Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH ja kylmäkäynnistyksen jälkeinen räpsätys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAH ja kylmäkäynnistyksen jälkeinen räpsätys

    Uusi tulokas -95 C4 ja moottorina 2,8 AAH. Myyjä kertoikin, että kylmänä kuuluu pakoäänet konehuoneesta normaalia kovempana ja kun nopea joutokäynti laskee, niin ääni samalla häviää. Tulee mieleen, että siellä on joku ilmapumppu tai muu pakokaasuihin vaikuttava osa nyt vähän tai paljon epäkunnossa. Onko kokemusta samanlaisesta vaivasta?

  • #2
    Pakosarja vuotaa.

    Comment


      #3
      Ei siellä ainakaan lisäilmapumppua ole. Viekkaisin myös pakosarjan ja kannen tai pakosarjan ja alkuputken välistä vuotoa.

      Comment


      • #4
        Harmi kun en ole saanut ääninäytettä otettua. Ääni häviää ihan samalla hetkellä, kun korotettu joutukäynti laskee normaaliksi. Se on niin kuin veitsellä leikattu, eikä hiljalleen kiinni lämpölaajeneva vaimeneminen. Tuli mieleen, että onko siellä joku ilmapumppu tai EGR-venttiili, jota käytetään vain kylmäkäynnistyksen jälkeen hetken aikaa ja tällainen päästäisi pakokaasua nyt väärään suuntaan konehuoneeseen.

        EDIT: Ok, ei lisäilmapumppua.
        Viimeksi muokannut audiq; 3.11.2014, 13:13. Perustelu: Lisätty tekstiä

        Comment


          #5
          Pakosarja/putki vuotoa itsekin sanoisin, omani vuoti toisen pakosarjan ja dp:n laipasta, aiheuttaen vastaavaa räpätystä kylmänä.

          Comment


          • #6
            Viikonloppuna auto tulee todennäköisesti talliin ja saan sen montun päällä silloin käynnistettyä. Jos nuo laipat näkyvät montusta, niin niidenhän pitäisi olla pakokaasun mustaamia. Tosiaan erikoisella tavalla hiljenee se ääni, kun se menee kerrasta hiljaiseksi. Aikanaan kun ollut pakosarjavuoto autossa, niin se hiljeni sitä mukaa kuin pakosarja lämpesi. Ilmeisesti kuitenkin pakosarjavuoto AAH-moottorissa ei ole mahdottomuus, niin tutkitaan ja ilmoitellaan, kun etenee homma.

            Comment


              #7
              Ne laipat näkyy hyvin, niin ylhäältä, kuin alhaaltakin.
              Mun tapauksessa puuttui ostaessa vuotaneesta laipasta yksi pultti tyystin, tilalle laitoin pienemmän läpipultin, kun kierre oli melkein umpeen ruostunut.

              Comment


                #8
                Nuo kutoset pitävät korotetulla kylmäkäynnillä aivan erilaista ääntä kuin lämpimän moottorin asetuksilla. Taannoinen ABC teki ihan saman, räpätys hiljeni kerrasta kun oli lämmennyt tarpeeksi.

                Mahtaako olla kylmäkäynnillä erilainen sytytysennakko kattien lämmittämiseksi?

                Comment


                  #9
                  Mulla on täsmälleen sama "oire" tuossa AAH A4:ssa. Olen itse ajatellut että johtuu kylmänä vuotavasta pakosarjasta, mutta tuo audiq:n kommentti että ääni loppuu kuin leikaten samalla kun kylmäkäynnistys rikastus loppuu, saa epäilemään että kyse on jostain Wisan ehdottamasta.

                  Comment


                  • #10
                    Näin on, kyllä tuo minunkin AAH "pörisee" kylmäkäynnistyksessä ja hiljenee sitten laakista. Samaa ääntä ei saa kaasua polkemalla aikaan, joten varmaan ne ennakot muuttuu.

                    Comment


                      #11
                      Onko tuontiauto? Mulla ABC:ssa oli laitettu saksassa joku ihme mokkula joka pienentää kylmäpäästöjä, muutoskatsastuksella parempi päästöluokitus ja halvemmat verot. Mokkulan toiminta ei mulle ikinä selvinnyt- taisi ehkä kenties päästää hetken käynnistyksen jälkeen lisäilmaa imusarjaan tms...
                      Täytyis tuolta romulaatikoista paikallistaa tuo mokkula ja uteliaisuutta selvittää miten sen kuuluu toimia

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä on tuontiauto. Sitä en tarkistanut, että mistä on tuotu, mutta oletettavasti saksasta.
                        Juuri jotain tuollaista ajattelin, että kylmäpäästöihin liittyvä asia, joka nyt olisi epäkunnossa jollain tavalla.

