Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysnesteet vuoti pihalle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytysnesteet vuoti pihalle

    Nyt tarvittaisiin ideoita mistä jäähdytysnesteet vuoti pihalle kesken ajon tänä aamuna (-15c). Lämmöt nousi normaalisti 90c eikä missään vaiheessa noussut yli, mutta yhtäkkiä alkoi puhaltamaan kylmää ja muutama sekuntti myöhemmin varoitteli jo check coolant leveliä. Kone seis ja trailerilla tallille.

    - Vikakoodeja ei ole
    - jäähdytinnesteen roiskeita löytyy useasta paikkaa paisuntasäiliön alapuolelta
    - letkut näyttävät pintapuolisesti ehjiltä
    - jalkatilan matto kuiva
    - kevyesti paineilmaa annoin, paisuntasäiliön paineventtiili toimi, muita merkkejä vuodosta ei ollut
    - auto ei savuta
    - öljyt näyttävät normaalilta ja taso ok

    - A5 3.0 tdi moottorikoodi CAPA ja vaihteisto manuaali KMU
    - Autolla ajettu 164 tkm
    - Jäähdysnesteen pinta tarkistettu (max) viime lauantaina n.100km ennen tapahtunutta.
    - Vesipumppu? ei ole koskaan vaihdettu?
    - Onko mahdollisesti päässyt neste jäätymään? Tosin on ajettu kovemmissakin pakkasissa.

    Onko kenelläkään muita ideoita, etukäteen kiittäen.
    Viimeksi muokannut Qekko; 12.1.2015, 12:28.

    #2
    Jos on ihan kunnon reikä jossain letkussa niin löytynee kun kaataa nestettä säiliöön. Itellä ainakin lorisi suoraan läpi kutosessa kun oli letkusa reikä.

    Comment


    • #3
      Miksi nestemäärä oli juuri tarkastettu? Onko pitänyt lisätä? Paisarin korkista nesteiden olettaisi tulevan jäätymistapauksessa ja vesipumpusta, jos vesipumppu on entinen. Voithan sinä mittauttaa nykyisen nesteen pakkaskestävyyden, jos et vielä uutta lisännyt. Tai kun varmaan pitää lisätä päästäkseen kulkemaan, niin ottaa pari desiä vanhaa nestettä pulloon ja mitata myöhemmin.

      Onko nesteitä lisätty viime talven jälkeen? Jäätymiseltä tuo kuulostaa, mutta tänä talvena ei ole kovin kovia pakkasia edes ollut, niin aika lirut nesteet saisi olla, että hileeseen vetäisi.

      Comment


        #4
        Syyläriinhän nesteet yleensä jäätyy ajoviimassa (jos on jäätyäkseen). Sitten kosahtaa jostain tai muutoin ylikuumenee, kun termostaatti aukeaa (maantiellä).
        Näistä uudemmista autoista ei tosin mitään erityistä tietoa itsellä ole. Mie koetäyttäisin uudelleen vedellä (lämpimässä) ja sitä kautta etsisin vuotoa.
        Tuossa vielä pari Partsbase-kuvaa: "syöttö" ja "paluu"

        Comment


          #5
          Nestemäärä pitää tarkistaa aina ennen autolla liikkeelle lähtö, kuten pitäs tehdä monta muutakin asiaa. ;)

          Ei tuossa kai muuta ole kuin uudet nesteet sisään ja katsomaan mikä paikka kostuu.
          Joskus vuodot on hankalia löytää, vaikka olisi suhteellisen isosta vuodosta kyse.

          Comment


            #6
            Mulla hajosi 3.0TDI:stä paluulinjan muovinen T-haara koneen takaa:
            http://www.audiclub.fi/audifinns/att...6&d=1412879059

            Muovi oli murtunut letkun sisältä sentin päästä letkun reunasta, joten näytti päälle päin ehjältä. Tuota ei kunnolla pääsee yläkautta näkemään irrottamatta polttoainesuodatinta, mutta alakautta jotenkuten näkee pohjamuovin irrotuksen jälkeen.

            Pelkkää T-haaraa ei sitten löytynyt mistään, vaan piti ostaa orkkiksena koko paluupuolen letkuhässäkkä.

            Comment


            • #7
              Itsellä oli vastaavia juttu entisessä Bemarissa. EGR termostaatti meni kaksi kertaa vaihtokuntoon eli sieltä tipputetteli pikkuhiljaa nesteet pihalle.

              Comment


              • #8
                Nyt on jäähdytysnesteen pakkaskestävyys mitattu -32c ja käytössä oli maskin ja syylärin välissä oleva viimasuoja, joten tuskin jäätynyt. Jäi kokonaan ensimmäisessä viestissä mainitsematta, että lauantaina tuli irroitettua egr jäähyttimelle menevä vesiletkun liitos ja nestettä tuli ulos n.desi. Oli syksyn egr jäähytin vaihdon jälkeen jäänyt vesiletku painamaan polttoaine letkua ja nailon sukassa oli pientä alkavaa hankaamisen merkkejä.
                Onko mahdollista, että ei ilmaantunut kunnolla (ei tehty ilmausta alipaineella) ja ilmalukko ois aiheuttanut nesteiden sylkäisyn?
                Nyt on ollut uudet nesteet sisässä n.300km eikä ole sylkäissy ja eikä näytä vuotavan mistään.
                On tullut mitattua ajon aikana eri paikoista vcds:llä (Advanced Measuring Values)
                - Group 08 Coolant temperature
                - Group 68 Coolant temperature
                - Group 69 Coolant temperature at radiator outlet

                Lämmöt nousevat tasaisesti ja pysyvät siinä 90-100c välillä.
                Huomasin sen että nesteet tuntuis lämpeävän nopeammin en tiiä onko tämä sitten huolestuttava merkki?

                Comment

                Working...
                X