Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vm. -90 2.0E 3A äkäilee ja ei käy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vm. -90 2.0E 3A äkäilee ja ei käy

    Googlen perusteella ABK Audeista on jonkun verran ollut vikakeskustelua ja niitä lueskelinkin, mutta nyt ois tommonen 3A tapauskin.

    Ostin keväällä kesätyöautoksi tuommosen vm. -90 Audi 80 2.0E 3A (KE-Motronic) vekottimen. Auto toimi kuukauden verran moitteetta, mutta rupesi sitten kesän aikana aina nykähtelemään välillä ja nykiminen paheni syksyä kohden, mutta en siinä kohtaa ollut oikein kykenevä remontteeraamaan ja ihmettelin vain ja toivoin että pelaa. Sain kesätyöni tehtyä ja ajoin auton parkkiin vähäksi aikaa ja sitten kerran lähdin kauppareissulle niin sinne se sitten simahti kaupan pihaan ja hinaamalla kotia. Lähti kylmänä taas käyntiin, mutta kun vähän aikaa käy, niin rupeaa oikuttelemaan ja ei ole ajokuntoinen peli.

    Onnistuin vikakoodit tässä vkl aikana siitä lukemaan ja ilmootukset oli seuraavanlaiset:

    2123: Throtte valve full open switch II
    2232: Air flow meter potentiometer
    2342: Lambda control

    Tuossa jo tuon air flow meterin auoin ja puhdistelin kun paskassa oli ja mittailin sitten liittimistä vastukset ja vastus muuttu kyllä sitä mukaa kun läppää liikutteli, kuten ilmeisesti pitääkin... Kasasin uudestaan ja ei vaikutusta auton käyntiin. Millä kaikin tavoin se voikaan sitten olla rikki? Vaikka en kyllä koodeja uudestaan lukenutkaan enään...

    Lambdankin nykein piuhoistaan irti, mutta ei vaikusta oloihin.

    Autolle muuta tehtyä: sytytysosat on vaihdettu, eli puola, virranjakajan kansi, piuhat ja tulpat. Sitte ilman- ja polttoainesuodatin on myös vaihdettu.

    Mikäs siellä audissa ny sitte niin kriittisesti vois olla, ettei jaksa käydä? Ja tuosta vikakoodista 2123 en osaa sanoa yhtään, mitä sille asialle pitäs tehdä?

    Mulla on toi Haynesin korjausopas, mutta ei sielläkään kaikkea kerrota.

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, toivottavasti ei varaosisks/romuraudaks tarttis vehettä laittaa, mutta laitettava on, jos kovin kalliita vikoja rupeatte luettelemaan :)
    Viimeksi muokannut jta; 21.11.2014, 08:53. Perustelu: tervehdysten poisto

  • #2
    Kokeiles irroittaa määräjakajan "magneettiventtiilin" töpseli, vaikuttaako käyntiin?

    Comment


    • #3
      Mikäs tuo tuollainen KE-Motronic oikein on?

      Lähti kylmänä taas käyntiin, mutta kun vähän aikaa käy, niin rupeaa oikuttelemaan ja ei ole ajokuntoinen peli.
      Tuo "kylmänä" hyppää tuolta silmään ja tulisi mieleen hall-anturi. Jos tuossa on KE-Jetronic, niin sehän ei hajoa ikinä, eikä tuon ikäisestä Jetronic-ruiskullisesta Audista voi oikein muuta hajota kuin bensapumppu tai hall-anturi. Jos autossa on kierroslukumittari, niin sen toiminnasta voisi nähdä, että pätkiikö hall-anturi.

      Comment


      • #4
        KE-motronic on käsittääkseni uudempi versio KE-jetronicista siinämäärin että motronicissa on sekä sytkä että ruiskuohjaus samassa boksissa. jetronicissa nuo oli vielä erillään. myös diagnostiikka lienee fiksumpi tuossa motronicissa.
        Muutenhan nuo ovat komponenteiltaan keskenään liki samanlaisia eli samat kujeet pätee.

