Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 tyhjäkäynnin korkea CO%-arvo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 tyhjäkäynnin korkea CO%-arvo

    Miten paljon tyhjäkäynti kierrosluku vaikuttaa CO%-arvoon?

    Auto 90 2.0 20v jossa tyhjäkäynnin tulisi olla n.800rpm ja minulla n.1100rpm johtuen kylmällä koneella olevista käyntiongelmista.

    Sallittu arvo 3.5 ei-vähäpäästöisissä, itselle antoi arvoa 4.5.

    Vaikuttaako tuo n.300rpm tuohon CO%-arvoon sen verran jos tiputan tyhjäkäyntiä esim 700-800rpm niin meniskö sillä päästöistä läpi?

    Ei kehtaisi käydä vaan kokeilemassa mitä arvoja antaa.
    Viimeksi muokannut aajii; 22.12.2014, 09:29.

  • #2
    Yleensä päinvastoin, pienemmällä kierrosluvulla CO arvo nousee.

    Comment


    • #3
      Yli 1000 tyhjäkäynnistä pitäisi tulla myös hylkäys.

      Comment


      • #4
        aijjaa...
        Mikähän tuota voisi sitten aiheuttaa?

        Moottorikoodi oli NM

        e: vaikuttaako vuotava kannentiiviste paljon arvoon? Ei se paljoa vuoda; vähän tupruttaa, mutta ei hukkaa jäähdytysnestettä(?)
        Viimeksi muokannut aajii; 1.12.2014, 16:45.

        Comment


        • #5
          Tuskin se silloin vuotaa. Imuvuodot tarkistelun alle, lambda ok? Kylmänäkö sinä ne päästöt otit?

          Comment


          • #6
            Tule Joel joku päivä ihmettelemään kun käytännössä naapurissa asut. Kyllä se utua puskee, tiedä sitten mistä johtuu.

            Imuvuotoja en itse ole löytänyt kun sen käynnistysongelmankin takia niitä etsin. Lambdaa en ole tarkistanut. Lämpimänä päästöt otettiin.

            e: mistä löytäisi oikean lambdan koodin jos vaihtais sen samalla uuteen?

            Comment


            • #7
              Kaiken jären mukaan jos nestettä ei häviä, niin ei se silloin vuodakkaan. Utu johtuu nyt varmaan noista korkeista päästöistä.
              Ihme jottei täältä FAQ:ta löydy näihin päästöihin, mutta tosiaan onko putsari, tulpat, johdot ok? Isv:een toiminta ja eihän sen letkut ole tukossa/huohotus tukossa?
              Jokos siinä on vikakoodinluku pistokkeet? Multa löytyy vcds.

              Kierroksilla päästöt vissiin ok? Onko muita arvoja ylhäällä?

              Comment


              • #8
                Putsari putsattu ja tulpat vaihdoin uusiin kuukausi sitten.

                ISV.n toiminnasta en itse osaa sanoa juuta tai jaata, mutta itsellä jäi sellainen käsitys täältä foorumilta, että siinä jotain häikkään on kun siis auto ei käynnisty ilman kaasua ja ei pysy käynnissä kylmänä. Tämä jäi vähän mysteeriksi.

                Ei löydy porttia.

                Kierroksilla ei päästöjä mitattu koska ei-vähäpäästöinen. HC oli hieman reilu 400 kun sallittu max.600, eli ei muita arvoja koholla.

                e: Lisätään tähän vielä se, että ISV.n piuhan irroitus ei vaikuta mitenkään koneen toimintaan eli mistä se ottaa tietonsa? Virta kyllä tulee.
                Lisäksi yksi kanteen menevä huohotus(?) letku on tulpattu, ei kuitenkaan vaikuttanut ainakaan koneen käyntiin kylmänä.
                Viimeksi muokannut aajii; 1.12.2014, 17:41.

