Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:n starttaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4:n starttaus

    1997 1,8 A4:n starttauksessa ongelmia. Olen lukenut täältä foorumilta vihjeitä samankaltaisista ongelmista, mutta ajattelin yksityiskohtaisemmin kysyä apua.

    Ongelmana on auton ajoittainen sammuminen silloin tällöin (ei läheskään aina) käynnistettäessä. Yleensä näin tapahtuessa se lähtee kolmannella starttauksella käyntiin. Ensimmäisellä kerralla auto hyrähtää käyntiin mallikkaasti ja nostaa kierrokset 1200-1500:aan, mutta sammuu sekunnin kuluessa. Toisella välittömästi tehdyllä starttauksella ei meinaa edes lähteä. Kolmannella lähes aina lähtee hyvin. Pakkasilla ei mitään vaikutusta ja itse asiassa toiminut 20-25 pakkasessa ilman lohkolämppäriäkin kuin ei mitään olisi. Tuntuisi olevan kostealla ilmalla (ilmenee muutoinkin) eniten ilmenevä ongelma. Lohkolämmittimellä ei mitään vaikutusta. Auto toimii muuten aivan moitteettomasti.

    Onko vika todennäköisesti siinä lämpöanturissa, josta on paljon puhuttu? Minulla on tämä Haynesin Audi opas, mutta en ole varma sen eng. kielisestä nimestä ja sen sijainnista (ADR moottori). Toinen ratkaisu mihin en kylläkään usko, on ajoneston temppuilu. Minulla ei ala palamaan mikään valo, auton sammuessa. Kuuluuko ajoneston ilmetessä palaa kaikissa malleissa jokin valo? Antaako ajonesto startata, mutta sammuttaa saman tien (olen luullut aina ettei edes yritä käynnistyä, jos ajonesto reagoi).

    Viime kesänä oli vähän samanlaista probleemaa, mutta asiaan oli helppo ratkaisu. Osittain katkennut alipaineletku ja sen ehjällä korvaaminen sai auton toimimaan kuin unelma.

    Moni alkaa varmaan turhautua vastaamaan näihin samankaltaisiin vikoihin :).Todella paljon kiitoksia avusta etukäteen.

  • #2
    ...kuullostas edelleen tuolta A4:sen tyyppivialta eli ajonesto/avaimentunnistin siinä virtalukossa kenkkuilee. Itsellä samat oireet. Kelillä ei oikeestaan merkitystä. Lähtee käyntiin 1-10:llä yrityksellä riippuen kerrasta. Joko ei edes yritä käyntiin tai sitten käynnistyy ja sammuu n. sekunnin kuluessa. Välillä meinaa harmittaa mutta ei oo ainakaan vielä jaksanu korjauttaa... :)

    Comment


    • #3
      ^tiedätkö onko tuo korjauttaminen kallis operaatio?? Syttyykö sinulla jokin valo tämän tapahtuessa?

      Comment


      • #4
        Eipä oikeastaan mikään valo ilmoita viasta. Se ajoneston valokaan ei juuri mitenkään reagoi asiaan kun se palaa kuitenkin siinä käynnistyksen alkuvaiheessa sen oman aikansa.
        Korjauksen hinnasta on ollut melko leveää haitaria n. 100-200 euroa korjaamolla. Ainakin merkkiliikkeiden pitäisi olla tietoisia tästä viasta. Kai se onnistuisi itsekin korjata jos on paikka, aikaa, tarvittavat työkalut ja tarpeeksi motivaatiota... :)

        Comment


          #5
          Itellä riitti vastaavassa ongelmassa avaimen vaihto. Eikä oo kertaakaan sen jälkeen temppuillu.

          Comment


          • #6
            Itse asiassa tänään startatessani auto lähti käyntiin ja kierroslukumittariin jäi vilkkumaan se ajoneston merkki. Lähti tosin hieman laiskanlaisesti käyntiin. Mitä tuo avain kustansi? Vaatiiko jotain erikoistoimenpiteitä? Itse asiassa olen kokeillut tuota avaimen vaihtoa vara-avaimen kanssa. Sekin avain oli ollut aikaisemmin aiemmilla omistajilla käytössä ja ei tuonut apua.

