Mulla on audi 80 2.6 v6. kylmänä kun lähtee liikkeelle kaasu jää päälle vaihtamisen jälkee paikalla, käynnistäessä kierrokset noin 2000 siitä sitten hiljaa putoo . kone lämpimänä pelittää paremmin. mistä tuo vois johtua kaasu vaijeri ei jumita.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kaasu jää pääle
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Olen tuota ISV-venttiilin toimintaperiaatetta mielessäni pähkäillyt.
Mullakin (autossa) joskus kierrokset laskee hyvin hitaasti kun kaasupoljin vapautetaan, hetkenpäästä toimii taas oikein.
Kun jalka nostetaan kaasupolkimelta läppä menee täysin kiinni, ja ISV-venttiilin pitäisi aueta täysin ( ? ) jotta moottori saa ilmaa. Jos ISV-ventttiili jumittaa kiinni asennossa niin moottorin pitäisi sammua.
Jos taas päinvastoin, kun kaasupoljinta painetaan ja venttiili jää auki, silloinhan moottori saa "liikaa" ilmaa ja kierrokset nousee.
Onko ISV-venttiilissä muita vaihtoehtoja kuin auki ja kiinni ?
Olenkohan käsittänyt kaiken väärinpäin.
Comment
-
SUOMI24 sivulta kopioitu ratkaisu.
Örri 17.11.2002 06:080
Ratkaisu!!
Itselläni oli 92 -mallinen 80. Vuosien 92 ja 93 talvina juuri tuo sama vika vaivasi.
Merkkihuolto oli aivan sormi suussa, vaikkakin vikamuisti ilmoitti oikeaan suuntaan olevaa vikaa.
Yleensä vika oli vielä niin häijy, että liikkeen pihaan kaarrettuani vika oli hävinnyt (moottori lämmennyt). Arvatkaapas montako kertaa tuli mentyä sinne liikkeeseen valittamaan tuota vaivaa.
Osia vaihdettiin autoon roppakaupalla (onneksi takuuseen). Mikään lambdavika se ei ole. Lambda mittaa ihan oikein.
Hämmästyttävää ettei merkkiliikkeeni ole informoinut tämän vian korjaamisesta korjaustietokantaa.
Jaa, että missä vika.....
Syy on yksinkertainen: JÄÄ!
Vesi kondensoituu kaasuläpän potentiometriin sekä muualle, ja auton seistessä kovalla pakkasella se jäätyy. Kyllä siinä on lambdat ihmeissään, kun yrittää mitata oikeaa seosta ja pitää tyhjäkäynninkin tasassa. Myös tasakaasulla ajo vaikeutuu. (Tasakaasua ei välttämättä ole).
Syynä tuossa tosi ärsyttävässä viassa on niinkin pieni osa kuin ilmaläppä, joka ei sulkeudukaan täysin, vaan päästää moottorin ilmanottoon myös kylmää ilmaa, jolloin kylmä ja kuuma ilma kohtaavat ja kondensoituvat putkistoihin ja jäädyttävät putket.
Muuten 80 oli hyvä auto. Pidin autoa vuoteen 2000 asti. Nykyisenä autona on A6 2.6 V6. Ihan kiva sekin.
Allekirjoittaneen autossa kyllä vika ilmenee myös lämpimänä autotallissa.
Jos ISV-venttiili aukeaa vain osittain nostaako se kierroksia ?
Comment
-
ABC-koneen ISV on varsin vekkuli laite ja sen takertelu on mielestäni helppo tunnistaa. Kun vaihtaa vaihdetta niin toimivalla ISV:llä kierrokset ei nouse kun taas jos on häikkää niin aina vaihtohetkellä kierrokset pomppaa parisataa kierrosta. Samaten toimivalla ISV:llä ei ole mitään ongelmaa nostaa kierrokset (päästömittauksessa) 2000 kierrokseen vaihde vapaalla. Sekoilevalla ISV:llä kierrokset karkaa, eli vaikuttaa huomattavasti yli tyhjäkäyntikierroksilla. Laitteen toiminta löytyy kuvattuna audin SSP vihkosessa, poikkeaa täysin esim AAH koneen vastaavasta.
Comment
Comment