Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tod.näk joo. No nyt on tilattu hieman 'arvokkaampi' tarvike joka pitäisi olla AAR:ään käypänen.
Odotellaampa taas ensiviikkoon ja ihmetellään sitten lisää.
Nyt on asennettu oikea lämpöanturi ja auto pysyy käynnissä.
Mutta mutta, aiemmin tuntui käyvän rikkaalla mutta otti ihan hyvin kierroksia. Imusarjassa kävi sitten välillä kaasua nopeasti polkastessa pätskämään.
Nyt uuden anturin kanssa pätskäminen jatkuu, rikkaalla tuntuu käyvän ja ei ota kierroksia eli vaikuttaa melko tehottomalta.
Eli oireet ovat sama (+'nuhaisuus') eli tyhjäkäynnillä nopeasti kaasua polkastessa pätskähtää imusarjassa eikä meinaa kierroksia ottaa, rauhallisesti polkastessa ei välttämättä pätskähdä mutta aika rauhallisesti kierrokset nousee muutenkin.
Oliskohan tuota viallista anturia paikattu jollain muulla säädöllä? Esim. sytytys persiillään? Mitään imuvuotoja en ole vieläkään paikallistanut (eoikä helpota kun unohtui sitä pilottia ostaa).
Jos sitä joku tietämätön on mennyt säätämään niin voi olla kyllä päin vittua. Meinaan pienikin pyörähdys vaikuttaa paljon. Korvakuulolla tuota ei pysty säätämään.
Jos putken päästä kuuntelet niin käykö tyhjäkäyntiä miten tasasesti?
Niin toisaalta kun en ole expertti niin en voi tietää käykö rikkaalla vai laihalla :I lähinnä ollut mielessä kun pätskää, meinaa tukehtua ja pakokaasut tuoksuu 'runsaalta' että ois rikkaalla mutta voihan se tosiaan olla päinvastoin. Pitänee yrittää päästä jonnekin mittarille säätämään.
Mutta ensin pitäisi saada johonkin suuntaan säädettyä että ylipäätänsä ajaminen sujuu..
Tulpat irti ja tiirailla minkä väriset on.. ja vaikka mittaa yleismittarilla onko ehjiä.
ja mitä tankissa on 95 vai 98 ? väärä polttoainekkin aiheuttaa juuri pärskähdyksiä ja se väärä sytkäasento
Viimeksi muokannut satanen; 31.1.2015, 15:54.
Perustelu: lisäys
Sen määräjakajan CO ruuvin saa säädettyä kohdalleen yleismittaria apuna käyttäen jos itse haluaa tehdä. Yleismittari virtamittaukselle esim 300mA alueelle ja tällä mitataan määräjakajan magneettiventtiiliin kulkeva virta (joudut joko katkaisemaan toisen johtimen tai tekemään adapterin kahdesta liittimestä).
Homma menee niin että kun moottori on normilämpöinen, säädetään CO ruuvia siten että magneettiventtiilille menevä virta saadaan lähelle 0mA. ECU:n lambdaohajus kykenee säätämään venttiilille menevää virtaa -10mA...+10mA rajoissa. Kun arvo saadaan asetettua tuohon keskelle, eli nollan pintaan, jää ECU:lle mahdollisimman paljon varaa säätää seoksia molempiin suuntiin tarpeen mukaan.
Nyt se on luultavasti säädetty niin laihalle ettei ECU:lla riitä enää säätövarat seoksen korjaamiseksi.
Eli pistähän mitaten! :)
3mm kuusiokololla saapi seosruuvia ruuvailtua, kannattaa ihan vähän kerrassaan käännellä (älä paina avainta liian kovaa ruuvia vasten, muuten moottori sammuu) ja kuulostella moottorin käyntiä ja mittailla.
Ei sieltä ruuvin reiästä ilmaa tunnu menevän. Kuusiokoloavain kannattaa nostaa irti ruuvista aina säätöjen välissä. Pelkkä avaimen painokin ruuvin päällä vaikuttaa seokseen.
NG:ssä (2.3 10V) ainakin nostaa kierroksia, kun ruiskii starttisumua sinne reikään. Ja eikös se reikä ole rakenteellisesti vessanpytyn kannen jälkipuolella? (Silloinhan se olisi mittaamatonta.)
Jossain ohjeessa neuvottiin nostamaan kierroksia äkillisesti jokaisen CO-ruuvin säädön jälkeen, jotta kansi asettuu (avain pois reiästä joo).
Kaiken järjen mukaan pitäisi imeä ilmaa, mutta testatessa asiaa muutamankin kerran en ole havainnut ilmaa reiän kautta kulkevan. Toki voi olla yksilökohtaisia erojakin.
Ja lisää ongelmia.