            Comment


              #7
              En ostanut uutta avainta vaan otin käyttöön vara-avaimen. Joku on joskus kertoillut, että suutari tehny avaimen ja koodannut ajoneston hintaan n. 50 ?. Merkkiliikkeestä jos kysyy niin pitkästi toista sataa euroa,,oiskohan 200 ? lähempänä totuutta?

              Comment


              • #8
                ei ollut avaimissa vikaa eikä lukossakaan. Ymmärtääkseni korjaamolla sopeuttivat
                säädöt moottorinohjauksen (jotain tällaista sanoivat korjaamolla) virtapiiriin eli mikäli omilla vähäisillä tiedoillani käsitin, oli moottorinohjauksessa jotakin häikkää. Nyt pitäis pelittää, mutta katsotaan nyt... makso 110 eur, jos tuli kuntoon niin hyvä. Muutoin ei kyllä kiinnostais paljoa näinkin vanhaan kärryyn uhrata huoltojen ohella.

                Comment


                • #9
                  Vika taisi selvitä. Taitaa olla lukonpohjassa olevassa lukupuolassa (eli ajonestossa vika), kuten täällä foorumilla on aiemmissakin keskusteluissa todettu. Aika kallista taitaa olla tuon uusiminen etenkin merkkiliikkeessä. Ajattelin vaihtaa osan itse, koska lukemani perusteella ei vaikeaa (kolmipuolainen urheiluratti). Kysymysmerkkinä vain homman tekemiseen on se, että pitääkö avaimet koodata uudelleen tms.? Tuttavallani on tehty VW transporteriin sama ja tässä tapauksessa ei mitään koodauksia tehty. Kyllä tämmösestä hommasta on ihan älytöntä maksaa liikkeelle työstä 105 eur+ mahd. koodaus 55 eur, kuten joku taisi kertoa (Audit?) ajonestoon liittynessä aiemmassa keskustelussa.

                  Onko näiden lukonpohjien laadussa eroa (motonetistä erittäin halvalla oisko 30-40 eur, liike yli 100 eur?)?

                  ^Aikaisemmin mainittu sopeuttaminen liittyi lambdan säätöihin eikä sillä ollut tekemistä varsinaisesti tämän starttausongelman kanssa. Olinpa typerä, kun en aiemmin hakenut searchilla ajonestosta tietoa. Löytyi varsin paljon kyseisestä ongelmasta täältä Audifinnsistä.

                  Comment


                    #10
                    Minulla aivan vastaavaa vikaa, tosin kolmisen viikkoa kärvistelin - sillä kun pistät avaimen lukkoon ja sähköt päälle niin näet saman tien kuittaantuuko ajonestovalo pois vai ei. Jos ei kuittaannu niin sähköt pois ja takaisin päälle ja katsot kuittaantuuko sillä kertaa.
                    Tuollalailla rämpäten pari kolme kertaa niin välttyy turhilta käynnistyksiltä.

                    Itse tosiaan 3vko kärvistelin tossa, ja sitten vein bosch car serviceen jossa diagnosoitiin akku, vaihdoin sen muttei auttanut mitään.
                    Tämän jälkeen kyllästyin sitten vihdoinkin tohon perseestä olevaan Bosch car serviceen ja vein Laakkoselle jossa saa myös hyvää palvelua. Lähdettiin ensin siitä että virtalukon virtaliittimet (töineen 70e) vaihdetaan kullattuihin, ja putsasivat kai virtalukonkin, auton ulkopinnan lisäksi mitä tekevät Audi-huolloissa myös.

                    Tekivät tuon eikä ole nyt 2 viikkoon uusiutunut - aiemmin siis teki 2/3 käynnistyskerroista aina tuota vammailua.
                    Pisteet merkkihuollolle.
                    Ovet ja lukot tosin jäätyivät ikävästi kovilla pakkasilla auton painepesusta ja sen jälkeen suoraan pakkaseen viemisestä.

                    Comment


                    • #11
                      ^Niin sulla ei siis vaihdettu lukonpohjaa vai? Pelkät liittimet ja puhdistus. Meinasin itse putsata ja etenkin puhaltaa paineilmalla sinne virtalukkoon ennen kuin toimin muulla tavoin. Tuohon hintaan (70 eur) tekisin työn heti liikkeessä. En vaan saanut vielä hinta-arviota liikkeestä.

