Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t TT nykii ja sammuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.8t TT nykii ja sammuu

    Nyt viileemmillä ilmoilla on esiintynyt kaikkien muiden vikojen lisäksi nykimistä ja sammumista, mikäli ei anna kierroksia. Eli käynnistäessä kierrokset nätisti hetken aikaa paikoillaan, mutta hetken päästä tai liikkeelle lähtiessä seilaa 300-1500 välillä melko nopeata tahtia ja meinaa sammua. Kaasua antaessa ei aina kierrokset edes nouse vaan kone elää omaa elämäänsä. Joskus auttaa uudelleen käynnistys ja joskus reilu kaasuttelu. Ongelmat samat vaikka kone olisi lämmin, toisaalta joka käynnistyksellä ei kyseisiä ongelmia.
    Vikakoodien nollauksen jälkeen valo ei kuitenkaan syty vaikka ongelmat ilmenevät uudelleen, ainoastaan normaalissa ajossa valo syttyy yht'äkkiä sattumalta vaikka edellisestä nollauksesta olisi viikkoja ja oireet ovat jatkuneet.

    Vikakoodeista ensimmäinen on ollut jo hetken aikaa ennen näitä oireita.
    17608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction
    P1200 - 35-00 - -
    17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst: Control Limit Reached
    P1176 - 35-00 - -

    Toinen lambda on uusittu muutama kuukausi sitten, tankissa 98. Viittaako alempi koodi siis taaempaan lambdaan?

  • #2
    Noiden vikakoodien perusteella nopealla googlauksella:
    17608 --> by-pass ja/tai n249 venttiili vaihtokunnossa
    17584 --> imupuolen vuoto, maffi, downpipen jousto murtunut tai taaempi lambda tai tai tai...

    Ensimmäisenä painetestiä, niin voi pois sulkea vuodon. Onko taotao vakiokunnossa? Paljonko ajettu vanhalla lambdalla?

    Comment


      #3
      Ykkös lambda (ennen kattia?) siis vaihdettu about kuukausi kaks sitten. Katin jälkeisestä ei tietoo, eli varmaan alkuperänen. Toisaalta nyt oireita ei ole jostain syystä muutamaan viikkoon ilmennyt. Ahtomittarin mukaan ajaessa en ainakaan dramaattisia vuotoja ole huomannut, mutta joka tapauksessa jonkinlaisen vekottimen painetestiä varten voisi väsätä.
      Historia vähän hatara kun uitettu, mutta pitäis ihan vakio 132kW-malli olla.

      Comment


      • #4
        Jees. Nyt kun luin uudestaan tuon sinun kuvauksen, niin ootko ajon aikana koittanu VCDSllä loggaa adaptaatio arvoja (osotteet 032 ja 033)? Sieltä vois tulla suuntaa antavaa vinkkiä, jos fuel trim arvot heittelee paljon plussan tai miinuksen puolella.

        Itekkin painin vasta pari kuukautta sitten puhdittomuuden ja nykimisen kanssa. Meni huohotuksen letkut uusiksi, kun yksi oli kokonaan halki ja loput tosi huonossa kunnossa.

        Comment


          #5
          Ei ole tuosta VCDS:ästä kovinkaan paljoa kokemusta tai tietoa, joten ei ole tullut testattua. Pitää varmaankin tutustua syvemmin kyseiseen ohjelmaan, tosin kaapeli on feikki eikä rosstechin. Eli homma pitää tehdä ajon aikana, jotta jotakin suuntaa antavaa tulosta voisi ilmetä?
          Kiitos paljon avusta jo tässä vaiheessa! :)

          Comment


          • #6
            En tiiä mihin kaikkialle ei-aidolla kaapelilla pääsee kiinni, mutta jos onnistuu niin hyvä.
            Ei välttämättä tarvitse ajon aikana loggaa kyllä sieltä lukemat ulos saa muutenkin :)

            Mutta jos resetoi vikakoodit ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä/ajossa loggailee, niin näkee sitten mihin suuntaan arvot alkavat muuttua. Resetointi nollaa adaptaatiot --> muutoksen näkee helpommin.
            Esim. tuossa selkeät ohjeet tuohon fuel trimmin loggaamiseen.

            Eipä mitään...toivottavasti vika selviää!

            Comment


              #7
              En tiedä kuinka mallikkaasti tässä nyt onnistuin, mutta tyhjäkäynnillä muutaman minuutin jälkeen näytti tällästä:
              11:55:13 Group 032
              -1.5 % Lambda (add.) Self-Adaptation
              0.0 % Lambda (mult.) Self-Adaptation
              Bin. Bits
              Bin. Bits

              11:55:13 Group 033
              1.6 % Bank 1 Lambda Control
              1.540 V Bank 1 Voltage of Oxygen Sensors
              Bin. Bits
              Bin. Bits

              Tosiaan 032 lambda (add) pysy koko ajan -1.5%. 033 bank 1 lambda heitteli -2 / +7 välillä, mutta tasaantu tuohon -0.8 / +2 välille. Kertooko jollekkin fiksummalle mitään nuo, ja toivottavasti on oikeat arvot kun oma vcds on jotain vanhempaa mallia niin valikot eivät olleet samanlaisia.

