Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8t APU röpötti, nakutti, sammu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8t APU röpötti, nakutti, sammu.

    Onko kokemusta..?

    1.8TQ APU -00 B5 aj. 245tkm

    Kotimatkalla töistä motarilla alkoi vitosella "röpöttään" eikä ollu vetoja sama toistui eri vaihteilla satunnaisesti. Tuntui kuin olisi käyny kolmella.
    Pysähtyessä tien varteen sisällä haisi palaneelle. Vähä sellanen rikkimäinen haju.
    Auto sammukin jossain vaiheessa ja kävi huonosti tyhjäkäyntiä.
    Loppujen lopuksi sammutin sen ku alkoi nakuttaan ikävästi.

    Ideoita?

  • #2
    Puola.

    Comment


    • #3
      Mistä nakutus johtuu? Ihan siis tyhjäkäynnillä sellanen nostajamainen nakutus. Ps. Jakohihnan vaihtoväli menny yli jo liian paljon.. Jos olis hammas irti hihnasta eikö röpötys olis jatkuvaa?

      Comment


      • #4
        Kuinka hampaan irtoaminen jakohihnasta aiheuttaa röpötystä????

        Comment


        • #5
          Mietin siis että jos jako hyppää..

          Comment


          • #6
            Ei se yhen hampaan irtoamisella hyppää ellei se irronnut hammas pyörähtele siellä rattaitten välissä. Mut kannattaahan se tarkastaa että jako on kohdallaan. Ei oo kummonen projekti.

            Se naputus tulee todennäköisimmin nokkien välisestä ketjusta jonka kiristin ei syystä tai toisesta hoida hommaansa kunnolla. Syy 1: alhainen öljynpaine johtuen tukkeutuvasta imuputken sihdistä ja/tai väljästä turbosta, syy 2: kiristimen laahaimet ovat äärimmäisen kuluneet. Johtuen monesti syystä 1.
            Onko koneessa öljynpainemittaria kiinni? Suosittelen mittaamaan paineet.

            Todennäköisin skenaario on, että jakoketju on löystynyt josta syystä nokkien välinen jako on hypännyt. Suosittelen tarkastamaan asian ennen kuin ajat metriäkään. Konetta EI KANNATA KÄYNNISTÄÄ ENNEN KUIN ASIA ON TARKASTETTU. Venttiilivaurio on tosin saattanut jo tulla. Hyvällä säkällä selviät sihdin putsauksella ja uuden kiristimen hommaamisella. Huonolla säkällä menee kansi uusiksi.
            Itselläni oli aikoinaan samalla koneella oleva Passat ja siinä romahti paineet ja toi ketju ja jako hyppäs kesken matkan ja siihen sammui kansanvaunu. Kansi tuhoutui, yksi nokkapukki lähes suli öljyn puutteesta ja kiristimen laahaimet olivat myös sulaneet suunnilleen pois.

            Eli toiminta: venttiilikoppa auki, tarkasta jako sekä nokkien välisen ketjun kiristin, tarkasta öljynpaine. Lopuksi puristusten mittaus jolla varmistetaan onko venat kunnossa.
            Viimeksi muokannut tomppa1968; 21.1.2015, 17:49.

            Comment


            • #7
              No joo toihan olis myös mahdollista.. Voihan hittolainen. Mut eikös sen nakutuksen pitäis sillon olla jatkuvaa? Kun kerkes nakuttaan ihan hetken tyhjäkäynnillä. Noh, perjantaina ollaan viisaampia jos mä sieltä jotain löydän. Olen erittäin kiitollinen!
              E: ei ole öp mittaria.
              E2: Eikö öp valo syty jos sihti tukossa?:O
              Viimeksi muokannut nkos; 21.1.2015, 19:22.

