Tuohon lukemaan ei ole mitään tarvetta mäntien vaihtamiseen, paitsi jos meinaat ajaa niin kovilla paineilla että puristuksia on pakko laskea. Vakiomännillä otettu kuitenkin yli 500hv lukemia ongelmitta.
Kun mäntiä on vaihdettu niin tilalle on mennyt Wisecon ja Rossin tuotteita.
Yksi mikä on hyvä tiedostaa on se että noissa takomännissä on lyhyemmät helmat joiden seurauksena kylmänä kolisevat hieman ja saattavat sen seurauksena lyhentää koneen käyttöikää.
taitaa siihen kolisteluun vaikuttaa myös se että ainakin wisecot leikkaa kiinni tehtaan välyksiä käytettäessä, eli välyksiäkin tulee enemmän ku orkkis mäntiin. Vaihda männät sitten vasta kun olet +500 pakettiin menossa, mäntien vaihdosta seuraa lukuisia muita ongelmia.
Ei männät kilometrejä pelkää, sylinterit kylläkin.
Laakereiksi pistäisin ehdottomasti orkkikset (RS2), kestävät paremmin kuin punametalliset. Orkkisrenkaatkin viisampien mukaan kuulemma tarvikkeita parempia mutta niiden hinta ei puolla hankintaa.
Jos vaan männärengasurat ei ole kulahtanut niin lisää rajua ajoa vaan, 250tkm on sellainen mukava sisäänajokilometrimäärä (itsellä lähentelee 300tkm rajaa autolla mikä on uudesta asti ollut hieman vakiota tehokkaampi).
Jos itse rupeaisin mäntiä vaihtamaan, niin samalla tarkistaisin mahdollisuutta pistää mahdollisimman matala-lakiset männät sinne. Luonnollisesti samaan soppaan sitten pidemmät kiertokanget niin saisi tuota kankisuhdetta vähän parempaan suuntaan rukattua.
Kiertokangen laakerithan on alunperin ainakin ABY/ADU koneissa niin että 'vahva' laakeri on vain yläpuolella, ja 'tavallinen' laakeri on alapuolella. Muistaakseni nuo heikommat laakerit maksoi sen verran orginaalina että vastaavat tarvikkeena sai 8kpl (eli 4syl koneen sarjan) paljon edukkaammin kuin 5kpl orkkiksia.
Comment