                Comment


                • #9
                  http://www.partsbase.org/audi/audi-8...er-head-cover/

                  Mikähän letku lähtee tuossa kuvassa numerolla 12A-12F olevasta liittimiestä?
                  Itsellä se on tulpattu joten pitäisi tietää mihin se menee.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo kuva on 3b kannesta. Vaparissa ei tainnut olla koko nippaa näin ainakin 7a:ssa.Turbo koneisissa tuo letku yhtyy lohkon huohotuslähtöön.Vikakoodi pistokkeet löytyy kuskin jalkotilasta.
                    Viimeksi muokannut miika987; 2.12.2014, 14:41. Perustelu: tarkennus

                    Comment


                    • #11
                      Näin ainakin sanoo tuolla description-listan ylälaidassa: cylinder head; cylinder head cover; 5-cylinder; NM,7A.

                      Ja kyllä minulla ainakin lähtee tuosta 5cm letku mikä on sitten tulpattu.

                      Aloin hieman tutkailemaan letkujen kuntoa olisiko joku tukossa tms. niin törmäsin seuraavaan:

                      http://www.partsbase.org/audi/audi-8...reather-valve/

                      Kuvan kovalinjan nro.11 päässä oleva "breather line" jonka tulisi näyttää ilmeisesti tältä:

                      http://bilder3.eazyauction.de/TFW/ar...ilder/7193.jpg

                      Minulla tuosta T-haarasta on tukittu 2-linjaa eli muut tukossa (hitsaamalla/itsetehtynä). Auki oleva linja tulee siis tuota linjaa 11 pitkin ja menee alakertaan.

                      e: tuon "breather line".n osanumero minulla 034103211M

                      Löytyipä sieltä alakerran liitoksesta hajonnut, pulloharjan tapainen harja-osa. Tiedä sitten mistä sekin on sinne ilmestynyt ja miten kauan ollut.

                      Comment


                        #12
                        Pulloharja kuulostaisi "liekkikilveltä", eli sen kuuluisi olla siellä letkussa sisällä.

                        Comment


                        • #13
                          Pistäs nuo huohotukset kuntoon ja kokeile sitten, vaikuttaa aikamoiselle räpellykselle. Ymmärsinkö nyt oikein, alakerrasta ei oo huohotusta ollenkaan?

                          Comment


                          • #14
                            missäkohtaa letkua sen tulisi olla? nyt oli tosiaan käytännössä alakerrassa menossa.

                            e: Jäi itselle hieman hämäräksi noiden kuvien perusteella mihin tuosta tulisi nuo letkut mennä. Ja alakertaan tulee sieltä imukaulalta letku. Ne 2 muuta haaraa on hitsattu umpeen.

                            Hyviä viritelmiä tosiaan..!
                            Viimeksi muokannut aajii; 2.12.2014, 17:15.

                            Comment


                            • #15
                              Liekkikilven paikan löysinkin jo.

                              Mihinpäin lohkoa Miika sen letkun pitäisi kannesta mennä? Ettei menisi sinne samaan systeemiin mikä mulla on tukittu joka siis on yhteyksissä alakertaan?

                              Ja vikakoodi pistokkeita en kyllä löytänyt vieläkään vaikka tuo on tullut jo koluttua läpi aika perusteellisesti.

                              Vkl menee kansipahvi vaihtoon, oli tuolla kuitenkin oireita sen vuotamisesta.
                              Muuta mikä kannattaa vaihtaa samalla?

                              e: mistä isv ottaa tietonsa, koska siitä ilmeisesti menee piuhat suoraan purkille, mutta mistä tulee tieto sinne purkille milloin isv.n tulisi toimia?
                              isv toimii kun akusta suoraan otin virtaa siihen; naksuu suoraan auki/kiinni. Pitäisikö liikkeen olla ns. rauhallinen/hidas?
                              Viimeksi muokannut aajii; 3.12.2014, 11:40.

                              Comment


                              • #16
                                Auki ja kiinni sen kuuluu toimia. Ecun kautta ja kaasuläpän asentoanturin avulla kai se sitä ajaa. En usko jotta siinä on mitään vikaa, eiköhän rupea häröilyt korjaantumaan kun huohotuksen saat kuosiin. Ihmetellään sitä sitten lisää, jos ei niillä korjaannu.

                                Minä en tuommoista konehuonetta oo tainnu koskaan nähä, mutta yleensä alakerta hei liittyy yläkerran huohotukseen, josta huohotusventtiilin kautta imusarjaan/imuputkeen.Viisaammat korjatkoon.

