Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.3E C4 -94 Käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.3E C4 -94 Käyntihäiriö

    Auto on Audi 100 2.3E C4 -94 AAR koneella ja käyntiongelmaa on.

    Toistaiseksi vaihdettu p.pumpun rele, hall-anturi, tulpat, pyörijä+kansi, polttoainepumppu todettu toimivaksi eikä sen virrat pätki. Tyhjäkäyntiventtiili lioteltu ja putsattu, letkut katseltu ettei ole vuotoja.

    Kylmänä käynnistäessä (sama onko lohkolla lämmitetty tai ei) toimii hyvin. Jonkin ajan kuluttua kun moottori alkaa hieman lämmetä (ei normilämpöä vielä), tyhjäkäynti suht tasaista ja normaalissa, saattaa yhtäkkiä sammua.
    Myös kun tyhjäkäynniltä polkaset kaasua nopeasti saattaa imusarjan puolella 'pätskähtää' ja kun kierrokset laskee niin käydään jossain 400-500 paikkeilla ja nousee taas normaaliin.
    Kone tuntuu käyvän rikkaalla. Voisiko ruiskun (KE-jetti) säätö olla persiillään että kone välillä tukehtuu?

    Ei hirviästi kehtaisi kuitenkaan ostaa kalliita osia kun on köyhä ja auto on muutenkin väliaikainen ratkaisu. Hyvä vaan olis jos toimis.

    Täältä foorumilta on kaikenlaiset ideat yritetty etsiä mutta mitään toimivaa ratkaisua ei ole vielä löytynyt.

    #2
    Miten pumppu on todettu ehjäksi ? Painemittaus tehty ?

    Comment


    • #3
      Ei ole painemittausta tehty (onnistuuko jollain tapaa ylipäätänsä kotikonstein?). Pumppu lähinnä diagnosoitu amatöörimaisesti kuulostelemalla ja virtapuolta katsottu polttimon kanssa ettei pätki virtoja pumpulle. Sammumisen jälkeen kuitenkin pumppu hurahtaa taas. En tietysti väitä etteikö voisi vielä pumpussa vika olla.

      Välillä voi ajossa sammua niin ettei meinaa lähteä millään. Jonkin aikaa moottorin jäähdyttyä lähtee taas normaalisti.

      Comment


      • #4
        Jos imusarjaan ampuu, on seokset laihalla. Pumpun oikea toimivuus ja riittävä paineentuotto selviää vain ja ainoastaan painemittarilla. K/KE-jetronic vaatii n. 6bar järjestelmäpaineen. Paineen mittaus sinänsä on melko helppo, muutaman minuutin toimenpide. Määräjakajasta löytyy mittauspisteet joista paineen voi mitata sopivalla mittarilla.

        Onko moottorin lämpötila-anturia mittailtu? Sekin saattaa ajastaan katkoa/arvot heittelee.. kannattaisi uusia varmuuden vuoksi, ei ole kallis osa.

        Comment


        • #5
          Joo ei ole tietoa minkälainen olisi sopiva mittari ja tietysti jos jollain moinen olisi Joensuun lähimaastossa, niin mukava olisi kokeilla.

          Eipä ole lämpötila-anturia vielä mittailtu. Mitähän arvoja pitäisi näyttää milläkin lämmöllä ja miten ylipäätänsä mitataan?

          Vähän on hakusessa missä mikäkin anturi sijaitsee kun en ole Audien parissa aiemmin aikaani viettänyt. Jokunen anturi mitä on tullut ihmeteltyä on melko varmasti sieltä 90-luvun puolelta. Voisihan noita uusia joka tapauksessa.

          Comment


          • #6
            Anturi sijaitsee 2.3 NG:ssä ainakin termostaatin vieressä, yläpuolella.
            Resistanssi mitataan molemmista pinneistä (jommasta kummasta kerrallaan) runkoa/maata vasten ja näiden resistanssin tulisi olla suurinpiirtein sama.
            Joissakin malleissa tosin on käytetty anturia jossa on vain yksi anturielementti, sitä ei ole kytketty toisesta runkoon maihin joten mittaus tapahtuu pinnien väliltä.

