Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Varoitus": vähäpäästöisen auton uusi tulkinta AKE

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    "Varoitus": vähäpäästöisen auton uusi tulkinta AKE

    Jos nyt sitten ostatte jossain vaiheessa vanhempaa autoa, niin nykyään tulkinta vähäpäästöisyydestä on muuttunut.

    ENNEN: Auto vähäpäästöinen kun otteessa oli merkintä vähäpäästöisyydestä. Mikäli oli vain merkintä katalysaattorista, niin autoa katsottiin lievempien säännösten mukaan.

    NYKYÄÄN: Auto on vähäpäästöinen, jos autossa on kolmitiekatalysaattori (ja lambda, mikä nyt on yleensäkin katalysaattorin kanssa). Lisäksi vähäpäästöisiä ovat toki ne, jotka ovat erikseen vähäpäästöisiksi merkitty.


    Tämä on kysytty suoraan AKE:sta. Uutta lakia asiasta EI ole. Tämä on virkamiehen tekemä uusi TULKINTA laista.

    Eli, olkaahan varovaisia, jos ostatte vanhempia autoja, joissa on katalysaattorimerkintä papereissa... Tai sitten kannattaa ostaa -78:a vanhempi auto josta ei ainakaan (tällä hetkellä) mitata mitään. Sitten voikin siirtyä miettimään, että montako tuhatta vanhaa autoa tällä tulkinnalla tehtiin samantien vähäpäästöisiksi.

    #2
    Toisaalta jos auto on käyttöönotettu ennen 1.12.1988 niin poistamalla saastelaitteet kokonaan ja todistamalla auton täyttävän e15/04 normin, auto voidaan katsastaa ei-vähäpäästöiseksi. Tähän tosin vaaditaan vtt:n testit tai valmistajan todistus Mutta jos auto on käyttöönotettu ennen 1.7.1987, normi on e15/03, jolloin käytönaikainen mittaus riittää normin todistamiseen.

    Comment


      #3
      muistaakseni siellä on aina lukenut toimiva katalysaattori. eli eihän se kolmitoimi katti toimi jos ei tule vähä päästösen päästöjä.

      Comment


        #4
        Tämä on kysytty suoraan AKE:sta. Uutta lakia asiasta EI ole. Tämä on virkamiehen tekemä uusi TULKINTA laista.
        Oletko itse henkilökohtaisesti kysynyt? Jos et, niin kuka on kysynyt?

        Comment


          #5
          Kyllä, itse henkilökohtaisesti asian kysyin puhelimessa ja kirjoitin jopa vastaajan nimenkin ylös. Tosin paperi on duunissa, joten kerron sen vasta huomenna. Henkilö oli kyllä teknisen puolen miehiä, ei mikään keskusneiti.

          Comment


            #6
            noniino. kolmitoimikatalysaattoria on vain vähäpässisissä autoissa joten en näe että tämä muuttaa yhtään mitään.

            Comment


              #7
              Kertokaas muuten mikä tämä kolmitiekatalysaattori tarkemmin ottaen on?

              En mielestäni löytänyt kunnollista selitystä asiaan internetistä... Lähinnä jäin siihen käsitykseen, että kaikki katalysaattorit mitä autoissa on voivat olla sellaisia.

              Minkään mihinkään muuttumisesta en niin tiedä, mutta oma autoni on tähän mennessä luettu ei vähäpäästöiseksi kun otteessa on pelkästään merkintä katalysaattori. Se vain muuttuu, että mikäli autossa on katalysaattori, niin tästä lähtien sen sitten pitänee täyttää vähäpäästöisen rajat vaikka niin ei olisi koskaan aiemmin tarvinnut.

              Niin, ja katalysaattoriahan ei tämän samaisen virkamiehen mielestä saa poistaa missään nimessä, jos se on otteeseen merkitty. Kysyin tätäkin.

              Comment


              • #8
                Minkään mihinkään muuttumisesta en niin tiedä, mutta oma autoni on tähän mennessä luettu ei vähäpäästöiseksi kun otteessa on pelkästään merkintä katalysaattori. Se vain muuttuu, että mikäli autossa on katalysaattori, niin tästä lähtien sen sitten pitänee täyttää vähäpäästöisen rajat vaikka niin ei olisi koskaan aiemmin tarvinnut.
                Käytännössä "ei vähäpäästöinen", mutta katalysaattorilla varustettu auto ei ole välttämättä koskaan täyttänyt vähäpäästöisyyden edellyttämiä päästöarvoja, eikä niistä todennäköisesti ole edes "virallisia" päästötodistuksia olemassa. Eli käytännössä, "tulkinta" katalysaattori=vähäpäästöinen ei ole mahdollinen.

                Comment


                  #9
                  Mitenhän jälkiturbotettuja vehkeitä, joihin asennettu katti, kohdellaan? Tietyn ikäisethän asetuksen mukaan oletetaan täyttävän 15/04, mikäli katalysaattori asennetaan.

                  Noita "katteja" sitten lienee aika monessa viripelissä alla. Onko merkintä otteessa? Nykyään vähäpäästöinen? Älyvapaata?