        Comment


        • #5
          Ok. Näytti niin Jetronicilta, että oletin olevan Jetronic.

          Comment


          • #6
            Kierroslukumittari löytyy autosta ja se toimii normaalin oloisesti.

            Irroitin sen määräjakajan magneettiventtiilin töpselin ja olihan sillä tietysti jonkunlainen (negatiivinen) vaikutus käyntiin ja kaasutteluun, mutta yhtälailla auto sammuu kun vähän lämpenee. Mitenkäs sen pitäisi vaikuttaa?

            Comment


            • #7
              kun moottori on normaalilämmöissä, magneettiventtiili vain hienosäätää seoksia pienissä rajoissa optimaalisiksi, lambdaohjauksella (14.7:1 afr) jotta katalysaattori toimisi parhaiten. Siksipä jos perus ruisku on ehjä ja oikein säädetty niin ei sitä juuri ajossa huomaa onko siinä venttiilissä töpseli kiinni vai ei, koska magneettiventtiilin ei tarvitse seosta siten juurikaan korjailla.
              Nyt jos on asia niin että irroittaessasi töpselin käynti on huonontunut entisestään, se viittaisi siihen että ruiskun säädöt on mekaanisesti pielessä tai alipainevuoto. Nykiminen viittaisi juurikin liian laihaan seokseen.
              Töpseli paikoillaan toimii siis hiukan paremmin koska ECU yrittää korjata seoksia oikeaan suuntaan, mutta kykenee säätämään seoksia tosiaan vain varsin rajallisesti.
              Venttiilin toimintaa voi seurata mittaamalla yleismittarilla sen läpi kulkevaa virtaa, siitä voi tehdä jo jonkinlaisen diagnoosin. Jotkut sanovatkin jotta tuo virran mittaus on ensimmäinen juttu mikä tehdään jos KE-jetti alkaa kränäämään.
              Mutta tosiaan ehjällä ruiskulla moottori pelaa ilman tuota venttiiliä aivan moitteetta lämpimällä koneella, kylmäkäynti voi tosin olla nihkeää koska tällöin kylmäkäyntirikastus puuttuu. Se tapahtuu myös tuon magneettiventtiilin avulla näet.

              Tarkistele nyt varmuudella ettei siellä ole mitään alipainevuotoja.
              Viimeksi muokannut Tonsku79; 22.11.2014, 01:30.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia selvennyksestä.

                Onko vielä vinkkiä mitenkä nuo alipainevuodot tarkastelisi helpoiten?

                Comment


                • #9
                  Moottorin pyöriessä suhauttelet starttipilottia letkuihinpäin, missä epäilet vuotoa olevan. Huomaat kyllä jos vuotoja on.

                  Comment


                  • #10
                    Muistat vaan ensin nyppästä tyhjäkäyntisäätimestä töpselin irti ettei se kompensoi starttipilotin vaikutuksia tyhjäkäyntinopeuteen.

                    Comment


                    • #11
                      Kävin tossa äsken ruutailemassa pilottia konehuoneen täyteen, mutta enpä kyllä löytänyt vuotoja. Tyhjäkäyntitöpselinkin muistin irroittaa.

                      Voiko olla mahdollista että ruiskun säädöt olisivat "itsestään" menneet jotenkin pieleen?

                      Oireita vielä kuvaillakseni niin kun lämpimänä kaasuttelee auto myös pärskii ja tupsii aivan kuin polttoainetta palaisi väärässä paikassa.

                      Comment


                      • #12
                        Jos se pärskii imusarjan suuntaan niin laihalla käypi. Toki sytytysennakkokin voisi olla jostain syystä pieleen mennyt?
                        Sitten tietty vielä vaihtoehtona kulahtanut bensiinipumppu tai suodatin tukkeessa jonka vuoksi ei saa tarpeeksi kakkua. Se selviäisi mittaamalla bensapaineet.

                        Mutta siis, moottori pelaa kylmänä paremmin vai mitenkä?

                        Ruiskun säädöt ei kyllä helpolla itsestään mene noin pahasti pieleen..