            Arvot:
            0 asteessa n. 6000ohm, pakkasella tietty enemmänkin.
            90 asteessa eli normilämpöisellä moottorilla n. 200-300ohm

            Tuolla vielä tarkemmin selostettu ke-jetin diagnostiikkaa jos lontoo taipuu:
            http://www.classic-audi.co.uk/forum/...ad.php?t=29491

            Comment


              #7
              Lämpöanturi on ylävesiletkun lähdössä ei termostaatin vieressä.

              Comment


              • #8
                Pitääpä huomenissa mittailla.

                Mikäs mötikkä siinä on sen anturin (ja letkun) yläpuolella? tulee useampi ohut piuha ruskeaan(?) pistokkeeseen (kumisen suojan alla).

                Comment


                  #9
                  Mittariston lämpöanturi.

                  Comment


                  • #10
                    Sleepy2: noniinpä oli, hyvä kun oikaisit aivopieruni! Ei voi muistaa termarin sijaintia, mutta tosiaan siinähän se anturi letkulähdön vieressä töröttää näkyvästi. Sen alapuolella on NG:ssä sitten se ns. multisensori, 3 tai 4 napainen (alkuperäinen) joka noista usein hapettuu piloille.
                    Siinä on anturi lämpömittarille ja termostaatteja 2kpl joista toinen sytyttää varoitusvalon ylikuumenemisesta (jos en väärin muista) ja toiselta menee info esim. ilmastoinnin kompuran ohjaukselle mikäli semmoinen on.

                    Toi merkkivalo on itseasiassa ihan hyvä keksintö. Lämpömittariin tulee harvemmin kiinnitettyä huomiota mutta jos jokin punainen syttyy mittaritaulussa niin sitten kyllä :)
                    Viimeksi muokannut Tonsku79; 14.1.2015, 00:04.

                    Comment


                    • #11
                      Lämpöanturia mittailtu.

                      Jos nyt osasin oikein niin molemmille pinneille (vuorotellen mitattuna) antoi lukemaksi ~9000Ohmia mikä nyt tuon yhden sivuston asteikon perusteella voisi olla näin reilun -10asteen pakkasessa sinne päin.

                      Laitoin käyntiin ja kun kone hieman lämpeni (ei vielä mittari kerennyt nousta), niin alkoi taas temppuilu eli sammui tyhjäkäynniltä.

                      Mittasin uudestaan niin toinen pinni antoi ~6300Ohmia ja toinen ei samalla asteikolla mitään. Ja jos asteikkoja vaihteli niin MOhm asteikolla vasta rupesi jotain lukemaa tulemaan mutta tuntui heittelevän.

                      Voisihan tuon anturin vaihtaa ja ihmetellä miten sitten toimii.

                      Ja pitäisi käydä jossain tuo KE säätämässä kun edelleen pätskätään. Melko 'nokisen' läikän jättää pakoputkesta kun poleksii ja testailee..

                      Comment


                      • #12
                        Niin ja tuleekos tuosta lämpöanturin reiästä miten paljon nesteitä pihalle kun sen ottaa irti eli kannattaako järjestelmää tyhjennellä ensin enempi?

                        Comment


                          #13
                          Ei tarvitse tyhjennellä. Kuumasta koneesta kannattaa laskea ensin paineet paisarin korkista.

                          Comment


                          • #14
                            Sitten vielä pitää kysyä että olisko tuolle varaosanumeroa? Harmaa kantanen kaksi pinninenhän tuo on.

                            Osais puhelimella hieman tiedustella, että onko varaosaliikkeissä saatavilla kun on kuitenkin kaupunkiin matkaa..

                            Comment


                              #15
                              Olisiko se tuossa numero 15? Eli
                              034906161

                              ( http://www.partsbase.org/audi/audi-1...rector-switch/ )

                              Comment


                              • #16
                                Jeps tuohan se ja otinpa irtikin niin siitähän se numerokin löytyy. Äsken kävin taas mittaamassa kun on kone jäähtynyt niin lukemat taas ok eli lämmetessään hieman alkaa heittämään häränpyllyä.

