Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC-kone, venttiilikopan tiivisteiden vaihto - mitä muuta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABC-kone, venttiilikopan tiivisteiden vaihto - mitä muuta?

    Venakopan tiivisteet on menossa vaihtoon, kun (ilmeisesti) öljyä kuluu sitä kautta.

    1) Onko väliä, mistä ostaa (tarvike vs. marmoritiski) ja onko tiivisteet kalliitakin?
    2) Onko miten työläs vaihtaa, so. riittävätkö perustyökalut ja ruuvin/mutterinvääntötaito?
    3) Mitä muuta olisi hyvä / voisi vaihtaa / tarkastaa samalla?

    Ohjeet varmaan passaavat kaikkiin veekoneisiin?

    #2
    1) Tarvikkeena voi saada saman kuin merkkitiskiltäkin tai sitten et. Alkuperäiset yleensä olleet paremmasta kumista tehtyjä ja sitä kautta pidempi-ikäisiä. Muistelisin tiivisteiden olevan luokkaa 20-30 e

    2) Perustyökalut riittää eli ruuvarit ja kuusiokoloavaimet. Otat imuputket ja kansista tulevat huohotinputket irti jonka jälkeen voit irroittaa kopat (kuusiokoloruuvit).
    Tiivisteliimaa lisättävä pienet nokareet nokkapukkien nurkkiin ennen uuden tiivisteen laittamista. Muuten vuotaa heti sieltä.

    3) Jos ei nokat naputa niin ei sinne paljon muuta varmaan tarviste tehdä. Huohotinletkujen kunnon voit samalla tarkistaa. Ne tuppaavat syöpymään puhki -> käyntihäiriöitä.

    Comment


    • #3
      Kannattaa ostaa kerhon kautta Reinzin yläpään tiivistesarja. 2.8-koneeseen 150 rahaa, verrattuna yksittäisten tiivisteitten hintaan noin 30 rahaa. Samalla kun on yläpäähän kaikki tiivisteet, voi ottaa imusarjan irti ja putsailla sen. 2.6:ssa kannattaa tarkistaa imusarjan muovisen alaosan kunto. Kaasuläppäkotelo kannattaa myös puhdistaa. Pelkästään pulttien kiristyskin voi vähentää öljyvuotoa, ohjeenmukainen momentti on pieni. Samalla kun kopat on irti voi vaihtaa kansien paineenrajoitusventtiilit ja vaikka nostimet välistä ujuttamalla, jos kalkatusta esiintyy. Öljyä voi myös kulua venttiilinvarren tiivistekumien takia, joitten vaihtaminen on vähän isompi homma.
      Kannattaa olla paria erimittaista kuusiokolosarjaa, pultteja on riittävästi. Haulla lisää.

      Comment


      • #4
        Joo 2.6:ssa kannattaa ehdottomasti avata se imusarja ja heittää imuilmanäänenvaimennuspönttö helevettiin!

        Comment


        • #5
          Yhdyn Petrin ehdotukseen. Työni puolesta olen törmännyt samaan tilanteeseen. Täytyy myöntää, että kyllä siinä kerkesi jo hieman muutakin purkaa kuin tuon pelkän imusarjan. Pikkusen vaan hirvittää kun kone ei pyöri ympäri vapaaehtoisesti. Vika löytyi, muovia männän päällä, imusarja sisältä palasina. Onneksi ei muuta kerinnyt menemään rikki.
          Uuden "korjaussarjan" eli alakannen sai merkkiliikkeestä, hintaa muistaakseni alta 200e. Sitä hajonnutta äänenvaimennuspönttöä ei sinne sisälle enää laitettu!

          Comment


          • #6
            Tiivistemassaa ABC:n venakopan tiivisteisiin?

            Muistan lukeneeni, että tässä piti päätypukkien kulmiin laittaa silikoonia tms. lisätiivisteeksi uusiinkiin tiippareihin?

            En haulla enää löytänyt ko. juttua, mihin kohtaan tarkalleen (ja millaista) suositellaan?

            Comment


            • #7
              Taitaa kaikkiin kansiin VAG suositella silikonia jos on kumitiiviste. Kulmakohtiin, esim nokkapukkien kohdalle. Tiivisteaine laadukasta paksummille raoille tarkoitettua, esim Reinzosil 300.

              Tossa kuva ABC koneen ohjeistuksesta. Nuolen/rukarin kohdalle silikonia ja lisähuomautuksena että varoo öljykanavan A tukkeutumista. Kiristysmomentti 10Nm
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Onko tuo sama kolo myös APX koneessa?

                Comment


                • #9
                  lainaan ketjua.. motonetti antaa kahta eri venttiilikopan tiivistettä 2.6 abc koneeseen. alustanumeron mukaan olisi valittavissa. osaako joku viisas kertoa että mikä ero niissä tiivisteissä on keskenään?

                  A4 -96 2.6 Avant

                  Comment


                    #10
                    >>8D-T-076000* on 078103483L
                    >>8D-T-076001>>* on 078103483J

                    Keskinäistä eroa en tiedä mutta noilla tiedoin kun menee tiskille niin saa ehkä oikean.

                    Comment


                    • #11
                      Jos on monta vaihtoehtoista osaa tarjolla, niin varmasti, tai varmimmin oikean osan siten, että ostaa ne kaikki. Palauttaa sitten remontin jälkeen ne, mitä ei tarvittu. Esim mä vaihdoin Opelin laturin hiilet. Motonetilla oli tarjolla 2 vaihtoehtoa, hinta yhteensäalle 10 €. Ei kannata ajaa kotiin toiselle paikkakunnalla vain toisen parin kanssa, irrottaa laturi, avata se ja todeta, että väärät tuli valittua.

                      Comment


                      • #12
                        Paljonkos kuluu aikaa

                        Tarkoitus olisi vaihtaa molemmat venttiilikopan tiivisteet tohon mun 2,6:n audiin.Ei ihan taida hommasta tunnissa selvitä,johan niihinkin aikaa uppoo,kun poistat ne muovit mitkä on siinä moottorin päällä ja jakohihnojen edessä.Mutta kauanko siinä hommassa menee aikaa.

                        Comment


                          #13
                          Tunnin verran jos koko ajan rauhaksiin tekee. Se on yksi kaiken helpoimpia remontteja mitä siihen koneeseen voi tehdä.

                          Comment

                          Working...
                          X