Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 2.8 V6 ja TIPTRONIC -98

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 2.8 V6 ja TIPTRONIC -98

    Kuuluuko ko. automaatti-laatikon (kylmänä, 0*C alapuolella) ensin viivyttää 2:lle vaihtoa ja sitten vaihtaa voimakkaan nykäisyn saattelemana??

    Nykäisy tapahtuu vain kerran tai pari kylmälähdöstä. Auto on lämmityksessä, eikä mikään tyhjäkäyttö / vast auta. Nykäisy vastaa kytkimen rämpsäyttämistä manuaalilla, pienehköllä kaasulla, 2:lle vaihdossa. Toisinaan auto on myös tosi kylmänä "arponut" isojen vaihteiden välillä, tietämättä millä ajaa, mutta vikaa ei ole ilmentynyt öljynvaihdon jälkeen.

    Autoon on vaihdettu tehdaskunnostettu laatikko viime kesänä monien kiemuroiden jälkeen ja ko. vika on ollut päällä koko talven. Valtuutettu on tutkinut seuraavaa VW-Auton ohjeistuksella:
    - vikakoodeja
    - tarkastanut öljyjä
    - testannut moottorinlämpötila-anturin
    - testannut ilmamäärämittarin
    - testanneet momenttitiedon
    - Vaihtanut öljyt

    Viimeinen työ oli öljyn vaihto ja anturien testaus ja öljynvaihdon jälkeen laatikko on pelannut "hitusen" paremman tuntuisesti. Mitään vikaa testeissä ei ole löytynyt.

    Ja nyt VW-Auton Tekniikka antoi lopulta lausunnon että Auton vaihteisto on kunnossa - ei vika.

    Auttakaa miestä mäessä, jotta saan osviittaa, kun lähden asiaa viemään eteenpäin (Jos tietysti normaalia (mitä en usko), on kai pakko tyytyä tuomioon).

  • #2
    Ei liene normaalia, ainakaan meikäläisellä ei moista tapahdu.
    Ainoastaan kun pakkasta on reilut >-20C niin alkuun vaihtaa kyllä
    tosi paljon myöhemmin isompaa pykälää mutta vasta 2 > 3 > 4 vaihteiden
    välillä eikä silti suuremmin edes nykäse...
    Eikun valittamaan...
    ; )

    Comment


      #3
      Jos öljyn määrä ja laatu on oikea, niin ei sen noin pitäis käyttäytyä.
      Automaatti on kylläkin aina hieman kankea kylmänä ja sen takia kannattais
      suorittaa kevyt lämmittely ajo.

      Comment


      • #4
        Ensimmäisen kylmästartin jälkeen laatikko luistattaa, kunnes on lämminnyt tarpeeksi ja samalla saa varmasti kierrätettyä öljyt joka paikkaan.
        Huonot öljyt aiheuttavat myös luistamista. Öljynvaihdossa vaihtuu reilu kolmannes öljyistä, joten ei ne öljyt vielä täysin uudenveroiset ole. Nykäystä ei pitäisi tuntua, joten veikkaan, että jokin osa on kulunut.
        Kysypä Atoylta, onko tyyppivika http://www.atoy.fi.

        Comment


        • #5
          Joo, kyllä omassa kanssa kylmänä "viivyttää" vaihtamista mutta kun vaihtaa niin ei se mitään nykäise. Kyllä ne öljyt kanattanee vaihtaa ja onhan niitä varmasti osaavia pajoja, jotka vaihtaa kaikki öljyt kerralla.

          Comment


          • #6
            Öljythän on siis vaihdettu valtuuten puolesta viikko sitten, ei vaikutusta asiaan. Samalla siis testasivat VW-Auton specialistien neuvomat anturit yms. Tuon jälkeen valtuutettu ja VW-Auto päätti että kun ei vikaa löydy, niin sitä ei ole olemassakaan -> Ei korjata.
            No onneksi alustavien tiedustelujen mukaan kuluttajaviranomainen on toista mieltä.
            Ilmeisesti vaan viime kädessä ko. vian toteamiseksi viaksi, tarvitaan tavarantarkastajan lausunto, jos ei muuten VAG-instituutio lopeta kuluttajan nilkoille kusemista.