                                Ja eihän tuo anturi mikään harmaa taida olla...paskanen vaan tuo runko.

                                Mites muuten kannattaako ajaa tuolla AAR koneella 95 vai 98 oktaanisella kun jossain oli vinkkiä että toimisi 98:lla paremmin?

                                Comment


                                  #17
                                  NG ainakin toimii 98:lla paremmin ja sehän on 99% sama kone.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saattaa olla myös imusarjassa joku pieni halkeama, 626 mazdassa oli samanlaisia ongelmia. Suihkuta imusarjan päälle ympäriinsä starttipilottia, jos kierrokset nousee vähänkään niin vika on siinä. Hiuksen kokoinen halkeama/murtuma vaikuttaa paljon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kaikkiin bensiinimoottoreihin 98. Polkupyöränketjuja voi putsailla 95:lla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja 100c4 Näytä viesti
                                        Saattaa olla myös imusarjassa joku pieni halkeama, 626 mazdassa oli samanlaisia ongelmia. Suihkuta imusarjan päälle ympäriinsä starttipilottia, jos kierrokset nousee vähänkään niin vika on siinä. Hiuksen kokoinen halkeama/murtuma vaikuttaa paljon.
                                        Joo. Pitänee tuota starttipilottia muutenkin varastoon hommata niin voisi suihkutella sitten jos vielä on anturin vaihdon jälkeen ongelmia. Palaan asiaan kunhan saan anturin metsästettyä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No ei ihme jos se pätsäyttelee imusarjaan ym temppuilua kun lämpöanturi on ilmeisen viallinen, se on nimittäin todella kriittinen osa! Lämpimän/kuuman anturin pitäisi antaa lukemiksi muutama sata ohmia molemmista pinneistä maata vasten. Äkkiä uutta anturia kehiin, saattaapi hiuka muuttua moottorin käytös :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juup. Näyttää olevan tilaustavaraa. Mutta miten lie tuolla Motonetissä. Ei noista ota selvää mikä käyp. Onko kukaan moista sieltä hommannu?

                                            Tuotenumero 37-3314 ois Joensuussa hyllyssä mutta käypäsyydestä ei osaa sanoa. Pitää lampsia vanhan osan kanssa tiskille. Mutta jos vinkkiä on antaa niin olisin kiitollinen. Mukavahan sen osan ois saada mahd.pian.

                                            Comment


                                              #23
                                              En lämpöanturiksi huolisi muuta kuin alkuperäisen jos haluaa moottorin toimivan niin kuin pitää. Alkuperäinen toki maksaa Suomessa ~90€.

                                              Comment


                                                #24
                                                Voi sinne laittaa laadukkaan tarvikkeenkin esim. Bosch.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Köyhä joutuu valitettavasti ottamaan mitä halvimmalla saa...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä peruslämpöanturiksi kelpaa melkein mikä vain merkki. On niin aatamin aikaista tekniikkaa, että sitä ei voi sössiä kovin helposti.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itsekin venyttäisin nyörejä (jos on mitä venyttää) edes tuohon Bossin 37-3586 :een.
                                                      Saa ainakin hieman varmemmin poissuljettua anturivian sitten.
                                                      Jotenkin muistelisin nähneeni vuosia sitten huonoja kokemuksia, kun ECUn lämpöanturiksi on laitettu halvin mahdollinen. (en ole satavarma)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jeps. Noissa tarvikkeissakin näyttää hinnat olevan varaosaliikkeissä reilusta 10€:sta jonnekkin 50€ tuolle puolen..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No ei sattunut vielä ainakaan toimiva anturi eli varaosaliikkeen arvontakone ei osanut oikeata myydä. Toimii jopa huonommin kuin vanhalla.

                                                          Pitää laittaa kunnon anturi tilaukseen :|

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eli kun noita on niitä kahta mallia, yksi- ja kaksiosaisia, sait luultavasti just sen vääränlaisen :(

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X