Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vm. -90 2.0E 3A äkäilee ja ei käy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Innostuin taas kevätauringon paistellessa rokaamaaan tuota vekotinta ja veikkaan että ilmamäärämittari sieltä on sökö.

    Auto jaksoi nyt käydä jostain syystä jopa täysille lämmöille asti, mutta rupesi sitten taas pätkyttämään ja sammui. Nykein sieltä kaikki töpselit irti ja auto pysyi käynnissä käyden paljon parmmein. Viimein kun löin magneettiventtiilin töpselin kiinni, niin heti teki auton mieli ruveta sammuilemaan.

    Saako ajatukseni tukea? Mistä saisin määrämittarin testiin, kun ei viitsisi ostaa kun ovat sen verta hinnakkaita?

    Comment


    • #32
      No siis toi testisihän kertoo nimenomaan sen että se määräjakaja on ehjä jos kerran ilman sähköjä toimii.
      Hyvin harvoin noi määräjakajat/mittarit edes hajoaa, korkeintaan kaipaa joskus hienosäätöä tyhjäkäyntiseoksiin. Tämä säädetään pitkällä 3mm kuusiokoloavaimella, keskellä määräjakajaa on reikä jonka pohjalta säätöruuvi löytyy (reikä voi olla tehtaan jäljiltä sinetöity, pitää porata auki).
      Myös lautasen alias vessanpytyn kannen lepoasento syytä tarkistaa, sen pitäisi levätä noin pari milliä kartion kapeimman kohdan särmän alapuolella.

      Eli tossa on nyt semmonen juttu että mitä todennäköisimmin jokin anturi on rikki -> ecu säätää seokset päin p:tä moottorin lämmettyä. ECU säätelee seoksia juurikin tuon määräjakajan kyljessä olevan magneettiventtiilin avulla.
      Suuri apu diagnosointiin olisi mitata magneettiventtiilille menevä virta yleismittarilla (+/-100mA alueella). Tämä testi kertoisi itseasiassa todella paljon ja helpottaisi vianhakua. Normaalitilassa, moottori lämpimänä virta pitäisi olla nollan milliampeerin tuntumassa, lambdaohjauksen säädellessä tuota virtaa nollan molemmin puolin muutaman milliampeerin verran. Jos sinne meneekin esim jotain 20-50mA, on luultavasti moottorinlämpöanturi rikki. ECU luulee moottorin olevan vielä kylmä ja pitää seokset rikkaalla.
      Viimeksi muokannut Tonsku79; 11.3.2015, 18:09.

      Comment


      • #33
        Ahaa, kyllä kyllä, juttu onkin niin päin.

        Kävin samoin tein mittaamassa virtoja ja kone lämpimänä mittari pysytteli tasaisesti siinä 16 (tai -16, kumpi lie olikaan miinus) mA tuntumassa. Kylmänä/puolilämpimänä sahailu oli -10 - +22 mA välillä.

        Minkälaista anturia epäilisitte?

        Comment


        • #34
          Joo, eli ECU ei näemmä mene ensinkään lambdaohjaukselle. Nimittäin lambdaohjauksen ollessa käytössä, virta pitäisi olla max. +/-10mA. Näin ainakin 2.3NG:n KE3-jetronicissa (en tiedä tarkalleen mikä versio on 2.0E:ssä).

          Olisikohan nyt niin että ECU luulee moottorin olevan vielä kylmä, eli jospa seuraavaksi katse moottorinlämpöanturiin. Mittaileppa siitä resistanssi lämpimänä. Siinä on kaksi nastaa, molemmista pitää mitata resistanssi moottorin runkoa vasten. Lämpimällä koneella resistanssien pitäisi olla muutamia satoja ohmia.

          Comment


          • #35
            Yritin käydä taas mittailemassa, mutta ei pirssi halunnu enää lähtiä käymään. Vähän kakoi vaan. Virtaa tuli magneettiventtiilille se 16 mA taas, mutta kun käytin akun kenkää hetken irti, tippui virrat 1 mA paikkeille. Ei vaikutusta käyntiin lähtöön. Täytynee huomenna vielä koittaa uusiksi, jos se haamulämmöissään ei vain osannu lähtiä.

            Kylmänä en saanut resistanssia anturilta, liekkö se oikein vai väärin?

            Comment


            • #36
              Kylmänä resistanssi pitää olla joitakin kilo-ohmeja. Jos et saanut mitään lukemia (yleismittari kohm alueella) niin rikkihän se anturi on. Siihenhän noi oireet viittasikin kyllä.

              Kylmä kone tuskin käynnistyykään jos venttiilin virta luokkaa 1-10mA, koska ei saa tarpeeksi rikastusta.

              Comment


              • #37
                Roger that. Näillä näkymin siis lämpöanturi vaihtoon. Katsotaan vaikutukset ja raportoidaan tulokset.