                                Eikö ole konehuoneen puolella sulake rasiassa pistokkeita? Siellä niitten pitäs siinä olla jos on.

                                Comment


                                • #17
                                  Se letku menee kuskin puolelle koneen kannakkeen viereisessä olevaan kumiletkuun joka on tuossa edellisessä kuvassa Numero 8 joka lähtee siitä lohkon huohotus lähdöstä. Samaan letkuun pitäisi tulla tuo toinenkin kuvan 11 putki. Ne vikakoodi pistokkeet löydät kun purat kuskin jalkotilasta sen karttahyllyn pois ja pengot johtonippuja.
                                  Viimeksi muokannut miika987; 3.12.2014, 12:50. Perustelu: tarkennus

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on kannen huohotus korjattu. Vedin letkut tosiaan niinkuin kuvassa ja pikaisen testin perusteella auto lähtee ainakin lämpinä hyvin käyntiin ilman kaasua ja ensimmäisellä startilla. Kylmänä joutui antamaan himpun kaasua, mutta lähti silloinkin jo ensimmäisellä startilla.

                                    Mikä tehtävä tuolla nro.17.lla on tuossa letkussa? Tarkennukseksi vielä eli se on sellainen muovinen"kuristin" jossa noin 0.5mm-1mm reikä eli kuristaa melkolailla tuota n.8mm letkua?
                                    Kuvissakin siis on eli originaalitavaraa tosiaan, mutta kun kokeilin ilman sitä niin auto lähti erittäin hyvin käyntiin, tosin tyhjäkäyntiä ei saanut tippumaan alle 2000rpm. Tein testimielessä myös 4mm reikäisen tulpan jolloin käynnistys parani vakioon nähden.

                                    Vielä ei ole auton käynnistys aivan normaali vaikka paljon mentiin eteenpäin joten lisää vinkkejä kaivataan.

                                    Antaako kone ISV.lle tietoa jos otan ISV.ltä toisen letkun irti, tulppaan sen ja katson reagoiko ISV/yrittääkö se säätää venttiiliä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      No eihän se tahdo korjaantua. Vieläkin puskee utua putkesta.

                                      Eli joutokäynnin co% 4.5 kun sallittus 3.5, muut arvot ok.
                                      Mitattu kuun alussa, mutta tuskin arvot parantuneet kun auton käytöskään ei ole muuttunut juurikaan.

                                      Käynnistykseen tullut sellainen muutos, että käynnistyy ensimmäisellä n.5sec sahaamisen jälkeen kaasun kanssa oli kone kylmä tai lämmin. Kylmäkäynti aika heikko/saattaa sammua kun tyhjäkäynti säädetty lämpimänä sinne 1000rpm.

                                      Jos lupaa hieman eikä tajua painaa kaasua kunnolla ja auto sammuu niin saa sahata melko pitkään käyntiin jolloin bensa haisee aika voimakkaasti. Saattaa kuulemma tupsauttaa hieman mustaakin putkesta.


                                      -Huohotukset pitäisi olla ok.
                                      -Kattia tässähän ei ole enkä kyllä löytänyt lambdaakaan kun autosta ja kuvista sitä etsin. Olenko ihan väärässä jos sanon, että sitä tässä ei ole?
                                      -Lämpöaika-kytkin oli ollut irti x aikaa jonka laitoin kiinni, ei vaikutusta.
                                      -Vikakoodi-pistokkeita ei ole. 100e sille joka tulee sen näyttämään.

                                      -Mitenkäs löytyykö tästä kylmäkäynnistyssuutinta? En nimittäin sitä kuvista löytänyt?
                                      -Oletetaan, että se kansi ei nyt vuoda kun jäähdytysnesteet ei ole tippunut yhtään.
                                      -Venttiilikopan tiiviste hikoilee hieman, tällä isoja vaikutuksia? (tiiviste tilattu)
                                      -Voisiko olla sytytys pielessä hieman? Luin jostain siitäkin juttua.
                                      -Vaikuttaisiko vuotava pakosarja tai putki? Ei pitäisi vuotaa mutta...

