Googlen perusteella ABK Audeista on jonkun verran ollut vikakeskustelua ja niitä lueskelinkin, mutta nyt ois tommonen 3A tapauskin.
Ostin keväällä kesätyöautoksi tuommosen vm. -90 Audi 80 2.0E 3A (KE-Motronic) vekottimen. Auto toimi kuukauden verran moitteetta, mutta rupesi sitten kesän aikana aina nykähtelemään välillä ja nykiminen paheni syksyä kohden, mutta en siinä kohtaa ollut oikein kykenevä remontteeraamaan ja ihmettelin vain ja toivoin että pelaa. Sain kesätyöni tehtyä ja ajoin auton parkkiin vähäksi aikaa ja sitten kerran lähdin kauppareissulle niin sinne se sitten simahti kaupan pihaan ja hinaamalla kotia. Lähti kylmänä taas käyntiin, mutta kun vähän aikaa käy, niin rupeaa oikuttelemaan ja ei ole ajokuntoinen peli.
Onnistuin vikakoodit tässä vkl aikana siitä lukemaan ja ilmootukset oli seuraavanlaiset:
2123: Throtte valve full open switch II
2232: Air flow meter potentiometer
2342: Lambda control
Tuossa jo tuon air flow meterin auoin ja puhdistelin kun paskassa oli ja mittailin sitten liittimistä vastukset ja vastus muuttu kyllä sitä mukaa kun läppää liikutteli, kuten ilmeisesti pitääkin... Kasasin uudestaan ja ei vaikutusta auton käyntiin. Millä kaikin tavoin se voikaan sitten olla rikki? Vaikka en kyllä koodeja uudestaan lukenutkaan enään...
Lambdankin nykein piuhoistaan irti, mutta ei vaikusta oloihin.
Autolle muuta tehtyä: sytytysosat on vaihdettu, eli puola, virranjakajan kansi, piuhat ja tulpat. Sitte ilman- ja polttoainesuodatin on myös vaihdettu.
Mikäs siellä audissa ny sitte niin kriittisesti vois olla, ettei jaksa käydä? Ja tuosta vikakoodista 2123 en osaa sanoa yhtään, mitä sille asialle pitäs tehdä?
Mulla on toi Haynesin korjausopas, mutta ei sielläkään kaikkea kerrota.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, toivottavasti ei varaosisks/romuraudaks tarttis vehettä laittaa, mutta laitettava on, jos kovin kalliita vikoja rupeatte luettelemaan :)
Ostin keväällä kesätyöautoksi tuommosen vm. -90 Audi 80 2.0E 3A (KE-Motronic) vekottimen. Auto toimi kuukauden verran moitteetta, mutta rupesi sitten kesän aikana aina nykähtelemään välillä ja nykiminen paheni syksyä kohden, mutta en siinä kohtaa ollut oikein kykenevä remontteeraamaan ja ihmettelin vain ja toivoin että pelaa. Sain kesätyöni tehtyä ja ajoin auton parkkiin vähäksi aikaa ja sitten kerran lähdin kauppareissulle niin sinne se sitten simahti kaupan pihaan ja hinaamalla kotia. Lähti kylmänä taas käyntiin, mutta kun vähän aikaa käy, niin rupeaa oikuttelemaan ja ei ole ajokuntoinen peli.
Onnistuin vikakoodit tässä vkl aikana siitä lukemaan ja ilmootukset oli seuraavanlaiset:
2123: Throtte valve full open switch II
2232: Air flow meter potentiometer
2342: Lambda control
Tuossa jo tuon air flow meterin auoin ja puhdistelin kun paskassa oli ja mittailin sitten liittimistä vastukset ja vastus muuttu kyllä sitä mukaa kun läppää liikutteli, kuten ilmeisesti pitääkin... Kasasin uudestaan ja ei vaikutusta auton käyntiin. Millä kaikin tavoin se voikaan sitten olla rikki? Vaikka en kyllä koodeja uudestaan lukenutkaan enään...
Lambdankin nykein piuhoistaan irti, mutta ei vaikusta oloihin.
Autolle muuta tehtyä: sytytysosat on vaihdettu, eli puola, virranjakajan kansi, piuhat ja tulpat. Sitte ilman- ja polttoainesuodatin on myös vaihdettu.
Mikäs siellä audissa ny sitte niin kriittisesti vois olla, ettei jaksa käydä? Ja tuosta vikakoodista 2123 en osaa sanoa yhtään, mitä sille asialle pitäs tehdä?
Mulla on toi Haynesin korjausopas, mutta ei sielläkään kaikkea kerrota.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, toivottavasti ei varaosisks/romuraudaks tarttis vehettä laittaa, mutta laitettava on, jos kovin kalliita vikoja rupeatte luettelemaan :)
Comment