                Comment


                • #38
                  Jeps, eiköhä se siitä tokene. Näissä tilanteissa moni on mennyt jo ruuvailemaan perussäädöt ketuilleen määräjakajasta, kaasuläppää jne.. vaikka vika voipi olla niinkin simppeli kuin yksi anturi vaihtokunnossa.
                  Tässäpä vielä ohjearvoja määräjakajan magneettiventtiilin virroille eri tilanteissa:
                  (Mittari kytketty niinpäin että + virta tarkoittaa rikkaampaa seosta).

                  Sytytysvirta kytkettynä: +100mA
                  Kylmä moottori käynnissä: +20...40mA, laskee moottorin lämmetessä nollan tuntumaan eli perusseoksille.
                  Täyskaasurikastus: +8..10mA
                  Moottorijarrutus: -60mA (polttoaineen syöttö katkeaa)

                  Lämpimällä koneella, lambdaohjaus on käytössä jolloin virran pitäisi humpata jossain -2mA...+2mA välillä alati, tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Tästä näkee myös onko määräjakajan perusseos säädetty oikein! Poislukien mahdolliset alipainevuodot jotka tietenkin sotkee koko homman.
                  Eli jos virta vaihteleekin esim väliä +6mA...+10mA, on perusseos liian laihalla ja ollaan jo lähellä lambdasäädön maksimirajoja (+10mA....-10mA). Säädetään määräjakajan seosruuvia myötäpäivään rikkaamalle siten että virta asettuu normaaliin nollan tuntumaan. Tällöin lambdaohjauksella on 10mA pelivaraa säätää seoksia molempiin suuntiin tarpeen tullen.
                  Ja päinvastoin jos virta heittelee kokoajan miinuksen puolella, koettaa ECU laihentaa liian rikkaalle säädettyjä seoksia = säädetään seosruuvia laihemmalle (vastapäivään).

                  Melko simppeli ja paljon kertova toimenpide toi virran mittaus, monessa ohjeessa tätä pidetäänkin ensimmäisenä toimenpiteenä KE-jettiä diagnosoidessa. Miulla oli joskus yleismittari auton kabiinissa virran mittauksella jolloin näki myös ajossa että virrat liikkuu siellä missä pitää :)

                  Comment


                  • #39
                    Lämpöanturi vaihdettu ja positiivisempaan suuntaan mentiin siinä mielessä, että nyt auto pysyy jo käynnissä, oli lämmöt mitä tahansa. Lähtee myös käymään sammutuksenkin jälkeen.

                    Vaan kaikki onkelmat ei vielä kadonnu. Käynti on epätasaista ja kone vastaa kaasuun nihkeästi. Mittailin taas amppeereja ja tyhjäkäynnillä niitä oli: lambda paikoillaan +/- 16 mA ja ilman lambdaa +/-10-13 mA. +/- koska en edelleenkään ole varma kumpi liittimen napa on kumpiki.

                    Mistäs kiikastaa? Lambda rikki? Voiko olla jotain muutakin?

                    Comment


                    • #40
                      Koitettava kaivaa jostain tietoa mikä mA määrä tuossa ko. moottorissa on normaali. Audi 2.3 NG:ssä (KE3-jetronic) se oli kuitenkin se 0mA. Joissakin malleissa se on 10mA.

                      Lambdahan nyt on helppo todeta ehjäksi / risaksi, etsit sen lambdalta tulevan signaalijohtimen liittimen ja mittaat yleismittarilla siitä voltit moottorin ollessa lämmin ja käynnissä. Ehjä lambda antaa ulos 0.15-0.9V seossuhten mukaan vaihdellen. Rikkinäinen 0V tai jotain aivan muuta.

                      Ei sillä liittimen napaisuudella ole sinänsä väliä virtaa mitatessa, lähinnä tulee laitettua aina niinpäin että -mA tarkoittaa sitä että ECU laihentaa seosta ja + rikastaa. Tuon voi tarkistaa niin että virta päällä, moottori sammuksissa mittaat sen virran. Kytket mittarin niinpäin että näyttää -60mA.

                      Ja mittariahan ei kytketä molempiin johtimiin vaan jomman kumman johtimen väliin! Muuten aiheutuu oikosulku.


                      Olikos nyt kaikki alipainevuodot varmasti tarkistettu / eliminoitu ja sytytysennakko tarkistettu?
                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 29.3.2015, 19:04.

                      Comment


                      • #41
                        http://www.imagebam.com/image/149246400484294

                        Tällaset arvot sain Audi Workshopin sivuilta kaivettua.
                        Nuo sivut taitaa olla Amerikan Audeille, mutta kai ne pätee tääläki...

                        Differential pressure regulator:
                        - Resistance 17 - 22 ohms
                        - Nominal current @ idle 0-5mA positive current

                        Comment


                        • #42
                          Nojuu tarkista vielä se mittarin napaisuus edellämainitsemallani konstilla (mittaa virta sytytysvirta kytkettynä, silloin pitäisi olla siis -60mA).