                  Comment


                    #10
                    audiq: aivan, tämä juurikin on ongelmana. Se on jo normaalia perusoikeustajua vastaan, että vanhoista autoista saadaan noin kertatulkinnalla "laittomia". Näin AKE kuitenkin on asian tulkinnut ja konttoreita siten ohjeistanut.

                    porkkis: AKE:n tulkinnan mukaan juurikin noin, mikäli on kolmitiekatalysaattori, niin se on sitten vähäpäästöinen. Ja pahoin pelkään, että konttorilla voi tulla huonona päivänä vähäpäästöiseksi tulkinta, jos katsastaja huomaa katin auton alla vaikka sitä ei edes papereissa olisi merkittynä.


                    Kun asiat näyttävät etenevän näin, niin itse ainakin repisin katin kiireen vilkkaa pois autosta minkä papereissa ei katalysaattoria tai vähäpäästöisyyttä mainita.

                    Ja kannattaa sitten tästä lähtien myös perehtyä entistä tarkemmin auton asiapapereihin sitä ostaessaan.

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa vaan käy äkkiä silleen, että jos katsastuksessa tehdään leiman saaminen käytännössä mahdottomaksi, niin kuka noita autoja sinne enään hylättäväksi vie....

                      Comment


                        #12
                        Jep, eipä ne sanktiot leimattomasta autosta niin suuret ole.

                        Comment


                          #13
                          en mä tiedä mistä sä puhut, jos noin olisi niin kyllä olisi isommat turpa markkinat pitkin foorumeita, tässä ote aken omasta ohjeesta:


                          Kolmitoimikatalysaattorilla varustetut autot

                          Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla varustetun auton pakokaasupäästöjen tarkastus on pitänyt suorittaa katsastuksessa 1.1.2003 alkaen sekä joutokäynnillä että korotetulla kierrosnopeudella.

                          Päästöjen tarkastus tehdään edellä mainitun mukaisesti myös kaikille niillekin autoille, joille kolmitoimikatalysaattoria ja päästöjärjestelmää koskevat tiedot on viety erikoisehtoihin vakiotekstillä ?KATALYSAATTORI, KÄYTETTÄVÄ LYIJYTÖNTÄ POLTTOAINETTA? tai muulla vastaavalla merkinnällä.

                          Kolmitoimisella katalysaattorilla varustetun auton voi tunnistaa esimerkiksi lambda-anturista pakosarjassa. Pelkän katalysaattorin olemassaolo ei ole riittävä merkki siitä, että ajoneuvo olisi varustettu kolmitoimisella katalysaattorilla.

                          Comment


                            #14
                            Tuota kun lukee niin joku keksii kohta että kun on lambda-anturi tai kaksi pakosarjassa -- Hei tämä on vähäpäästöinen, lisätäänpäs rekisteriotteeseen. :)

                            Comment


                            • #15
                              Heh, ostin eilen tuon subarun (<-)... kaasutinkone, vähäpäästöinen. No onneksi tätä koskee jotkut omat pakokaasusäännöt.
                              On 2 kattia, pakokaasun takaisinkierrätystä yms..

                              Comment


                                #16
                                Kysytty AKE:sta henkilöltä nimeltä "Tuomas Peltokangas".

                                Ja Finlexissä taas lukee "vähäpäästöinen auto käyttöönottoajasta riippumatta" siinä kohtaa missä on ohjemitta-arvot sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos tuollainen ohje on tullut jo 2003, niin miksei ne sitten ole kierroksilla mitanneet, vaikka toistaiseksi auto on vielä leimattu ajallaan 03,04 ja 05? Jos otan lambda-anturin pois, pätee ainakin vanhat päästöarvorajat, mutta päästöt kasvavat.....eli "uuden tulkinnan" todelliset syyt ovat taas ihan muualla kuin luonnonsuojelussa....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä autoa joka täyttää 15/03:n tarvi täyttää 15/04:sta vaikka se katalysaattori sieltä putkesta löytyykin, siis kun puhutaan merkinnästä 'ajoneuvo varustettu katalysaattorilla, käytettävä lyijytöntä polttoainetta' plaaplaa merkistä otteessa.

                                    15/04 on mitä on, 15/03:n on mikä on ja muut on mitä on. Vaikka miten tulkitsisi niin ei herran jumala voida korottaa luokkia tosta noin vain, kohta kun Suomen autokannasta 40-60% ei mee päästöistä läpi :)

                                    Vai voiko AKE jo soveltaa lakia miten haluaa? ;)

                                    Porkkis, 15/03:sta autoa jälkiturbotettaessahan käytännössä vaaditaan 7/87 eteenpäin 'toimiva kolmitiekatalysaattori' tosin, sen ei todellakaan tarvitse vähäpäästöisen päästörajoihin mennä.
                                    Järkeä vai ei, noh siihen en ota kantaa.

