Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ADR ja Ignition timing retard arvot
Collapse
X
-
Ajossa tai käyntiin lähdössä ei huomaa mitään erityistä. Kierrosalueen yläpäässä on aavistuksen verran havaittavissa että ihan kun polttoaine loppuisi kesken, mutta eikö tuonkin pitäisi näkyä lambda korjauksessa?
Ilmiö näköjään tulee myös pienemmillä kierroksilla, etenkin nopeammin kaasua painaessa. Täyskaasu vetoja ei enää tänään pääse kelin takia koittamaan.
Sitä tuossa pohdin että voisiko viallinen nakuanturi, tai löystynyt sellainen, tehdä tuota? - Vikakoodia kumpikaan niistä ei generoi.
Comment
-
Pitääkin jossain vaiheessa testata.
Sellaisen tuossa huomasin että tyhjäkäynniltä kun nopeasti painaa kaasun pohjaan on kierrosten nousussa selvä viive. Tämä lienee ominaisuus, vai olisiko sittenkin syypää liian hitaasti reagoiva lambda? - Arvo kuitenkin vaihtelee tyhjäkäynnillä varsin tiuhaan kun sitä yksittäisesti seuraa (tämä tietysti mitään vielä todista)?
Samalla kun kaasua painaessa seuraa nakutusanturin arvoja ne heittelee reippaasti tietyssä kohtaa. Heittelyä (nakutusta?) ei tapahdu näköjään silloin kun kaasua painaa rauhallisemmin?
Normaalissa ajossa, ilman suurempia vedätyksiä, lambdan jännite pysyy rajoissa 0,055 - 0,92 volttia (Lambda control -16,4 - +8,6).
Kone normaali lämpöinen ja kaasuläpän sopeutuskin tehty varmuudenvuoksi uudelleen. Tulpatkin näytti silmämääräisesti hyviltä, ei tosin olleet "kahvin ruskeatkaan",
Comment
-
Tässä jotain infoa asiaan? - Ehkä tuo maksimissaan -6.7 astetta ei vielä ole välttämättä paha, kun kyse kuitenkin on lastutetusta autosta (ja vaparissahan sytkäennakko on se suurin millä tehoa saadaan ohjelmallisesti haettua)? - Tai no äärirajoilla mennään 98 oktaanisella?
"You should see a field of 0s everywhere with a few possible spikes in retard up to 6 degrees retard. The number 0 in each of the cylinder boxes indicates NO timing retard is taking place. This means no timing is having to be removed by the computer as it senses knock. Now, what if you see some random numbers like "1.5" and "3" every once in awhile? This should be fine. If you were a tweaker, ideally you would want to find that point where you are able to use the most timing without triggering problems. Since most people do not mess with timing adjustments, we want to see as close to zero as possible though. Timing retard of greater than "6" would have me worried and I would want some further investigation and adjustments made. Running overly aggresssive timing will result in lower power (BTDC is adjusted down based on knock activity in channel 20) and is a major player in engine destruction."
http://www.audizine.com/forum/showth...retation-guide
Huomenna varmuuden vuoksi toiset tulpat kokeiluun, alkoi tuo tyhjäkäynnillä kaasunpolkaisuun reagointi ihmetyttämään. Tuntuu että yskäisee aika voimakkaasti. Tuossa vielä jäin konehuonetta kuulostelemaan ja tikityskin puuttui (ainakin luultavasti), vaihdoin toisen N80 magneettiventtiiliin ja tuttu ääni alkoi jälleen kuulumaan. Vanhakaan ei tosin päästänyt ilmaa läpi, mutta entä jos se onkin jumittanut (vikakoodia ei tosin ole siitäkään)?
Välillä kieltämättä tulee miettineeksi että mitähän "vikaa" tässä lopulta koitetaan keksiä, luoda (tai lue, etsiä) :) - Mutta toisaalta, ilmeisesti kyseisen merkin logo onkin valittu tarkoituksella (kaikki vaikuttaa kaikkeen, kaiken aikaa, kaikkialla) :D
Comment
-
Joo, kyllä lambdan jännite on sen verran korkea ettei se kovin laihalla käy. Lastutus muuttaa asian, todennäköisesti ennakkoa on lisätty sen verran että nakukorjaus ottaa takaisinpäin. Eipä tuossa välttämättä kummempaa vikaa ole. Tyhjäkäynnillä kaasunvaste ei välttämättä ole mikään urheiluautomainen, päästösyilläkin on vaikutuksensa tähän. Lambdan hitaus ei vaikuta kaasunvasteeseen. Jos on ollut joskus parempi, niin ehkä ilmavuodoista lähtisin vikaa etsimään.
Comment
-
Imuvuotoja itsekkin epäilin. Pitää vielä huomenna käydä läpi uudelleen, nuo tosin on jo kertaalleen tarkistettu kun viimeksi oli työn alla.
Ennakkoa softassa on tosiaan lisätty aika aggressiivisesti.
Mietin vaan sitä että seoksiin liittyvistä häiriöistä, mukaan lukien imuilmavuodot, pitäisi kyllä tulla vikakoodi? - Esim taannoin huohotusjärjestelmän venttiilien vuoto generoi heti vikakoodia ja tämä näkyi 00561 mixture adaptation vikakoodina. Saman aiheutti myös tukkeutunut imusuihkupumppu.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=111245
Nyt tuo learned mix form (add) arvo on edelleen rajojen sisällä (olikohan -4.7).