                      Comment


                        #12
                        Antti, jeps ei vaihdettu lukonpohjaa.
                        Olisiko se kustantanut yhteensä sitten n. 300 euroa tai sitä luokkaa, olisi ollut askel 2 jos tuo puhdistus + liitinten vaihto ei olisi tepsinyt.

                        Comment


                          #13
                          Tuo virtalukon pohja ja lukupuola on siis eri asiat. Lukupuola on siinä ihan avaimen juuressa, ja se pohja tietysti pohjassa.

                          (ihan vaan selvennykseksi laitoin tuon tänne, kun minä ainakin sain vähän sellaisen käsityksen että nuo käsitteet on hieman sekaisin)


                          Niin, ja ei siinä lukupuolassa tarvita mitään koodausta, sehän vaan lukee tiedon mittaristolle jossa avaintieto on. Eikä myöskään avaimessa, jos se ei vaihdu.

                          Comment


                          • #14
                            ^thanks, selvensi asiaa. Toivotaan nyt et puhdistus riittää ja mahd. liittimen uusinta. Puhalsin paineilmaa tänään lukkoon ja ainakaan vielä vika ole ilmennyt uudelleen. Toivotaan, että tuo riittäisi. Pahoin kuitenkin pelkään. Täytyy tosiaan varmistaa tuohon Lareen viitaten, ettei turhaan tehdä tuota 300 eur (vaikka liikkeessä tahtoisivatkin).

                            Comment


                              #15
                              Semmonen mulle tosta vielä tuli mieleen kun autosi on -97, että noissa a4:ssa on tullut uusi systeemi ajonestoon Audin huoltoneuvojan mukaan juuri -97. Ysivitosessa ja -96 mallissa on ajonesto kiinteänä virtalukossa (tms) ja myöhemmissä sitten erikseen, mutten tiedä aiheuttaako tämä eroa mahdollisiin korjausmetodeihin. Toivotaan että autostasi vika lähtee, ärsyttävä bugi :)

                              Comment


                              • #16
                                ^Joo olen itsekin kuullut jotakin tuosta muutoksesta -97.

                                Eräs tapaamani henkilö totesi eilen hänen tuttavallaan olleen tätä samaa vikaa audissa. Siinäkin tapauksessa juuri virtaliitin vain vaihdettiin ja homma pelasi. Autoni on tosin nyt toiminut ja olen aina ennen starttia kääntänyt virrat päälle ja katsonut poistuuko ajoneston merkkivalo. Avain pois ja uudelleen mikäli näin. Sitä tosin en ole joutunut vielä tekemään.

                                Nyt vain sopimaan aikaa paikallisen audiliikkeen kanssa ja saadaan asia lopullisesti pois päiväjärjestyksestä. Paikassa tosin 2 viikon huolto- ja korjausajat varattuja. Taitaa sinne tulvia rahaa ovista ja ikkunoista.

                                Kiitoksia asiantuntevasta avusta. Ilman tämän foorumin tätä ja aikaisempia keskusteluja olisin ollut arvailujen varassa vian suhteen.

                                Comment


                                • #17
                                  ^Joo olen itsekin kuullut jotakin tuosta muutoksesta -97.

                                  Eräs tapaamani henkilö totesi eilen hänen tuttavallaan olleen tätä samaa vikaa audissa. Siinäkin tapauksessa juuri virtaliitin vain vaihdettiin ja homma pelasi. Autoni on tosin nyt toiminut ja olen aina ennen starttia kääntänyt virrat päälle ja katsonut poistuuko ajoneston merkkivalo. Avain pois ja uudelleen mikäli näin. Sitä tosin en ole joutunut vielä tekemään.

                                  Nyt vain sopimaan aikaa paikallisen audiliikkeen kanssa ja saadaan asia lopullisesti pois päiväjärjestyksestä. Paikassa tosin 2 viikon huolto- ja korjausajat varattuja. Taitaa sinne tulvia rahaa ovista ja ikkunoista.

                                  Kiitoksia asiantuntevasta avusta. Ilman tämän foorumin tätä ja aikaisempia keskusteluja olisin ollut arvailujen varassa vian suhteen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minulla on myös nyt sama vika päällä kuin Audimannilla. Ennen käynnistymättä jättäminen oli harvinaista, nykyään todennäköisyys on ehkä 50% siitä että pitää käyttää avain pois ja startata uudestaan.

