Kertokaas, jotka omistatte tuollaisen samanmoisen nokikepin, kuinka teillä kone nostaa lämpöjä? Itellä ei lämmöt tahdo nousta millään. 10 asteen pakkasellakin pitää olla pahvit keulassa. Tällöinkin menee monta monta kilometriä ennenkuin lämpömittari edes värähtää. Ollaan epäilty, että termostaatti se on, mutta kun sekin on vasta vaihdettu, tarvike osa kylläkin. Mutta kiitoksia vastauksista valmiiksi ja jos on jotain muita mitä pitäis tarkistaa termostaatin lisäksi, niin pistäkää vinkkiä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
100 2,5 TDI:n lämmöt
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Vakion lämmönnoususta en osaa oikein sanoa, kun on lisälämmitin (ja pahvi) auttamassa. Mutta mittariston anturi tuntuu ainakin tässä olevan kovasti kylmänarka, ts. hidas ja kovalla pakkasella alakanttiin näyttävä. Osaa sitten sanoa kuuluuko ominaisuuksiin vai onko jotain iän tuomaa juttua.
Ilmastoinnin käsitys vedenlämmöstä on enempi hetkessä kiinni. Nyrkkysääntönä kone alkaa olla silloin lämmin, kun ilmastointi pukkaa automaattimoodissa yli puolella puhaltimen skaalalla. Normaaliin käyntilämpöön on silloin vielä parikymmentä astetta matkaa.
Sellainen disclaimer, että termostaatin toiminnasta ei kyllä ihan varmuutta ole. Saattaapa jäädä hivenen raolleen.
-
Tänään oli -18c, niin roikasta lähdettäessä lämpeni n.20km maantieajolla +70 asteeseen. Normaaliin käyntilämpötilaan pääsemiseksi kovilla pakkasilla pitää ajaa 40-50km. Ei ole pahvia keulalla. Termari ja lämpötila-anturi vaihdettu vuoden sisällä.
Viisari hipoi +50c: tä n. 5km ajon jälkeen.
Kaupunkiajossa -10c ja sitä kylmemmällä ilmalla ei nouse +50-60 astetta ylemmäksi. Huonohan tuo on lämpiämään sisältäkin. Lämmitettävää ilmamäärää lisää farkun tavaratilan suojan puute. Raitisilmasuodattimen otin talveksi pois, jotta puhaltaisi paremmin kolmosteholla, mutta eipä tuolla tunnu vaikutusta olevan. Nelosnopeus pitää jo niin isoa mekkalaa.
Ja ne nitinät pakkasella... argghh
Comment
-
Kuinka tuon 87 asteisen termarin pitäis toimia? Alkaako se aueta 87 asteessa, vai jo aikaisemmin? Kun koneen lämmöt näyttää 50 astetta, ylävesiletku on jo aivan lämmin ja alavesiletku kylmä. Ilmeisesti selvä termarivika?
Comment
-
Nonih, tämä huoli on menneen talven lumia (vai onko se vielä mennyt). Pörhöltä alkuperäinen termari+tiiviste 33 euroa, niin jo pelaa. Lämmöt nousee kivasti 90 ja pysyy nätisti.
Comment
-
Kyllä tämä oma peli ainakin lämpiää koneen osalta laiskasti. Sisällä tarkenee hyvin kyllä 25 asteen pakkasessakin maantiellä ajaessa. Kaupungissa lämmöt ei pikkupakkasillakaan helposti nouse normaalilukemiin. Maantielläkin saa ajaa kunnon pakkasilla (>20 astetta) varmaan 5-10 kilsaa ennen kuin viisari värähtää, mutta "lämmintä" alkaa tulla aika pian. Näin siis ilman eberiä.
A6 C4 TDI-malleissa pitäisi olla lisälämmityskenno (Haynesin mukaan), mutta en tiedä onko moista satkuissa. Eberi on auttanut noihin lämpöpoliittisiin ongelmiin, mutta voisi varmaan koittaa termaria vaihtaa kun kone lämpiää noin hitaasti vaikka olen keulapahvinkin laittanut. Viimeistään kuitenkin sitten kun jakopään rojuja seuraavan kerran uusii.
Comment
-
Tosiaan tuo minun hehkutus nopeasta lämmön noususta on nopeaa verrattuna aikaisempaan termariin. Eihän tuota bensavehkeeseen voi verrata mtenkään, mutta kyllä nyt on kuitenkin tyytyväinen omistaja :D
ps. termostaatin vaihto tuohon koneeseen oli uskomattoman helppo homma.
Comment
-
Termostaatin irroittamiseen ei tarvitse kuin irroittaa 2 mutteria alavesiletkun kiinnityskohdasta, jonka sisällä termostaatti lymyilee. Tuossa tilanteessa nestettä tulee ulos kohtuu paljon, muttei kaikki kuitenkaan. Kun uus termari on paikallaan, niin nestettä sisään ja kone lämpimäksi. Kun termostaatti aukeaa, niin nestettä saa laittaa jälleen lisää. Tähän meni aikaa n. puoli tuntia.
Comment
Comment