Potilaana olisi A6 C5 2.4 ALF koneella. Venttiilikopan tiivisteet vuotavat tässä moottorille ominaiseen tapaan ja tarkoitus olisi nyt korjata vuoto. Taustatyötä olen tehnyt jonkin verran ja ilmeisesti pelkkien venttiilikopan tiivisteiden vaihto harvoin riittää, vaan myös kaksi muuta tiivistettä pitää vaihtaa ("jakoketjun" päässä). Ilmeisesti näiden parin jälkimmäisen tiivisteen vaihto vaatii ylimääräistä työtä ja jonkinlaisen VAG 3366 erikoistyökalun. Kone ilmeisesti saattaa myös vaatia nokka-akseleiden tiivisteiden vaihdon, jolloin se vaatii nokka-akseleiden irroituksen ja luonnollisesti myös jakopään avaamisen. Aika monilla jenkkifoorumeilla porukka kiertää tuohon jakopäähän puuttumista ruton lailla, mutta mietin tässä, että mahtaako hommassa loppupeleissä mitään kovin kummoista olla (suuremman työmäärän ohella)? Jakopääremontit ovat minulle suhteellisen tuttua kauraa ja joitakin yleismallisia erikoistyökalujakin siihen on olemassa. Kysymys kuuluukin, että mitä kaikkea pitää huomioida, jos teen tuon tiivisteiden vaihdon pitkän kaavan mukaan, eli irroitan nokka-akselit kokonaan ja uusin jakohihnan oheistarvikkeineen samalla? Mahtaako missään netin sopukoissa pyöriä tällaiseen diy ohjetta tai jotakin muuta vastaavaa? Blaupartsin Youtube-videon olen jo katsonut, mutta se on hieman yleispiirteinen.
Lisäksi mahtaako tuo ALF vaatia mitään erityisiä erikoistyökaluja, vai pärjääkö perinteisillä työkaluilla? Onko edes olemassa mitään varsinaisia erikoistyökaluja (esim. nokkien tai kampiakselin lukitsemiseen tai kiristimen avaamiseen)? Biltemassa olen jotakin sarjaa nähnyt myytävän (ja Saksasta saa saman setin 1/3 Bilteman hinnasta), mutta mahtaako silläkään tehdä mitään?
Lisäksi mahtaako tuo ALF vaatia mitään erityisiä erikoistyökaluja, vai pärjääkö perinteisillä työkaluilla? Onko edes olemassa mitään varsinaisia erikoistyökaluja (esim. nokkien tai kampiakselin lukitsemiseen tai kiristimen avaamiseen)? Biltemassa olen jotakin sarjaa nähnyt myytävän (ja Saksasta saa saman setin 1/3 Bilteman hinnasta), mutta mahtaako silläkään tehdä mitään?
Comment