Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkin ottaa melko alhaalta ABY

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kytkin ottaa melko alhaalta ABY

    Tässä viime päivinä ole huomannut, varsinkin pakkasella ja kylmä kone, että kytkin ei ota kunnolla, kuin vasta ihan pohjassa...
    Tointaako ruveta säätämään, vai joko tilataan uusi kytkin?
    edit: Ja mikä kytkin paketti se kannattas ostaa, orkkis vai joku muu, ja mitä hinta eroja?

    #2
    Minun autossa tuli paineasetelman tunnit täyteen n. 240tkm jälkeen. Kytkin ei erityisemmin oirehtinut ennen sitä, tosin kytkin irroitti melko alhaalla ja poljin oli aika jäykkä.

    Jos kovat pakkaset on aiheuttanut sen, että kytkin irroittaa tavallista alempana, niin oiskohan sieltä menossa se kytkimen työsylinterin päässä oleva muovimurkula. Muoviosat kun ei erityisemmin tykkää kovasta pakkasesta. Searchilla löytyy tarinaa tosta kytkimen työsylinteristä.

    Minä laittaisin orkkiskytkimen, jos kytkintä ei ole tarkoitus kiusata mahdottomalla vääntömomentilla nyt tai tulevaisuudessa. Orkkiskytkin on erittäin miellyttävä päivittäisessä ajossa ja juttujen mukaan se kestää jotain 500Nm vääntöä. Hyvä vaihtoehto voisi olla myös Sachsin race asetelma + vakiolevy. Tuosta kombinaatiosta ei ole kylläkään omia kokemuksia.

    Kytkimen vaihdon yhteydessä voisi myös olla ajatusta miettiä kaksoismassavauhtipyörän heittämistä mäkeen ja sen korvaamista jollain kevyemmällä mallilla.

    Comment


    • #3
      Mikäs vauhtipyörä olis bolt on?
      Eikös tuossa kytkin polkimen takana sylinterissä ole joku säätö?
      Pitääpä joku päivä yrittää...

      Comment


        #4
        Eipä sitä kytkintä paljon pysty säätelemään. Vauhtipyörä on tasapainotettu kampiakselin kanssa yhteen, että voi tulla vähän isompi projekti tuosta vauhtipyörän vaihdosta.

        Comment


          #5
          Oon miettinyt tuota tasapainotusjuttua melko paljon.

          Lopputulema tällä hetkellä omasta mielestäni on se, että jos samat sisuskalut niin vauhtipyörän voi vaihtaa päikseen. Siis esim AAN/ABY/ADU/3B kesken voisi vaihtaa ilman erityistoimenpiteitä.

          Perustan tämän siihen, että pakosti tehtalla kampurat ja pyörät ja jutut on painotettu erillään eri soluissa jotain keinopainoa vastaan.

          Jos taas sisuskalut muuttuu esim MC<>200-3B niin tilanne voipi olla vähän toinen!

          Kaikki faktat asiaan liittyen ovat vallan tervetulleita. Yo. perustuu lähinnä maalaisjärkeen.

          Comment


            #6
            Niin se "bolt-on" limppu löytyy 3B-koneesta. Kaksoismassalimppu taisi painaa 14kg ja 3B-limppu useita kiloja vähemmän, oliko jotain 10kg kantturoilla ja sitä kait voi turvallisesti vielä hieman keventää. Mulla oli tarkoituksena vaihtaa moinen omaan autoon, mutta toi kytkinremppa tuli vähän puun takaa, niin jäi sitten vauhtipyöräaskareet ja asian tarkemmat selvittelyt sikseen.

            Mutta tuosta tasapainotuksesta. Olen samaa mieltä, että akselin + limpun yhteistasapainotus ei ole tarpeellista, jos konetta ei aiota ihan hurjilla kierroksilla pyöritellä. Eikös 3B.ssä kuitenkin ole ihan samat sisuskalut (kampura, veivit, männät) mitä ABY:ssä. Dampperi tosin taitaa olla eri ja se on vähän mietityttänyt.

            Comment


              #7
              On samat mutta perustan ylläolevaan, että pakosti ne tehtaalla erikseen painotetaan. En usko dampperin vaikuttavan, mutta voihan se tietty olla.

              Lähinnä tuntumatonta värinäähän epätasapaino tuo, mutta se on kaikki tehosta pois.

              Kevennys -> painotus.

              Comment


              • #8
                Tuota puntittamista vauhtipyörän kanssa ei visiin monta pajaa Suomessa edes tee. Ilmeisesti ainakin R-koneistus tosin tekee.

                Oulussa aikanaan sanoi koneistamon kaveri, että alakerran puntittaminen noin ylipäänsä on ihan turhaa hommaa ellei ole kevennetty, muutettu alkuperäistä kokoonpanoa eri osille tai tarkoitus nostaa kierroslukua reilusti vakiosta.

                Käytännössä siis moottorin peruskunnostus, tai vauhtipyörien vaihtaminen "päikseen" ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.

                Comment


                  #9
                  Lopputulema tällä hetkellä omasta mielestäni on se, että jos samat sisuskalut niin vauhtipyörän voi vaihtaa päikseen. Siis esim AAN/ABY/ADU/3B kesken voisi vaihtaa ilman erityistoimenpiteitä.
                  Joo noin tuo asia taitaa olla kun tarkemmin miettii. 3B:een vauhtipyörä tais pitää olla sitten just S2:sesta eikä 200:sen 3B:eestä, jos en ihan väärin muista.

                  Comment


                    #10
                    Joo, koska 200 on eri vaihteistoperhettä niin ei oikein passaa.

                    En ole kuulopuheiden perusteella täysin vakuuttunut R-koneistuksen olevan se paikka. Hämeen Diesel Hämeenlinnassa osaa ainakin.

                    Comment

                    Working...
                    X