              Comment


              • #8
                Merkkivalon pitäis syttyy joo, mutta ketju löystyy jo paljon ennen kuin öp on nolla. Varsinkin lämpimällä koneella. Kannattaa mitata jos jako on kohdillaan. Melkein löisin pennoseni vetoa että on ketju hypänny, ei hihna.
                Mittaamiseen käy hyvin bilteman 15 euron öp mittari antureineen. Sen voi heittää vaikka öp anturin tilalle mittauksen ajaks. Kylmillä öljyillä saa mennä tappiin eli onkse nyt seiskaan. Lämpimillä pitää 2000 kierroksella tulla ainakin 2 bar.

                Comment


                • #9
                  Joo näin mä teen! Mut se nakutus ja röpötys. Eikö olis jatkuvaa jos hypänny?
                  Ja hei kiitos oikeesti vaivannäöstä:) lämmittää mieltä:)

                  Comment


                  • #10
                    Isäukko totes että lambda rikki. Mutta eihän se nyt millään voi aiheuttaa tällästä oiretta? Ihan vaan varmuudeks kysyn:D
                    Anto kyllä joskus vikakoodin siitä..

                    Comment


                    • #11
                      Kokeile maffin johtoa irti, yks tapaus on ollut, joka ei antanu vikakoodia ollenkaan ja teki noin.

                      Comment


                      • #12
                        Eli jako oli kohillaan ja paineet hyvät(kö) ?

                        Comment


                        • #13
                          En vielä päässy tarkistaan sitä jakoo kun auton saaminen talliin tuotti erotyisen suurta tuskaa (möykkynen pinta, lunta, ylämäki, liukasta). Lopulta jouduttiin laudan pätkillä kampeen vanteista 20cm kerrallaan autoo eteenpäin:DD

                          No joo, tuli tosiaan mieleen se, että autohan ei käynyt epätasasesti muistaakseni silloin kun nakutus alkoi.. Enkä tuota lambdajuttua jaksa millään uskoa, kunhan kysyin varmiistaakseni.
                          Huomenna pääsen tarkistamaan sen jaon ellen jo tänään.

                          Comment


                          • #14
                            Tulppa löystynyt!:O tulpan väkänen irronnu ja luultavasti jääny venttiilin väliin nakeliin. Kivaa.

                            Comment


                              #15
                              Minkä merkkinen tulppa oli?

                              Comment


                              • #16
                                NGK alkuperäistulppa. Huomenna nähää joutuuko sitä kantta ruveta aukoo...

                                Comment


                                • #17
                                  Ei ollu puola, mutta läheltä liippas... 1.8t:n venttiilit on sen verta ohuita, että tulpan pala venttiilin välissä vääntää sen mutkalle ja suuri vaara, että venttiili katkee jossain vaiheessa. Eikä yhtään mukavampi ole se, että pala jää männän ja sylinterin väliin tekemään tuhojaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tässä vaiheessa toivon että olis ollu puola:D kyllä se palanen jossain nakelissa on kun nakuttaa niin kovasti. Ellei sitten kone mene täysin sekaisin yhden pytyn palamattomuuden takia että aiheuttaa nakutusta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eli jako ja paineet oli ok? Sekä ketju ja kiristin liukuineen? Tulpanreiästä vois ujuttaa sellasen letkukameran sisää ja tutkii löytyykö tulpanpalasta ja mis kunnos mäntä ja venat on. Tai sit ihan rohkeesti vaan irrottelee kannen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Paineista en tiä mutta kaikki näytti muuten hyvältä. Liuku oli hädin tuskin kulunu. Ketju kireellä ja jakohihnakin hyvässä kunnossa. Eikai se ketju löysemmälläkään voi olla jos kone käy? Vai voiko? En mä tiedä miten siitä ketjusta jako katsotaan? Enkä mä ny usko että tässä enää mitään muuta on kun se tulppahomma kun se ollu löysällä vissiin jo hetken.

                                        Pääsen helpommalla ja luultavasti halvemmalla kun ostan Donalta koneen ja vaihdan sen sisään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nokissa on ketjurattaan puolella eli koneen takapäässä merkit jotka pitää molemmat olla ylöspäin kun kamppari on ajoitusmerkissä. Ja tietty määrä ketjulenkkejä merkkien välis.