                          Tietää sitten kumpaan suuntaan ECU sitä dpr:ää ohjaa lämpöisellä moottorilla.
                          Miulla oli joskus yleismittari kabiinissa jotta näki ihan ajossakin miten virrat käyttäytyy, tästä näki hyvin mm. moottorijarrutuksen toimivuuden (-60mA) ja samoin täyskaasurikastuksen(+8mA).

                          Määräjakajan seosruuvin säädin ohjeen mukaisesti niin että virta pyöri tyhjäkäynnillä siinä 0mA tuntumassa +/-1mA rajoissa, normi ajossa +0..5mA.
                          Hienosti toimi :)

                          Comment


                          • #43
                            Ei tästä nyt meinaa taas tulla mitään.

                            Mittailin aluks sen napaisuuden, tulokseks sain -87/+87 mA. Tuon Audimanuaalin mukaan tuloksen tarttis olla 100 mA? Olisko se sitten se. No kuitenkin, ei olla ihan arvoissaan, oli +100 mA, tai -60 mA ja mittasin vielä resistanssinkin, niin 15-25 ohmin sijaan sain sieltä ~840 ohmia. Lisäks Audi taas sammu kesken kaiken, eikä lähteny enää käyntiin. Mittailin siinä sitten vielä arvoja piuhan päästä, nii ei antanu enää ollenkaan amppeereja. (ja kyllä, virrat oli päällä) Onko sielä aivot vaurioitunu, vaiko tuo regulaattori?

                            Lambdalta kuitenkin kerkesin saamaan voltteja ulos. Aika hyvin pyöri tulokset arvoissaan. Enimmäkseen siinä 500 mV korvilla. (ohje 300-600 mV)

                            Rakentelin tuommosen pdf:n nuista Audi Workshopin manuaaleista, kun se oli vähän niin vaikeasti luettavissa sieltä, ottaa ken tahtoo. Koko aineistoa en kasannu, mutta nuista moottorin sensoreista ym. Mielestäni paljon selvemmät ohjeet, kun haynesin kirjassa.
                            https://drive.google.com/file/d/0B9R...ew?usp=sharing

                            Comment


                            • #44
                              Lambdalta kuitenkin kerkesin saamaan voltteja ulos. Aika hyvin pyöri tulokset arvoissaan. Enimmäkseen siinä 500 mV korvilla. (ohje 300-600 mV)
                              Tuollaisen kapeakaista lambdan jännitteen pitäisi muuttua jatkuvasti tuolla ilmoitetulla välillä 300-600mV, kuten laittamassasi ohjeessakin mainitaan. Normaali yleismittarilla mittaaminen voi olla hiukan haastavaan, kun tuo vaihtelu on sen verran nopeaa.
                              Bosch ohje.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #45
                                Lainaus:Lambdalta kuitenkin kerkesin saamaan voltteja ulos. Aika hyvin pyöri tulokset arvoissaan. Enimmäkseen siinä 500 mV korvilla. (ohje 300-600 mV)
                                Tuollaisen kapeakaista lambdan jännitteen pitäisi muuttua jatkuvasti tuolla ilmoitetulla välillä 300-600mV, kuten laittamassasi ohjeessakin mainitaan. Normaali yleismittarilla mittaaminen voi olla hiukan haastavaan, kun tuo vaihtelu on sen verran nopeaa.
                                Bosch ohje.
                                Kyllä kyllä, mulla on tommon digitaalimittari ja sen reaktionopeudet ei oo tosiaan kyllä oo mitkään kovin herkät...

                                Comment


                                • #46
                                  Totanoin, joo kyllä sen vähän väemmän pitäisi olla kuin 840ohmia. Sen säätimen siis. Kymmenien ohmien luokkaa. Jos resistanssi on noinkin korkea kuin 800ohm, ei läpi voi oikein virtakaan kulkea. Siksi et ehkä saanut enää lukemia.
                                  Ollaan ehkä sunnuntaina ajelees tampereen suunnalle, voisin jossai nakata sulle toimivan säätimen jos tarttet. Näkyi työkalupakissa olevan yksi ehjä joutilaana :)
                                  Kulkee toki postissakin pientä korvausta vastaan.

                                  Ja mittasitko varmasti virran oikein? Siinähän joutuu jomman kumman säätimelle menevän johtimen katkaisemaan (tai kaksi liitintä, uros ja naaras mittaria varten).
                                  Mittari pitää olla mA asennossa ja toinen mittajohdin mittarin mA / A reiässä :)
                                  Viimeksi muokannut Tonsku79; 2.4.2015, 17:33.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Juu, kyllä oon mielestäni mittaillu oikein, en oo johtoja katkonu, mutta oon rakennella tommosen "adapterin" piuhan pätkistä ja liittimistä. Ja oon myös vähän opetellu käyttämäänki tota mun super hienoa yleismittaria, eli sielläkin on ollu asetukset oikein. (Yläasteella kävin valinnaisena kursiina elektroniikkakurssin :D)

                                    Säädin kyllä kiinnostais testata, katsellaan se juttu yv:llä.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X