                                    Mikä tälle on siis halvin tapa yrittää korjata omin avuin? Paineilmaa lukkoon? Tarkoittaako tämä siis että ihan paineilmaa avaimenreikään?

                                    Saako vikakoodeista muuten mitään lisätietoa? Viimeksi kun jonku aikaa sitten katoin niin siellä oli vain merkintä ajoneston aktivoitumisesta mutta ei niinkään syystä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minullakin on satunnaisesti samaa vikaa...uusi avain ei oikeastaan auttanut mitään. Ilmeisestikin juurikin tuo lukupuola reistaa...mutta olen sopeutunut tuohon siten että kun laitan virrat päälle, niin odotan rauhassa että ajoneston merkkivalo sammuu, sitten starttia. Jos ajonesto reistaa, niin tuon valon sammumisen jälkeen se syttyy uudelleen n. 1s kuluttua...jos noin käy niin virrat pois ja uusi yritys. Pari kertaa olen saanut kuulla kuittailua että: "ei tää oo diesel, mitä sinä hehkutat..." :D

                                      Toisaalta...oli minulla myös tuota lämpöanturi ongelmaa. Letkulämppäri oli asennettu väärin tai väärään paikkaan, en tiedä mutta noin väitettiin ja käynnistysongelmat ilmenivät vain kun autoa piti lämppärissä...hörähti käyntiin mutta sammui ja vihdoin ja viimein jäi käymään hyvin vaivalloisesti. Lämppäri lämmitti siis moottorin lämpötila-anturia ja tuo korjattiin laadun parannuksena ilman veloitusta...esim. -15, lämppärissä 2 tuntia, 3 startilla käyntiin ja vastaavasti -17, ei lämppäriä, laakista käyntiin.

                                      Mutta noiden erottamisessa tuo ajoneston merkkivalo on oiva apu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Samaa "hehkutus-taktiikkaa" olen itsekin käyttänyt. Alkaa vaan sekin nyppimään pitemmän päälle kun tuossahan syttyy valot yms kun aloittaa ton "hehkutuksen". Kyllä jätkät töissä kuittailee kun siellä poika audiansa starttailee.... :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ongelman esiintyvyys näyttää nyt vaihtelevan. Viikon verran starttaus onnistui heittämällä. Eilen taas piti avainta käyttää pois puolenkymmentä kertaa ja sepäs taas triggasi kirjoittamaan tänne foorumille.

                                          Kysynkin siis vielä kerran että voisiko joku selvittää ajoneston toimintalogiikan tai antaa ensiapuohjeita / analyysia ongelman mahdollisesta juurisyystä.

                                          Johtuuko ajoneston toimimattomuus huonosta akkujännitteestä, huonosta patterista avaimessa, liasta lukkopesässä vai mistä? Kyseessä on mitä ilmeisemmin huono jännitetaso jossain, koska auton lämpötilalla näyttäisi olevan vaikutusta ajoneston toimintaan. Täysin kylmä auto (vaikkakin lohkolämmitetty) käynnistyy huonommin kuin silloin että ajoa on takana ja moottori on lämmin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No nyt homma on alkanu jurppimaan oikein toden teolla ja korjausaikakin piti jo kysyä merkkiliikkeestä. Selitettyäni oireet, niin 250 euroa kuulosti kustantavan. Tämä sai minut vihdoin kytkemään vag-comin kiinni ja tämä virheilmoitus taitaa olla juurisyy ongelmaan (ajonestoon liittyviä virheilmoituksia löytyi nimittäin moneltakin moduulilta):

                                            Control Module 8E0 920 900 L
                                            01176 - Key
                                            07-10 - Signal to low - Intermittent

                                            Saa auttaa:
                                            1. Niksiä jolla ko. ongelma fiksattaisiin ilman isoja kustannuksia?
                                            2. Mitä pitää vaihtaa? Lukupuola vai jotain muutakin?
                                            3. Onnistuuko korjaus "kotioloissa"?
                                            4. Paljonko maksaisit korjauksesta liikkeessä?

