foorumilta ennemmänkin.

    Sitten kun venttiilit vaihtaa ja paineet kohdallaan, alkaa vuotaan kopan kannesta, tai kannentiivisteestä...

    Comment


    • #3
      Yritin etsiä, mutta ei haulla löytynyt...Onko muilla erilaisia mielipiteitä?
      Kaverille soittelin Audi-liikkeeseen, joka arveli nokka-akselin ketjun kiristäjiä...

      On se kyllä saatn, jos noilla kilometreillä alkaa tollasta esiintyä.Niin kuin olen kavereille sanonut, että pakko on ajaa Audilla kun se on ainoa auto, joka edes jotenkin kestää alla kun oli auto mikä tahansa niin huono tuuri seuraa aina mukana!Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa!

      Comment


      • #4
        Vois olla nokka-akselin säädin tai ketju itse. Tuo SSSSSS- tyylinen suhina on merkki ketjun löysyydestä. Voi olla jopa ketjusta lenkki murtunut. Syytä olis napata venttiilikopat pois ja tarkastaa ketjujen/säätimien kunto. Ei ole paha rasti.

        Comment


        • #5
          Sori, en tarpeeksi selvästi selittänyt ääniefekti-illustraatiota.Eli "SSSSS " tarkoitti vain ihan normaalin kuuloisia korkeita kierroksia ja "sssssss" normaalin kuuloisia tyhjäkäyntikierroksia eli ei sieltä mitään suhinoita kuulu.

          Comment


          • #6
            Sitten hyvä jos ei kuulu kahinaa/suhinaa. Jos talosta löytyy stetoskooppi tahi pitkä meisseli niin kuuntele sillä mistä nakutus kuuluu.

            Comment


            • #7
              Epäilen että on se bensahöyryihin liittyvä venttiili. Etsi siitä ilmansuodattimen päältä tai läheltä sellainen isolta takaisiniskuventtiililtä näyttävä muovimötikkä johon tulee letkut ja sähköt. Kokeile sitä sitten kädellä kun naputus kuuluu että sätkiikö samaan tahtiin.

              Comment


              • #8
                Juurikin niin!
                Sehän se oli!Kävin tänään Laakkosella,jonne en yleensä mene kuin viimeisessä hädässä.No siellä pyysin paria asentajaa (pakko sanoa että olivat harvinaisen asiallisia) kuuntelemaan nakutusta ja parin sekunnin höristelyn jälkeen totesivat että normaali ääni, kuuluu juurikin bensahöyryjen aktiivihiilisuodattimen magneettiventtiilistä,jonka nakutuksen tuntee tosiaan myös kädessä.Olipa melkonen helpotus kun mielessä jo pyöri konerempat joihin pääsee tiliä tyhjentämään, mutta vielä se Audi on luottamuksen arvoinen ja päänahkojen metsästäminen vajaavetoisilta voi taas jatkua!
                Kiitos muillekin auttaville käsille,foorumi toimii hyvin!

                Comment

                Working...
                X