                        On se nyt sitten mikä vaan, niin rauhoittavaa lukea, että ei ole ainoa AAH, jossa samanlaiset oireet. Voihan se tosiaan olla ihan normaalikin käyttäytyminen, mutta vitoskoneeseen tottuneelle aiheuttaa hämmennystä konehuoneesta kantautuvat räpsätykset ja öljykäryt. Otan videon äänestä kun tulee sopiva hetki siihen ja laitan tänne.

                        Comment


                        • #13
                          http://youtu.be/zFQj9KBBQ9I

                          Kylmäkäynnin aikainen mekkalointi. Alkaa 0:07 sekunnin kohdalla ja päättyy kohdassa 1:36.
                          Ei kovin hyvä äänenlaatu, mutta kyllä siitä selkeästi huomaa, miten ääni alkaa ja miten se päättyy. Videon lisätiedoista saa klikattua suoraan videon huippuhetkiin.

                          Comment


                          • #14
                            Ei tuossa mitään vikaa ole. Ihan samalta kuulostaa oma aah.

                            Comment


                            • #15
                              Ok, hyvä jos on ominaisuus. Aika härski oikeastaan tuo ääni. - Tallissa huomasi todella selkeästi, kun kylmäkäynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin päästä alkaa hyrskytys käymään. Puolitoista minuuttia se hyrskyttää ja sitten hiljenee käynti hiljaiseksi hurinaksi.

                              Pohdiskeluumme siitä, että mihin ääni mahtaa liittyä, niin mielestäni katalysaattoreissa ja alkukäyrissä kuuluu osittain tuo ääni, kun montussa kuunteli. Yläpuolelta kuunneltuna ääni tuntuisi tulevan koneen takaosasta, ehkä imusarjasta. Sen huomasi hyvin auton alla ollessa, että alkukäyrät lämpeävät erikoisen nopeasti lämpöä hehkuviksi. Että voisikohan tämä hyrskytys liittyä katalysaattoreiden herättelyyn jollain tavalla.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla kans aikanaan A4 kutoskoneella ja täysin sama ominaisuus.

                                Comment


                                • #17
                                  Varmaan EGR:llä kierrätetään pakokaasuja. Taitaa olla mekaaninen venttiili, joka toimii alipaineella(sähköinen ohjaus).
                                  Vikakoodeja voi lukea AAH-koneesta hyvin, myös EGR:n toiminta pitäisi löytyä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Autossa on 2+2 liitin ja välipiuha on tilattu. Myyjä epäili, että ääni liittyisi EGR:n toimintaan jollain tavalla. Hyrskyttääkö vepek sinun Avanttisi samalla tavalla?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                      Autossa on 2+2 liitin ja välipiuha on tilattu. Myyjä epäili, että ääni liittyisi EGR:n toimintaan jollain tavalla. Hyrskyttääkö vepek sinun Avanttisi samalla tavalla?
                                      Ei ole omassa 100:ssa EGR:ää, ei alipainepumppua eikä myöskään mitään ylimääräisiä ääniä. Moottorin kierrosnopeus laskee varsin nopeasti normaalille tasolle. Tosin moottori ei ole erityisen hiljainen.
                                      Mikä noissa uudemmissa on hyvää , 94-lähtien , niissä on myös ABS:n diagnostiikka.

                                      Comment


                                        #20
                                        Menee vielä ensi viikko että saan moottorin nippuun, mulla on tallissa satku AAH koneella odottamassa uusia venttiileitä toiseen kanteen. Kunhan saan osat käteen ja aikaiseksi kasata koneen niin voin perehtyä kans hiukan asiaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ilmeisesti kyseessä on siis Audin V6:n paritteluhuuto. :)

                                          www.iltalehti.fi/autot/2015012219066401_au.shtml

                                          Ja asiaa sen verran, että toiminta on samanlaisena pysynyt. Ääni tulee myös selkeästi takasuuttimista, niin kyllä siinä on varmaankin kyse katalysaattoreiden lämmittämisestä tai vastaavasta. Ainakin heti äänen loppumisen jälkeen pystyy havaitsemaan V6 konehuoneen ominaistuoksua ilmassa, eli pakosarjat ovat lämmenneet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X