Hei,
Audi on vajaan vuoden verran pitänyt erikoista "ujeltavaa/viheltävää" sivuääntä, kun kytkimen painaa vauhdissa pohjaan ja kierrokset väliaikaisesti nousevat. Äänen voimakkuus on suoraan verrannollinen moottorin kierroslukuihin. Sillä ei ole merkitystä miltä vaihteelta vaihtaa tai mille vaihteelle on vaihtamassa, sillä ääni kuuluu tosiaan siinä vaiheessa, kun kytkintä painaa. Ääni vaimenee, kun kierrokset laskevat tai kun jalan nostaa kytkimeltä.
Auton seisoessa ja kevyesti kytkintä painettaessa kuuluu myös ininää, joskin ei läheskään niin kovaäänisesti kuin vauhdissa kytkintä käytettäessä. Painettaessa kytkin pohjaan ääni häviää lähes kokonaan, mutta on vielä kuultavissa.
Ääntä on hieman vaikea kuvailla, mutta ihan kuulostaa kuin jokin laakeri olisi rikki tai jostakin oleellista paikasta puuttuisi voiteluainetta. Eihän vaihteistööljyn määrä voi vaikuttaa tähän?
Olen aiemmin olettanut, että "äänenmurros" johtuisi vaihdetusta jakohihnasta, joka vaihdettiin kutakuinkin samoihin aikoihin, kun tuo ääni alkoi esiintymään, mutta tuota viheltävää ääntä kuuluu tietyissä tapauksissa myös auton seistessä paikallaan, kuten edellisessä kappaleessa on kuvattu, joten olen alkanut vakavasti epäröimään "teoriaani". -.-
Kysymys kuuluukin, että mistä tuo ääni voisi johtua ja onko syytä huoleen? Mitä asialle voisi tehdä?
Audi on vajaan vuoden verran pitänyt erikoista "ujeltavaa/viheltävää" sivuääntä, kun kytkimen painaa vauhdissa pohjaan ja kierrokset väliaikaisesti nousevat. Äänen voimakkuus on suoraan verrannollinen moottorin kierroslukuihin. Sillä ei ole merkitystä miltä vaihteelta vaihtaa tai mille vaihteelle on vaihtamassa, sillä ääni kuuluu tosiaan siinä vaiheessa, kun kytkintä painaa. Ääni vaimenee, kun kierrokset laskevat tai kun jalan nostaa kytkimeltä.
Auton seisoessa ja kevyesti kytkintä painettaessa kuuluu myös ininää, joskin ei läheskään niin kovaäänisesti kuin vauhdissa kytkintä käytettäessä. Painettaessa kytkin pohjaan ääni häviää lähes kokonaan, mutta on vielä kuultavissa.
Ääntä on hieman vaikea kuvailla, mutta ihan kuulostaa kuin jokin laakeri olisi rikki tai jostakin oleellista paikasta puuttuisi voiteluainetta. Eihän vaihteistööljyn määrä voi vaikuttaa tähän?
Olen aiemmin olettanut, että "äänenmurros" johtuisi vaihdetusta jakohihnasta, joka vaihdettiin kutakuinkin samoihin aikoihin, kun tuo ääni alkoi esiintymään, mutta tuota viheltävää ääntä kuuluu tietyissä tapauksissa myös auton seistessä paikallaan, kuten edellisessä kappaleessa on kuvattu, joten olen alkanut vakavasti epäröimään "teoriaani". -.-
Kysymys kuuluukin, että mistä tuo ääni voisi johtua ja onko syytä huoleen? Mitä asialle voisi tehdä?
Comment