Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic liikkeellelähtö lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronic liikkeellelähtö lämpimänä

    Audi 5D A4 AVANT -02 2.0 CVT-8E/266 Moottori:ALT ajettu 230tkm.

    Ongelmana liikkeellelähtö kun moottori/laatikko lämmin.
    Vaihde ei kytkeydy heti päälle vaan antaa nostaa kierroksia ja lähtee sitten nykien ja sutien liikkeelle.
    Kaasua jos ei paina niin jonkin ajan päästä vaihde usein miten kytkeytyy mutta eipä liikennevaloissa viiti jäädä oottelemaan.
    Vika vain kun auto ajettu lämpimäksi.
    Kylmällä ilmalla talvella vika ei välttämättä vaivaa ollenkaan. Kesällä taas liikkeellelähdöt tapahtuu nykien lähes poikkeuksetta.

    Vikakoodit luettu eikä sielläkään mitään.
    Öljyt vaihdettu eikä siitäkään apua.
    Edellinen omistaja vaihtanut ohjainboksin eikä siitäkään apua.

    Jotenkin vaikkuttaisi joltain anturivialta?

    Oisko jollain ollut vastaavanlaisia ongelmia?

    Muuten multitronic toimii kuin unelma.

    #2
    Ne anturit on tullut vaihdettua siinä samalla kun ohjainlaite on vaihdettu, joten siellä suunnalla vika tuskin on, ellei sitten uusi ohjainlaite ole ollut jo valmiiksi viallinen. Multitronicin kytkin ei kytkeydy ennen kuin vääntöä on riittävästi saatavilla moottorilta, joten tuo voisi viitata moottorin ongelmiin. Toisaalta laatikossa on oma öljypumppu joka tuottaa painetta muun muassa kytkimelle variaattorin ohella ja jos pumppu alkaa olemaan tiensä päässä, sekin voisi tuollaista aiheuttaa. Noilla kilometreillä öljypumpun loppuun kuluminen on aika epätodennäköistä jos öljynvaihdot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti.

    Onko vikakoodit luettu VCDS:llä vai millä? Ja onko ne luettu myös moottorista?

    Comment


    • #3
      Vikakoodin luku

      Täytyy myöntää, että ei ole tietoa millä tapaa vikakoodit on luettu.

      Onko eri tapoja lukea vikakoodit ja jos on niin mikä kannattaisi tässä tapauksessa.

      Luetaanko kaikki vikakoodit pistokkeesta jalkatilasta vai onko esim. moottorille joku oma tapa tai paikka ja onko normi nyrkkipajan kone riittävä vai täytyykö kääntyä Laakkosen puoleen?

      Ja laatikon omasta öljypumpusta vielä, että jos se olisi tiensä päässä niin eikös se kytkeytyminen silloin takkuaisi myös kylmänä?
      Nyt ongelma esiintyy vain lämpimänä.

      Comment


      • #4
        No ihan perus hydrauliikkatuntemuksella voisi sanoa että jos öljypumppu alkaa olemaan loppu (tai ohivuotoa jossain muussa komponentissa), niin nimenomaan lämpimällä laatikolla ne ongelmat tulisi. Kylmänä öljyn viskositeetti on sen verran isompaa että vielä paine/tuotto riittää. Kait siellä ehkä mahdollisesti on joku paikka/anturi mistä saa mitattua paineen?

        Comment


          #5
          Vikakoodit luetaan OBD pistokkeesta. Autosta riippuen voi olla joko kuljettajan jalkatilassa konepellin aukaisuvivun yläpuolella tai keskikonsolissa, mutta sisätiloissa se on. Eri tapoja ei vikakoodien lukuun ole, mutta laitteita on sitten enempikin, joilla se voidaan tehdä. Yleismallin lukijat tarjoavat hyvin niukasti tietoa, joten VCDS tai merkkikorjaamoilla VAS tarjoavat enemmäkin tietoa kuin pelkän vikakoodin. VCDS:stä löytyy tietoa tältä foorumilta lisää.

          Se mitä Mika sanoi öljyn viskositeetista lämpötilan suhteen ja mahdollisesta öljypumpun kulumisesta pitää kyllä ihan paikkaansa. Öljynpaineanturi on myös laatikon ohjainlaitteessa kiinni. VCDS ei muistaakseni näytä öljynpainetta laatikosta, mutta voin sen huomenissa tarkistaa ja laittaa paineet tänne referenssiksi. Muullatavoin kuin diagnostiikkalaitteilla uskoakseni öljynpaineita on aika hankala mitata.

          Comment


          • #6
            Joo, kyllä nyt täytyy ruveta tutkimaan tuota laatikon öljypumppua ja öljynpaineita.

            Vikaan nähden voisi olla hyvinkin mahdollinen tekijä.

            Kiitos tähänastisista vastauksista.

            Comment


            • #7
              Onko homma ratkennut? Itsellä täysin sama ongelma mutta ennemminkin kylmänä toimii huonommin. Öljypumpun vaihto audilla 1350e + 3.5h työt...

              Comment

              Working...
              X