                                          Ihmetyttää vaan kuinka tulpan elektrodi voisi irrota vain siks että tulppa on löysällä. Ennemminkin elektrodin katkaisee ja tulpan irrottaa jokin vierasesine, esim venttiilin palanen jos on ottanut osumaa jaon sekoamisen vuoksi. Mitäpä näyttää puristuspaineet tuossa pytyssä?? Se kertois jo aika paljon venttiilien yms tilasta.

                                          Niin ja se ketju on koneen seisoessa aina tiukalla koska kiristimen jousi hoitaa hommiaan. Se ei riitä koneen käydessä vaan silloin öljyn paineella hoidetaan varsinainen kiristys.
                                          Viimeksi muokannut okkim; 26.1.2015, 14:56. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olis siinä männässä varmaan vähä pahempaa jälkee kun sellasta pientä reikää (siis pienen vierasesineen tekemää jälkeä) jos olis jotain muutakin irronnu. En pysty mittaan puristuspaineita millään nyt tähän hätään. Millä saan pyöräytettyä konetta käsin jaon tarkistamiseksi vai keula irti ja kampiakselin pyörästä pyörittämällä? Tulppahan näyttää siis muuten hyvältä paitsi että se alempi kärki irti. Ei siis elektrodi.
                                            On se suhissu jo hetken aikaa ohi kun tulpanreikä ihan musta. Nakutus alko myös viimeisenä ennen kun sammutin.

                                            Jos se on käyny kuumana kun ottanu happee tulpan välistä ja siihem vielä kunnon resonointi päälle. En tiä.. Jos oishan ne puristuspaineet hyvä testata mutta mistä mä mittarin pierasen:D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Uudellakin tulpalla kauhee nakutus. Sellanen että vena on vinossa tms. Voinhan mä ton jaon vielä tarkistaa oikeesti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                En suosittelis käyttämään konetta enää.. Jos vena katkee voit nostaa motin Kuusakosken lavalle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo en käytäkkään. Ja sen verran käytin nyttenkin että totesin naputuksen jatkuvan. Siinä se. Nyt alko purkuhommat.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei ne puristuspainemittarit kovin montaa kymppii maksa biltemas ja motonetis. Riittää iha perusmalli kunhan on oikeen kokone kierre pääs. Kyl mie muistelen konetta pyöritelleeni jaon tarkistuksessa ilman keulan irrotusta. Tulpat vaa irti ja liittimet puolista. Ja puristuspainemittauksen ajaks voi ottaa vaik ruiskujen liittimet irti ettei mätä pensaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niimpä tietysti. Kampuran pyörän pultti niin jumissa että kuusiokolo muljahti. Hakkasin torxin sinne mut kireellä tuntuu olevan edelleen. Onko mitään millä ton pyörän sais lukittua? Flektin irrotus myös kiinnostaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mistä halvalla huohotusputki ja sinne moottorin taakse tuleva vesiletkumuovihärpäke? (Huohotin revenny ja se muovihässäkkä meni rikki)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          En tiedâ halvalla mutta tâmâ on hyvâ. Ilmeisesti tarkoitat vesilaippaa johon menee lâmpôanturi, varaosanumero 058 121 132, marmorihinta noin 25 euroa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nyt on kone vaihdettu kiitos Dona!
                                                            Vielä pitäis vaihtaa se kiristimen tiiviste koneen takapäähän jonka rakenteesta ei mitään tietoo.
                                                            E: näyttäis olevan se puolikuun muotonen kumitiiviste joka päästää läpi. Saako sitä kiristimen puristustyökalua mistään erikseen?
                                                            Onko aavistuksia mistä voisi johtua sellanen palaneen ruudin haju auton sisällä pidemmän ajon jälkeen? Katti? Haisi jo sillon kun vanha kone meni rikki..
                                                            Viimeksi muokannut nkos; 10.3.2015, 09:46.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X