              Comment


                #8
                Lisään vielä että nyt ei ole tyhjäkäynnillä ilmennyt kierroksien heittelyä reiluun pariin viikkoon, aiemmin siis heitteli 500-2000 itsestään ja tämän vuoksi sammui usein valoissa ellei antanut kaasua. Kuitenkin melko usein ajossa tuntuu tehojen katoavan, tai voi olla korvien välissä kyseinen tuntemus, mutta siis kevyesti kaasuttaessa/kiihdyttäessä auto hieman "jarruttaa" tms. Huono vertaus, mutta aivan kuin hiihäisi/laskettelisi ja suksien alle tulee ruohoa tai hiekkaa ja vauhti hieman tökkää.

                Comment


                • #9
                  Minun käsittääkseni nuo arvot näyttävät juuri sellaisilta kuin pitääkin. Tyhjäkäynnin adaptaatio 032 lambda (add) pysyy rajojen sisässä.
                  Liikkuuko 032 lambda (mult) mihinkään suuntaan, kun olet muutamia (kymmeniä) kilometrejä ajellut?

                  Mutuilua, mutta tuo tyhjäkäynnin heijjailu voi myös johtua erittäin karstaisesta kaasuläpästä (throttle body). Putsaaminen ei ole vaikea homma, mutta jos sen kokonaan irrottaa, niin sen joutuu uudelleen kohdistamaan vcds:llä.

                  Comment


                  • #10
                    Olisko mitään vinkkejä mikä meidän TT:tä vaivaa, 165kw APX kone.
                    Alko joku aika sitte röpeltämän tyhjäkäynnillä, niinku kävis kolmella pytyllä.Vikakoodit luettiin, oli 1 lambda rikki. Vaihdoin uuden lambdan, koodit nollattiin. Ei ainakaan siinä heti tullut uutta koodia.
                    Mutta tyhjäkäynti röpöttää edelleen ja lämpimällä koneella ei aina käy tyhjäkäyntiä vaan sammuu. Varsinki ajossa, pihassa paikallaan kaasutellessa en saanu sammumaan. Kaasun kun päästää niin tyhjäkäynti käy jossain 500 kierroksessa ja sit pomppaa normaaliin.
                    Koodit luetutan maanantaina uusiksi.

                    Comment


                      #11
                      Vikakoodit luettiin, oli 1 lambda rikki
                      Ja vikakoodi oli?
                      Tuliko Alkuperäinen bosch tilalle?
                      Ilmavuotoon vois viitata.

                      Comment


                      • #12
                        Se ei antanut mitään numero koodia, laite millä luettiin tais olla autocom.
                        Siihen hätään ei löytyny boschia, joten tyydyin densoon. Bosch oli kuulemma maahantuojalta loppu ja tilapäisesti valmistuskin lopetettu. Vai oliko vaan jotain myyntipuheita!?
                        Ilmavuotoja ei oo testattu.

                        Comment


                        • #13
                          Denso tuskin toimii, tai saattaa toimia, mutta epäilen. Ompas omituista jos valmistus lopetettu.

                          Comi antaa numeron.

                          Comment


                            #14
                            Laita alkuperäinen Bosch. Tarvikkeet toimii vaihtelevalla menestyksellä.
                            Bochilta löytyy kyllä oikea anturi. Monikin Boschin anturi on sama, vain johdon pituus ja liitin vaihtelee.
                            Jos valmistus on lopetettu, niin yleensä siihen on tullut tilalle anturi, jossa on eri johdonpituus, mutta riittävä.

                            Esim aikaisemmin 2.7 biturboon oli jokapaikaikalle eri anturi, mutta nyt myydään vain yhtä riittävän pitkää ja ylimääräinen johto pitää vaan niputtaa.

                            Comment


                            • #15
                              Ilmavuotohan sieltä löyty, imusarjan alta huohottimelle menevä letku poikki. Oli joku edellisistä omistajista sen jo teipillä korjannu, sai vielä pitämään et pystyy ajamaan sen aikaa kun uus letku tulee. Vikakoodi viittas lambdaan edelleen, mut eiköhän se tosta vuodosta johdu. Selviää sitten kun letku on uusittu. Se Denson valmistama anturi oli kutenkin ihan tehtaan liittimillä, eikä mikään abico malli.

                              Kai se on joku pikku kompressori ostettava ja tehtävä painetesteri, olis jo kompressorin hinnan tienannu ku olis jättäny sen lambdan turhaan vaihtamatta.

                              Comment

                              Working...
                              X