Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro tärisee.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 quattro tärisee.

    Eli 80 quattro B4 2.6 ABC moottorilla tärisee omituisesti sekä kesä- että talvirenkailla oikeastaan 40km/h ylöspäin. Renkaat painotettu, joten vika ei niissä pitäisi olla, varsinkaan kun ilmenee molemmilla sarjoilla.

    Tärinä on voimakkainta moottorijarrutuksella esim. 5-vaihteella 100km/h vauhdista, mutta tuntuu myös pintakaasulla tasaisesti ajaessa. Täyskaasulla kiihdyttäessä tärinää ei huomaa.

    Nosturilla käyty ja vaihdettu viallinen apukuljettajan puoleinen ulompi vetonivel eteen. Ei vaikutusta tärinään. Kokeilin myös pyörittää kaikkia renkaita eikä niissä tuntunut mitään omituista.

    Vetoakseleita tutkiessa huomasin että kun oikein voimalla ryskyttää taaempia vetoakseleita, antavat perän laipat periksi hjieman. Tämä ei mielestäni ole aivan normaalia, joten voisiko perästä löytyä jotain syytä tärinään? Ei nyt kuitenkaan ensimmäisenä viitsisi alkaa sitä vaihtamaan..

    Itselle tulee mieleen tärinän aiheuttajaksi joko:

    -Renkaat epätasapainossa
    -Viallinen sisempi/ulompi vetonivel
    -Perä/laatikko?
    -Kardaani

    Mistäköhän tätä nyt lähtisi etsimään. Koitin lueskella foorumia ja löytyi aika laidasta laitaan erilaisia tärinäongelmia quattroista, jopa kiviä jossain kardaanin kannatinlaakerin välissä :D

    Tosiaan kun täyskaasulla ei tunnu, pintakaasulla häiritsevästi ja moottorijarrulla melko pahasti? Luulisi, että kaikki noista edellä mainitsemistani aiheuttaisivat tärinää riippumatta kaasupolkimen asennosta.

    Löytyisikö vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia juuri tällaisesta tärinästä? Olisi kiva saada kuntoon ennen lumien tuloa...

    #2
    Kardaanin tukilaakeri/kumi hajalla?

    Comment


    • #3
      Viittaa kovasti kardaaniin.

      Comment


        #4
        Tuli mieleen lisäksi kardaanin jompikumpi päätynivel tai molemmat niistä.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia, kaksi ääntä kardaanille joten lähden sitä tutkimaan seuraavaksi. Toivotaan että johtuisi tosiaan siitä. Mites tuo perän laippojen liike? Onko sille mitään järkevää syytä tai seurauksia mitä mahtaa tapahtua jos asiaa ei hoida kuntoon?

          Comment


          • #6
            Pieni ees taas liikkuminen on normaalia, koska ne on vaan sokalla paikallaan. Kardaanille minunkin ääni.

            Comment


            • #7
              Okei, eli perän "ongelman" voinee sulkea pois. Reilu 100kg ukko kun veivaa vetareita ylös-alas niin liike tosiaan oli pientä.

              Mites tuohon kardaanin tutkimiseen pitää varautua? Siellähän on vakionopeusnivelet sekä laatikon että perän päässä, keskellä kannatinlaakeri ja sen jälkeen ristikko edestä taakse katsottuna. Jos kaikki on päällisin puolin kunnossa, niin onko muuta keinoa todeta kardaanin viallisuutta kuin vaihtaa etummainen ja taaimmainen nivel uusiin? Ja toisaalta erikoista että täyskaasulla tärinää ei tunnu jos kardaanissa nivel olisi valmis tai tukilaakerin kumi kadonnut.

              Vaihdekepissä muuten tuntuu hyvin tärinää kun laskee käden sen päälle veto päällä. (Työntää millin eteen tai taaksepäin).

              No, käyn nosturilla tutkimassa tuota kardaania ja katsotaan mitä sieltä löytyy!

              Comment


              • #8
                Tänään kävin auton kanssa nosturilla. Uskoisin, että tärinää voisi aiheuttaa viallinen kardaanin tukilaakerin kannake. Kumi on niin väsynyt, että kardaani tekee yhdellä kädellä heiluttamalla jo suurehkoa liikettä eikä vaati älyttömästi voimaa, että sen saa "pohjaamaan" metalliin.

