Jos nyt sitten ostatte jossain vaiheessa vanhempaa autoa, niin nykyään tulkinta vähäpäästöisyydestä on muuttunut.
ENNEN: Auto vähäpäästöinen kun otteessa oli merkintä vähäpäästöisyydestä. Mikäli oli vain merkintä katalysaattorista, niin autoa katsottiin lievempien säännösten mukaan.
NYKYÄÄN: Auto on vähäpäästöinen, jos autossa on kolmitiekatalysaattori (ja lambda, mikä nyt on yleensäkin katalysaattorin kanssa). Lisäksi vähäpäästöisiä ovat toki ne, jotka ovat erikseen vähäpäästöisiksi merkitty.
Tämä on kysytty suoraan AKE:sta. Uutta lakia asiasta EI ole. Tämä on virkamiehen tekemä uusi TULKINTA laista.
Eli, olkaahan varovaisia, jos ostatte vanhempia autoja, joissa on katalysaattorimerkintä papereissa... Tai sitten kannattaa ostaa -78:a vanhempi auto josta ei ainakaan (tällä hetkellä) mitata mitään. Sitten voikin siirtyä miettimään, että montako tuhatta vanhaa autoa tällä tulkinnalla tehtiin samantien vähäpäästöisiksi.
ENNEN: Auto vähäpäästöinen kun otteessa oli merkintä vähäpäästöisyydestä. Mikäli oli vain merkintä katalysaattorista, niin autoa katsottiin lievempien säännösten mukaan.
NYKYÄÄN: Auto on vähäpäästöinen, jos autossa on kolmitiekatalysaattori (ja lambda, mikä nyt on yleensäkin katalysaattorin kanssa). Lisäksi vähäpäästöisiä ovat toki ne, jotka ovat erikseen vähäpäästöisiksi merkitty.
Tämä on kysytty suoraan AKE:sta. Uutta lakia asiasta EI ole. Tämä on virkamiehen tekemä uusi TULKINTA laista.
Eli, olkaahan varovaisia, jos ostatte vanhempia autoja, joissa on katalysaattorimerkintä papereissa... Tai sitten kannattaa ostaa -78:a vanhempi auto josta ei ainakaan (tällä hetkellä) mitata mitään. Sitten voikin siirtyä miettimään, että montako tuhatta vanhaa autoa tällä tulkinnalla tehtiin samantien vähäpäästöisiksi.
Comment