            Comment


            • #7
              ASLEsta löytynee testit, joiden perusteella voi saada analysoitua eri venttiilien yms toimintaa. Niiden tekeminen ja varsinkin analysointi vaatiikiin sitten syvempää perehtymistä asiaan, löytyyköhän koko maasta sellaista asiantuntijaa, vai vaatiiko vaan rankan opiskelun.

              Comment


              • #8
                Kannattaisi silti varmistaa tuo öljyn määrä siellä laatikossa, -oire viittaisi öljyn vähyyteen.

                Jos tuossa paikallisella olet käyttänyt, niin kannattaa ehket käyttää jossakin muualla tuon tiimoilta :)

                Comment


                • #9
                  Minä selvittäisin kuitenkin, että vaihtuiko vain osa öljyistä vai kaikki. Jos vain osa, niin en luottaisi silti siihen, että pieni määrä uutta öljyä poistaisi tuon nykäisyn. Parantunut lienee jonkin verran kuitenkin, koska "arpominen" on loppunut.

                  Comment


                  • #10
                    Merkkihuollossa kun vaihdatetaan aut.öljyt, niin sieltä ei tosiaan vaihdu kuin osa öljyistä (vois puhua paremminkin öljyn lantraamisesta kuin vaihdosta).

                    Comment


                    • #11
                      Paikalliseen jouduin ensimmäiseen remppaan viemään olosuhteiden pakosta ja nyt olen siinä kiinni takuun vuoksi (Käytän J-kylän autotarviketta jos tarvetta, valtuutetulle ja so far so good).
                      Olen keskustellut öljymäärästä ja -laadusta, mutta neuvo nyt ammattilaisia...
                      "Arpominen" oli ennenkin harvinaista ja tuli kovilla pakkasilla, joten ei varmaksi voi sanoa loppuiko se. Tiedän tuon turbiiniin jäävän öljyn tarinan ja pitääpä taas ottaa asia esille.
                      Edistystäkin kuitenkin tapahtui, ilmeisesti vihjeeni kuluttajasuojista yms. meni perille. Ensi viikolla joku VW-dirrikka käy koeajamassa sen kylmänä, mitä lienee auttaa...

                      Comment


                      • #12
                        Arton kanssa samoilla linjoilla. Nykäisy viittais öljynpaineisiin. En tiedä näkeekö VAG-COMilla laatikon öljynpaineita. Vara-arvauksena jokin mekaanisesti kulunut osa, koska sähköisistä osista ei vikailmoa tule. Oletko kysynyt automaattikorjaamoista mielipidettä ?

                        Comment


                          #13
                          Jotenkin vaan tuntuu että suomalaiset merkkihuollot eivät ole kuulleetkaan Aslesta.
                          Tuon nykäisyn aiheuttaja on nyt aika helppo vaggarin kanssa selvittää. Sitten voidaan aloittaa spekulointi että miksi se niin tekee. Nuo nykäisyt kun johtuu melkeimpä aina sähkön ja hydrauliikan välisestä viiveestä joka ei ole enää speksien suuruinen.

                          Viivettä taas aiheuttaa öljyn viskositetti ja likaisuus. Öljyn likaisuus vaikeuttaa venttiilien toimintaa jolloin ne eivät toimi aivan kuten ohjelma odottaisi josta seuraa vaihteiden kytkennässä tapahtuvaa tökkimistä.

                          Ekaksi vaan lantraamaan lisää sitä öljyä. Sillä sen ekaksi pitäs selvitä. Nimeomaan kylmänä likaisen / huonon öljyn vaikutus korostuu.

                          Comment


                            #14
                            Mulla kyllä kylmänä liikkeelle lähtiessä kierrättää ensialkuun hieman pidemmälle ennen vaihtoa ja saattaa vähän nykäistä 1->2 vaihdossa. Tosin vaikka eberiä olisikin käyttänyt jonkin aikaa, niin moottori tuntuu vetävän ensimmäiset parisataa metriä "ryyppy päällä", eli vetoa on vaikkei kaasua niin painaisikaan. Voi kyllä olla mulla laatikon viriohjelman ominaisuus.

                            Tuo Kimmon mainitsema kylmäluistatus on tullut huomattua. Aamuisin kun lähtee kotonta, niin laatikko luistattaa hyvin selvästi. Tästä on n. 600 metriä motarin ramppiin ja kun kiihdyttää vähän reippaammin, niin kierrokset pysyvät koko ajan kolmessa tonnissa. Tästä on ehkä kolme kilsaa kehä I:lle motaria ja viimeistään siinä kohin luistatus loppuu. Lämpimällä ilmalla tämän huomaakin helpommin, kun ajaa tasaista satasta tossa motarilla ja kierrokset yhtäkkiä laskevat 400rpm. Ehdinkin jo ihmetellä, että onkos mulla öljyt liian vähissä vai mikä tuon aiheuttaa.

