Eli 80 quattro B4 2.6 ABC moottorilla tärisee omituisesti sekä kesä- että talvirenkailla oikeastaan 40km/h ylöspäin. Renkaat painotettu, joten vika ei niissä pitäisi olla, varsinkaan kun ilmenee molemmilla sarjoilla.
Tärinä on voimakkainta moottorijarrutuksella esim. 5-vaihteella 100km/h vauhdista, mutta tuntuu myös pintakaasulla tasaisesti ajaessa. Täyskaasulla kiihdyttäessä tärinää ei huomaa.
Nosturilla käyty ja vaihdettu viallinen apukuljettajan puoleinen ulompi vetonivel eteen. Ei vaikutusta tärinään. Kokeilin myös pyörittää kaikkia renkaita eikä niissä tuntunut mitään omituista.
Vetoakseleita tutkiessa huomasin että kun oikein voimalla ryskyttää taaempia vetoakseleita, antavat perän laipat periksi hjieman. Tämä ei mielestäni ole aivan normaalia, joten voisiko perästä löytyä jotain syytä tärinään? Ei nyt kuitenkaan ensimmäisenä viitsisi alkaa sitä vaihtamaan..
Itselle tulee mieleen tärinän aiheuttajaksi joko:
-Renkaat epätasapainossa
-Viallinen sisempi/ulompi vetonivel
-Perä/laatikko?
-Kardaani
Mistäköhän tätä nyt lähtisi etsimään. Koitin lueskella foorumia ja löytyi aika laidasta laitaan erilaisia tärinäongelmia quattroista, jopa kiviä jossain kardaanin kannatinlaakerin välissä :D
Tosiaan kun täyskaasulla ei tunnu, pintakaasulla häiritsevästi ja moottorijarrulla melko pahasti? Luulisi, että kaikki noista edellä mainitsemistani aiheuttaisivat tärinää riippumatta kaasupolkimen asennosta.
Löytyisikö vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia juuri tällaisesta tärinästä? Olisi kiva saada kuntoon ennen lumien tuloa...
Tärinä on voimakkainta moottorijarrutuksella esim. 5-vaihteella 100km/h vauhdista, mutta tuntuu myös pintakaasulla tasaisesti ajaessa. Täyskaasulla kiihdyttäessä tärinää ei huomaa.
Nosturilla käyty ja vaihdettu viallinen apukuljettajan puoleinen ulompi vetonivel eteen. Ei vaikutusta tärinään. Kokeilin myös pyörittää kaikkia renkaita eikä niissä tuntunut mitään omituista.
Vetoakseleita tutkiessa huomasin että kun oikein voimalla ryskyttää taaempia vetoakseleita, antavat perän laipat periksi hjieman. Tämä ei mielestäni ole aivan normaalia, joten voisiko perästä löytyä jotain syytä tärinään? Ei nyt kuitenkaan ensimmäisenä viitsisi alkaa sitä vaihtamaan..
Itselle tulee mieleen tärinän aiheuttajaksi joko:
-Renkaat epätasapainossa
-Viallinen sisempi/ulompi vetonivel
-Perä/laatikko?
-Kardaani
Mistäköhän tätä nyt lähtisi etsimään. Koitin lueskella foorumia ja löytyi aika laidasta laitaan erilaisia tärinäongelmia quattroista, jopa kiviä jossain kardaanin kannatinlaakerin välissä :D
Tosiaan kun täyskaasulla ei tunnu, pintakaasulla häiritsevästi ja moottorijarrulla melko pahasti? Luulisi, että kaikki noista edellä mainitsemistani aiheuttaisivat tärinää riippumatta kaasupolkimen asennosta.
Löytyisikö vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia juuri tällaisesta tärinästä? Olisi kiva saada kuntoon ennen lumien tuloa...
Comment