Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3b käy _todella_ rikkaalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3b käy _todella_ rikkaalla

    Käyntimurheet lötkön kanssa jatkuvat. Saatuani tuoreen imuvuodon paikattua vaihtamalla murtuneen huohotinletkun ehjään, ensikäynnistys tuotti ikävän yllätyksen kastelemalla heti tulpat. Ne kuivaamalla kone käynnistyi, mutta käy aivan uskomattoman runsaalla määrällä polttoainetta. Paksu musta savu leijuu perässä ja kone röpöttää tukehtumaisillaan.
    En suorittanut mitään muuta pajontaa tällä kertaa kuin tuon letkunvaihdon, joten on hiukan käsi päässä, että mikä nyt Motronicille noin virheellistä tietoa antaa. Galaktinen kulutus (~ 50l/100 km) näkyy ajotietokoneessa, eli moottorinohjaus työntää löylyä tarkoituksella. Kyseessä ei siis ole juuttunut suutin, kaikki tulpat kastuvat käynnistäessä tasa-arvoisesti.
    Koneen lämpöanturi on hiukan hollilla koneen ja tulipellin välissä opertaessa, mutta voiko esim. katkennut johto aiheuttaa noin runsasta rikastusta?
    Lisää kummallisuuksia: keltainen vikavalo syttyy välillä, jolloin kone toimii normaalisti rokaten hyvin. Hetken ajon jälkeen vikavalo sammuu, jolloin musta savu ja röpötys valtaavat taas maiseman seuraavaan vikavalon syttymiseen saakka. Ajoin äsken verstaalle lämpöanturin johto irti, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta käytökseen. Jos tämän anturin mittaisi, millaisia arvoja voisi suurinpiirtein odottaa, ja pitäisikö liittimeen tulla jonkin valtakunnan käyttöjännite mitattavaksi asti? Ja voiko tosiaan pelkkä virheelinen lämpötieto aiheuttaa tuon?

  • #2
    Opitut arvot on varmaan pielessä kun systeemi on saatu tiiviiksi. Ota akunkenkä muutamaksi minuutiksi irti ja kokeile uudestaan.

    Comment


    • #3
      Samaa veikkaisin. Tuntuu olevan näillä motroniceilla niin sanotusti pitkät piuhat. En tiiä tuon koneen lämpöanturin tarkkoja arvoja mut itellä vastus nollassa asteessa noin 6000 ohmia ja 100 asteessa noin 180 ohmia, siinä välissä sit suht lineaarista muutosta. Tärkein kai se että ei oo katkoksia siinä lämpenemisen aikana. Vikakoodien luku auttas varmaan kans. Varmaankin puolen tunnin resetillä korjautuu. Sit vaan kovaa ajoa että oppii tavoille.

      Comment


        #4
        Tronic on jo nollattu, ei vaikutusta. Käynti on niin rikkaalla, ettei kyse voi olla opituistakaan arvoista. Käyn kohtapuoliin sitä anturia mittailemassa ja sen johtoa tutkimassa. Jos vika ei ole siinä, sitten on koko purkki sekaisin...

        Comment


          #5
          Onkos mitä vikakoodeja?

          Comment


            #6
            Vikakoodeja ei pääse nyt tutkimaan, ei ole välineitä. Aika vähän tuo tosin osaa kertoakin...
            Ongelma saattoi ratketa. Purkaessani lämpöanturin liitintä se mureni vallan käsiin. Nyt johdot ovat kiinni lähinnä hengen voimalla, mutta pitänee etsiä jostain käyttämättömästä johdonpäästä liitin obduktoitavaksi. Kone tuntuu nyt käyvän kuin mummon sydän, siis tietty vain niin kauan kuin johdot suvaitsevat pysyä kiinni.
            Pistää vain ihmettelemään, kuinka pirusti pitää oikeasti olla pakkasta, että noin vahva rikastus on tarpeen... Koko auton bärsche on pahemmin noesta mustana kuin evrytetyssä dieselissä. Katit saattavat valitettavasti olla myös vainaita. En ajanut kuin muutaman kilometrin, mutta pohjassa alkoivat jo massat kärytä, kun palamattomat hiilivedyt loimusivat putkissa.

            Comment


            • #7
              Savua todellakin tuli.. Erotti lintan kaukaa peileistäkin. Toivottavasti selkiää tuolla lämpöanturin fiksaamisella.

              Comment

              Working...
              X