Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 ESP- ja moottorinvikavalo palaa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 ESP- ja moottorinvikavalo palaa.

    Elikkäs Audi A3 -05, 1,6l. Ajettu 175tkm.

    Ostin vähän aika sitten tuollaisen, ja 50km ajon jälkeen ensin syttyi tuo ESP-valo käynnistettäessä kylmänä, ja 20 km sen jälkeen moottorinvikavalo syttyi käynnistettäessä lämpöisenä. Kävin luetuttamassa ja nollaamassa koodit, muistaakseni antoi koodin P0355, ihan varma en ole.

    170km ja samat valot samassa järjestyksessä.

    Yritin etsiä vastaavaa tapausta, mutta ei sattunut silmään. Joten mistähän vikaa lähtisi etsimään, ja miten nuo voivat olla yhteydessä toisiinsa?

  • #2
    Ne koodit uusiksi luentaan ja semmoisella lukijalla/ohjelmalla joka varmasti osaa kaikki VAG-koodit ja sitten laitat tänne tarkasti mitä olivat.

    Comment


    • #3
      Luettiin koodi ja antoi P0335, Onko tuossa mitään itse tehtävissä?

      Comment


      • #4
        Kampiakselin asentoanturi voi olla tiensä päässä.

        Comment


          #5
          Google antoi tulokseksi tuon kampuran asentotunnistimen, mutta tyypillisesti kampuran asentotunnistimen vika sammuttaa moottorin.

          Yleismallisella lukijalla ei välttämättä nää kaikkia koodeja.
          Pelkkä koodi ei kerro paljoa, voisit edes itse googlata koodia, tai parempi vaihtoehto olisi lukea koodit jollain kunnon lukijalla kuten VCDS ja laittaisit koodin selityksineen tänne.

          Voithan toki nyt sokkona vaihtaa sen kampuran asentotunnistimen ja toivoa parasta.

          Myös ESP puolella on koodi (luultavasti moottoriin liittyvää), koska valo on syttynyt, mutta joko luennan tehnyt henkilö ei ole osannut lukea ABS/ESP yksikköä tai lukija ei ole pystynyt lukemaan VAG specifisiä koodeja.

          Comment


          • #6
            Ihan tyypillistä tuossa konemallissa, kiireesti anturi vaihtoon ettei mykisty lopullisesti..

            Comment


            • #7
              Sama ongelma

              Moro

              Tuliko audi kuntoon. ? Meillä on samanlainen audi pihassa jossa prikulleen samat ongelmat.
              ESP valo tulee ja menee ja moottorin vikavalo palaa koko ajan. -> auto toimii normaalisti ja on päivittäisessä käytössä.

              Pitäs ne vikakoodit tosiaan lukea, mutta ei ole kerennyt. :)

              Comment


              • #8
                Moottorin "vääntötiedon" vikakin voi ESP valon sytyttää eli esim. ilmamassamittarin vika jos ESP ei saa (järkevää) moottorin kuormitustietoa , mutta vikakoodien luvusta korjailu pitää aloittaa ja jos jotain esim. Torque Monitor... tai Mass Air Flow Sensor... -tyylistä herjaa löytyy niin vika tällä puolella.
                Ja tähän taas huomautus että koodien luku semmoisella lukijalla joka varmasti osaa kaikki VAGien koodit näyttää!
                Tuolta juttua omalle kohdalleni sattuneesta ESP ja moottorivikavalon syttymis tapauksesta jossa selviää että vian syy voi olla silti vähän muualla kuin mihin vikakoodit suoraan viittaa.:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...63#post1033863

                Comment


                • #9
                  Itsellä juurikin sama touhu menossa omassa A3:ssa.

                  Pari päivää sitten auto ei yhtäkkiä enää pysynyt käynnissä, eli tyhjäkäynti pois pelistä kokonaan ja todella "sakkaavasti" kävi.

                  Vikakoodit esiin:
                  P2098 (oli jo ennestään)
                  P0102 (uusi)

                  Noh, kytkin maffin pois pelistä ja auto käy nyt normaalisti, eli maffin vaihtoon nyt ainakin.
                  Samalla kun ko. P0102 alkoi, niin alkoi myös ESP:n valo palamaan jatkuvasti, eli hyvä tietää, että se voi johtua samasta maffin ongelmasta ja voi sen vaihtamisella jopa lakata palamasta. Todella hyvällä säkällä voi myös vaikuttaa tuohon P2098 ongelmaan, mutta sen suhteen en vielä elättele kovin suuria toiveita :)

                  Comment


                    #10
                    En jaksa googlettaa noita koodeja, Ei noita kukaan muista ulkoa. Viesti on lukukelvoton ilman koodien selityksiä.

                    Mutta maffin irrottamisen jälkeen käynnin tasaantuminen ei automaattisesti kerro, että MAF rikki.
                    MAF irrotettuna moottori käy peruskartoilla ja ilmavuodot jää huomioimatta.

                    Comment


                    • #11
                      Pahoittelut ja tässä koodien selosteet..

                      P2098 -> Post Catalyst Fuel Trim System Too Lean Bank 2

                      P0102 -> 16486/P0102/000258 - Mass Air Flow Sensor (MAF/G70): Signal too Low.

                      Hyvä tietää, koska epäilen, että ilmavuotoa jostain löytyy kun antaa tuota P2098 koodia.