                        Comment


                        • #13
                          Kylmänä se tosiaan hetken on kuin ei olisikaan ja sillä pätkän moitteetta ajelee, mutta kun hieman lämpenee niin alkaa käydä miten sammuu ja sitten hetken päästä ei jaksa käydä ollenkaan.

                          Mistäs saisin (halvalla) bensapainemittarin, kun ei mitään kallista sarjaa viitsisi yhden mittauksen takia alkaa ostamaan, vai onnistuisko mittarilinjan rakentelu jotenki tee se itse henkeen? :) Vaiko ruinaamaan vaan joltain pajalta, josko lainaisivat mittaria?

                          Täytyy perehtyä vielä tuohon sytytyspuoleenkin, jos sieltä löytyisi häikkää.

                          Comment


                          • #14
                            Ota lambdan johto irti ja käytä akun kenkää irti ennen koeajoa. Naksahtaako täyskaasukytkin läpän auetessa? Kannattaa myös testata yleismittarilla, että yhdistääkö sähköisesti.

                            Comment


                            • #15
                              10-20eurolla saapi painemittarin. Joskus käytin motonetin 10euron mekaanista ÖP mittariakin tuohon tarkoitukseen, tosin siinä asteikko taisi loppua 6 kiloon..

                              Kannattaisi tosiaan mitata myös se magneettiventtiilin virta jos omistat yleismittarin. Joutuu tosin katkaisemaan jomman kumman venttiilin piuhoista jotta saat mittarin väliin, mikäli et löydä jostain ylim. liittimiä joista voi tehdä väliadapterin.
                              Kaasuläppäkytkin olisi tosiaan varmaan syytä myös tarkistaa (siinä on kaksi kytkintä, tyhjäkäynnille ja täyskaasulle omansa).
                              Olit kuitenkin kokeillut jo irroittaa mag.venttiilin töpselin joka ei ainakaan käyntiä parantanut joten ei se noista kytkimistä johdu sitten.

                              Jos kylmänä kumminkin käy normaalisti ja siitä vähitellen koneen lämmetessä alkaa huonontua, viittaisi tämäkin siihen että seokset menee ketuilleen. Tai että perusseokset ovat liian laihalla. Kylmäkäyntirikastuksella siis vielä toimii mutta kun rikastus menee pois, ei enää toimikaan.
                              Yleismittarilla voi seoksia myös mitata suoraan lambda-anturilta, samalla selviää toimiiko lambda vai ei.
                              Miulla on laite jolla magneettiventtiiliä voi ohjata/säätää manuaalisesti, kätevä laite jos epäilee seosten olevan missä sattuu. Saa säädettyä seoksia kabiinista ajon aikanakin :)

                              Täytyy nyt jokatapauksessa muistaa että ehjä ja säädöissään oleva K/KE-jetronic toimii ILMAN MITÄÄN töpseleitä kytkettynä, moottorin ollessa lämmin.
                              Jos magneettiventtiilin töpselin irroittaa, seosten pitäisi asettua suurinpiirtein kohdalleen. Jos ei asetu, vaatii ruisku säätöä tai siinä on vikaa.

                              Ei sytkäpuolen ongelmatkaan lienee vielä poissuljettuja vaikka perushuolto on tehtykin mutta sehän selviäisi ajoituslampulla.
                              Oireet kyllä viittaisi edelleen todella kovasti alipainevuotoon.. vuotoja voi olla vaikka missä. Öljytikku, korkki, jarrutehostin...
                              Ota vaikka videokuvaa äänillä varustettuna siitä miten se käyttäytyy :D
                              Viimeksi muokannut Tonsku79; 24.11.2014, 11:05.

                              Comment


                              • #16
                                Kävin tossa ruiskuttelemassa vielä loppu pullon pilottia, mutta ei vain mahdollista vuotoa löytynyt. Vois vaikka rakennella vielä tässä joutessaan savutestit ennen kuin rupean osteleen painemittaria ja ajotuslamppua


                                Samalla otin videonpätkää, josko sieltä selviäis vielä jotain uutta.

