Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RT:stä loppui "puheaika"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RT:stä loppui "puheaika"

    Nyt tuli ongelma, kun menopeli alkoi kenkkuilla. Apuja kaivataan kokeneemmilta!

    Seuraavassa lyhyesti tapahtuneet ja oireet:

    Lähdin viikko sitten 25:lla pakkasilla töistä. Käynnistin autoa (heräsi tulille ihan normaalisti), mutta se sammui kolme kertaa ihan tykkänään, enne kuin ehdin saada kumikaapelin irti tolpasta. Siitä sitten kotiin ihan normaalisti. Jätin pirssin kotipihalle käymään, kun piti lähteä saman tien kaupoille. Muutaman minuutin päästä oli ostolista povarissa ja tulin autolle, niin se oli sammunut. Taas sama juttu - sammui ainakin 3-4 kertaa käynnistettäessä. Kuivasin jakajan kannen ja puhdistin hyppysähköpinnat ja pääsin liikkeelle. Pari kilometria ajettuani kiihdytin vanholle vihreille ja veto loppui taas tykkänään. Auto sammui risteyksen jälkeen tienposkeen. Parin sadattelun ja käynnistyksen jälkeen sain sen tulille ja pääsin varovasti ajellen kotiin. Sen jälkeen ei ole liikkunut.

    Tämän jälkeen olen kokeillut startata - lupaa hieman, mutta ei jaksa käyntiin asti.

    Kävin sulakkeet läpi ja huomasin polttoainepumpun sulakkeessa jälkiä liian paksun sähkön siirtymisestä - oli siis muovirungosta musta.

    löysin juttua pa-pumpun releestä oheisesta ketjusta:

    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...nsapumppu+rele

    En vain kyennyt löytämään itse oikeata relettä. Osaako joku neuvoa oikean paikan (numero) sulake boksissa ja mikä mahtaa olla nastojen järjestys/numerointi? Pitäisi löytää oikeat nastat, jotka voisi ohittaa jumpperilla.

    #2
    Kommentteja ylläolevaan:

    Polttoainepumpun releen paikka selvisi soittamalla merkkiliikkeeseen ja se on sulakeboksissa nro. 10.

    Auton sain käyntiin hienosti kun läppäsin uuden releen paikalle. Tosin kumma juttu oli se, testasin vanhan releen toiminnan joka tavalla, eikä siinä ilmennyt mitään häikkää. DC-powerista 12 V kelan napoihin ja rele napsahti niin kuin pitääkin. Viidenteen, pieneen jalkaan numero 1, nousi myös jännite. Tosin tämän funktio jäi vielä epäselväksi. Lisäksi mittailin yleismittarilla, että sulakepohjaan tuli normaalisti jännitteet (siis kelan nastoihin), kun kytkin autosta virrat päälle. Pumppukin hyrisi iloisesti hyppylankalla kokeilemalla. Kaikesta huolimatta vanha rele ei toiminut - mikä lie vika.

    Comment


    • #3
      Itselläni kokemus TYP44 (2.0 5-syl) täsmälleen samasta releestä vuosien takaa.

      Releen saa varovasti auki. Minulta löytyi sieltä releen sisältä hyvin nätti kylmäjuotos...

      Kolvi käteen ja auto käyntiin.

      Comment


        #4
        Bensapumpun rele on enemmän kuin vain normaali rele eli se haistelee pikkunastan kautta sytytyssignaalia tms. Näin on saatu aikaan se, että esim kolaritilanteessa, kun kone sammuu, ei pumppu jää pyörimään.

        Kylmäjuotoshan siellä varmaan on.

        Comment


          #5
          Vaihtoehtoisesti piikki palanut releen kärkiin kun pumppu rupeaa lähestymään takuun loppumista vrt. mustunut sulake. Yleismittarilla havaittava jännite ei varmenna jännitteen kulkua kuormitettuna. Releen avaaminen valaisee kovasti asiaa

          Comment

          Working...
          X