                      Tilasin kuitenkin uuden maffin ja laittelen paikalleen, niin näkee sitten mitä tapahtuu.

                      Comment


                      • #12
                        MAFilla MAFin jälkeen tulevat ilmavuodot jää aina huomiotta, olipa MAF ok tai ei. MAP sensijaan mittaa myös vuodot.

                        Comment


                        • #13
                          A3 -02 1.6 nykii ja ESP-valo palaa

                          Elikkäs mulla olis sellanen ongelma omassa A3:ssa, että välillä kun käynnistää auton, niin esp/ajonvakautusjärjestelmän-valo syttyy ja auto alkaa nykimään.
                          Auto ei siis ikinä nyi, jos esp-valo on sammuksissa. Silloin kun esp-valo syttyy, niin usein auto myös lähtee huonosti käyntiin. Itse ABS-valo ei ole ikinä syttynyt. (en nyt sekoita epc ja esp valoa, vaan se on esp-valo mikä syttyy)

                          Vikakoodit on luettu ja yksi koodi, mikä pisti silmään oli 01314.

                          Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa tai mitään vinkkiä millä saisin asian korjattua?

                          Comment


                          • #14
                            Jos nyt ensiksi VCDS-logi, niin näkisi oikeasti mitä vikakoodeja siellä on muistissa.

                            Comment


                            • #15
                              Noniin, tänään luetutin vikakoodit vag comilla ja sieltä tuli seuraavat:

                              16705 - Engine speed sensor (G28) P0321 - Imblausible signal - Intermittent

                              16555 - Fuel trim: Bank 1 P0171 - System too lean - Intermittent

                              17698 - Coolant temp sensor at radiator outlet (G83) P1290 - Signal too small - Intermittent

                              01314 - Engine control module 013 - Check DTC memory - Intermittent

                              Eli voisiko joku noista vikakoodeista olla yhteydessä tohon yllä mainitsemaani vikaan? Kiitokset vastauksista jo etukäteen...
                              Lisäys vielä tuohon esp-valon palamiseen, niin esp-valo ei ikinä syty jos auto lähtee hyvin käyntiin.

                              Comment


                              • #16
                                Ei tuokaan ole VCDS-logi, vain ote erinäisistä vikakoodeista. Onko ABS-boksilla yhtään vikakoodia, tuosta näyttäisi että kaikki viat ovat moottorin puolella? Onko se varmasti ESP-valo joka siellä syttyy, vai mahdollisesti EPC?

                                Comment


                                • #17
                                  Juu siis tuo 01314 - Engine control module 013 - Check DTC memory - Intermittent tulee ABS-boksilta, mutta nuo muut moottorilta. Kyl se on esp-valo mikä syttyy eikä epc.

                                  Comment


                                    #18
                                    Väittäisin että tuo G28 anturin (eli kampiakselin asentotunnistin) vikakoodi aiheuttaa ESP-valon syttymisen. Näin ainakin meillä Touran ja Altea XL 1.6 bensoissa. G28 anturi vaihtoon, siitä on ainakin helpoin lähteä hakemaan ratkaisua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep, mutta outo asia tässä onkin se, että juuri se kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu pari viikkoa takaperin, kun luin vikakoodit ensimmäisen kerran. Tänään korjaamolla sanottiin että vika voi olla johtosarjoissa, kun ei anturin vaihtamisella vikakoodi lähtenyt... Täytyy vielä varmistaa että liittimet yms kaikki on kunnolla kiinni.

                                      Comment


                                        #20
                                        Yritä lukea koodit aidolla VCDS:llä, kaikista moduleista full scanilla. Saattaa olla muita vikakoodeja ecussa mitä geneerinen lukija ei löydä.
                                        Onko se G28 laatumerkkinen, ei mikään halpiskiinalainen?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep täytyy varmaankin noin tehdä. Ja juu se anturi oli ihan alkuperäislaatuinen eikä halpiskiinalainen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Katso ja/tai esitä apupyyntösi vaikkapa tähän. Varmasti Kouvostoliitosta löytyy apua.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Noniin, asiaa tutkittuani motonetin "alkuperäislaatuinen" g28 anturi olikin juuri joku tälläinen halpiskiinalainen ja kävin sitten tilaamassa uuden boschin anturin ja laitoin sen kiinni, niin hävisi esp-valon palaminen ja huono käynnistyvyys.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on hyvät kokemukset halpiskiinalaisesta. Alkuperäinen G28 hajosi ja ostin tilalle uuden Kiinasta, hinta 8,80€. Hyvin toimii ja kolmas vuosi on sillä jo menossa. Samaten MAF toimii hyvin, hinta 13,60€. Alkuperäinenkin toimi, mutta LTFT oli jo noin +15 %. Siksi vaihdoin ja vaihdon jälkeen LTFT asettui nollan tuntumaan, kuten kuuluukin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hyvä että edes jollain toimii, löytäähän se kuuluisa sokea kanakin joskus sen jyvän.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audi A3 vm2012. 1,2l bensa autom.
                                                    Eli auto käy huonosti, tehoja ei ole. Kojetaulussa, luistonesto, EPC ja moottorin vikavalo.
                                                    Ennen kuin saan vikakoodinlukijan, niin kyselen mahdollista vikaa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kristallipallo sanoo että vaihtoehtoja kymmeniä. Ilman vikakoodia turha arpoa.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X