                            Comment


                              #15
                              Lämpimällä ilmalla tämän huomaakin helpommin, kun ajaa tasaista satasta tossa motarilla ja kierrokset yhtäkkiä laskevat 400rpm. Ehdinkin jo ihmetellä, että onkos mulla öljyt liian vähissä vai mikä tuon aiheuttaa.
                              Tämä nimenomainen kierrosten tippumistapahtuma tulee kun laatikon lämmitys SP-ohjelma loppuu ja se alkaa käyttää normaaleita vaihtoohjelmia. Näinollen se lukitsee samalla turbiinin kierrokset laskee ja kulutuskin tippuu aika reippaasti. Riippuvainen ilmeisesti tietyn lämpötilan jälkeen myös ajasta. Itsellä lukittuu aamuisin +-500m paikkella eräästä rampista ajo siihen asti sitten kovasti tai hitaasti.

                              Comment


                              • #16
                                Tuon nykäisyn aiheuttaja on nyt aika helppo vaggarin kanssa selvittää
                                "Vaggarilla" näet samat arvot kuin paljaalla silmällä vaihdeindikaattorista ja paljaalla perseellä penkistä. Pystyt vain näkemään venttiilien tilan onko päällä/pois ja mikä vaihde on päällä, näistä on aika harvoin apua diagnoosissa. Vika on 99% tapauksista hydrauliikkapuolella ja miten sen näet "vaggarilla"?

                                Comment


                                • #17
                                  No täytyy odottaa nyt vastausta maahantuojalta ja jos sitä ei aikarajaan mennessä kuulu, niin sitten edetään muuta kautta, en ala enää leikkimään. Nykäystä "takuunmyöntäjä" kutsuu taas viaksi, joten sen verran eteenpäin on päästy.
                                  Itse en ala juridiikan vuoksi mitään asialle tekemään, "takuunmyöntäjä" saa korjata vian tavalla tai toisella, jos ei kuvainnollisesti sanottuna korkeimmassa oikeudessa viimein toisin päätetä.
                                  Sen tiedän että mitään erikoisia testejä, muuta kuin aikaisemmin mainitut, ei varmasti ole tehty.
                                  Öljyt voi tietysti olla, mutta oudolta kuulostaa, kun kyseessä on periaatteessa ajamaton laatikko, mihin vielä uudestaan/lantrattu öljyt, kaikki on mahdollista.
                                  Toki on toinen kysymys, mitä tarkoittaa "tehdashuollettu" takuulaatikko? Tottahan se on läpikäyty, mutta miten laajasti (Täysin uutta laatikkoa kun tosiasiassa ei varmasti kukaan osta, vaikka uudesta puhutaankin, on hinta toisesta maailmasta).
                                  Hydraulista vikaa on kovasti arvailtu, mutta tosi asiahan on, että kaikki on arvailua.
                                  Viivettä ja muuta tahmeutta kylmänä en sinällänsä ihmettele, se on erittäin normaalia, mutta tämä nykäys on sitä luokkaa, jotta pahaa tekee liikkuvien osien puolesta. Se on käytännössä koko kierrosnopeuseron aiheuttaman momentin siirtyminen ilman minkäänlaista kytkintä/kevennystä. Lähdenkin nykyään aina kylmänä aivan omalla tekniikalla liikkeelle(kiihdytys ykkösellä, kaasu pois ja annetaan laatikon rauhassa vaihtaa) Huvittaa aina itseäänkin, kun miettii että perseen alla on tietokoneohjattu Top-of-the-Day / State-of-Art tiptronic, ja silti pitää ajaa kun 60-luvun Chevyllä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla oli varaautona hetken tuollainen uusi 3.0tdi tiptronicki kun sähläsivät laatikon öljyjen kanssa merkkihuollossa. Huomasin siinäkin pientä nyppimistä.
                                    Mä löydän varman jokasesta autosta jotain vikaa, vaikkei niissä mitää oliskaan.

