Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 2.2t vuotaa jäähdyttäjänestettä, mutta mistä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4 2.2t vuotaa jäähdyttäjänestettä, mutta mistä?

    Potilas on siis AAN-kone. Vuotaa jäähdyttäjännestettä niin että sitä saa pikkuajoillakin lisätä litran viikossa, ja konepellin alta nouseva höyry herättää kummastusta kanssaihmisissä. Konetilassa kun kuikuilee, niin vuoto vaikuttaisi tulevan koneen etuosasta, märimmän oloinen kohta koneessa on nimittäin jossain siellä dampperin alapuolella. Ihmetyttää miten se sieltä voi kastua. Onko tuolla siis ihan oikeasti joku paikka mistä kone voisi nestettä vuotaa? Kovin ylhäällä vuoto ei vaikuttaisi olevan, koska koneen kyljet, eikä mikään muukaan siellä ylhäällä ole märkä tai punaiseksi värjäytynyt siitä punaisesta nesteestä.

    Vuotokohdan arviointia vähän vaikeuttaa sekin että se imusarjan alla menevä ohut letku vuosi aikalailla joku aika sitten, joten punaista on sen jäljiltä vähän siellätäällä. Sen vaihdoin vasta kuukausi sitten uuteen. Punaista ja märkää on nyt kuitenkin myös koneen oikealla puolella, ja esim koneen etukumipusla siinä etupalkissa (dampperin vieressä) on märkä. Tähänmennessä tarkastettua:
    - imusarjan alla oleva letku ei vuoda
    - termostaattikotelo ei vuoda
    - syylärin letkut ei vuoda, edes liitoskohdista
    - syyläri vaikuttaa kuivalta alaosastaan (ainakin edestä katsottuna)
    - turbon vesiputket ei mielestäni vuoda, ainakaan näkyvillä olevilta osiltaan
    - lohkolämmittimen välistä ei vuoda
    - jakohihnassa pikkusen kosteutta ja kopan sisälläkin ihan hiukan, muttei "kunnolla"
    - moniurahihna kuiva
    Alkaa ideat loppua, osaisko joku heittää hyviä arvauksia?

    #2
    Tarkasta vesipumppu.

    Comment


    • #3
      Vesipumppu se aika varmasti tosiaankin on, vaikka se tuli viimeksi nokkahihnaa vaihtaessa uusittua. Vesipumpun taitaa saada näkyville irrottamalla vaan moniurahihnan kiristimen ja jakohihnan kopan yläosan? Sittenhän se pitäisikin jo varmaan näkyä josko se siitä vuotaa.

      Comment


      • #4
        Juuri näin. Eli lukitsee sen kiristimen "auki" ja pultit auki, sekä se muovi pois. Itsellä samat oireet pari vuotta sitten. Akselin kaulalta vuoti.

        Comment


        • #5
          Koppa tuli irrotettua, muttei tuosta vieläkään oikein pysty sanomaan 100% varmuudella että pumppu vuotaa, ainakaan akselilta. Pumpun runko on nimittäin sen mitä tuonne näkee, eli päältä ja sivuilta, täysin kuiva ja ilman punaisen värin häivääkään. Käydessä ei näy valuvaa kosteutta tai ruikkimista yhtään, eikä pumppu tai mikään muukaan jakopäässä mikään pidä oikeastaan mitään ääntä. Pumpussa ei ole yhtään väljää, mitä nyt pystyy hihnan ollessa päällä käsin repimään. Toisaalta märkä kyllä alkaa heti pumpun alapuolelta, ehkä se pumppu vuotaakin muualta kuin akselilta...

          Anyway, jakohihnalla on ajettu jo 108 tkm että purkaahan tuo pitää nyt joulun välipäivinä muutenkin. Luulen että vuotokohta varmistuu siinä samalla.

          Comment


            #6
            Pumpun akselin alapuolella on reikä josta alkaa vuotamaan akselintiivisteen pettäessä.

            Comment


            • #7
              Tämä selittää. Ihmettelinkin miksei nestettä ole jokapuolella. Mirafiorissa mulla joskus nääs pumppu vuosi akselilta ja silloin vettä lensi aika tehokkaasti jokasuuntaan.

              Comment

              Working...
              X