Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten 10v turbo-koneesta säädetään seosta? J - tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Miten 10v turbo-koneesta säädetään seosta? J - tyhjäkäynti

    Juu, search on olemassa, yritin, mutta en osannut löytää sopivaa kombinaatiota hakusanoista kun vastauksia tulee tuhottomasti.

    Nyt olisi yritettävä itse säätää tuota autoa kohdilleen kun Audin huolto kertoi huolto-jonon olevan 3 viikkoa! Joten sieltä ei apuja ajoissa löydy kun ajoaikaa on vain 2,5 viikkoa ennen katsastuksen vanhenemista.

    Miten siis MC-koneisesta Audista säädetään seosta?
    Määränjakajassa pitäisi kuulemma olla jokin tulppa, joka poistetaan ja sieltä löytyy alta kuusiokololla käännettävä ruuvi. Kuinka pitkä kuusiokoloavain tähän tarvitaan (3mm koko?)?

    Ja missä se tulppa on? Yritin määränjakajaa päältä katsoa lampun kanssa, mutta ei siinä näkynyt kuin paljon bensaputkia ja niiden kiinnityspultit. Vai katselenko ihan väärää pömpeliä?

    Huokaus, paljon stressiä asiasta vaikka auto toimii hyvin muuten...

  • #2
    Turbosta en nyt ole ihan varma, mutta ainakin 10V vaparissa on määräjakajan päällä, sen takareunassa edestäpäin katsottuna sellainen n. 5-10mm pitkä ja joku 8mm paksu putkenpätkä, josta sen 3mm kuusiokoloavaimen saa työnnettyä laitteen sisään. Se on siis siinä kannessa johon ne bensaletkut tulee kiinni. Voi olla, että ton putken päässä on joku irroitettava tulppa.

    Siellä sisällä on sitten se 3mm kuusioruuvi jota väännetään ja seokset muuttuu. Tarvitset n. 10cm pitkän kuusiokoloavaimen, jotta pääset säätöruuviin käsiksi. Muistaakseni myötäpäivään käännettäessä menee laihemmalla ja vastapäivään kääntö säätää seokset rikkaammalle. Vai oliko se nyt kuitenkin toisinpäin? Varmista tuo nyt kuitenkin jostain, meikäläisen muistikuva on varsin hatara.

    Comment


      #3
      Taidanpa käydä nappaamassa pari kuvaa konetilasta, että tämä selvenee. Lähinnä tuollainen putki ja tulppa löytyisi viereisen kapisteen päältä, eikä siitä kannesta johon bensaletkut tulevat...

      - Saku

      Comment


      • #4
        Taitaa muuten olla niin, että se putki on sen kannen vieressä, eikä sen päällä ja varmaan se putki on hieman pidempi mitä aikaisemmin sanoin.

        Comment


          #5
          Se olisikin ainoa loogisen näköinen kapistus, mutta en uskaltanut kiskoa irti väkisin ko. putkea. Putkessa on mutka päässä ja tulppa siinä, joten jos sinne kuusiokoloavaimen haluaa, niin putki pitäisi vetää pois. Muovia ko. putki.

          Mutta nytpä on kuvia kamerassa, pistän kohta nettiin näkyviin.

          - Saku

          Comment


          • #6
            Tuolla K-Jetin kuva, jos yhtään auttaisi?

            Comment


              #7
              http://www.damage.fi/stt/audi_10v/


              Ja kuvat tuolla. Onko se säätö siis tuon valkoisen muovisen mutkaputken alla jonka päässä on sininen kumitulppa?

              - Saku

              Comment


              • #8
                Muistaakseni myötäpäivään käännettäessä menee laihemmalla ja vastapäivään kääntö säätää seokset rikkaammalle. Vai oliko se nyt kuitenkin toisinpäin? Varmista tuo nyt kuitenkin jostain, meikäläisen muistikuva on varsin hatara.
                On kyllä just toisinpäin tuo säätö. Eli myötäpäivään->rikkaammalle ja vastapäivään->laihemalle. Taitaa jäädä tuossa viimeisessä kuvassa tuon sähköjohdon alle se säätöpaikka.

                Comment


                  #9
                  Kun nyt tässä keskustelua syntyy, niin säätääkö Lambda seosta myös tyhjäkäynnillä 10vt:ssä (k-jetillä) vai tuleeko se peliin mukaan vasta kierroksilla?