                                    Meinasin olla hukkaamassa tuota omaa penaria, mutta empä taidakkaan hukata kun on ns. hyvillä papereilla, turbotuksessa ei vaadita 'kattia' putkeen + muutama muu kiva bonus mitä vaadittaisiin jokusen kk:n nuoremmalta ko korimallin edustajalta ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      itse kävin leimaamassa jälkiasennus turboa joka vm. 88 ja pitää olla 3 toimi katti TOIMIVA jolloin ake sekä konttori vaativat vähäpäästöisen päästöt, vaihdoin pois 3toimi katista jollon ei tarvinnut vähäpäästöisen päästöjä. nämä asiat ovat faktoja joista löytyy laput akelta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        KH, en oikein ymmärtänyt tekstiäsi.
                                        Mutta mikäli tarkoitit sitä että kaikki jälkiasennusturbot vm88-> vaativat toimivan kolmitiekatin niin sehän pitää sikäli paikkansa, mutta MITEN saat vähäpäästöisen rajat täyttymään autolla jossa ei ole tehtaalta ollut esim. kattia? Tainno, saahan ne tietty kun laihalla ajelee mutta noin niin kun jos sinne konttorille mennään niillä 'ihan oikeilla' säädöillä.
                                        Eli aikamoiset säädöt pitää sitten nykyään saada jos pitää vähäpäästöisen rajat täyttää.. huhuhu. Noh, empä ole ollut yhteydessä AKE:n sitten viime alkusyksyn

                                        Comment


                                        • #21
                                          MITEN saat vähäpäästöisen rajat täyttymään autolla jossa ei ole tehtaalta ollut esim. kattia? Tainno, saahan ne tietty kun laihalla ajelee mutta noin niin kun jos sinne konttorille mennään niillä 'ihan oikeilla' säädöillä.
                                          Eli aikamoiset säädöt pitää sitten nykyään saada jos pitää vähäpäästöisen rajat täyttää..
                                          Ei taida onnistua vaikka muuttaisi nopeaan ja tarkkaan laajakaistalambdaan, josta annettaisiin simuloitua narrow band lambdan signaalia ECU:lle. Tällä saa simuloitua kapeakaistasignaalia ulos:
                                          http://www.techedge.com.au/vehicle/wbo2/default.htm

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tommy, mietin vain että kun tarpeeksi laihalla ajaa, niin että on jo oikeasti konerikon vaara niin luulisi saavan päästöt läpi.. tosin tässähän ei mitään järkeä ole.
                                            Ohjelmoitavalla ruiskullakin aika seppä saa olla että päästöt saa kohdilleen koko kartta-alueelta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Laihalla jos säädät niin päästöt kyllä nousee, kattikun vaatii bensaa toimintaansa. Plus että typpioksidimäärä pomsahtaa aika reipaasti kun käy laihalla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Itse olen kyllä saanut vähäpäästöisen arvot (eli ne mitä vaadittiin ensimmäisiltä vähäpäästöisiltä autoilta 90-luvuin alussa), vaikkakin ei niitä edes vaadittu mun jälkiturbotetussa katsastuksessa. Ihan laihalle ja ennakot nolliin menetelmällä. Ja katalysaattoristakin oli puolet sisuskaluista jo hävinnyt....

                                                Comment


                                                • #25
                                                  mikaj, vaan kun kone ei saa mitään 'poltettavaa' niin ei päästöt kovin kummoiset ole..
                                                  kuten vayne tuossa totesikin jo.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Meillä päin päästöt mitataan käyvästä moottorista ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mihinkäs johtopäätökseen täällä nyt tultiinkaan noiden vm. '88 vehkeiden kanssa? Pitääkö se katalysaattori sinne putkeen laittaa vai pitääkö olla ehdottomasti laittamatta sitä ettei tule vähäisemmät päästörajat mitä ennen on ollut?

                                                      Itse tuon oman jälkiturbotusprojektini kannalta mietin, auto on ensirekisteröity 03/1988 ja päästöjä ei ennen mitattu kuin joutokäynnillä. Päästörajat alittunevat helposti, ovat ne sen verran korkeat verrattuna esim. tuohon kauppakulkineeseeni (vm.'91). Nyt kuitenkin aion sen lambda-anturin sinne putkeen laittaa, joten onko mitään järkeä laittaa katalysaattoria?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minun mielestä kattia ei kannata/tarvitse laittaa, jos rekisteri otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä tai katista.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Asiaa voi toki kysyä konttoriltakin, niin ei tarvitse spekuloida.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kun en nyt pääse mistään lunttaamaan, mutta tapana on ollut että (saattaapi olla kk:n tai kahden heitto) 6/87 jälkeen käyttöönotettuun autoon joka jälkiturbotetaan pitää asentaa kolmitiekatalysaattori niin silloin päästöjen katsotaan alittuvan, niitä siis ei erikseen mitata vaan 'katti' pitää putkesta löytyä. Eli tuohon '88 autoon pitäisi periaatteessa katti laittaa, tosin joka konttorilla ei edes kiinnosta onko se katti siellä vai ei.. (tuon ex. bmw 535ticin kanssa oli juurikin niin, katti olisi pitänyt olla, auto kun oli 10/87 vai 11/87).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X