Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nykyletkujen laatu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nykyletkujen laatu.

    Monelta foorumilta saanut lukea että nykybensaletkut ei kestä bensaa jne. Enpä uskonut ite letkujen huonouteen törmääväni kunnes nyt: pari-kolme vuotta sitten (varmuuden vuoksi) uusimani urssin imusarjan alla menevä jäähdytysletku alkoi vuotamaan, ja kun sitä puristelin niin letku on koko matkalta muuttunut kovaksi ja joustamattomaksi ja haljennut päästään. Letku on sitäpaitsi ostettu merkkiliikkeestä, joten ei pitänyt olla varaosaliikkeitten heikointa rahatpois-laatua. Uutta parempaa letkua metsästäessäni huomasin että liikkeissä ei edes tarjota mitään parempaa, vaikka sanoo että on kuumassa paikassa ja normiletkut ei kestä, ellei sitten osaa kysyä. Pitää kysyä erikseen silikoniletkua että alkaa löytymään, muuten myyjät levittelee käsiään ettei parempaa ole eikä löydy. Vaan mikä siinä on että orkkiskumiletku kestää 10 kertaa pisempään kuin uusi, onko tämä jotain ympäristönormeja vai mitä?

  • #2
    Uusi letku vaihdettu. Vanha oli molemmista päistä halki kiristimen alta, ja hajosi lisää irrotettessa. Letkunpätkä on niin kova että sitä voisi luonnehtia putkeksi. Taivutettessa napsahti helposti kahteen osaan keskeltä, vaikka tuossa on muka joku punoskin vahvistamassa. Letku oli merkintöjen mukaan tämmönen:
    http://www.semperflex.com/uploads/tx...6749526468.pdf

    Tarinan opetus: Oikea letku oikeaan paikkaan, ja älä luota ammattilaiseen. Se jäi vielä epäselväksi mitä se ei kestäny, lämpöä, glykolia, vai moottoritilassa esiintyvää otsonia.

    Comment


    • #3
      Aivan saman suuntaiset kokemukset. Ei kannata laittaa lyhyttä pätkää tarvikekaupan letkusta. Kun irrottaa pätkän vanhasta auton romusta niin voi kestää vielä hyvin 10 vuotta lisää. Samoin jos letkussa vain pituus riittää, kannataa mieluummin lyhentää kuin uusia, siitä kiristimen juurestahan se normaalisti ensin haprastuu.

      Comment


      • #4
        Ongelma ei ole pelkästään letkuissa... muutkin tarvike kumiosat ihan paskaa... esim jarrusatulan kumit ei kestä öljyä nykysin ollenkaan.. kaikki pitää silikoni rasvalla kasata että kestää edes muutaman vuoden... jos erehdyt vähänkin suhauttamaan öljyä tarvikekumeihin (irroitusmielessä esim liukutapista jos ruosteessa tms.) Niin voit olla varma että kumi lörähtää aivan muodottomaksi.

        Comment


        • #5
          Ennen sai vapaammin käyttää myrkkyjä, siksi vanhat kumit kestävät paremmin. Kumien keston kannalta huonoa, mutta syntynee vähemmän kuusisormisia lapsia :)

          Comment


          • #6
            Ei nyt letku kyseessä, mutta viime katsastukseen vaihdettu hammastangon kumi hajalla kun käytin tänään konttorilla. Alle 1v ja 10tkm. Näyttää koskevan kaikkea mikä on lähelläkään kumimaista materiaalia.

            Comment


            • #7
              Nyt onkin kiva sitten odottaa miten käy kun laitoin alkuperäisen muovisen vetonivelen kumin :) Liikoja en ainakaan odota.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Hookoo Näytä viesti
                Ei nyt letku kyseessä, mutta viime katsastukseen vaihdettu hammastangon kumi hajalla kun käytin tänään konttorilla. Alle 1v ja 10tkm. Näyttää koskevan kaikkea mikä on lähelläkään kumimaista materiaalia.
                Vaadi uusi kumi vaihdettuna takuuseen. Jos ei onnistu, niin vaihdata kumi ja vie lasku kumista ja töistä paikkaan, josta hajonnut kumi on ostettu.

                Vetoakseliin sain ilmeisesti venäläisiä valkoisia suojakumeja. Ne on aika vekkulin näköisiä. Toivottavasti sopisivat Audiin, niin voisi testata kestävyyttä.

                Comment


                • #9
                  Kaveri on konetekniikan inssinä tuossa isossa puunjalostuskoneita/tehtaita valmistavassa firmassa. Hän kiroaa ihan tätä samaa että kumin laatu on mennyt surkeaksi ja edes yhden ja saman toimittajan laatuun erien välillä ei voi luottaa. Syyksi on selvinnyt se että Kiina tuottaa suurimman osan erilaisista kumeista ja kumien raaka-aineista. Eli ne seokset voivat olla ihan mitä vaan vaikka olis jokin standardoitu tuote tai raaka-aine kyseessä. Sama lafka joutui ostamaan metallien tunnistuslaitteen juuri siitä syystä että Kinkkimetallit voivat olla mitä vaan vaikka olisi leimattua tavaraa. Mutta ei varmaankaan saa myöskään käyttää samoja "myrkkyjä" tai lisäaineita kuin joskus ennen.

                  Comment


                  • #10
                    Kiinassa käyttävät niitä myrkkyjä kun käsillä sattuu olemaan, osa toimii, osa ei...

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Hookoo Näytä viesti
                      ... viime katsastukseen vaihdettu hammastangon kumi hajalla kun käytin tänään konttorilla. Alle 1v ja 10tkm.
                      Vetarin suojakumi oli halki ja n. 2:den vuoden jälkeen on uusi jo melkein halki.

                      Comment


                      • #12
                        Pieni vinkki liittyen asiaan, mutta siis nyt kirjoitan iskarien suojakumeista:
                        Ne auton iskareihin tarkoitetut suojakumit ovat ihan surkeita, siis ne sellaiset kovat suojakumit. Yleensä ne alkavat repeillä alta aikayksikön. Ja ovat vielä laatuunsa nähden törkeän kalliita. Takaiskarit ovat usein niin ohuet, että niihin voi askarrella näistä hyvät ja kestävät suojakumit. Pitäisi mahtua. Nippusiteillä voi laittaa kiinni. Etuiskareihin sopivat hyvin motocross-/enduro-pyörien etuhaarukan haitarikumit, kunhan vain ovat tarpeeksi leveät. Pitää leikata lyhyemmiksi. Ei tarvitse kiinnittää sen kummemmin, koska kumit jäävät jousen sisälle ja iskarin ympärille ja puristuessaan pysyvät hyvin, jos on leikattu oikean pituisiksi. Ja kyllä kestävät! Tästä on kokemusta. Ja lika pysyy poissa iskarin "männästä".

                        Comment


                        • #13
                          Takaiskareihin voisi löytyä polkupyöräpuolelta sopivat suojat, vastaavat neopreenisuojat siis kuin mc/enduropyörissä käytetään.

                          Comment

                          Working...
                          X