                                            Toista avainta olen kokeillut ja samaa vikaa esintyy senkin kanssa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse taas itselleni osittain vastaten, niin tällainen löytyi pienellä guugletuksella: http://www.qclt.com/wego/vag-com/technicalbulletin.pdf

                                              01176 Key Signal too low

                                              Possible causes:
                                              1. Induction coil or wire faulty (transfer resistance/loose contact)
                                              2. Ignition key electronics (transponder) missing or not functioning
                                              3. Mechanically correct ignition, key not matched

                                              Possible effects:
                                              Engine will not start and warning light flashes

                                              Correction:
                                              1. Check induction coil wire and wire routing (visual check), replace coil if necessary.
                                              2. Replace ignition key and rematch all ignition keys and check function
                                              3. Rematch all ignition keys and check function

                                              Mikäli jollain on omia ajatuksia tähän liittyen niin kuulisin mielelläni... :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Yleisin syy noihin on ajoneston lukupuola, jonka oletkin listannut tuohon yhdeksi mahdolliseksi viaksi:
                                                1. Check induction coil wire and wire routing (visual check), replace coil if necessary.
                                                Hämmästyttävää kyllä, jotkut ovat "korjanneet" vian rasvaamalla virtalukon.
                                                Meilläkin A6 temppuili kerran oikeen viimesen päälle tuon kanssa. Otin aseöljyä ja ruiskuttelin sisään virtalukon hahlosta. Ei ole vielä ainakaan toistunut ja käytössä on sama avain.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Rasvaukset eivät auttaneet ainakaan minulla mutta foorumilaisten antamien ajatusten ja omien pähkäilyjen tuloksena luulen keksineeni vian syyn. Lukkopesä on mekaanisesti kulunut sen verran, että avain pääsee startatessa liian kauas lukupuolasta (ulos lukkopesästä) jolloin avaimessa oleva piiri ei saa tarvitsemaansa jännitettä. Nyt ei puhuta mistään pitkästä matkasta vaan aivan puolesta millistä tai jotain. Avainta kun painaa startatessa lukkopesää kohti, niin ajonesto ei aktivoidu.

                                                  Miksikähän tuo lukupuola on sijoitettu niin "herkälle", että lukkopesän ei kestä kulua ollenkaan? Suunnittelubugiksi tätä sanoisin...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Moikka vaan

                                                    Itellä oli pari vuotta sitten samaa vikaa, käytin laakkosella, ja ne vaihto siihen lukupuolaan kullatun liittimen, sen jäkeen on pelannu hyvin, tais maksaa jotain 70 euroa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itellä tuo -96 A4 on esitellyt pari kertaa samaa oiretta kerran jäi moottorinohjaimeen koodi engine start blocket by immobilizer tai jotain sinne päin muilla kerroilla ei mitään koodia.

                                                      Onko tuossa ajonesto laitteessa joku viive jonka se odottaa ennenkuin lähtee uudelleen käyntiin?
                                                      Viimeksi kun se teki tuon tempun otin avaimen pois laitoin lukkoon takas ja virrat päälle -> odotin että valo sammuu mutta ei silti lähtenyt käyntiin.

                                                      Noin kuuden yrityksen jälkeen sitten lähti ihan normaalisti.
                                                      Startti siis pyörittää ihan normaalisti mutta ei edes yritä lähtä ja kun se kuu kääntyy sopivaan asentoon lähtee ihan normaalisti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei siinä sellaista viivettä ole, ei vaan saa luettua sirua avaimesta.

                                                        Mulla nimittäin Passat teki ongelman sattuessa päälle niin, että sammui tietenkin heti startin jälkeen mutta lähti heti tulille uusintayrittämällä. Enkä odotellut koskaan yhtään.
                                                        Ja aina toki jäi toi vikakoodi "Engine start blocked..."

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oiskohan bensapumpussa sitten jotain hämärää. Se ei tosiaankaan edes yritä lähtä silloin kun se sillepäälle sattuu.

                                                          Koskaan ei oo bensa ruvennu haiseen jauhaissa ja se lähtee täysin normaalisti käyntiin sen jälkeen, joten bensa puolella vois olla jotain.

                                                          Löysin haulla hyvän relekaavion 100/A6 malliin, mutta onko kellään tietoa vastaavasta kuvasta neloseen? http://forums.audiworld.com/a6100/msgs/42161.phtml

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Meikäläisen ongelma on nyt ratkaistu. Oireilevan ajoneston syyksi paljastui lopulta lukupuolan liittimen kosketushäiriö. Varaosan hinta 3,60e...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X