                  - Saku

                  Comment


                  • #10
                    Onko se säätö siis tuon valkoisen muovisen mutkaputken alla jonka päässä on sininen kumitulppa?
                    http://www.co.jyu.fi/~rax/kjet3.jpeg

                    kyseisessä kuvassa viite nro 3...

                    Comment


                    • #11
                      Kannattaa lukea ennen säätämisiä:

                      http://www.sjmautotechnik.com/troubl...r.html#mixture

                      Kannattaa lukea koko sivu tuosta alaspäin

                      Comment


                      • #12
                        Lyhyesti: happianturi irti, mittaputkesta mitattuna co= 0.7 (Ohjearvo 0.3-1.2).

                        Comment


                          #13
                          Tjoh, tilasin Alppilan Autohuoltoon ajan keskiviikoksi kun Audin huoltoonkin kolmen viikon jono. Katsotaan josko saisivat tuon kohdilleen tai diagnosoitua vian (jos sellainen tai useampia on). Noita diagnoosilaitteita ei tuntunut nyt lähipiiristä löytyvän ja parkkipaikkaremppaaminen saa jäädä huomisen jarruletkun vaihdon jälkeen tältä erää näillä pakkasilla.

                          Katsotaan miten tämän yhtäkkiä vähäpäästöiseksi muuttuneen auton nyt sitten käy.

                          Comment


                            #14
                            Dodih. Auto kävi sitten viime viikolla säädössä ja lappu mukana kävin samantien konttorilla josta sain leiman paperiin. Alppila oli saanut säädettyä auton siis kohdilleen. Osia ei vaihdettu ja lambdakin oli mittausten mukaan kunnossa. Ainoa mistä ohjeistettiin oli hiukan huonolaatuiset sytytystulppien johdot, eli ne menevät jossain vaiheessa vaihtoon, olkoot kuitenkin hetken kun ovat lähes uudet.

                            Tästä pääsemmekin toiseen asiaan...

                            Jo Alppilan pihasta startatessa ihmettelin kyllä korkeata tyhjäkäyntiä n. 1000-1050 rpm, mutta ajattelin koneen olevan kylmä (mitä se olikin useamman tunnin seisottuaan) jolloin kierrokset tipahtaisivat hetikohta koneen lämmittyä. Mutta eipä sitten tippunutkaan lämpöisenä vaan tasaisesti samoja lukemia piti ja pitää. Kerran kierrokset tosin tipahtivat viikonloppuna n. 850 rpm kun kone kävi oikein lämpöisenä ja puhallinkin lähti pyörimään.

                            Onko ehdotuksia? Ainakaan iso imuvuoto ei välttämättä ole kyseessä, alipainemittarissa ei näy eroa normaalitilanteeseen, aiemmin syksyllä oli vuoto ja se näkyi selvästi (tosin sekään ei nostanut noin 200 rpm:ää kierroslukemia). Myöskin auton kulutus oli viikonloppuna noin 600km reissun päällä normaalia 9-10l/100km luokkaa.

                            Onko MC-koneessa tyhjäkäynnin säätöön jotain ruuvia? Tai onko jotain lämpöanturia, joka säätäisi tyhjäkäyntiä?

                            Jos anturi olisi tykännyt kyttyrää tai sitten pyöräytetty tyhjäkäyntiruuvia hiukan liian isolleen huollossa...

                            Comment


                            • #15
                              http://www.sjmautotechnik.com/troubl...r.html#mixture
                              Tuolla oli ohjeet tuohon tyhjäkäynninkin säätämiseen.

                              Comment


                                #16
                                Totta, unohdinkin tuon jo täysin. Kovasti mittailua olisi näköjään luvassa härpäkkeiden ehjyyden toteamiseksi.

                                Käsittämätöntä miten vaikealta voikaan tuntua ruiskusähkövehkeiden säätäminen siinä missä kaasuttimeen uskaltaa koskea samantien tai sitten pc:n uskaltaa pistää palasiksi ja uudelleen kasaan toisilla osilla per heti... Mutta sitten kun on sotkettu tietokonetta, autoa ja bensalaitteita + kasa sähköroinaa, niin menee sormi suuhun sekä arvonta alkaa.

                                Perusihmettelynä voisin tarkistaa onko tuolla CO%-ruuvin päällä mitään suojusta ja kokeilla löytyykö vuotoa jostain. Toimiihan tuo auto noinkin vaikka korkeasti kiertääkin, joten ihan paniikki ei ole käsillä. Enemmän sitten paniikkia, jos rikon tuon ihmetellessäni, mutta siitä sitten lisää, jos niin käy :-)

                                Comment

                                Working...
                                X