                                      Netistä luettuja oireita ko. ongelmaan, näillä perää?:
                                      -Käynnistyssuutin vuotaa (missä sijaitsee?)
                                      -Lämpöanturi viallinen (missä ja vaikuttaako mittaristossa näkyvään arvoon vai meneekö vain eculle?
                                      -B-paineen säädin viallinen (katsoin sekä kokeilin suulla tehdä painetta ja imua sinne, mutta en saanut liikkumaan(?) Letkut oli kyllä märät molemminpuolin ja bensaa oli säätimessä. Säätimellä menevässä alipaineletkussa oli bensaa, tämä normaalia?
                                      -Imusarjan paineanturi. (löytyykö tätä ja mistä?)
                                      -Suihkustus suutin. (löytyykö tätä ja mistä?)
                                      -ECU

                                      Tänään tarkoitus mennä taas hallille joten vinkkejä mitä kannattaa kokeilla/tarkistaa otetaan mielellään vastaan :)

                                      Ja jos jollain on mielenkiintoa ja osaamista korjaamiseen niin voin maksaa korjauspalveluista. Voin myös tuoda auton paikkaan x. Oikealle korjaamolle ei vielä kehtaisi viedä kun yleensä veloittavat niin paljon pelkästä "etsiskelystä".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös Nm ole sähkösuuttimilla?? Silloin ei ole kylmäkäynnistyssuutinta eikä lämpöaikakytkintä.
                                        Ecu hoitaa kylmärikastuksen lämpötilan mukaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikä se on tuossa kuvassa nro.lla 6 oleva anturi, se oli irti, mutta ei siis ollut vaikutusta.
                                          http://www.partsbase.org/audi/audi-8...back-up-light/

                                          Lisätään vielä, että kulutus hieman koholla n.11-12l/100km

                                          e: miltä anturilta se ottaa tiedon jos sen tarkastaisi/vaihtaisi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            23 tai 24 lämpötila-anturi

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onhan katsottu että jako on kohdallaan? Ota vaikka kuva sieltä kuskin jalkotilan johtohelvetistä niistä irtiolevista pistokkeista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                En ole tarkistanut koska kun auto on pyörinyt sen 30sec niin pyörii niinkuin pitää, tehot tallella, ei nyvi eikä pätki tms. Savuttaa vaan reilummin. Voisin tänään se tarkistaa; olisiko antaa pikaopasta tähän?

                                                Otan tänään kuvat ja lataan tänne.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jako on aika helppo tarkistaa.Vähän huono selittää. Nokkapyörässä on selvä merkki, vauhtipyörän merkin pitää olla sen tarkistusreiän kuskinpuoleisen laidan kanssa tasan. Jos jotain pitäisi veikata niin itse pistäisin rahat toimimattomaan lämpötila anturiin tai ilmamassamittariin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvä kiitos.
                                                    Maffin putsasin ja yleinen kunto näytti kyllä hyvälle.
                                                    Pitääpä infota olisiko illasta olisiko lämpötila-anturissa vika.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Noniin. Miten on mahdollista, että jako merkit heittää noin 45°. Silloin kun vauhtis on 0-merkissä niin nokka-akseli heittää noin 45°. Kumpi merkki nokka-akselille on oikea; venttiilikopassa oleva kolmio vai valkoinen maali? Se valkoinen maalitäppä on varmaan rattaan merkki? Kummallakin heittää siis 8 hammasta tai enemmän joten eihän tuon koneen pitäisi edes pyöriä?
                                                      Silloin nun vauhtis on 0-merkissä on 1 sylinteri edestäpäin katsottuna YKK.ssa.

                                                      Ja se vielä lisäksi, että pitäisikö lämpötila-antureita olla tuossa kohtaa 2? Minulla oli vain se ruskea 4napainen (joka on kolmella liittimellä) eli se valkoinen 2napainen puuttuu ja siinä oli pultti tilalla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Se toinen anturi on jälkijääähyn anturi. Sitä sulla ei ole.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nokkapyörän merkki pitäis olla venttiilikopan hahlossa,se maali ei ole muistaakseni oikea merkki,sielä on pallura.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No nyt löytyi se pikkuruinen pallo, eli se siihen kolmio-hahloon. Mikä sylinteri YKK.hon?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X