                                    Mulla vaihtelee vähä kelistä ja päivästä, että onko terävät vaihdot vai ei. Huuhtelua tässä varmaan ens töiks kaipaa tuo. Nuo ominaisuudet tuli vasta muutaman kuukauden omistuksen jälkeen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      2 viikkoa tuoreena -99 A6 2.8 tiptronic quattron omistajana minua taas ihmetyttää peruutusvaihteen kytkeytyminen päälle. P:ltä kun vaihtaa R:lle niin vaihto on todella eleetön eikä oikeastaan minkäänlaista nykäystä tapahdu. Sitten kun D:ltä vaihtaa R:lle niin nykäys on kyllä aika suuri verrattuna Audin muuten niin pehmeästi vaihtavaan laatikkoon (vs. Mersun vanha laatikko joka nykäisi joka vaihteella paitsi D:ltä R:lle vaihdettaessa:). Nämä vaihdothan luonnollisesti tehdään paikoiltaan ja jarru kunnolla painettuna pohjaan:)
                                      Autolla on ajettu 170000 km. Tasaantuukohan nykäys öljynvaihdolla?

                                      Comment


                                        #20
                                        Väittäsin ettei katoa nykäys kokonaan. Kyllä siihen jonkunasteinen nykäys varmasti jää. En murehtisi tuommosesta jos muuten toimii. Vanhemmiten saattaa tulla jopa klonksahdus, tuommoisenkin voi saada öljynvaihdolla pois.

                                        En tiedä mikä on, mutta mulla a8:ssa laatikko rupes pelaamaan heti taas paremmin kun vaihdatin muualla kuin "valtuutetussa" öljyt. Olisko se punanen tökötti mitä käyttävät jotenkin kuraa tms?

                                        Keltasen olettais olevan vag omaa tai sitten käyttävät tonkkatyyliin Essoa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Töistä lähtiessä ilmeni näköjään muutakin kuin pakin kolahdus. Tiptronicin käsin hämmentäminen ei toimi laisinkaan ja ei edes vaihda mittaristossa olevaa vaihdekaaviota käsinhämmennys moodiin ja normaali tilassakaan ei vaihdekaavio näytä valittua vaihdetta. Kerkesin jo ennen noiden huomaamista varata "ei merkkiliikkeeseen" laatikkoöljynvaihdon ens viikolle mutta pitää käyttää huomenna merkkiliikkeessä diaknoosissa. Soittelin myyjäliikkeeseen asian tiimoilta ja ainakin vielä suhtautuivat asiaan myötämielisesti toivottavasti jatkossakin:)

                                          Comment


                                            #22
                                            Kun vaihdenäyttö ei näytä vaihdetta, ja se on nk "invertoitu" (eli pikselit on päin vastoin kuin normaalisti), tarkoittaa että laatikko on vikatilassa.
                                            Eli tosiaan piuhan perään ja sitten lisädiagnoosia tekemään...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo piti illan hiljaisina tunteina taas kerran alentua lukemaan käyttöohje kirjaa ja rasterinahan tuo näyttää sen vaihdekaavion eli vikasietotilassa se mahtaapi olla. Tänään ottamaan diaknoosi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vikakoodit on nyt luettu: jarruvalokatkaisijan ja laatikon monitoimikatkaisijan signaaleissa oli ollut jotain heikkoa. Nollattiin ne ja toistaiseksi taas loota toimii kuin rasvattu verrattuna safemodessa ollessa. Katsotaan nyt herjaako uudestaa ja kuin pian.
                                                Ens viikolla laatikkoon uudet öljyt+muut jokatapauksessa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jarruvalokatkaisin jättää itselläkin vikakoodia vaikka on vaihdettu joten anna sen ainakin olla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joo tosiaankin mullakin on jarruvalokatkaisija vaihdettu huoltokirjan mukaan aika vasta joten tarkkaillaan tilannetta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Se jarruvalokatkaisija jättää sen vikakoodin, jollei ole virtojen päällelaiton ja vikakoodien luvun välillä painanut jarrua. Jos jarrua painaa ja katkaisija on ehjä, niin vikakoodia ei tule.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noita proseduurejahan on hyvä tietää, että noita vika koodeja voi tosiaankin näköjään tulla ilman että olisi edes mitään rikki. Toistaiseksi tuo loota on pelannut ok ja toivottavasti myös jatkossa.
                                                        Kiitokset infosta.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X