Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kannen tasohionta (onko 100% välttämätön)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kannen tasohionta (onko 100% välttämätön)

    Tallissa on talviautoksi rakenteilla C4 100 AAH koneella. Auto ostettiin hyvin edullisesti konevikaisena. Siitä oli jakohihnan kiristin napsahtanut jonka seurauksena kuskin puolelta kaikista sylintereistä puristukset nollaan.

    Otin sylinterikannen pois ja tein perinteisen vesikokeen, kaikki pakoventtiilit ja yksi imuventtiili vuotaa. Koko rivi venttiileitä nyt tilattuna. Mietin vaan kun ihan karkkirahoilla ja harjoitushommana on tarkoitus sen verran niputtaa että ensi kevääseen pääsee ja sitten todennäköisesti varaosiksi purkuun niin onko kannen plaanaus aivan ehdottomasti pakollista? Lämpöongelmia tai kansipahvivikaa tuossa ei ole ollut. Kansi silmämääräisesti kaikin puolin ehjä ja linjarilla käsipelin tutkien suora, sen tarkempia instrumentteja minulla ei käytössä ole. Onko se oikaisemattoman kannen asennus ihan tyhmä ajatus vai voisiko sen jopa olla mahdollista kestää?

    Kun joku kuitenkin mainitsee että miksi tehdä jotain jos sitä ei tee kunnolla, tässä puhutaan ~300€ autosta eikä ole juuri merkitystä mikä on lopputulos. Tieten tahtoen ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä sutta ja sekundaa.

  • #2
    Itse olen muutaman kannen laittanut takaisin ilman oikaisuja/tasohiontaa, jos silmämääräistä vikaa ei ole eikä kannentiiviste ole ollut palanut. Yhden josta nokkahihna katkesi, laitoin paikoilleen eikä siinäkään ollut ongelmia, venttiilit ja kumit vain vaihdoin ja hioin.

    Comment


      #3
      Itsekin olen laittanut useamman kannen ilman tasohiontaa paikoilleen, kuin "oikaistun". Myös venat solmussa olleen kannen olen pultannut kiinni ilman ongelmia. Sanoisin nyrkkisääntönä että jos ennen purkamista ei ole ollut vuotoja, niin kannen oikaisu on turhaa. Tämä pätee ainakin noihin "kolmepyttyisiin" kansiin.

      Comment


        #4
        Kiitän. Nopeampaahan (ja mahdollisesti halvempaakin) tähän olisi ollut vaihtaa koko kone kun niitä saa jo satasella hakea mutta nyt sai tekosyyn ostaa venttiilivinkan ja läppäystyökalun.

        Vielä saa ostaa vastakierretappisarjankin. Pakosarjan pinnapulteista kaksi katkesi avatessa kanteen. Toiseen saa helposti hitsattua mutterin mutta toinen on niin tyvestä poikki että pitää porata.

        Meni jo kantta irrottaessa poraamiseksi. Edellinen omistaja conveniently unohti mainita että hän oli jo yrittänyt irrottaa sylinterikantta. 7 pulttia kahdeksasta oli käytännössä sormitiukkuudessa ja yhdestä kanta nylpätty täysin pyöreäksi. Näissä oli se urospuoleinen Torxin näköinen kanta pulteissa. Porasin siitä kannan auki, loppu lähti parilla taltan iskulla pyörimään että sai pultin pois.

        Comment


        • #5
          Jos ei oikasussa käytä ja haluaa varmistua suoruudesta; hankkii riittävän ison lasin, noin tasasen pinnan, riittävän ison hiomapaperin, kastelee sen ja pyörittelee sitä kantta siinä. Viimestään siinä vaiheessa huomaa jotta onko kutakuinkin suora ja saa pienet kieroumat pois, riippuen hieromisen määrästä.

          Comment


            #6
            Sekin riski on noissa oikaisuissa on että jos (d)OHC-koneen kansi on kieroon mennyt, vähäsenkin ja sylinteripuolen tasopinta ajetaan suoraksi - niin miten nokka-akselilinjan käy? Sehän on edelleen vähän ruuvilla vaikka tasopinta olisikin suora.

            Periaatteessa nokka-akselinja pitäisi pukkien kera porata myös suoraan linjaan ja holkittaa reiät.

            Suoran kannen höyläämisessä ei ole ongelmaa.

            Yhden vitosen kannen joka 8mm karkaistua lasia vasten oli 0,3mm kaarella rakotulkin kanssa mitattuna kaavasin puhtaaksi ja tiukkasin AAR lohkon päälle. Metalliviivaimen mukaan kansi oli suorassa kiristyksen jälkeen kun venttiilikopan puoleisesta tasopinnasta approksimoi. Hyvä siitä tuli, on ollut liikenteessä kesästä 2006 lähtien, eikä vielä ole ongelmia tullut (v¤%t& tässä tuntee itsensä vanhaksi kohta).

            Comment


            • #7
              Vastakierretappisarja, osta kunnollinen. Kun se halpa katkeaa sinne reikään, sen pois poraaminen on aika työlästä, olen tuota joskus tehnyt. Ensin katkesi sytystulppa, sitten vastakierretappi eli kansi pois ja muutama lisätyötunti.

              Comment


              • #8
                OHC kannen oikasu on aina vähän riskipeliä jos on enempi kiero, sen jälkeen tarttis myös nokkalinja tarkistaa/suoristaa. Nyt jos oikeasti kansi on propellin muotoinen niin kansilinja kun koneistetaan, nokkalinja jää kieroksi ja nokka leikkaa kiinni. Mikäli kiero kansi lykätään kiinni ilman oikaisua, pultit vetävät sen kokonaisuudessaan takaisin suoraksi mitä se alunperinkin on ollut (toki voi tulla tiiveyden kanssa ongelmia).

                Comment

                Working...
                X