tuolla oli jo aijemminkin juttua näistä, mutta kosketti vain 5 sylinterisiä...toimintaperiaate sama mut kuitenki. Eli mulla on vuotanut jo jonku aikaa se kiertovesipumppu joka on siellä koneen takana näiden kuuluisien huohotin putkien seassa. Tilasin uuden alkuperäisen pumpun lehtoselta, ja viikonloppuna vaihdan sen...Pitääkö tämän pumpun pyöriä koko ajan auton käydessä? Onko webastossa oma kiertovesipumppu, vai hoitaako tämä senkin homman? No hoitaa tai ei, mutta luulis että kylmänä kun laittaa webaston päälle, niin pumppu lähtee kierrättämään vettä vasta kun moottori on lämmin? Miten on? Missä muuten nesteen tyhjennys roppu? Entä ilmaus? Vai onko nää mallia "laita uus ku yrität löysätä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2,7 Bt Sähköinen kiertovesipumppu
Collapse
X
-
HenaAvainsanat: Ei mitään
-
jos olen oikein ymmärtänyt niin se pumppaa vain kun nesteet meinaa tulla liian kuumiksi eli yli 90C tms ja silloin se kääntää turboita tulevan nesteen suunnan jotta turbot saavat riittävän jäähdytyksen.
syylärin vasemmassa alakulmassa etupuolella on korkki josta voi nesteet tiputella tai sitten voi avata alemman putken irti. ilmausta ei tarvi erikseen suorittaa, seuraa vain nestepinnan tasoa ensikilometeillä ja lisäilee kun ilmaa poistuu.
-
Moi, täällä on selostusta tuosta pumpusta ja sen lämpökytkimestä. Se käynnistyy siis vain kun auto sammutetaan, ja kun nesteen lämpö on yli 112 astetta. Pitäisi kyllä itsekin vaihtaa tuo kytkin 90 asteiseen. Tuo nesteen suunnan kääntäminen on sen takia ettei ilmakuplat tekisi ilmalukkoa jos neste pääsee höyrystymään turboilla. SSP 198:ssa tuo mainitaan, tässä se on saksaksi. Jossain se on englanniksikin, mutta google ei nyt kerro missä.
Ilmaustulppa on kaasuläpän oikealla puolella edestäpäin katsottuna. (pieni kuusiokolopultti) Itse kyllä ilmaisin moottorin niin paljon kun siitä tulpasta saa, ja sitten käyntiin.
Comment
-
Jossain se on englanniksikin, mutta google ei nyt kerro missä.
Comment
-
Hena
Siis häh! Minä olen kyllä käsittänyt että pumppu pyörii koko ajan auton käydessä, ja kierrättää vettä kennoon koska se on niin korkealla ja oma vesipumppu ei vettä "jaksa" sinne asti nostaa...Kaippa me nyt puhutaan samasta sähköisestä vesipumpusta?
Comment
-
Siis häh! Minä olen kyllä käsittänyt että pumppu pyörii koko ajan auton käydessä, ja kierrättää vettä kennoon koska se on niin korkealla ja oma vesipumppu ei vettä "jaksa" sinne asti nostaa...
Comment
-
Sama vika löytyi tänään meidän ässästä. Vein Laakkoselle pikahuoltoon kun nesteet eivät kestäneet sisällä. Päivän siellä parkissa seisottuaan oli alla ihan selvä lätäkkö. Äsken soittivat että sähköinen kiertovesipumppu on halennut ja osa tulee aikaisintaan perjantaina ruotsista. Tietääkö kukaan onko tuohon olemassa jotain tarvikepumppua jonka saattaisi saada nopeammin? Missä Nikke vaidatit? Laakkosella hinta pumpulle oli jotain 190 euroa.
Comment
-
-
800,-....?
Hae motonetistä osa 38-6750 ja vaihda ite. Hinta 64,90 euroa.. 30-9000 (98,50) löytyy kanssa, mutta siinä on pienemmät 16mm liitännät (sama kuin vitosissa?). Kumpikin on boschin pumppuja ja kun ne on myynnissä marmoritiskillä, niin hintaa korotetaan sinne 200 euroon.. Johtojen liitännöistä en ole varma, mut infoa jouduitko räätälöimään.
Ja vaikka olisi millin ero letkuissa, niin kyllä se siihen silti menee kunhan ajattelet 735 euroa :)
Comment
-
Siis toi 800€ oli Tosiaan merkkiliikkeessä vaihdettuna. pumppu muistaakseni oli jotain 130€ kieppeillä. Työ siellä merkkliikkeessä maksoi. Siinä vaiheessa oli vaan sen verran huono rako että en sitä itse ruvennut vaihtamaan.
Sen kuulemman saa vaihdettua imusarjaa irrottamattakin jos on näppärät kädet.
Comment
-
Itse vaihdoin juuri myös sähköisen kiertovesipumpun biturboon. Hommasin autosähköliikkeestä boschin yleismallisen pumpun jossa liitokset 18mm (vs. 19mm alkup.). Speksien mukaan "tuotto" on hieman suurempi tuolla yleismallin pumpulla kuin mallikohtaisella. Toisaalta hinta oli 115e vs. ~200e yleismallin hyväksi. Myös liitintä piti hieman modata.
Vaihtamisessa itsessään sinkosi ärräpäitä ahtauden takia ja tiukkojen letkuliitosten takia, huolimatta siitä, että kone sattui roikkumaan ulkona eli käsiksi pääsi edestä ja takaa. En siis irrottanut imusarjaa. Asiaa auttaa, jos irrottaa ohjaustehostimen pumpun kokonaan. Samalla saa nesteet vaihdettua.
Comment
Comment