                                https://www.youtube.com/watch?v=0vFy...ature=youtu.be

                                Comment


                                • #17
                                  Onks tolla väliä, että toi häkäarvon mittausputken pää on penetroitunut tulppansa läpi / vai onko? (Kohdassa 1:10 imusarjan alla)
                                  Mietin, josko häiritsisi lambda-anturia sitä kautta?
                                  Muutoin vaikuttaisi vahvasti imuvuodolta miunkin mielestä.
                                  Imuvuotokohteitakin voi tehokkaasti rajata tulppaamalla esimerkiksi tuolta aktiivihiilisäiliöstä päin tulevia letkuja tai vaikka kampikammion huohotusletkuja (imusarjan puolelta tietty), ja katsomalla vaikuttaako käyntiin. Kannattaa lisäksi mitata yhdistääkö tuo tyhjäkäyntikin, kun kaasuläpyskä sulkeutuu, kun sieltä päin tullut vikakoodiakin.
                                  Viimeksi muokannut JonasK; 25.11.2014, 18:01. Perustelu: Lisäys

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hyvä huomio, nimittäin itse tappelin aikoinaan PikkuMyyn kanssa hieman samaltakuulostavien ongelmien kera. No Myy meni myyntiin ja kiertopalkinnoks, liekö sitä kukaan kuntoon saanut?

                                    Juttua löytynee haulla: 2,0E 3A oikkuilee ja röpöttää. Kyllä sitä aikamme porukalla pähkäiltiin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos lambda tai mikä hyvänsä anturi tai kaasuläpän kytkin olisikin sökö, ongelman pitäisi poistua kun nyppää määräjakajalta töpselin irti. Sehän on ainut millä ECU kykenee seoksia säätelemään.
                                      Tämä siksi että ilman ECU:n ohajusta, oikein säädetty ja toimiva ruisku toimii tosiaan sellaisenaankin mekaanisena varsin hyvin.
                                      Voihan toki olla että joku on ruuvannut määräjakajan seosruuvia eikä siellä ole perusseokset kunnossa.

                                      Voin lainata pa-painemittaria postikuluja vastaan tai vaikka myydäkin parilla kybällä jos et itse löydä semmoista. Valmiiksi KE-jetille tehty :)

                                      Mistäpä sitä tietää jos siellä on vaikka ihan moottorivauriokin, joku venttiili kantaa tms..?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tarkasta onko kipinää, kun vika on päällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitoksia vain taas infotulvasta, selvitellään tässä asioita pikkuhiljaa. :)

                                          Ja katotaan Tonsku sitä mittarihommaa tässä sitten kun varmuudella saan nuo alipaineasiat selvitettyä.

                                          Mainittakoon vielä, että kesäkuussa auton katsastin ja meni päästöistä läpi silloin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuo on hieman hämy, kun sehän käy joutokäyntiä paremmin kuin kierroksilla. Alipainevuoto luulisi huonontavan erityisesti joutokäyntiä ja kierroksilla kävisi paremmin.
                                            Näin ollen järjestelmäpaineen mittaisin itse seuraavaksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              joo se on tosiaan syytä mitata, voi olla että paine romahtaa heti kun tarvii enempi kakkua. Mutta toisaalta taas, kylmällä koneella toimii paremmin? Silloinhan bensiiniä menee muutenkin enempi.

                                              Järj.paineen lisäksi kannattaa mitata myös differentiaalipaine. Sille löytyy tarkistuspiste määräjakajan kyljestä.
                                              Oli miten oli, nämä perustarkistukset kannattaa tehdä niin niistä saanee jo paljon vihiä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pyhät meni ja uusi vuosiki jo pitkällä, mutta Audi ei käy. :)

                                                Sen verta sain aikaan, että imuvuodot on tarkistettu starttipilotilla ja sen jälkeenkin vielä savustin koko järjestelmän. Ei vuotoja.

                                                Tonskulta sain myös bensanpainemittarin ja paineetkin tarkistin, mutta nekin ovat tilanteessa kuin tilanteessa sellaiset kuin pitää.