                Olen ymmärtänyt, että näihin ei saa uusia tukilaakereita järkevään hintaan joten sikakittihommiksi taitaa mennä. Perän etukannakkeen kun täytin sikakitillä siitä tuli paljon parempi... Ainakaan enää ei perä ota pohjaan kiinni kaasua polkaistessa :D

                Okei, tukilaakerin kumin vahvistus sikaflexillä tai jollain vastaavalla on nyt ainakin tehtävä. Lisäksi laatikon ja kardaanin välinen vakionopeusnivel tuntui hieman väljältä. Pidin toisella kädellä kiinni kardaanista ja toisella nivelestä. Kardaania kun yritin pyörittää niin nivelessä tuntui pieni muljahdus. Tämäkin toki voisi olla ajankohtaista vaihtaa, mutta koitan ensin saada homman kuntoon tukilaakerin kumia vahvistamalla. Tämä yksilö on ulkoisestikin niin rujossa kunnossa, ettei tekniikan tarvitse olla viimeisen päälle kunhan toimii :)

                Kiitoksia vastauksista!

                Comment


                  #9
                  Kävikös kaikkiin pikkukorisiin tuo e21 315 BMW:n laakeri? Ainakin t81/85 käy.
                  Edit: Näyttäisi olevan sama uudemmissakin. Eli tuosta: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/53...3#Voimansiirto
                  Käy heittämällä. Löytyy muualtakin, itse hankin Fixukselta.

                  Comment


                  • #10
                    Ahaa eli tuon pitäisi käydä? No perhana ei kai siinä muuta kun hakemaan tuollainen kun hintakaan ei oo paljoa mitään. Vinkkejä vaihtoon? Kardaani irti etu- ja takapäästä, tuki irti pohjasta, kardaanin purku kahteen osaan ristikon kohdalta (merkkaus jotta tulee myös kasattua samoille spooreille), tukilaakeri irti ja sen jälkeen takasin samassa järjestyksessä veikkaisin.. Mahtaako joutua irrottamaan pakoputken, vai mahtuukohan kardaani tulemaan pois paikaltaan ilmankin? Entä tuohon takapätkän ja ristikon irroittamiseen, tarvitaanko vaan väkivaltaa vai onko jokin jippo? :D

                    Comment


                    • #11
                      A6 C5 korisen kardaaniremontin infopaketti. Eikös nuo ohjeet päde kutakuinkin tähänkin?

                      Comment


                      • #12
                        Enpä osaa muuten sanoa, käykö A6 ohjeet. Ainakin perän kiinnitystapaa kun kaverin kanssa vertailtiin partsbasesta (kaverilla -95 A6) oli perän kiinnitykset ihan erilaiset. Eihän se toki välttämättä tarkoita, että itse kardaanissa olisi eroa... Pitää tutkia!

                        Edit: Tuossahan näytetään, että BMW laakeri pitäisi hitsata audin kannakkeeseen. Jarnon vinkistä sain käsityksen että e21 tukilaakeri menisi kasikymppiin suoraan kiinni?
                        Viimeksi muokannut Samu_93; 20.11.2014, 22:32.

                        Comment


                          #13
                          Kyllä, se on prikulleen samanlainen kuin alkuperäinen. Vaihdoin just kesällä tuohon t85:een. Ainakin tämän mukaan kaikissa pikkukorisissa on sama laakeri: http://store.034motorsport.com/audi-...r-bearing.html
                          Pakoputki kannattaa pudottaa pois tieltä. Kardaani laipoista irti, laakeri pohjasta ja koko keksintö lattialle. Merkkaat osat , pultti irti ja pätkät erilleen. Joutuu varmaan vähän vasaralla koputtelemaan. Laakeri pois ja vastakkaisessa järjestyksessä takaisin. Niin kuin tuolla kirjoititkin. Helppo homma.

                          Comment


                          • #14
                            Ai, sekö käy pikkukorissa suoraan. Eli unoha tuo FAQ ja Japin ohjeilla eteenpäin.

                            Comment

                            Working...
                            X