Mutta entäpä jos tuo N80 (eli aktiivihiilipöntön venttiili) olisi viallinen, eli jäisi kiinni tai auki välillä?
Oli nimittäin aika "tervassa" kun brakcleenillä putsailin. Sulkeutuu ja avautuu ainakin nyt kun on ollut muutaman tunnin lämpimässä, tosin solenoidi tuntuu olevan aika laiskan oloinen (13,8 V jännitteellä vie virtaa 0,48 A, eikä pidä selkeää korvin kuultavaa napsausta).
Comment
-
Hmm, joko se oli N80 venttiili jumissa tai sitten on taas aika uskoa vaikka joulupukkiin?
Tuossa arvoja kyseisen venttiilin vaihdon jälkeen.
Ja tuossa sen jälkeen kun otin tankin täyteen 98:a ja laitoin sekaan Liqui Moly Octane Plussaa. Kilometrejä tankkauksen ja lokin välissä noin 25 km.
Kotipihassa huomasin että learned mix form (add) arvo oli tippunut -4.7:stä -3.7:ään tyhjäkäynnillä.- Eli onkohan tuolla ollut jotain tukkeutumia suuttimissa tms?
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...cument&land=GB
Comment
-
Negatiivinen korjaus meinaa sitä, että mittaa joko liian suurta ilmamäärää tai polttoainetta tulee liikaa (tai tankin huohotushuuruja silloin kun ecu ei yritä niitä sinne ohjata). Lambdasäätö siis vähentää polttoainetta. Joskin tuollainen 3-4% korjaus on vielä normaalin rajoissa. Se tankin purgevena on voinut jumitella, tuskinpa suuttimissa mitään on ollut.
Comment
-
N80 venttiilissä oli ainakin vikaa nyt kun tuttu tikitys on jälleen alkanut pellin alta kuulumaan :)
Jäin kuitenkin pohtimaan joko nyt olisi (vihdoin) syytä vaihtaa uusi lambda (tilattu siis jo...). Voiko vanhaa lambda mitenkään todentaa vag com:lla että se on hidas reagoimaan?
Sen tuossa on huomannut muutaman kerran tankin täyteen ottaessa että etenkin kaupunkipyörityksessä kulutus on noussut (Viimeisin N80 vaihdon jälkeen 9,27 l/100, sitä edelliset 10,34 -13,12 l/100). - Ei tosin välttämättä niin kovin "tasaista ajoa sisältäviä" :)
Muuten tuntuu pelaavan oletetulla tavalla, esimerkiksi maf lukema meni yli sadan muutamalla kolmosvaihteella tehdyllä vedolla (keskiarvo 105,34 @ 6080 rpm).
Sytytysennakon myöhästämistä ei tule tuolla kierroslukemalla, vaan yleensä n. 4000 rpm:n paikkeilla (esim 3920 rpm, cyl 1=0,7, cyl 2=3, cyl 3=4,5 cyl 4=3). Yli 4.5 ei saanut tällä kertaa missään olosuhteissa lokiin, joten tuo voi olla ihan normaaliakin (0-12 on ainakin vag com:in ohjerajat).
Lokeista voi päätellä myös sen että N80 on enemmän tai vähemmän auki aina kun tuota ennakon myöhästämistä tapahtuu (Edellisillä arvoilla N80 oli 99,6% auki), joten lienee sitten silläkin vaikutuksensa. Vaikuttaisi tavallaan loogiselta, lisää ilmaa -> ohuempi seos -> ecu pienentää ennakkoa? - Toisaalta... eikö kompensoinnin pitäisi näkyä/tasaantua ruiskutusajassa?
Lambda tyhjäkäynnillä, lämmin kone:
Ajossa:
Comment
-
Lambdan väsymisen huomaa siitä että nousu korkeaan jännitteeseen tapahtuu laiskemmin kuin tipahdus alas. Noista logeista päätellen näyttää ihan hyvältä, olettaen että alemassa logissa matalassa jännitteessä pysyttely johtuu moottorijarrutuksesta.
Suurin nakutusherkkyys on tavallisesti maksimiväännön kohdalla (paras täytös), ja se asettuneekin vaparikoneessa juuri sinne 4000rpm tienoille. Ei mitenkään yllättävää. En pitäisi mitenkään huolestuttavana jos softattuna pari astetta silloin hetkellisesti myöhästää, sehän vain tarkoittaa sitä että ennakkokartasta on otettu löysät pois. Yhteyttä N80 venttiilin aukioloon hieman epäilen, helppohan se on testata vaikka mekaanisesti tulppaamalla se EVAP-linja parin vedon ajaksi.
Comment
-
Nyt tuon N80 venttiilin vaihdon jälkeisissä kahdessa tankkauksessa keskikulutus kaupunki ajossa on ollut 9,02 l/100km. Eli ihan normaaleissa lukemissa.
Sitä en kyllä osaa sanoa onko syy ollut siinä, mutta kun muuta ei löydy, eikä muitakaan osia ole vaihdettu.
Lambdan käytös tosiaan vaikuttaa itsestänikin normaalilta, jännite vaihtelee lähes nollan ja lähes maksimin välillä reilusti alle 1 sek.
http://www.picoauto.com/applications/lambda-sensor.html
Comment
Comment