                                                En tiä mikä tossa on, eikä jaksa/kerkiä/taito riitä enään tuota ropatakkaan, kun tässä alkaa olemaan jo muut kiireet päällä. Ostakaa siitä hyvä kasikymppinen rojektiksi pikkurahalla. Leimaa on kesäkuulle pitkästi ja viime kesänä tehtiin katsasutkseen kovasti remppaa, että se puoli on kyllä kunnossa :D

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Entäs se kipinä ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kipinästäpä en osaa sanoa. Siellähän se vika voisi piilläkin. Tosiaan vaihdoin syksyllä jo nuo tulpat, tulpan johdot ja virranjakajan kannen, kun auto meni toimintakyvyttömäksi. Vaihdoilla ei ollut kuntoon sen suurempaa vaikutusta. Mitä tuolta sytytyspuolelta kannattaisi seuraavaksi tarkistaa/mitata?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jotenkin edelleen kuulostais bensapuolen vialta (videon perusteella). Jos nykyään on alkanut sammuilemaan lämpinä ihan tuon tuosta, niin Hallianturi.
                                                      Mikä toi irronnut liitin on jarrutehostimen vasemmalla puolella? Vai onko? ( pinkki liitin viuhahtelee videolla: http://youtu.be/0vFynnkTfIY?t=1m6s )

                                                      Joka tapauksessa ite tarkistaisin esim. järjestyksessä:
                                                      1. Jako
                                                      2. Tyhjäkäyntikytkimien tarkistus
                                                      3. Sytytysennakko
                                                      4. Perusseoksen ruuvaus: 0,2% - 1,2% CO-mittausputken päästä (tulppasitko sen jo?) mutta ruuvaa määräjakajasta sillai, että eropaineensäätimen virta vaihtelee 0 ... 5 mA, kun kampikammion ja aktiivihiilisäiliön huohotukset on tulpattu pois pelistä.


                                                      Toisaalta tätä ennen olisi syytä varmistua, että pakoputki on ennen lambdaa tiivis ja lambda toimii ja imuvuo...
                                                      (Numeroarvot varastettu lähteestä Häynessin korjausopas)

                                                      ps. Mites lämpöanturi?
                                                      Viimeksi muokannut JonasK; 27.1.2015, 21:44. Perustelu: Lähde + lisäys

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mulla tuli ABK.koneeseen vastaavan tyyppistä ongelmaa.
                                                        Kylmänä ja lämpimänä starttaa, mutta tyhjäkäynti hukassa.
                                                        Ja imusarjassa naksuu/poksuu ajoittain.
                                                        Alkoi ilmeneen sen jälkeen, kun vahingossa tankattiin pimeessä sekaan 15l RE85 polttoainetta.
                                                        Sitä en osaa sanoa, että johtuisko se jurri tuosta polttoaineesta, koska sen jälkeen tankattu täyteen ns. normibensaa.
                                                        Samoihin aikoihin vaihdettiin jäähdytinnesteet termostaatti ja vesipumppu autoon.
                                                        Vikakoodeja ei ole saatu vielä ulos
                                                        Viimeksi muokannut sepetsu; 28.1.2015, 09:42. Perustelu: kirotus virheitä

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onneksi vika löytyi.... Oli sormenvahvuinen muoviputki poikki, joka tulee ilmanputsarinkotelon kannesta imusarjalle.
                                                          Hätäapuna nyt korjattu jeesusteipillä, kunnes löytyy ehjä putki jostakin

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hieno homma. Imuvuotoa ei kehdannu enää ehdottaa, vaikka vahvasti siltä vaikuttikin :)
                                                            Ompahan taas tuleville sukupolville vianammuntaa arkistoituna. Pääasia, ettei mennyt moisen pikkuvian takia laatuauto vaihtoon.

                                                            Tarkennus :) Tuli pienellä kännykänruudulla luettua/vastattua edellinen viesti. Automaattisesti oletin, että nimen omaan Keinone löysi vian... No, jälkionnittelut myös sepetsulle.
                                                            Viimeksi muokannut JonasK; 28.1.2015, 21:12.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X