Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT mk1 sammu ajosta eikä lähde käyntiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT mk1 sammu ajosta eikä lähde käyntiin

    Olin ajamassa autolla kotiin, kun ensiksi mankka sammui ja alkoi kuulua piipitystä. Tämän jälkeen syttyi vikavalot ja mittariston taustavalot sekä ilmastoinnin konsolin valot sammuivat eikä mittaristo toiminut. Sain ajettua läheiselle parkkipaikalle, johon auto sitten sammui kokonaan. Ei lähtenyt enään käyntiin, vaan akku ihan tyhjä. Käynnistyy kyllä apuvirralla, muttei jaksa pysyä käynnissä. Akku oli edellisenä yönä ladattu täyteen.

    Muilla kokemusta vastaavasta? Olisiko vikaa lähdettävä selvittämään laturista vai onko muita ideoita?

  • #2
    Varmaan toisella / uudella akulla kannattaa ensteks kokeilla.

    Comment


    • #3
      Akun kunto tarkastettu edellisenä päivänä ja akussa ei mitään vikaa.

      Comment


      • #4
        Akku todennäköisesti paskana. Kuinka tarkastit akun kunnon? Paljonko auton latausjännite akun navoista mitattuna auto käynnissä? Pitäisi olla noin 14,4 V.
        Oireet täsmää akun eliniän päättymiseen.

        Comment


        • #5
          Mittaa latausjännite.
          Miksi akkua oli ladattu? Jotain oireita virran loppumisesta ollut aiemminkin?

          Comment


            #6
            Khyl se akku voi kuolla kertaheitolla kesken ajon. Käynyt niin mullekin (8P A3 TDI).

            Comment


            • #7
              Akun kunto tarkastettu korjaamolla edellisenä päivänä ja mittauksien mukaan kuulemma akussa ei mitään vikaa. Akku oli ladattu korjaamolla, koska rikkinäisen etu-umpion takia, kuulemma jostain syystä purkanut akusta virrat.

              Autoa on jouduttu käynnistelemään kaapeleilla ennen korjaamoreissua, koska akku tyhjentynyt aina yön aikana kun auto ei ole ollut ajossa. Aikaisemmin akku kuitenkin latautunut ajaessa joka sitten purkautunut yön aikana. Voisiko laturi olla toiminut jotenkuten edellisillä ajoilla, mutta nyt sanonut itsensä irti lopullisesti? Siitä huono, että sopivasti vklp, eikä korjaamot ole auki ja itselläni ei ole mahdollisuuksia mittailla jänniteitä. Tuskin akku kuitenkaan edellisen päivän mittausten jälkeen on paskaksi mennyt.

              Nyt tosiaan vaihdettu uusi umpio, joten sitäkään kautta ei pitäisi kosteutta päästä joka purkaisi akun varauksen.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja v7lle Näytä viesti
                Tuskin akku kuitenkaan edellisen päivän mittausten jälkeen on paskaksi mennyt.
                Voi mennä. Ja minulle kävi näin.

                Vuonna 2004 mulla oli vuoden vanha 8P, jonka hain itse uutena merkkiliikkeestä. Auto ja akku olivat toimineet moitteetta. Kunnes eräänä iltana ajoin kotoa 500 metrin päähän ja sammutin moottorin. Siitä 5 sekuntia, eikä akku jaksanut enää pyörittää starttimoottoria. Akku ei pitänyt enää varausta ollenkaan. Uudella akulla toimi taas normaalisti.

                En nyt väitä, että sun autossa on varmasti sama vika, mutta sen tiedän varmasti, että akku voi kuolla kertalaakista *naks*.

                Comment


                • #9
                  Yleismittareita myydään joka halpahallissa ja Vantaaltakin sellaisia varmasti saa. Ajosta sammuminen viittaa mielestäni latausongelmaan. Akun kunto kannattaa selvittää uudelleen sen jälkeen, kun on lataus varmuudella kunnossa.

                  Comment


                  • #10
                    Itselläni on kuollut 2 akkua ajosta viimeisen 3v sisään.
                    Ensimmäisellä kerralla jäin bensapumpulle, toisella kerralla onneksi kotiparkkikselle.
                    Molemmilla kerroilla yksi kennoista on hajonnut ja akkujännitteeksi jäänyt noin 10v.

                    Tuo akun purkaminen voisi viitata hajonneeseen lataussäätimeen, joka on hajotessaan voinut keittää akunkin. Tai päin vastoin, akku hajotessaan on voinut hajoittaa lataussäätimen.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin. Viaksi paljastui siis rikkinäinen laturi (11,49V) latausjännite kuulemma mitattuna. Akkukin paskana täten joten molemmat uusintaan. Kiitos vinkeistä!

                      Comment

                      Working...
                      X