1. Nyt ei ajossa näköjään nosta lämpöjä.
2. Sytytyksen tarkastus, eihän siinä mitään, hyppylanka on asetettu että menee säätötilaan (koneen käynti muuttuu niin se ok), lampulla vauhtipyörästä kun katsoo ja virranjakajaa punoo niin merkkejä ei löydy millään, tämä siis semmosella autom.valolla. Toisella valolla jossa manuaalisesti säädettävä astepotikka, niin merkit alkavat löytyä vauhtipyörältä kun punoo asteet sinne 60 paikkeille (mielessä käy että mitä helvettiä). Kuitenkin pitäisi löytyä siellä 15asteen paikkeilla.
Ennen Hall-anturin vaihtoa merkkasin kyllä virranjakajan asennon kuin myös zuumailin että pyörijän että saan takas samoille kohdille. Joku tuossa pahasti mättää kuitenkin.
Käänsin virranjakajan nyt kuitenkin semmoiseen asentoon että loppui se imusarjan pätskäily ja kierroksia ottaa nyt paremmin, tyhjäkäynti kyllä on siellä 1000 paikkeilla kokoajan.
Mitähän tuon kanssa kannattaisi nyt tehdä että saisi nuo astemerkit näkyviin?
Aiheeseen yleisesti liittyen sen, että 2 kampiakselin kierros on 1 nokka-akselia, voi varmistaa jakoa tarkastaessa esim. siten, että laittaa ykkössylinterin tulpan tilalle jonkun paperitollukan ja pyörittää koneen (räikällä) ykkössylinterin puristustahdin yläkuolokohtaan (tuppo lentää ilmaan). Varmaan äkkää kyllä nokan asennostakin, kun avaa öljykorkin.
Sen jälkeen hiljaa pyörittämällä pitäisi ruveta nollamerkkejä näkymään nokalta ja vauhtipyörän kehältä (siihen jakopään puolen kampiakselin limpun merkkiin ei kannata luottaa). Virranjakajaa kiristäessä ennakko tuppaa vielä pikkusen muuttumaan, että kannattaa huomioida se.
Viimeksi muokannut JonasK; 1.2.2015, 20:45.
Perustelu: vahinko
No nyt kun sai jotenkin tottelemaan kaasua niin siinä on polkasussa semmonen laiska aloitus ja sitten lähtee vetämään. Pitää pitää hermotauko ja huomenna taas katsella merkkejä ja muita miten kohdillaan ne ovatkaan.
Ihmetyttää myös tuo että antautuiko nyt jostain syystä termostaatti kun lopetti ajaessa tuon lämmön noston. Paikallaan tyhjäkäynnillä kuitenkin nostaa lämmöt. Aiemmat jäähdytysnesteet näyttivät kyllä aikansa eläneiltä mutta vaikuttivat toimivan kuitenkin. Nyt lämpöanturin vaihdon jälkeen piti hieman lisätä. Mielessä kävi että onko järjestelmässä nyt niin paljon ilmaa että häiritsee tuota lämpenemistä(?).
Kyllä se ilmakin tollasta virhelukemaa voi aiheuttaa. Siitä alottaisin.
Tästä nyt tuskin on kyse, mutta uudenmalliset kolmenapaiset mittariston lämpöanturit (multivika-anturit) siellä kumitutin alla ovat herkkiä ajoviimalle. Voithan sie koettaa testimielessä vuorata sen anturinkin jollain.
Jotta pää hajoaisi ihan lopullisesti, niin täytyy todeta, että on niitä vikoja mittaristonkin pään juotoksissa ollut. (ei ole kyllä iso homma sekään tarkastaa)
Viimeksi muokannut JonasK; 1.2.2015, 20:59.
Perustelu: Ei osaa kirjottaa
Varsinaisia ilmausruuveja on luultavasti rintapellin läpi menevissä lämmityskennon letkuissa ja syylärin päällä. Käyttää koneen kuumaksi (että termostaatti aukee kunnolla). Oottaa vaikka sen aikaa, kun flekti on pyörähtänyt kertaalleen. Sitten antaa reilummin kierroksia ja availee ilmausruuveja kunnes tulee kunnolla pelkkää vettä.
Vitoskoneiden kanssa on raportoitu joskus ilmausongelmia, niin voi käyttää myös jotain erikoistehosteita, kuten availla em. ilmausruuvit reilussa ylämäessä samalla kun huuattaa konetta ihan kunnolla. Sitten pasi_ :lta kuulin tuosta paisariin puhaltamisesta samalla kun raottaa ilmaruuveja. (toivottavasti ei ole hirveesti häkää paisarissa, hehheh)
Noh mitään ilmausruuveja en löytänyt mistään niin jos jollain on niksejä miten moinen laitos kannattaa ilmata niin saa kertoa. Kylmä vielä iskee ajellessa :D
Sytytyksen sain nyt kohdilleen, en vain aiemmin vissiin osannut eli väärä tulpanjohto oli menossa mukana.
Nyt ottaa kone kierroksia ja pysyy käynnissä, tyhjäkäynti on melko lähellä 1000 mutta seurataan tilannetta kunhan on saatu kaikki 95:set poltettua pois ja hörpötetään pelkällä 98:lla. Sitten vois tsekkailla tuota seos-asiaa.
Comment